Autobus 'Bałtyk'.
- Piotrek_2274
- Posty: 700
- Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
- Lokalizacja: Warszawa
W PRL nie było chyba takiego okresu kiedy popyt byłby zaspokojony. Słyszałem taką historię jak UJ ("wówczas siedlisko dysydentów, teraz zwanych wykształciuchami") starał się o autobus przy użyciu kultowego zespołu pieśni i tańca Słowianki. W końcu to była gospodarka niedoboruJ-31 pisze:Czyżby ZS "Jelcz" nie był w stanie zaspokoić ówczesnego popytu ?
Skoda Bałtyk był w latach 60 i jeszcze na początku lat 70 podstawowym autobusem w Krajowej Spółdzielni Komunikacyjnej w Poznaniu. Dużo miał wspólnego z ogórkiem ale była to zupełnie inna konstrukcja. Uważam że dużo brzydsza, taka trumniasta. Sam wiele razy byłem pasażerem tych autobusów na trasie Poznań - Rogoźno.
Witamy na forum Paw54. A czy Pamiętasz jak się tym jeździło ?Paw54 pisze:Skoda Bałtyk był w latach 60 i jeszcze na początku lat 70 podstawowym autobusem w Krajowej Spółdzielni Komunikacyjnej w Poznaniu. Dużo miał wspólnego z ogórkiem ale była to zupełnie inna konstrukcja. Uważam że dużo brzydsza, taka trumniasta. Sam wiele razy byłem pasażerem tych autobusów na trasie Poznań - Rogoźno.
Jakie były warunki podróżowania Odrą ? Czy były to warunki zbliżone do tzw. "ogórka"
Ja również witam kolegę z moich, KSK-owych okolic
[ Dodano: 05 Lip 2007 18:36 ]
Gdy dowiedziałem się, że Bałtyki jeździły w barwach KSK, postanowiłem się czegoś więcej o tym dowiedzieć, ponieważ to w końcu moja okolica Tak więc spytałem się ojca, który w tamtych czasach korzystał z usług wspomnianego wyżej przewoźnika, a że on interesował się wszystkim, z czym miał do czynienia, to dowiedziałem się paru rzeczy Tak więc dowiedziałem się, że KSK posiadało 28 sztuk tego cacka. Poza KSK istniało ponoć tylko kilka sztuk tego pojazdu Dowiedziałem się nawet, że szczątki autobusu, obok których przejeżdżam jadąc do szkoły, to tak naprawdę szczątki nie ogórka, tylko właśnie autobusu marki Bałtyk. Wygląda to tak:
http://www.phototrans.eu/2-133114.html
Z tym, że w tej chwili autobus jest w jeszcze gorszym stanie. Autobus za bardzo się od ogórasa nie różnił, był nieznacznie dłuższy, a dodatkowo w KSK obok stanowiska kierowcy znajdowało się stanowisko konduktora (!).
Autobus, który można zobaczyć na zdjęciu wyżej, jeździł w barwach KSK do połowy lat 70-tych, później został odkupiony za grosze przez kierowcę, który nim jeździł (w KSK kierowca, który przechodził na emeryturę mógł odkupić za symboliczną cenę "swój" autobus, jeśli jeździł nim bodajże przez dziesięć lat). Kierowca ten używa do dziś tego cuda jako magazynu na deski i z tego, co wiem, nie chce w ogóle słyszeć o sprzedaży tego pojazdu. Był to zdaje się, że ostatni pojazd tego typu w barwach KSK.
No, to chyba wszystko, co chciałem napisać na ten temat. Postaram się dowiedzieć więcej, jak wrócę
[ Dodano: 05 Lip 2007 18:36 ]
Gdy dowiedziałem się, że Bałtyki jeździły w barwach KSK, postanowiłem się czegoś więcej o tym dowiedzieć, ponieważ to w końcu moja okolica Tak więc spytałem się ojca, który w tamtych czasach korzystał z usług wspomnianego wyżej przewoźnika, a że on interesował się wszystkim, z czym miał do czynienia, to dowiedziałem się paru rzeczy Tak więc dowiedziałem się, że KSK posiadało 28 sztuk tego cacka. Poza KSK istniało ponoć tylko kilka sztuk tego pojazdu Dowiedziałem się nawet, że szczątki autobusu, obok których przejeżdżam jadąc do szkoły, to tak naprawdę szczątki nie ogórka, tylko właśnie autobusu marki Bałtyk. Wygląda to tak:
http://www.phototrans.eu/2-133114.html
Z tym, że w tej chwili autobus jest w jeszcze gorszym stanie. Autobus za bardzo się od ogórasa nie różnił, był nieznacznie dłuższy, a dodatkowo w KSK obok stanowiska kierowcy znajdowało się stanowisko konduktora (!).
