Renault PR 100.2 - recenzja
Rzeczywiście rocznika tych autobusów nie znamy, ale wiem, że w tej wersji były produkowane od połowy lat 80-tych ubiegłego wiekuMibars pisze:Nie wiem ile one mają lat, widać, że są stare, ale wnętrza mają w zaskakująco dobrym stanie!
Autobus, którego Sfociłeś ja znalazłem dawno temu - już od ponad roku jeździ - należy rzeczywiście do firmy "Mobilis". Póki co tylko tylko "Mobilis" zdecydował się na zakup Renault PR100 - zarówno PR 100MI jak i PR 100.2.
Ten pojazd, jak i jeszcze dwa należały do jednego przewoźnika z zachodniej Francji. Obsługiwały komunikację miejską w rejonie miasteczka Saint Brieuc. Swego czasu udało mi się nawiązać kontakt z miłośnikiem właśnie z tamtąd. On szukał swoich byłych Renault. Ten autobus ma numer taborowy ex #411, a oprócz niego są jeszcze ex #401 i ex #412
MAN NL223 ITS A Michalczewski Oddz. W-wa. To właśnie one obsługują linie do Maximusa.Mibars pisze:Maxibusa (jakiś MAN, nie znam się na nich
Jestem niepocieszony - zredukowali liczbę kursów autobusu Centrum Mody do... Jednego dziennie!
Dlatego widziałem go stojącego na parkingu w Jankach...
A tego TUVa widuje dość często - Miałem zamiar napisać o nich 2 dni wcześniej, a czekałem na aktywację konta i akurat w przeciągu 2-ch dni pstryknąłem mu fotkę
Dlatego widziałem go stojącego na parkingu w Jankach...
A tego TUVa widuje dość często - Miałem zamiar napisać o nich 2 dni wcześniej, a czekałem na aktywację konta i akurat w przeciągu 2-ch dni pstryknąłem mu fotkę
Ooops. Szkoda, ale muszę przyznać, że on fajnie wygląda jak przejeżdża przez rondo w Nadarzynie. W końcu - może jakoś w lato, kiedy znów będę działkował - muszę się wybrać na rowerze i zrobić fotkęMibars pisze:Jestem niepocieszony - zredukowali liczbę kursów autobusu Centrum Mody do... Jednego dziennie!
Celowo odkopuję.
Nie wiecie jak jest z wymiennością części między Jelczami, a Renaultami? Nie mówie tutaj bezpośrednio o Jelczu Berliecie, i orygialnych Berlietach, ale raczej o późniejszych wersjach Renaulta i takich "następcach" jak 120M.
Mam takie podejżenia, że Mobilis sprowadził kilka tych Renaultów PR100.xx, właśnie z myślą, że jak np. pójdzie szyba, to nie bedzie trzeba jej sprowadzac z Francji (bo w Polsce te Renówki nie są zbyt popularne), tylko podpasuje taka prosto z Jelcza...
Jak szyby zdają się być takim dość oczywistym elementem (w końcu licencja robi swoje), tak jak to jest z mechaniką? Oczywiście nie myślę o pakowaniu do Renaulta silnika z Andrychowa, ale o rożnych detalach, jak powiedzmy elementy układu hamulcowego/npędowego/kierowniczego, czy coś...
Tak więc pytanie brzmi jak duża jest "wymienialność" elementów między Jelczami, a PR'ami z Francji?
Nie wiecie jak jest z wymiennością części między Jelczami, a Renaultami? Nie mówie tutaj bezpośrednio o Jelczu Berliecie, i orygialnych Berlietach, ale raczej o późniejszych wersjach Renaulta i takich "następcach" jak 120M.
Mam takie podejżenia, że Mobilis sprowadził kilka tych Renaultów PR100.xx, właśnie z myślą, że jak np. pójdzie szyba, to nie bedzie trzeba jej sprowadzac z Francji (bo w Polsce te Renówki nie są zbyt popularne), tylko podpasuje taka prosto z Jelcza...
Jak szyby zdają się być takim dość oczywistym elementem (w końcu licencja robi swoje), tak jak to jest z mechaniką? Oczywiście nie myślę o pakowaniu do Renaulta silnika z Andrychowa, ale o rożnych detalach, jak powiedzmy elementy układu hamulcowego/npędowego/kierowniczego, czy coś...
Tak więc pytanie brzmi jak duża jest "wymienialność" elementów między Jelczami, a PR'ami z Francji?
Plocmaster już dobrze to opisał. Te autobusy jednak się różnią pod wieloma wzgędami, również silnikiem.
