Viseon LN12
Viseon LN12
Na targach w Hanowerze Viseon zaprezentował nowy model miejskiego autobusu który został zbudowany w kooperacji z Bombardierem i jest wyposażony w nowatorską technologię primove.
O co w tym wszystkim się rozchodzi Przede wszystkim skoro mowa o kooperacji z Bombardierem, to oczywiście mowa tu o w pełni elektrycznym autobusie. Ten jednak w przeciwieństwie do konkurencyjnych pojazdów może być ładowany podczas postoju i to w dodatku bezprzewodowo
Autobus podczas postoju opuszcza specjalna platformę i pojazd jest ładowany poprzez płytę indukcyjną umieszczona w jezdni:
https://lh4.googleusercontent.com/-tOa2 ... ickup1.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-ENUV ... ickup4.jpg
Tu jeszcze nagranie wideo:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... efie5_wC6k
Jak widać technologia ta może znaleźć zastosowanie również w tramwajach i taksówkach. Sama technologia primove nie jest jakąś totalną nowością, bo z podobnego rozwiązania korzystają już laptopy Dell czy samochody Tesla, ale jest to świeża technologia i warta uwagi. W kontekście transportu publicznego umożliwia również unifikację sposobu zasilania różnego rodzaju pojazdów.
Sam LN12 wygląda tak:
https://lh3.googleusercontent.com/-Kl4q ... ve_bus.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-96Wx ... ON_012.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-Dfsx ... ON_014.jpg
Jak widać jest to zmodyfikowany Centroliner Evo, a więc bliźniak Lion's City.
O co w tym wszystkim się rozchodzi Przede wszystkim skoro mowa o kooperacji z Bombardierem, to oczywiście mowa tu o w pełni elektrycznym autobusie. Ten jednak w przeciwieństwie do konkurencyjnych pojazdów może być ładowany podczas postoju i to w dodatku bezprzewodowo
Autobus podczas postoju opuszcza specjalna platformę i pojazd jest ładowany poprzez płytę indukcyjną umieszczona w jezdni:
https://lh4.googleusercontent.com/-tOa2 ... ickup1.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-ENUV ... ickup4.jpg
Tu jeszcze nagranie wideo:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... efie5_wC6k
Jak widać technologia ta może znaleźć zastosowanie również w tramwajach i taksówkach. Sama technologia primove nie jest jakąś totalną nowością, bo z podobnego rozwiązania korzystają już laptopy Dell czy samochody Tesla, ale jest to świeża technologia i warta uwagi. W kontekście transportu publicznego umożliwia również unifikację sposobu zasilania różnego rodzaju pojazdów.
Sam LN12 wygląda tak:
https://lh3.googleusercontent.com/-Kl4q ... ve_bus.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-96Wx ... ON_012.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-Dfsx ... ON_014.jpg
Jak widać jest to zmodyfikowany Centroliner Evo, a więc bliźniak Lion's City.
Całkiem ciekawa technologia, która z pewnością zwiększa zasięg autobusów elektrycznych. Pozostaje tylko kwestia infrastruktury i kosztów, które z tego tytułu trzeba ponieść. Z pewnością nie są one małe, więc ciekawy jestem jak wygląda ewentualna opłacalność takiego rozwiązania oraz wytrzymałość przy częstym ładowaniu, czy nawet samego osprzętu do ładowania.
Aspektu ekologicznego się nie tykam, bo to już kwestia sposobów wytwarzania energii elektrycznej.
Aspektu ekologicznego się nie tykam, bo to już kwestia sposobów wytwarzania energii elektrycznej.
Prace nad tym rozwiązaniem trwają już ze cztery lata. Poszukiwanie lepszego rozwiązania rozpoczęto kiedy okazało się, że trzecia szyna (taka jak w Bordeaux) jest zbyt kłopotliwa w eksploatacji w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.Amalio pisze:Jak widać technologia ta może znaleźć zastosowanie również w tramwajach i taksówkach.