MPK Łódź
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Miasto Łódź nie rezygnuje z planu budowy sieci trolejbusowej:
Trolejbusy w Łodzi. Po 2015 roku pojadą z ulicy Wydawniczej na Brus i Zdrowie
Po Łodzi miałoby kursować 10 trolejbusów, a koszt zbudowania potrzebnej infrastruktury oraz zakupu taboru wahałby się od 30 do 40 mln złotych.
W Łodzi, w ramach systemu komunikacji miejskiej funkcjonują na razie dwa środki transportu - autobusy oraz tramwaje kursujące nieprzerwanie od 1898 roku. W 2014 system ten zostanie rozszerzony o szynobusy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, które zatrzymywać się będą na kilku przystankach na terenie miasta.
W magistracie trwają również prace nad koncepcją nowego środka komunikacji, który już teraz kursuje w Gdyni, Lublinie czy Tychach. W zrealizowaniu pomysłu mają pomóc środki zewnętrzne.
- To jest na razie wstępny projekt na pierwszą linię trolejbusową, który będziemy chcieli złożyć w nowej perspektywie unijnej 2014-2020, o ile oczywiście znajdzie się na miejskiej liście priorytetów - mówi Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. - Spróbujemy, może to się uda. Próbować zawsze warto - dodaje.
Trolejbusy zastąpią autobusy
Według założeń pojazdy zasilane z trakcji elektrycznej pojechałby z krańcówki przy ulicy Wydawniczej przez Śródmieście, Retkinię do parku na Zdrowiu i na Brus. W centrum Łodzi ich trasa wiodłaby między innymi ulicami Tuwima i Struga, a powrót odbywałby się przez Zamenhofa i Nawrot. Aby nie dublować trolejbusu z autobusami, ZDiT zakłada także skierowanie na inne trasy linii 80 lub 83, a nawet 74. Częstotliwość kursowania miałaby być nie mniejsza niż kursujących tam autobusów.
W zakresie projektu miałoby zostać wybudowane miejsce garażowania dla trolejbusów - plac postojowy lub zajezdnia, nowe podstacje energetyczne oraz oczywiście sieć trakcyjna. Na przystankach trolejbusowych jest także planowane zainstalowanie wyświetlaczy dla pasażerów. Za to nie ma przewidzianego remontu dróg, po których trolejbus miałby się poruszać. W związku z tym zapytaliśmy czy planowane jest wytyczenie buspasów, aby ułatwić przejazd przez zakorkowane ulice Śródmieścia.
- Buspasy to jest zupełnie inna kwestia bez względu czy dotyczy autobusów czy trolejbusów. Jeśli jest duża częstotliwość, to jest zasadność. Jeżeli nie ma tej częstotliwości w godzinach szczytu, to tworzenie buspasa dla linii, która jeździ z częstotliwością co dziesięć minut nie jest do końca racjonalne. Co w takim razie w pozostałych dziewięciu minutach? Jaka jest wtedy racjonalność - tłumaczy Grzegorz Nita.
Na potrzeby pierwszej w Łodzi linii trolejbusowej zakupionych zostałoby dziesięć 15-metrowych pojazdów. Koszt zbudowania potrzebnej infrastruktury oraz zakupu taboru wahałby się według wyliczeń od 30 do 40 mln złotych. Biorąc pod uwagę całą procedurę starania się o środki unijne, takie pojazdy wyjechałyby na ulice nie wcześniej niż w 2015 roku.
Miś na miarę naszych możliwości
Urzędniczy zapał studzą przedstawiciele transportowych organizacji pozarządowych.
- Trolejbusy, choć ekologiczne, mają prawie wszystkie wady autobusów. Mają stosunkowo małą pojemność, stoją w korkach razem z innymi pojazdami, a także nie są zbyt komfortowe - wylicza Jakub Tarka, prezes Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.
I dodaje, że przyszłość transportu w miastach należy jednak do tramwajów i to w ten środek lokomocji Łódź powinna najwięcej inwestować. Bardziej dosadnie sprawę trolejbusów w Łodzi komentuje inny ze społeczników. - Trolejbus w takiej formie, to kosztowny kwiatek do kożucha, który niczego nie poprawi, prawdopodobnie nigdy się nie zwróci, za to wymusi dodatkowe przesiadki. Ma to być kolejny "miś na miarę naszych możliwości", którym władza próbuje odwracać uwagę od zrujnowanej komunikacji zbiorowej lub próba pozyskania dotacji unijnej wbrew celom programu operacyjnego - twierdzi Tomasz Bużałek z Inicjatywy na Rzecz Przyjaznego Transportu.
http://www.mmlodz.pl/442891/2013/3/18/t ... ry=drogowe
Trochę sprostowań, bo widzę, że ten artykuł jest trochę tendencyjnie napisany.
Po pierwsze - prawdę powiedziawszy nie za bardzo wierzę w te trolejbusy w Łodzi. No, ale skoro urzędnicy tak się upierają - to trzymam za nich kciuki
Po drugie w treści tegoż artykułu aż kłują w oczy dwa zdania które są sprzeczne - w pierwszym zdaniu napisano, że miasto chciałoby zakupić trolejbusy 15-metrowe, a jednocześnie w kolejnym pan Jakub Tarka twierdzi, że trolejbusy są mało pojemne.
