Renault PR 100.2 - recenzja

Inne marki autobusów, dotychczas nieskategoryzowane.
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Renault PR 100.2 - recenzja

Post autor: J-31 »

Szanowni koledzy
Jeszcze do niedawna tutaj na forum miałem prawdziwą przyjemność opisywać Wam swoje wrażenia po przejazdach kilkoma autobusami - były to MB Citaro i Irisbus Agora GNV. I dotychczas były to moje wrażenia z jazdy autobusami nowymi (a czasami prawie nowymi :mruga: ), a w zasadzie nowoczesnymi... ;)

Teraz mały zwrot - dwa dni temu miałem wielką frajdę przejechać się autobusem... starym. Był to Renault PR 100.2

Autobus, którym jechałem pochodzi z Francji, należał wcześniej do jednego przewoźnika Transports Urbains Briochins (, czyli TUB, tam posiadał numer #412), jeździł w miasteczku St. Brieuc. Autobusy w tej wersji Renault produkował w latach 1985-1995.
Niestety konkretnego roku produkcji tego pojazdu nie znam... ;)

Jego zdjęcie poniżej. Ten autobus jeżdzi już po Warszawie od dawna. Za pierwszym razem spotkałem go listopadzie zeszłego roku, wyglądał wtedy zupełnie inaczej...
Gdy odnalazłem go dwa dni temu, zmienił linię i zmienił swój makijaż. Zrobiłem mu kilka zdjęć. Postaram się je umieścić w albumie, a dwa pokażę poniżej...


No ale do rzeczy. Jechałem nim. Ta przejażdżka, to dla mnie powrót do historii, ponieważ pamiętam jeszcze Berliery PR 100, które jeździły w Warszawie w latach 70...

Renault PR 100.2 bardzo się różni od Berlietów PR 100. Przede wszystkim z zewnątrz:
- inna ściana przednia,
- inne płaty drzwi
- pewne dodatki i elementy na burtach bocznych - np. osłona silnika, kierunkowskazy etc...

W środku też się zmienił. Inne fotele. Bardzo miękkie, grube, sprężynowane, chciaż ten na którym ja siedziałem był już zapadnięty i wyczuwałem jakieś twarde elementy wewnętrzne. Fotele są obite kolorymi wykładzinami - to jest jakiś materiał.

Obicia ścian i sufitu są utrzymane w bardzo ciemnych kolorach (przyciemniała wiśnia), tak więc w autobusie jest ciemno. Poręcze i uchwyty nie są pomalowane, tylko aluminiowe - tak jak np. w Solarisach. To się nie zmieniło od czasu PR 100, tam też tak było. Również mocowania poręczy - pozostało nie zmienione i na pewno Znacie je z Jelczy PR 110.
Jednak trzeba przyznać, że całość bardzo ładnie się komponuje.


To co od razu zwraca uwagę, to ogromna "rzeźnia" w środku. Ciągnie się ona od przedniego nadkola (tam są fotele pojedyncze), aż do drugich drzwi (ale tylko po lewej stronie autobusu), pozostałą część zajmują fotele, w większości podwójne. Dzięki temu rozwiązaniu w autobusie jest mimo wszystko bardzo wygodnie. Pamiętam, że Berliety PR 100 też takie były, co więcej wczesne wersji Jelczy PR110 też tak miały, potem to zmieniono... :kwasny:

Zawieszenie - jak w autobusach francuskich. Miękkie, za miękkie, autobus bardzo się chybocze na nierównościach. Niestety czasami jest ono również głośne, ale Pamiętajcie, że to jest stary autobus. Ogólnie wrażenia są jednak miłe.

W przeciwieństwie do PR 100 - Renault PR 100.2 jest pełnym automatem. Posiada również trochę inny, dość głośny silnik. Słychać go, ale nie jest on "nieznośnie" głośny, da się żyć...

Reasumując
Moja recenzja jest raczej pozytywna. Autobus bardzo mi się podobał. Niestety jest on już wiekowy i to jest jego największa wada. I to niestety widać, słychać i czuć.

