M11 -"Mig"

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Jelcz...
Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

No jakieś 3-4 miesiące choć jest mały poślizg w instalacjach elektrycznych co może wpłynąć na czas zakończenia remontu.
Okej dzięki za info ;) Mam nadzieję jednak że żadnego poślizgu nie będzie i na wiosnę MIG będzie skończony.

Awatar użytkownika
Wojtek-MKM
Posty: 574
Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
Lokalizacja: Kraków Czyżyny

Post autor: Wojtek-MKM »

Coś się nie chwalicie zbytnio SANem ze Staniątek :chytry:

Hannibal

Post autor: Hannibal »

Wojtek-MKM pisze:Coś się nie chwalicie zbytnio SANem ze Staniątek
To jest temat o Jelczu M11, nieprawdaż? :chytry:

Ażeby nie marnować postu wczorajsze postępy przy #317:

Obrazek

Obrazek

:)

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar »

Postępy w naszym M11:

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Jeszcze trochę zostało no ale koniec prac już widać :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Mig bez foteli jest jakiś przestronniejszy - może go tak zostawić. To byłoby dobre miejsce do tańczenia w czasie zabawy sylwestrowej :diabeł:

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Ewentualnie przewozu kibiców na mecze :diabeł:

Ale na poważnie, robi wrażenie, teraz już widać że efekt końcowy będzie powalający, ehh że u nas w GOP nie można chociaż jednego autobusu tak odrestaurować.

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar »

Marcin_FTŚ pisze:[...]ehh że u nas w GOP nie można chociaż jednego autobusu tak odrestaurować.
Jak nie można :?: Nie zbierzecie 15 osób by założyć stowarzyszenie, potem zrobić ściepę i zakupić wóz, wpisać do rejestru konserwatora i remontować :?: Tylko trzeba chcieć a, że GOP to duży region to myślę, że spokojnie by się dało.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Nie zbierzecie 15 osób by założyć stowarzyszenie, potem zrobić ściepę i zakupić wóz, wpisać do rejestru konserwatora i remontować Tylko trzeba chcieć a, że GOP to duży region to myślę, że spokojnie by się dało.
No właśnie tak nie bardzo, niby KMTM ma dwa Ikarusy ale prace nad nimi trwają około 6 lat ! Jeden użytkownik TWB niejaki PKM&WPK ma swojego zabytkowego Ikarusa 280 nad którym dość intensywnie pracuje, ale nie mam pewności że będzie on ogólnie udostępniany.

M11
Posty: 68
Rejestracja: 2011-09-01, 23:09
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: M11 »

CUD, MIÓD I ORZESZKI :D

Kawał świetnej roboty!!!

Wykładzina identyczna jak w oryginale? Dostaliście ją na jakieś specjalne zamówienie?
A zakończenia pionowych listew na tylnej ścianie przypadkiem nie powinny być czarne? Bo jakoś mi się tak kojarzy...

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar »

M11 pisze:Wykładzina identyczna jak w oryginale? Dostaliście ją na jakieś specjalne zamówienie?
Identyczna. Jest nadal w produkcji. Problem jest z akcesoriami do niej - np. listwy narożne. One będą na specjalne zamówienie.
M11 pisze:A zakończenia pionowych listew na tylnej ścianie przypadkiem nie powinny być czarne? Bo jakoś mi się tak kojarzy...
Roczniki 1985 i 1986 tak miały. Facelifting miał miejsce na początku 1987 - wtedy zniknął z zewnątrz czerwony pas przez drzwi, rejestracja przesunęła się na środek tyłu, w środku zmieniono deseń laminatów, układ poręczy, lampy oświetlenia wnętrza (ich kolor), kabinę i parę innych detali.

M11
Posty: 68
Rejestracja: 2011-09-01, 23:09
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: M11 »

zanzar pisze:Roczniki 1985 i 1986 tak miały.
Właśnie tego nie pamiętałem - kojarzyłem tylko czarne.
Facelifting miał miejsce na początku 1987 - wtedy zniknął z zewnątrz czerwony pas przez drzwi, rejestracja przesunęła się na środek tyłu, w środku zmieniono deseń laminatów,
Wtedy też zniknęły z deski cztery kontrolki po lewej stronie, a na ich miejsce montowano podwójny manometr.
Z tyli laminatami, wydaje mi się, że wsadzali co tylko akurat mieli na magazynie. Widziałem już różne kombinacje.
Np. w połowie 1988r Jelcz wypuścił krótką serię "special de-lux limited edition" ;) różniącą się od serii m.in. dermą siedzeń (jasnobrązowa), obudową szyberdachów i przetłoczkami zakończeń listew przy szybach (czarne) oraz zewnętrznym lakierem.
Zdjęcie wnętrza: http://phototrans.eu/autobusy.php?s=14&nr=308615

Z ciekawostek O ile dobrze pamiętam na przełomie 86/87 była seria Migów z kultowymi rączkami od PR.

