MPK Łódź

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Miasto Łódź nie rezygnuje z planu budowy sieci trolejbusowej:
Trolejbusy w Łodzi. Po 2015 roku pojadą z ulicy Wydawniczej na Brus i Zdrowie

Po Łodzi miałoby kursować 10 trolejbusów, a koszt zbudowania potrzebnej infrastruktury oraz zakupu taboru wahałby się od 30 do 40 mln złotych.

W Łodzi, w ramach systemu komunikacji miejskiej funkcjonują na razie dwa środki transportu - autobusy oraz tramwaje kursujące nieprzerwanie od 1898 roku. W 2014 system ten zostanie rozszerzony o szynobusy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, które zatrzymywać się będą na kilku przystankach na terenie miasta.

W magistracie trwają również prace nad koncepcją nowego środka komunikacji, który już teraz kursuje w Gdyni, Lublinie czy Tychach. W zrealizowaniu pomysłu mają pomóc środki zewnętrzne.

- To jest na razie wstępny projekt na pierwszą linię trolejbusową, który będziemy chcieli złożyć w nowej perspektywie unijnej 2014-2020, o ile oczywiście znajdzie się na miejskiej liście priorytetów - mówi Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. - Spróbujemy, może to się uda. Próbować zawsze warto - dodaje.

Trolejbusy zastąpią autobusy

Według założeń pojazdy zasilane z trakcji elektrycznej pojechałby z krańcówki przy ulicy Wydawniczej przez Śródmieście, Retkinię do parku na Zdrowiu i na Brus. W centrum Łodzi ich trasa wiodłaby między innymi ulicami Tuwima i Struga, a powrót odbywałby się przez Zamenhofa i Nawrot. Aby nie dublować trolejbusu z autobusami, ZDiT zakłada także skierowanie na inne trasy linii 80 lub 83, a nawet 74. Częstotliwość kursowania miałaby być nie mniejsza niż kursujących tam autobusów.

W zakresie projektu miałoby zostać wybudowane miejsce garażowania dla trolejbusów - plac postojowy lub zajezdnia, nowe podstacje energetyczne oraz oczywiście sieć trakcyjna. Na przystankach trolejbusowych jest także planowane zainstalowanie wyświetlaczy dla pasażerów. Za to nie ma przewidzianego remontu dróg, po których trolejbus miałby się poruszać. W związku z tym zapytaliśmy czy planowane jest wytyczenie buspasów, aby ułatwić przejazd przez zakorkowane ulice Śródmieścia.

- Buspasy to jest zupełnie inna kwestia bez względu czy dotyczy autobusów czy trolejbusów. Jeśli jest duża częstotliwość, to jest zasadność. Jeżeli nie ma tej częstotliwości w godzinach szczytu, to tworzenie buspasa dla linii, która jeździ z częstotliwością co dziesięć minut nie jest do końca racjonalne. Co w takim razie w pozostałych dziewięciu minutach? Jaka jest wtedy racjonalność - tłumaczy Grzegorz Nita.

Na potrzeby pierwszej w Łodzi linii trolejbusowej zakupionych zostałoby dziesięć 15-metrowych pojazdów. Koszt zbudowania potrzebnej infrastruktury oraz zakupu taboru wahałby się według wyliczeń od 30 do 40 mln złotych. Biorąc pod uwagę całą procedurę starania się o środki unijne, takie pojazdy wyjechałyby na ulice nie wcześniej niż w 2015 roku.

Miś na miarę naszych możliwości

Urzędniczy zapał studzą przedstawiciele transportowych organizacji pozarządowych.
- Trolejbusy, choć ekologiczne, mają prawie wszystkie wady autobusów. Mają stosunkowo małą pojemność, stoją w korkach razem z innymi pojazdami, a także nie są zbyt komfortowe - wylicza Jakub Tarka, prezes Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.

I dodaje, że przyszłość transportu w miastach należy jednak do tramwajów i to w ten środek lokomocji Łódź powinna najwięcej inwestować. Bardziej dosadnie sprawę trolejbusów w Łodzi komentuje inny ze społeczników. - Trolejbus w takiej formie, to kosztowny kwiatek do kożucha, który niczego nie poprawi, prawdopodobnie nigdy się nie zwróci, za to wymusi dodatkowe przesiadki. Ma to być kolejny "miś na miarę naszych możliwości", którym władza próbuje odwracać uwagę od zrujnowanej komunikacji zbiorowej lub próba pozyskania dotacji unijnej wbrew celom programu operacyjnego - twierdzi Tomasz Bużałek z Inicjatywy na Rzecz Przyjaznego Transportu.

http://www.mmlodz.pl/442891/2013/3/18/t ... ry=drogowe

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Trochę sprostowań, bo widzę, że ten artykuł jest trochę tendencyjnie napisany.