PS. Powyższe informacje dotyczące ex #412 uzyskałem od autora francuskojęzycznej strony zajmującej się historią Transports Urbains Briochins (TUB) - kol. Guillaume, z którym nawiązałem kontakt mailowy.

Z tego co zauważyłem, kol. Guillaume bardzo aktywnie stara się zachować historię TUB nie zapominając o teraźniejszości. A efekty jego pracy Możecie zobaczyć na stronie
Histo - TUB


Zdjęcia autobusów, które są eksploatowane przez TUB nadal, bądź był tam eksploatowane Możecie zobaczyć tutaj:
Histo - TUB -> album

A co Wy Myślicie o Renault PR 100.2 ? :)

voy

Post autor: voy »

Przyjemnie wygląda we wnętrzu, ciekaw jestem tych foteli, bo na zdjęciu zbyt dobrze tego nie widać.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Jak napisałem fotele są duże i nawet miękkie. Problem jednak polega na tym, że część z nich jest już mocno zużyta co można odczuć na własnych pośladkach... :o:

Siedząc na nich ma się wrażenie jak by siedziało na kanapie... ;)

voy

Post autor: voy »

No to źle? :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To co mi się w nim jednak najbardziej podoba, to ta niesamowita powierzchnia, dla osób stojących. Dzięki temu w autobusie naprawdę jest przestronnie. Wydaje się, że wszystko jest na swoim miejscu. ;)

Hannibal

Post autor: Hannibal »

Ciekawy autobus :) Mimo iż wóz ma już swoje lata, sprawia według mnie pozytywne wrażenie ;) Bardzo interesująca ma rozplanowane wnętrze, duża powierzchnia stojąca daje duży plus Renault PR 100.2 :cool:
@J-31 jak myślisz, czy przewoznik, który posiada te autobusy sprowadzi większą ilość tych pojazdów ?
Ostatnio zmieniony 2006-11-10, 15:52 przez Hannibal, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Czy będzie ich więcej. Nie wiadomo. Możliwe, że tak. Ponieważ są to używane autobusy i pewnie niedługo trzeba będzie je znów podmienić innymi. ;)

Na razie jeżdżą dwa takie autobusy i mam wrażenie, że oba pochodzą od tego samego przewoźnika w St. Brieuc. Dzisiaj odnalazłem kolejną informację od wspomnianego kolegi z Francji. Wg. niego ten autobus - patrząc na fotele - jest z okresu produkcyjnego 1987/1988 ... :)

Milenium

Post autor: Milenium »

Nie taki rupieć z tego Renault'a sa gorsze :)
PS:Te pierwsze zdjecie wyglada jak fotomontarz! :o:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

No najgorszy rupieć to może jeszcze nie jest. Już od kilku miesięcy jeździ i myślę, że jeszcze sobie pojeździ...

Natomiast, co do zdjęcia. To na pewno nie jest fotomontarz.

Zrobiłem go osobiście na pl. Narutowicza. Przy okazji pozdrawiam Pana Kierowcę, który specjalnie poczekał, aż zrobię mu zdjęcie.... ;)
Ostatnio zmieniony 2006-11-10, 09:23 przez J-31, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Mam pytanie z trochę innej beczki, KPPU podobno ma jakiegoś Renault-Berliet trzydrzwiowego?
Ma ktoś fotki.

Dziwny

Post autor: Dziwny »

A musi być akurat ten konkretny z KPPU ? Bo jak nie, to znalazłem takiego we francuskim Calais:
http://homepage.ntlworld.com/c.fuller1/ ... tce_49.jpg
Ten z KPPU różnił się tylko malowaniem :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Hannibal pisze:@J-31 jak myślisz, czy przewoznik, który posiada te autobusy sprowadzi większą ilość tych pojazdów ?
Tak a propo. Hannibal w kwietniu zeszłego roku o możliwość sprowadzenie większej ilości tych autobusów i... w tamtym czasie zadałem takie pytanie firmie "Mobilis" (drogą elektroniczną). Dostałem odpowiedź, ale nic z niej nie wynikało. Oni sami nie wiedzieli.