I dręczące mnie pytanie: w którym roku Jelcz wypuścił partię berków z małymi "kryzysowymi" narożnymi szybkami (a'la Jelcz 080)? W WPK Katowice były pojedyncze sztuki, ale nie pamiętam ich nr bocznych.
układ poręczy,
:o: :?:
kabinę
Chodzi o zastąpienie 'deski' na przednich stopniach, ścianką z szybą?
A jak było z "okienkiem" do sprzedaży biletów? Niektóre kabiny je miały, a niektóre nie. Niestety zwróciłem uwagę na ten szczegół zbyt późno: nasze Migi były już po NG więc kabiny pomieszane i przerabiane.

Warto jeszcze wspomnieć o "małym lifcie" (chyba 89r) kiedy aluminiowe łączniki poręczy pionowych przy siedzeniach zostały zastąpione plastikowymi, oświetlenie stopni przeniesiono z sufitu na obudowę mechanizmu drzwi.

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar »

M11 pisze:Z tyli laminatami, wydaje mi się, że wsadzali co tylko akurat mieli na magazynie. Widziałem już różne kombinacje.
Tu jest dokładnie wszystko opisane i zgadza się to także (prawie zawsze) z PR110:
http://www.przegubowiec.pl/katalog-auto ... -jelcz-m11
M11 pisze:Z ciekawostek O ile dobrze pamiętam na przełomie 86/87 była seria Migów z kultowymi rączkami od PR.
Ano była. Apropo rączek - szukamy jeszcze parę sztuk do naszej PRki - nie ma ktoś na zbyciu :?:
M11 pisze:I dręczące mnie pytanie: w którym roku Jelcz wypuścił partię berków z małymi "kryzysowymi" narożnymi szybkami (a'la Jelcz 080)? W WPK Katowice były pojedyncze sztuki, ale nie pamiętam ich nr bocznych.
No to jest większa zagadka - bywały takie sztuki ale to raczej wynik ładowania czegokolwiek co było na magazynie. Raczej nie była to seria ale w różnych momentach produkcji pojedyncze sztuki. Ponadto czasami wozy "nabawiały" się takich szybek w Kapenie.
M11 pisze:
układ poręczy,
:o: :?:
Rzeźnia - rocznik 1985 i 1986:
Obrazek
Rzeźnia - rocznik 1987 i nowsze:
Obrazek
Jeszcze było mniej poręczy poprowadzonych do siedzeń po 1987r.
M11 pisze:
kabinę
Chodzi o zastąpienie 'deski' na przednich stopniach, ścianką z szybą?
A jak było z "okienkiem" do sprzedaży biletów? Niektóre kabiny je miały, a niektóre nie. Niestety zwróciłem uwagę na ten szczegół zbyt późno: nasze Migi były już po NG więc kabiny pomieszane i przerabiane.
Tak - "deska" to jedna modyfikacja a co do okna to te które widziałem miały "klameczki" z 120M więc podejrzewam, że to efekt NG.
M11 pisze:Warto jeszcze wspomnieć o "małym lifcie" (chyba 89r) kiedy aluminiowe łączniki poręczy pionowych przy siedzeniach zostały zastąpione plastikowymi, oświetlenie stopni przeniesiono z sufitu na obudowę mechanizmu drzwi.
No to już szykowanie do produkcji modelu 120M. Tak samo z oknami - klasycznie była gałeczka i blokada na dole, potem pojawiły się gałeczki z zatrzaskiem ze 120M.

M11
Posty: 68
Rejestracja: 2011-09-01, 23:09
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: M11 »

zanzar pisze:Tak - "deska" to jedna modyfikacja a co do okna to te które widziałem miały "klameczki" z 120M więc podejrzewam, że to efekt NG.
NIE :!: Nie chodzi mi o otwieraną szybę w kabinie z 120M, tylko o drewniane otwierane "okienko" pod szybą, które po otwarciu tworzyło stolik. Akurat moim zdjęciu nie prawie w ogóle jej nie widać :( Widać jedynie zarys listewki wykańczającej owo "okienko" (za szybą drzwi do kabiny, pionowa jaśniejsza linia przy dolnej uszczelce szyby). Były montowane oryginalnie, ale nie we wszystkich kabinach. Domyślam się, że chodzi też o rocznik...