Po pierwsze - prawdę powiedziawszy nie za bardzo wierzę w te trolejbusy w Łodzi. No, ale skoro urzędnicy tak się upierają - to trzymam za nich kciuki :P

Po drugie w treści tegoż artykułu aż kłują w oczy dwa zdania które są sprzeczne - w pierwszym zdaniu napisano, że miasto chciałoby zakupić trolejbusy 15-metrowe, a jednocześnie w kolejnym pan Jakub Tarka twierdzi, że trolejbusy są mało pojemne.

Chyba wszyscy doskonale wiemy jak wygląda autobus 15-metrowy. Nawet jeśli założymy, że MPK (lub miasto) zakupi Solarisy Trollino 15 AC, to doskonale wiemy jak pojemny może być ten trolejbus. To zależy od zamówienia przewoźnika ;)

Po trzecie - kolejny zarzut o braku komfortu. Ja doskonale znam i jeszcze pamięta Solarisy Trollino 12AC PKT Gdynia. I już mnie skręca na same słowa "niekomfortowe" - guzik prawda. Bardzo komfortowe. To jest znakomity pojazd, szybki, cichy, przyjemny - sama radość czymś takim podróżować. Przy dobrej nawierzchni trolejbus może być szybszy niż autobus. Tutaj jedynym problemem może być jedynie zbyt szybko zużywające się przewody sieci trakcyjnej - pamiętam, że swego czasu gdyńskie PKT walczyło z tym problemem ;)

Po czwarte - trolejbus stojący w korku... a co to za problem odpowiednio przebudować układ drogowy i stworzyć bus-pas dla trolejbusów ? ;)

Po za tym - wzorem Gdyni i Lublina - trolejbusy mogą być wyposażone w akumulatory. I dzięki temu część drogi mogą pokonywać poza siecią trakcyjną - czemuż łódzkie trolejbusy nie miałyby mieć takiej opcji ;)

A zatem warto spróbować - czemuż by nie ;)

ppln

Post autor: ppln »

Najpierw niech kupią 70 nowych tramwajów (albo 150 w ramach umowy długoterminowej), sfinalizują zakup tej czterdziestki używanych i doprowadzą do ładu te, które MPK przejęło z MKT.

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper »

J-31 pisze:A zatem warto spróbować - czemuż by nie ;)
Nie warto. Rachunek jest prosty- czemu masz płacić za wzkm +- 9-10 zł jeżeli możesz mieć to samo za 6,5-7 zł ? Między buty można sobie wsadzić wszelkie proekologiczne i komfortowe bajki. Dodatkowo trolejbusy są mniej pojemne niż autobusy. Prosty przykład- U12 jest w stanie zabrać na pokład do 110 pasażerów, w ST12 to nie więcej jak 90-95. Mam dalej wymieniać ?

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

Jack the Ripper pisze:U12 jest w stanie zabrać na pokład do 110 pasażerów, w ST12 to nie więcej jak 90-95.
Czemu tak twierdzisz? Wałbrzyskie SU12 są zrobione na 95 miejsc a prawda jest taka, że i tak wlezie dużo więcej ludzi - w trolejbusach miejsca jest więcej, odpada szafa która nie mało miejsca zajmuje.
Ostatnio zmieniony 2013-03-28, 21:25 przez irisbus, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Jack the Ripper pisze:Prosty przykład- U12 jest w stanie zabrać na pokład do 110 pasażerów, w ST12 to nie więcej jak 90-95. Mam dalej wymieniać ?
... ale miasto chce od razu kupić trolejbusy 15-metrowe - czyli zapewne ST15AC :mruga:

A tak poza tym - trolejbus, jak zresztą już to napisałem, będzie tak pojemny, jak go sobie zamówi przewoźnik - opcji jest sporo ;)

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper »

irisbus pisze:Czemu tak twierdzisz? Wałbrzyskie SU12 są zrobione na 95 miejsc a prawda jest taka, że i tak wlezie dużo więcej ludzi - w trolejbusach miejsca jest więcej, odpada szafa która nie mało miejsca zajmuje.
Za skalę porównawczą przyjąłem maksymalną pojemność przewidzianą dla tych pojazdów.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

A ja tak sobie myślę — a może to nie takie głupie? Tramwaj i tak wymagałby sieci trakcyjnej i do tego szyn, i może dałoby się trochę rozbudować sieć na zajezdni tramwajowej, tak żeby trajtki mogły z niej korzystać (może być trochę problemów z warsztatem). Albo nawet pociągnąć sieć na autobusową

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper »

J-31 pisze: ... ale miasto chce od razu kupić trolejbusy 15-metrowe - czyli zapewne ST15AC :mruga
Czy będzie porównywał SU12 z ST12, SU15 z ST15 i SU18 z ST18 to wnioski będą zawsze na korzyść autobusu.
J-31 pisze:A tak poza tym - trolejbus, jak zresztą już to napisałem, będzie tak pojemny, jak go sobie zamówi przewoźnik - opcji jest sporo ;)
Jest tylko jedna opcja- zero babcia-safe'ów, żeby jakoś dorównać autobusowi.
pmaster pisze:A ja tak sobie myślę — a może to nie takie głupie? Tramwaj i tak wymagałby sieci trakcyjnej i do tego szyn, i może dałoby się trochę rozbudować sieć na zajezdni tramwajowej, tak żeby trajtki mogły z niej korzystać (może być trochę problemów z warsztatem). Albo nawet pociągnąć sieć na autobusową
Problemem może być napięcie i układ sieci. Dla trolejbusów tor musi się składać z 2 przewodów, jeden z ładunkiem dodatnim, drugi z ujemnym, napięcie znamionowe 600 V DC.