No i musiałem trochę poczekać aby firma zakupiła kolejnego PR 100.2 z rejonu francuskiego miasta Saint Brieuc. Przypomnę wśród wielu PR 100, które zakupiono były wtedy dwa z firmy TUB (Transports Urbains Briochins) o numerach taborowych ex TUB #401 i #412...

Tym razem jest to ex TUB #411 Autobus nadal jeździ w oryginalnych barwach przewoźnika.

Co dzieje się z autobusami 401 i 412 ?

Kiedy pisałem tą recencję w zeszłym roku, oba autobusy obsługiwały dwie darmowe linie do C.H. "Reduta" w al. Jerozolimskich. Obecnie oba pojazdy trochę zmieniły swoje trasy oraz makijaże.

#412 jeździ nadal do C.H. w al. Jerozolimskich. Obsługuje darmową linię na Ochotę, ale zatrzymuje się już teraz pod Carrefour-em. Zamontowano w nim biurową klimatyzację. Wygląda to brzydko. A to jest jego aktualne zdjęcie

#401 zniknął z Ochoty oraz z al. Jerozolimskich i obecnie obsługuje w weekendy darmową linię do Centrum Mody (Nadarzyn) z Okęcia.

A to zbiór zdjęć firmy Mobilis i ich Renault PR 100. Wszystkie zdjęcia wykonałem osobiście.
:strzałka: http://jakub131.webd.pl/photo_102.html

Reasumując. Nikt nie wyklucza większej ilości autobusów Renault PR 100. Firma "Mobilis" najwyraźniej je polubiła.... ;)
Ostatnio zmieniony 2006-11-10, 15:51 przez J-31, łącznie zmieniany 1 raz.

ppln

Post autor: ppln »

Ech, jak czesi przejęli dział autobusowy Renault, zaczęli tworzyć projekty o niesłychanej wręcz brzydocie. WSZYSTKIE autobusy Renault aż do citelisa były naprawdę ładne (no może poza tyłem, bo cały zabudowany był)

PS. Masz fotkę deski tego waszego?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

ppln pisze:PS. Masz fotkę deski tego waszego?
PR 100.2 ? Nie obiecuję, ale poszperam po swoich zbiorach ;)

[ Dodano: 2006-11-14, 09:34 ]
ppln pisze:PS. Masz fotkę deski tego waszego?
Niestety tylko takie zdjęcie udało mi się zrobić. Jest to PR 100.2, ex TUB #411 ;)

Obrazek

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Po raz kolejny pozwolę sobie na uaktualnienie tematu, ale dziś w Rudzie Śląskiej pojawił się Renault PR100.2 :!: . Autobus ten wcześniej jeździł w we francuski mieście Grenoble i w porównaniu z warszawski Renault PR100.2 ten, który widziany był na Śląsku miał sprawne wyświetlacze zaprogramowane jeszcze na trasy francuskie. Trochę mnie to zdziwiło, gdyż zwykle sprowadzaniem tego typu autobusów Renault zajmowął się podwarszawski Mobolis. A zatem powstaje pytanie: czy ten autobus przejeżdżał tylko prez Śląsk i jechał przez Warszawę (trochę to nie po drodze), czy też zostanie na dłużej na Śląsku? oto jego zdjęcie:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-123665.html

[ Komentarz dodany przez: u2w: 2006-11-24, 21:46 ]
Zaczynasz już mnie denerwować tekstami typu "pozwolę sobie odświeżyć temat"
W takim razie proszę położyć kres swoim nerwom i ukarać mnie warnem, jeśli miałoby to w jakiś sposób poprawić Pana samopoczucie.
Ostatnio zmieniony 2006-11-27, 00:56 przez Adrian_, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Adrian_ pisze:A zatem powstaje pytanie: czy ten autobus przejeżdżał tylko prez Śląsk i jechał przez Warszawę (trochę to nie po drodze), czy też zostanie na dłużej na Śląsku?
W sumie, czemu by nie jechać przez Śląsk do Warszawy? A4+Gierkówka to o wiele lepsza opcja niż pchanie się starą 2-ką albo płacenie za autostradę jak MZA za SU18 i omijanie korka w Strykowie. Tylko skąd on na takiej ulicy…