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar »

U nas było tak (foto w trakcie rozbiórki kabiny - montaż za jakieś 2 miechy):

Obrazek

Deseń laminatów kabiny powinien być taki jak kolor laminatów na bokach i suficie więc kabina będzie inna - #317 miał założoną (zapewne jeszcze w Kapenie) ciemniejszą.

Co do tego stoliczka to była opcja jeszcze przesuwnej szyby - wtedy kabina nie miała tego otworu.

M11
Posty: 68
Rejestracja: 2011-09-01, 23:09
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: M11 »

O to mi chodziło! Dokładnie taka jak ta :)
Ale były jeszcze kabiny bez tej klapki. Miały nieco większe boczne okno. I teraz moje pytanie: w jakich rocznikach były montowane?

Oryginalnej kabiny z odsuwaną szybą nigdy nie widziałem.

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar »

Wiem tyle, że funkiel nówka nieśmigana z MPK Kraków z roku 1985 której zdjęcia pokazują wnętrze ma większą szybę i nie ma tego "stoliczka". Teoretycznie można by założyć, że to związane było z rocznikiem 85/86 ale ta nówka ma jedną wadę - to zdjęcia jednego z pierwszych seryjnych migów na świecie - jeszcze stelarze siedzeń były w kolorze popielatym (do 1985 w PRkach też takie były), kabina biała. Tak więc mogło być jeszcze parę różnic.

Ale spróbuję coś więcej ustalić bo szczerze mówiąc nie zauważyłem tego elementu i tego, że są różne opcje.

M11
Posty: 68
Rejestracja: 2011-09-01, 23:09
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: M11 »

Napisałeś o przygotowaniu modelu pod produkcję 120M...
Z ciekawostek zauważonych na moim "podwórku" zaobserwowałem, że niektóre egzemplarze z roku 1989 miały na klapach maszyn drzwiowych fabryczne (niczym nie zaślepione) okrągłe otwory. Rozmiar tych otworów sugerował przeniesienie przycisku "Na żądanie" z poręczy pionowej właśnie na obudowę tych maszyn, właśnie tak, jak w 120M. Co ciekawe widać było różnicę w długości owych klap: (stojąc twarzą do wyjścia) lewa była przecięta i łączona - krótsza, natomiast prawa, w której był ten otwór, była nieco dłuższa.

Czy wszystkie Migi miały asymetryczne klapy na obudowach? (wydaje mi się, że tak, ale właśnie w tych egzemplarzach "dziurą" było szczególnie widać to łączenie, gdyż było robione wyjątkowo niestarannie - może ręcznie?)

Czy tzw. światło drzwi było szersze w PR niż w migach (teoretycznie te same skrzydła drzwi, ale uszczelki przylgowe w PR wydają się być nieco szersze)?
A może te modele różniły się tylko wymiarami obudowy maszyn?

I tu kolejne pytanie: czy przycisk "Na żądanie" był montowany już w PR110M na klapach?

Niestety w WPK Katowice PR110U zostały bardzo szybko i dość dokładnie :mruga: wycięte (a PR110M nigdy nie były eksploatowane :!:), więc nie miałem materiału porównawczego, toteż moja wiedza jest o nich w sumie znikoma.

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar »

Klapy mechanizmu otwierania drzwi w M11 były asymetryczne - zawsze. Krótsze klapy były robione z przeciętych dłuższych klap.

Drzwi w M11 były węższe - właśnie przez uszczelkę - konsekwencją tego są zmianione klapy. Z tego powodu podświetlenie stopni które w PRkach znajdowało się między prowadnicami drzwi było przeniesione na laminat sufitowy.

Jelcze PR110 nigdy nie miały przycisku "przystanek na żądanie" na klapach - zawsze był przycisk tylko i wyłącznie na poręczy.

M11
Posty: 68
Rejestracja: 2011-09-01, 23:09
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: M11 »

Dzięki! Czyli mniej więcej jest tak, jak sobie to wymyśliłem :D

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar »

Takie tam z wczoraj i dziś czyli koniec remontu stelaży siedzeń, malowanie szyn do siedzeń no i najważniejsze to koniec walki z wykładziną - czyli spawanie gumowych listew wykończeniowych.

A najbardziej cieszymy się z tego, że udało się kupić oryginalne jelczańskie listwy. Chyba niewiele osób już pamięta, że tak właśnie wykończone były wykładziny w PR110 i M11 do około 1987r.

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jelcz”