Chyba wszyscy doskonale wiemy jak wygląda autobus 15-metrowy. Nawet jeśli założymy, że MPK (lub miasto) zakupi Solarisy Trollino 15 AC, to doskonale wiemy jak pojemny może być ten trolejbus. To zależy od zamówienia przewoźnika
Po trzecie - kolejny zarzut o braku komfortu. Ja doskonale znam i jeszcze pamięta Solarisy Trollino 12AC PKT Gdynia. I już mnie skręca na same słowa "niekomfortowe" - guzik prawda. Bardzo komfortowe. To jest znakomity pojazd, szybki, cichy, przyjemny - sama radość czymś takim podróżować. Przy dobrej nawierzchni trolejbus może być szybszy niż autobus. Tutaj jedynym problemem może być jedynie zbyt szybko zużywające się przewody sieci trakcyjnej - pamiętam, że swego czasu gdyńskie PKT walczyło z tym problemem
Po czwarte - trolejbus stojący w korku... a co to za problem odpowiednio przebudować układ drogowy i stworzyć bus-pas dla trolejbusów ?
Po za tym - wzorem Gdyni i Lublina - trolejbusy mogą być wyposażone w akumulatory. I dzięki temu część drogi mogą pokonywać poza siecią trakcyjną - czemuż łódzkie trolejbusy nie miałyby mieć takiej opcji
A zatem warto spróbować - czemuż by nie
Po pierwsze - prawdę powiedziawszy nie za bardzo wierzę w te trolejbusy w Łodzi. No, ale skoro urzędnicy tak się upierają - to trzymam za nich kciuki
Po drugie w treści tegoż artykułu aż kłują w oczy dwa zdania które są sprzeczne - w pierwszym zdaniu napisano, że miasto chciałoby zakupić trolejbusy 15-metrowe, a jednocześnie w kolejnym pan Jakub Tarka twierdzi, że trolejbusy są mało pojemne.
Chyba wszyscy doskonale wiemy jak wygląda autobus 15-metrowy. Nawet jeśli założymy, że MPK (lub miasto) zakupi Solarisy Trollino 15 AC, to doskonale wiemy jak pojemny może być ten trolejbus. To zależy od zamówienia przewoźnika
Po trzecie - kolejny zarzut o braku komfortu. Ja doskonale znam i jeszcze pamięta Solarisy Trollino 12AC PKT Gdynia. I już mnie skręca na same słowa "niekomfortowe" - guzik prawda. Bardzo komfortowe. To jest znakomity pojazd, szybki, cichy, przyjemny - sama radość czymś takim podróżować. Przy dobrej nawierzchni trolejbus może być szybszy niż autobus. Tutaj jedynym problemem może być jedynie zbyt szybko zużywające się przewody sieci trakcyjnej - pamiętam, że swego czasu gdyńskie PKT walczyło z tym problemem
Po czwarte - trolejbus stojący w korku... a co to za problem odpowiednio przebudować układ drogowy i stworzyć bus-pas dla trolejbusów ?
Po za tym - wzorem Gdyni i Lublina - trolejbusy mogą być wyposażone w akumulatory. I dzięki temu część drogi mogą pokonywać poza siecią trakcyjną - czemuż łódzkie trolejbusy nie miałyby mieć takiej opcji
A zatem warto spróbować - czemuż by nie
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
Nie warto. Rachunek jest prosty- czemu masz płacić za wzkm +- 9-10 zł jeżeli możesz mieć to samo za 6,5-7 zł ? Między buty można sobie wsadzić wszelkie proekologiczne i komfortowe bajki. Dodatkowo trolejbusy są mniej pojemne niż autobusy. Prosty przykład- U12 jest w stanie zabrać na pokład do 110 pasażerów, w ST12 to nie więcej jak 90-95. Mam dalej wymieniać ?J-31 pisze:A zatem warto spróbować - czemuż by nie
Czemu tak twierdzisz? Wałbrzyskie SU12 są zrobione na 95 miejsc a prawda jest taka, że i tak wlezie dużo więcej ludzi - w trolejbusach miejsca jest więcej, odpada szafa która nie mało miejsca zajmuje.Jack the Ripper pisze:U12 jest w stanie zabrać na pokład do 110 pasażerów, w ST12 to nie więcej jak 90-95.
Ostatnio zmieniony 2013-03-28, 21:25 przez irisbus, łącznie zmieniany 1 raz.
... ale miasto chce od razu kupić trolejbusy 15-metrowe - czyli zapewne ST15ACJack the Ripper pisze:Prosty przykład- U12 jest w stanie zabrać na pokład do 110 pasażerów, w ST12 to nie więcej jak 90-95. Mam dalej wymieniać ?
