Szkoda, może czegoś byśmy się dowiedzieli...
Naromiast ja mogę coś napisać na podstawie własnych obserwacji i zaczerpniętych informacji - poniższe informacje dotyczą MZK Warszawa.
Lata 80-te
Pierwsze 280-tki nie miały ani wspomagania układu kierowniczego, ani grzybka wentylatora nad kabiną kierowcy. Wszystkie autobusy miały manualną skrzynię biegów, ale ona też się zmieniała w zależności od podtypów i czasu dostawy. Ozdobna listwa z boku pudła była metalowa...
- rok 1983 Ikarusy 280 dla MZK Warszawa zmieniły swoje ubarwienie - z czerwonego paska, na cały czerwony spód pudła, doszedł grzybek wentylatora. Do Warszawy dotarły pierwsze Ikarusy 260,
- rok 1984 - pewny nie jestem, ale zdaje się, że wprowadzono wspomaganie układu kierowniczego,
- rok 1985 - kolejne dostawy autobusów, nowa skrzynia biegów - teraz 6-biegowa,
W międzyczasie zmienio układ wydechowy w Ikarusach 260. Wydech znajduje się teraz nie na tylnej ścianie, a z boku w centralnej części pojazdu (podobniej jak w 280-tkach),
rok 1986, kolejna partia Ikarusów 280 - ozdobna listwa jest już czarna, Ikarusy 260 po staremu...
- rok 1989 - pierwsze kilka sztuk 280-tek z automatyczną skrzynią biegów.
Lata 90-te:
- rok 1992 - kolejna dostawa, 27 szt. Ikarusów 280, nowy silnik (MAN), nowe drzwi (dwuskrzydłowe), drugie drzwi przesunięte do przodu. Nowe malowanie autobusów, od teraz są one w żółto czerwone, przy czym, makijaż jest "po staremu"
- rok 1995 - następna partia Ikarusów 280. Inny typ silnika, drugie drzwi powróciły już na swoje poprzednie miejsce
- rok 1997 - ostatni zakup Ikarusów 280 - 95 szt. Nowe, jarzeniowe oświetlnie, nowy silnik, kilmatyzacja dla kabiny kierowcy (nie wszystkie), nowe - jaśniejsze obicia ścian i sufitu, uchwyty i poręcze w kolorze pomarańczowym...
No i co o tym Myślicie ?