Nabi

Inne marki autobusów, dotychczas nieskategoryzowane.

Co sądzisz o nowym Siriusie?

Ikarus XXI wieku!
3
21%
Jest brzydki, całkowicie rozminęli się z europejskim wzornictwem
6
43%
Podoba mi się! W końcu jakieś nowe spojrzenie na wygląd autobusu, taki powiew świeżości
5
36%
Nie za dużo producentów jak na tak mały kraj?
0
Brak głosów
 
Liczba głosów: 14

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Nabi

Post autor: Amalio »

Nabi, to wywodzący się z Węgier producent autobusów. Tak dokładnie jest to firma założona po to by pomóc zdobyć Ikarusowi Północną Amerykę. Oprócz amerykańskiego oddziału istniał od początku ten węgierski który teraz zaprezentował całkiem nowy autobus który został nazwany Sirius:
http://phototrans.eu/14,439023,2.html
http://phototrans.eu/14,439025,0,NABI_S ... 03983.html
http://indafoto.hu/omnibusz/nabi_sirius_bemutato

Designem przodu przypomina eksploatowane już w Wielkiej Brytanii czy Nowej Zelandii autobusy i trolejbusy, ale mi osobiście się nie podoba :/ Wnętrze również imho nie zachwyca.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Bardzo podobne NABI jeżdżą już od paru lat między innymi w Los Angeles więc to nic nowego. Natomiast ciekawe, że amerykanie chcą z tym startować na szerszym rynku. Od strony wzornictwa (a raczej adaptacji z wersji amerykańskiej) rzeczywiście nie ma tu nic porywającego. Jak to wygląda od strony podzespołów? Ile w tym autobusie jest z MANA? BTW: widzę tu co najmniej jeden polski akcent :D

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

TLG pisze:widzę tu co najmniej jeden polski akcent
R&G?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Jeszcze okna przypominają te z Mastero.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

NABI zaczyna interesować się Europą

Firma NABI produkująca w węgierskim Kaposvár autobusy tylko na rynek Stanów Zjednoczonych, postanowiła zmienić strategię i rozpocząć podbój Europy. Zaczyna od promocji w węgierskich miastach swojego najnowszego model NABI Sirius, który został specjalnie opracowanym z myślą o europejskich przewoźnikach. Ten niskopodłogowy autobus miejski został zbudowany na podwoziu MAN z silnikiem o mocy 290 KM. Jednostka napędowa spełnia normę Euro 5 i współpracuje z 6-stopniową skrzynią biegów ZF Ecolife. Jego pojemność pasażerska wynosi 104 miejsca, w tym 33 miejsca siedzące i 71 stojących, co jest zasługą wydłużonej konstrukcji pojazdu do 12,5 m. Co do wyglądu to Sirius może się podobać –jest w nim trochę amerykańskiej stylistyki, jak i europejskiej elegancji. Podobno pasażerowie w Kaposvár są zachwyceni.

Jak podkreślił dyrektor węgierskie fabryki NABI –Demeter Héjj, aktualny węgierski rząd pracuje nad reorganizacją komunikacji publicznej, a to może otworzyć szerzej drzwi dla węgierskich producentów autobusów. I stąd też decyzja NABI o zwiększeniu swojej aktynowości handlowej na rodzimych terenach. –„Sirius to nasz europejski produkt, który został opracowany na bazie modelu BRT, który jest bardzo popularny w Ameryce –powiedział Jim Marcotuli, prezes NABI. –Co ważne wielu węgierskich inżynierów pracowało przy projekcie BRT, który następnie jest finalnie montowany w Anniston, w stanie Alabama. Stąd też podjęliśmy decyzję, aby właśnie na Węgrzech był produkowany i sprzedawany Sirius –następca BRT. Chcemy także aby ten produkt pozytywie wpłynął na gospodarkę Węgier, pobudził rynek dostawców, a także stworzył nowe miejsca pracy.”
Być może te plany są trochę zbyt ambitne, ale zdaniem producenta zapotrzebowanie na węgierskim rynku jest olbrzymie i szacuje je na około 3000 sztuk w ciągu najbliższych pięciu lat. Pierwszy Sirius został sprzedany do Kaposvár –czyli do miejscowości, gdzie swoją fabrykę ma NABI. Co ważne Nabi Sirius jest pierwszym członkiem całej rodziny autobusów miejskich opracowanych z myślę o transporcie publicznym w Europie Środkowej. Jego modularna budowa pozwala na szybkie wyprowadzenie innych wymiarów, a jego uniwersalny układ napędowy umożliwia zarówno zastosowanie najnowszych silników w zakresie emisji spalin, jak i sprężonego gazu ziemnego (CNG). Producent myśli także o napędach hybrydowych, tym bardzie, że szeroko stosuje je na amerykańskim rynku.

A wszystko zaczęło się od Ikarusa
I na koniec krótka historia North American Bus Industries. W 1976 r. bliżej nieznany sprzedawca samolotów zainicjował program współpracy węgiersko-amerykańskiej w zakresie produkcji autobusów. Do programu przystąpił Ikarus i amerykański producent autobusów Crown Coach Corporation. W 1977 r. podpisano stosowano umowy, które umożliwiły Ikarusowi produkcję i eksport autobusów w systemie CKD do USA, gdzie następnie były one montowane w zakładzie w Los Angeles. Pod koniec lat 80. Crown Coach zbankrutował i Ikarus zaczął szybko rozglądać się za nowym partnerem. Wybór padł na Union City Body Company (UCBC). Podstawowe zasady współpracy były nadal te same jak z Crown Coach, natomiast dosyć szybko zmieniło się miejsce montażu finalnego, który w 1988 r. uruchomiono w Anniston. Kolejne „schody”zaczęły się w 1992 r., kiedy kolejne zawirowania gospodarcze w Europie Wschodniej spowodowały, że majątek UCBC został nabyty przez First Hungary Fund (FHF). Powstała wówczas nowa spółka o nazwie American Ikarus, którą przejął FHF. Następnie zawiązano spółkę joint ventures z Ikarusem, aby móc skorzystać z jego zakładów produkcyjnych, projektów i oprzyrządowania. I właśnie od tego nowego przedsięwzięcia narodziła się marka NABI –North American Bus Industries. Ostatecznie ta spółka został przejęta w styczniu 2006 r. przez Cerberus Capital Management, czyli jedną z wiodących na świecie firm zarządzających funduszami. Aktualnie zakład w Kaposvár wyprodukował ponad 7500 autobusów na rynek amerykański, gdzie NABI jest jednym z ważniejszych graczy na rynku . Czy odniesie sukces także w Europie? Cóż, byłoby to pierwszy taki przykład wejścia amerykańskiego producenta na europejski rynek, ale pamiętajmy, że NABI ma mocne węgierskie korzenie. I na to właśnie liczy producent.

Infobus
http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=36305
Ciekawe czy urosną na konkurenta takich marek jak Solaris, Scania, MAN i Mercedes.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne marki”