Natomiast pozostaje pytanie czemu Mobilis zdecydował się na Renault ? Trudno orzec, bo nie wiem jaka była idea zarządu firmy. Podejrzewam jednak, że przeważały takie argumenty jak:
niska cena zakupu pojazdu
trwałość konstrukcji i elementów mechanicznych - te autobusy mają już ponad 20 lat i wciąż są w dobrej kondycji. Co dobrze o nich świadczy
Pewne jest jedno. Jeżeli, któryś z autobusów ulegnie uszkodzeniu, tak, że nie da się już go uruchomić to natychmiast stanie się on magazynem części zamiennych dla pozostałych Renault.
A po za tym, podejrzewam, że oni mogą nawet tego nie naprawiać. Jak zajeżdżą, to kupią następne. Wszak Renault PR100 jeździ jeszcze sporo we Francji.
PS. Nie wiem, czy ja jestem ślepy, czy to wina ciemności - czy może jednak dobrze zobaczyłem - ale mam wrażenie, że Mobilis kupił Renault PR112 ex TUB. On charakteryzuje się już inną szybą przednią. Postaram się go wyczaić
Natomiast pozostaje pytanie czemu Mobilis zdecydował się na Renault ? Trudno orzec, bo nie wiem jaka była idea zarządu firmy. Podejrzewam jednak, że przeważały takie argumenty jak:
niska cena zakupu pojazdu
trwałość konstrukcji i elementów mechanicznych - te autobusy mają już ponad 20 lat i wciąż są w dobrej kondycji. Co dobrze o nich świadczy
Pewne jest jedno. Jeżeli, któryś z autobusów ulegnie uszkodzeniu, tak, że nie da się już go uruchomić to natychmiast stanie się on magazynem części zamiennych dla pozostałych Renault.
A po za tym, podejrzewam, że oni mogą nawet tego nie naprawiać. Jak zajeżdżą, to kupią następne. Wszak Renault PR100 jeździ jeszcze sporo we Francji.
PS. Nie wiem, czy ja jestem ślepy, czy to wina ciemności - czy może jednak dobrze zobaczyłem - ale mam wrażenie, że Mobilis kupił Renault PR112 ex TUB. On charakteryzuje się już inną szybą przednią. Postaram się go wyczaić
Nawet nie wiedziałem, że peery to takie światowe autobusy były:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... R100-2.jpg - Ansair MkII
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... R100.2.jpg - tył
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0102084906 - PR110.3 z nadwoziem Austral Denning
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... R100-3.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... sperth.jpg - Renówka w Perth w Australii
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... tation.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... igne_8.jpg - trochę starsza renówka, dobrze znana starszym mieszkańcom dużych polskich miast. Jeden z podobnych egzemplarzy, oczywiście wystylizowany na Berlieta jeździ w KMKM.
Dodajmy do tego autobusy, które jeździły we Francji, oraz nasze licencyjne wytwory, a okaże się, że konstrukcja PR100 rozprzestrzeniła się na dość znacznym obszarze globu i to na tyle mocno, że w pewnym kraju niektóre elementy z tych pojazdów stosowane są nadal (choć nieco uproszczone względem oryginału) w zupełnie nowych konstrukcjach z Sanoka
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... R100-2.jpg - Ansair MkII
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... R100.2.jpg - tył
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0102084906 - PR110.3 z nadwoziem Austral Denning
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... R100-3.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... sperth.jpg - Renówka w Perth w Australii
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... tation.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... igne_8.jpg - trochę starsza renówka, dobrze znana starszym mieszkańcom dużych polskich miast. Jeden z podobnych egzemplarzy, oczywiście wystylizowany na Berlieta jeździ w KMKM.
Dodajmy do tego autobusy, które jeździły we Francji, oraz nasze licencyjne wytwory, a okaże się, że konstrukcja PR100 rozprzestrzeniła się na dość znacznym obszarze globu i to na tyle mocno, że w pewnym kraju niektóre elementy z tych pojazdów stosowane są nadal (choć nieco uproszczone względem oryginału) w zupełnie nowych konstrukcjach z Sanoka
Sufitowe wtryskowe łączniki poręczy z formy z PR100 wciąż są z powodzeniem montowane w autobusach podmiejskich i dalekobieżnych Autosanu. Helloł ?pmaster pisze:Co?Kędzior pisze:niektóre elementy z tych pojazdów stosowane są nadal (choć nieco uproszczone względem oryginału) w zupełnie nowych konstrukcjach z Sanoka
http://phototrans.pl/14,342108,0,Autosa ... T_232.html
Zdjęcie do porównania: http://transportnews.tk/galeria/foto1378.htm - i już nie nakręcaj off-topicupmaster pisze:Nie widzę tam nic peerkowego
O, jeszcze zapomniałem dodać licencyjnych egzemplarzy w Algierii - SVNI 100 V8F: http://phototrans.pl/14,223360,0,SNVI_100_V8F_.html