Autobus, który można zobaczyć na zdjęciu wyżej, jeździł w barwach KSK do połowy lat 70-tych, później został odkupiony za grosze przez kierowcę, który nim jeździł (w KSK kierowca, który przechodził na emeryturę mógł odkupić za symboliczną cenę "swój" autobus, jeśli jeździł nim bodajże przez dziesięć lat). Kierowca ten używa do dziś tego cuda jako magazynu na deski i z tego, co wiem, nie chce w ogóle słyszeć o sprzedaży tego pojazdu. Był to zdaje się, że ostatni pojazd tego typu w barwach KSK.
No, to chyba wszystko, co chciałem napisać na ten temat. Postaram się dowiedzieć więcej, jak wrócę
Oczywiście że jest to Jelcz 043 a nie Bałtyk. Nie ma żadnych wątpliwości. W KSK Poznań kiedy zaczęto wycofywać Bałtyki zastąpiono je przede wszystkim Jelczami. Były to stare odkupione często z MPK autobusy i po remoncie i przeróbce drzwi na otwierane jak w wersji międzymiastowej wiele lat służyły w KSK. Remonty były dokonywane w warsztatach KSK w Obornikach Wlkp.
Znane są jeszcze co najmniej dwie przyzwoite fotografie "Bałtyka": widok z boku na rynku w Czarnkowie oraz leżący na boku rozbity o drzewo. Ponadto w "Motorze" z lat sześćdziesiątych jest artykuł "Warszawskie autobusy" z fotką z lotu ptaka z jakiejś zajezdni, gdzie majaczy kilka charakterystycznych sylwetek tego autobusu. Zastanawia cisza w źródłach pisanych na temat "Bałtyka". Słyszałem, że w koszalińskiej spółdzielni, która go produkowała podobno miały udziały jakieś wysoko wówczas postawione osoby (dosłowny cytat: "ktoś z rządu"). Gorąco zachęcam do poszukiwań sladów tego tajemniczego pojazdu. Za każde info będę szczerze zobowiązany.
MF
MF
Z tego, co niedawno usłyszałem, Bałtyki nie były kasowane, tylko przerabiane na Ogórki i to w taki sposób, jak obecnie H9 są "przerabiane" na trampki, czyli zmiana ściany przedniej (i tylnej?), a bebechy pozostały nienaruszone. W ten sposób wyglądały jak Ogórki, ale... Z tego, co napisał MIG na początku tematu, podwozie i silnik było identyczne, jak w ogórku, więc Bałtyk po przerobieniu stawał się właściwie stuprocentowym ogórkiem.
Dogrzebałem się takich oto informacji: prawdopodobnie autobus ten wyprodukowano w Pierwszej Zachodniopomorskiej Spółdzielni Mechaników Samochodowych w Koszalinie. Był to właściwie szreg warsztatów rozmieszczonych w różnych częściach miasta. Spółdzielnia ta produkowała małoseryjnie różne nadwozia specjalne o charakterze zbiornikowym. Podobno wykonywano także autobusy. W interesującym mnie okresie (ok. 1960) jej prezesem był p. Józef Zajkowski. To tyle- może ktoś dopisze ciąg dalszy...
znalazłem całkiem przyzwoitą fotke tego autobusu
http://www.garnek.pl/stasio/3666020/moj-dziadek-stasiek
http://www.garnek.pl/stasio/3666020/moj-dziadek-stasiek
Ja odnalazłem ostatnio temat na jednym z for, temat dot. Bałtyka:
http://automobilista.boo.pl/viewtopic.p ... sc&start=0
Jak widać, były 2 serie tych wozów, na podwoziu Stara i Skody/Karosy. Obydwie montowane w Koszalinie, przy ul. Lechickiej, w SPMS (obecnie "Bumar Koszalin").
http://automobilista.boo.pl/viewtopic.p ... sc&start=0
Jak widać, były 2 serie tych wozów, na podwoziu Stara i Skody/Karosy. Obydwie montowane w Koszalinie, przy ul. Lechickiej, w SPMS (obecnie "Bumar Koszalin").