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

plocmaster pisze: Tylko skąd on na takiej ulicy…
Widocznie kierowca tego Renault zabłądził na trasie (co przy miernym oznakowaniu tras w GOP-ie nie jest niczym niezwykłym). Poza tym nie wykluczajmy też, że może to być autobus dla któregoś z prywatnych przewoźników w GOP-ie. Wszak tam również jeżdżą darmobusy, więc zajęcie dla tego autobusu na pewno by się znalazło ;).

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Adrian_ pisze:Widocznie kierowca tego Renault zabłądził na trasie (co przy miernym oznakowaniu tras w GOP-ie nie jest niczym niezwykłym).
No, żeby nie trafić w zjazd na DK1 albo zgubić na gierkówce trzeba być ćwokiem do kwadratu…
Ale — dość już tego offtopa. Moderatorzy są wkurzeni do czerwoności i wiele im nie brakuje, żeby zaczęli przenosić posty do śmietnika ;-)
Adrian_ pisze:Poza tym nie wykluczajmy też, że może to być autobus dla któregoś z prywatnych przewoźników w GOP-ie.
No raczej…

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Zatem wracamy do tematu. Już wiadomo, że ten PR 100.2 - przypomnę fotkę z TWB http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-123665.html - pozostał w GOP-ie. Zakupiła go firma "Prywatne Przedsiębiorstwo Usługowo - Produkcyjne Henryk Zagozda / Henzago" Sp. z o.o. w Rudzie Śląskiej

PS. Ładny autobus. Sympatycznie się prezentuje. :P

Mibars

Post autor: Mibars »

Czasem mam okazję przejechać się takim "pierwowzorem Jelcza Berileta", gdy wracam sobie ze szkoły w kierunku Nadarzyna (autobus Centrum Mody, z tego, co słyszałem obsługiwany przez Mobilis). Na tej trasie pojawiają się 2 Renaulty - jeden "dedykowany" do Centrum Mody (w środku brakuje jednego rzędu siedzeń - wyłamane), oraz drugi w barwach TUV, dziś udało mi się go ustrzelić.

Co mnie zadziwia w tych autobusach - Nie wiem ile one mają lat, widać, że są stare, ale wnętrza mają w zaskakująco dobrym stanie! Owszem, obecnie poza weekendami mało ludzi nimi jeździ, ale sam sposób wykończenia wnętrza przemawia o jakości - we wnętrzu nie ma wszędzie sklejki jak w naszych Jelczach, miękkie siedzenia z przodu (z tyłu są takie zbliżone do nowych Jelczy), ściany obite jakimś materiałem, plastik na podłodze zdaje się być wysokiej jakości, elegancko podwinięty na ściany (nie popękane...)... No i rzecz, która powala po wejściu do prawie pustego autobusu - olbrzymia przestrzeń dla stojących, dodatkowo powiększona przez brak 2-ch siedzeń po prawej....

A co do siedzeń - nie wiem, może francuzi mają mniejsze tyłki :rotfl: , ale jakieś takie małe one są... W szczególności z przodu.. I człowiek się z nich zsuwa...

Na dokładkę silnik z automatem (szarpie, ale mniej, niż w Jelczach M121M) i bardzo niska podłoga - Chyba niższa, niż w Jelczach. Brakuje za to ostatnich drzwi (są takie francuskie napisy "Merci D'advance du fond la bus", czy podobnie, w każdym razie "rusz się na tył" :) ), może to i dobrze, bo nie ma tego metrowego wejścia, no i z tego co słyszałem, to w pierwszych Beriletach łamał się tył - zapewne tylne drzwi też w pewnym stopniu na to wpływały :)

Na dokładkę fotka zrobiona dziś (telefonem...) z Maxibusa (jakiś MAN, nie znam się na nich :) ) - TUV #411
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne marki”