A tak poza tym - trolejbus, jak zresztą już to napisałem, będzie tak pojemny, jak go sobie zamówi przewoźnik - opcji jest sporo
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
Czy będzie porównywał SU12 z ST12, SU15 z ST15 i SU18 z ST18 to wnioski będą zawsze na korzyść autobusu.J-31 pisze: ... ale miasto chce od razu kupić trolejbusy 15-metrowe - czyli zapewne ST15AC :mruga
Jest tylko jedna opcja- zero babcia-safe'ów, żeby jakoś dorównać autobusowi.J-31 pisze:A tak poza tym - trolejbus, jak zresztą już to napisałem, będzie tak pojemny, jak go sobie zamówi przewoźnik - opcji jest sporo
Problemem może być napięcie i układ sieci. Dla trolejbusów tor musi się składać z 2 przewodów, jeden z ładunkiem dodatnim, drugi z ujemnym, napięcie znamionowe 600 V DC.pmaster pisze:A ja tak sobie myślę — a może to nie takie głupie? Tramwaj i tak wymagałby sieci trakcyjnej i do tego szyn, i może dałoby się trochę rozbudować sieć na zajezdni tramwajowej, tak żeby trajtki mogły z niej korzystać (może być trochę problemów z warsztatem). Albo nawet pociągnąć sieć na autobusową
Dobra, ale za unijne możesz równie dobrze kupić autobusy z bateriami i pantografem, ładowane w kilku punktach na mieście (które można ustawić w zasięgu istniejących podstacji tramwajowych - bardzo blisko planowanych pętli jest trakcja tramwajowa). Sieć nie będzie szpecić miasta, nie będzie problemu z kompatybilnością zasilania i będą autobusy elektryczne. No i nie będzie najmniejszego problemu z puszczeniem takich autobusów objazdem, przy trolejbusach to nie takie oczywistepmaster pisze:A ja tak sobie myślę — a może to nie takie głupie? Tramwaj i tak wymagałby sieci trakcyjnej i do tego szyn, i może dałoby się trochę rozbudować sieć na zajezdni tramwajowej, tak żeby trajtki mogły z niej korzystać (może być trochę problemów z warsztatem). Albo nawet pociągnąć sieć na autobusową
Dziś na jazdę próbną oraz na szkolenia dla motorowych, oczywiście po zajezdni wyjechał pierwszy M8C #525.
Foto http://gtlodz.eu/img-525,33691.html
Foto http://gtlodz.eu/img-525,33691.html
Tak powracając do tych trolejbusów. Nie udało się do 2005 otworzyć pierwszej linii metra to trzeba o trolejbusach myśleć http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... TVCqkXWWCk
Od 1 Lipca szykuje się totalny paraliż miasta. Nie nie zamykają trasy WZ a połowę torowisk w śródmieściu! Prawie całe centrum łodzi zostanie pozbawione komunikacji tramwajowej. Linie 1, 3, 7, 15A (oby tylko) zostają zawieszone. Rozpoczyna się modernizacja torowiska przy Fabrycznym, oraz na Kopernika.
Oto mapka
Co lepsze Pabianicka ma zostać zamknięta i zostanie odcięta zajezdnia Chocianowice! Zastanawiam się teraz gdzie będą do cholery stacjonować tramwaje... bo już nie ma Zajezdni Dąbrowskiego a Telefoniczna jest totalnie zapchana.
Drugi problem jest taki ze brakuje autobusów na KZ. Nowe 50 szt wozów przybędą na Grudzień... a na Komunikację zastępczą jest potrzebne 20 wozów... Zostaną teleportowane z niemiec ? Kto wie albo znów potną linie zwykłe dzienne
Mapka z KZ
Oto mapka
Co lepsze Pabianicka ma zostać zamknięta i zostanie odcięta zajezdnia Chocianowice! Zastanawiam się teraz gdzie będą do cholery stacjonować tramwaje... bo już nie ma Zajezdni Dąbrowskiego a Telefoniczna jest totalnie zapchana.
Drugi problem jest taki ze brakuje autobusów na KZ. Nowe 50 szt wozów przybędą na Grudzień... a na Komunikację zastępczą jest potrzebne 20 wozów... Zostaną teleportowane z niemiec ? Kto wie albo znów potną linie zwykłe dzienne
Mapka z KZ
Odświeżę nieco kotleta.
Jeśli wszystko pójdzie tak jak ma pójść to do dwukierunkowych M8C dołączą... Dwukierunkowe 805-ki. Pierwszym do przeróbki prawdopodobnie będzie 2901+2900, następnie 2610+2611. Drugie wagony mają mieć kabinę z tyłu wzorem 105NaDK z Poznania. Ciekawe tylko, bo nikt nie wie, czy zrobią z nich "plastiki" czy też inne "eniki". Jak na razie jest to plotka, ale być może na dniach będzie wiadomo.
Jeśli wszystko pójdzie tak jak ma pójść to do dwukierunkowych M8C dołączą... Dwukierunkowe 805-ki. Pierwszym do przeróbki prawdopodobnie będzie 2901+2900, następnie 2610+2611. Drugie wagony mają mieć kabinę z tyłu wzorem 105NaDK z Poznania. Ciekawe tylko, bo nikt nie wie, czy zrobią z nich "plastiki" czy też inne "eniki". Jak na razie jest to plotka, ale być może na dniach będzie wiadomo.