ppln

Post autor: ppln »

pmaster pisze:A ja tak sobie myślę — a może to nie takie głupie? Tramwaj i tak wymagałby sieci trakcyjnej i do tego szyn, i może dałoby się trochę rozbudować sieć na zajezdni tramwajowej, tak żeby trajtki mogły z niej korzystać (może być trochę problemów z warsztatem). Albo nawet pociągnąć sieć na autobusową
Dobra, ale za unijne możesz równie dobrze kupić autobusy z bateriami i pantografem, ładowane w kilku punktach na mieście (które można ustawić w zasięgu istniejących podstacji tramwajowych - bardzo blisko planowanych pętli jest trakcja tramwajowa). Sieć nie będzie szpecić miasta, nie będzie problemu z kompatybilnością zasilania i będą autobusy elektryczne. No i nie będzie najmniejszego problemu z puszczeniem takich autobusów objazdem, przy trolejbusach to nie takie oczywiste

MrStronek
Posty: 303
Rejestracja: 2009-11-21, 20:02
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: MrStronek »

Dziś na jazdę próbną oraz na szkolenia dla motorowych, oczywiście po zajezdni wyjechał pierwszy M8C #525.
Foto http://gtlodz.eu/img-525,33691.html

Awatar użytkownika
Rudy
Posty: 384
Rejestracja: 2009-12-06, 20:31
Lokalizacja: Wrocław/Slough UK

Post autor: Rudy »

Tak powracając do tych trolejbusów. Nie udało się do 2005 otworzyć pierwszej linii metra to trzeba o trolejbusach myśleć :retard: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... TVCqkXWWCk

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Patrząc na ten materiał - z 1985 roku - mam przedziwne wrażenie, że to był chyba ówczesny żart prima aprilisowy ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Czy w Łodzi, która ma pewnie z 800 tys. mieszkańców i kupę torowisk tramwajowych metro miałoby jakiś sens?

ppln

Post autor: ppln »

Nie. Tzn. podobny efekt można osiągnąć ustawiając priorytety dla tramwajów i w poprawny sposób budując tunel kolejowy

MrStronek
Posty: 303
Rejestracja: 2009-11-21, 20:02
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: MrStronek »

Początkowo zakładano że Metro ma połączyć Teofilów Centrum i Dąbrowe przemysłową, później Pabianice z centrum łodzią i Zgierz

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

NorbertKomusinski pisze:później Pabianice z centrum łodzią i Zgierz
Ciekawe jak sobie to wyobrażają, skoro takowego tramwaju niedasię

MrStronek
Posty: 303
Rejestracja: 2009-11-21, 20:02
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: MrStronek »

Od 1 Lipca szykuje się totalny paraliż miasta. Nie nie zamykają trasy WZ a połowę torowisk w śródmieściu! Prawie całe centrum łodzi zostanie pozbawione komunikacji tramwajowej. Linie 1, 3, 7, 15A (oby tylko) zostają zawieszone. Rozpoczyna się modernizacja torowiska przy Fabrycznym, oraz na Kopernika.

Oto mapka
Obrazek

Co lepsze Pabianicka ma zostać zamknięta i zostanie odcięta zajezdnia Chocianowice! Zastanawiam się teraz gdzie będą do cholery stacjonować tramwaje... bo już nie ma Zajezdni Dąbrowskiego a Telefoniczna jest totalnie zapchana.

Drugi problem jest taki ze brakuje autobusów na KZ. Nowe 50 szt wozów przybędą na Grudzień... a na Komunikację zastępczą jest potrzebne 20 wozów... Zostaną teleportowane z niemiec :D ? Kto wie albo znów potną linie zwykłe dzienne :confused:

Mapka z KZ
Obrazek

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

Odświeżę nieco kotleta.
Jeśli wszystko pójdzie tak jak ma pójść to do dwukierunkowych M8C dołączą... Dwukierunkowe 805-ki. Pierwszym do przeróbki prawdopodobnie będzie 2901+2900, następnie 2610+2611. Drugie wagony mają mieć kabinę z tyłu wzorem 105NaDK z Poznania. Ciekawe tylko, bo nikt nie wie, czy zrobią z nich "plastiki" czy też inne "eniki". Jak na razie jest to plotka, ale być może na dniach będzie wiadomo.

ppln

Post autor: ppln »

Ale dwukierunkowe z wejściami po jednej stronie, z wejściami po obu czy złączone tyłami (wejścia po obu stronach, ale tylko do jednego wagonu naraz)?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Organizatorzy i przewoźnicy”