Przetarg o 3 używane autobusy miejskie 12-metrowe został już dawno rozstrzygnięto. Oczywiście jak można było się spodziewać przyjadą Daby 12-1200B. Ostatnio przeguby w MZK Oświęcimiu padły tragedia. Na kursie L/1/28 widziałem napchanego Jelcza M120 a zawsze z wyjątkami rzadko zdarzającymi się jeździ na tej linii #6,a przegubowy Dab zepsuł się na kursie L/32 w Chełmku.#30 chyba zepsuta bo na L/17 dziś kursował Autosan H7.
Teraz coś z historii MZK Oświęcim
Najlepsze czasy dla MZK wtedy ówczesnego MPK Oświęcim były w 80-dziesiątych latach XXw.Wtedy bilety były bardzo tanie z opowieści które słyszałem to kiedyś bilet ulgowy kosztował 50gr. ,ówczesne MPK przewoziło miliony ludzi 136 autobusów (a teraz 46).Prognozy rozwoju miasta zakładały że w 2000r w Oświęcimiu będzie ponad 75tys. mieszkańców,a obecnie jest ok 40 tys. MPK Oświęcim posiadało dwie zajezdnie. Jedna była w Oświęcimiu tam gdzie jest teraz zajezdnia MZK Oświęcim i druga zajezdnia mieściła się w Kętach tam gdzie swoją siedzibę ma MZK Kęty.W latach 80 w MPK Oświęcim był zróżnicowany tabor:
-Autosany H9-35
-Jelcze RTO,AP21
-Ikarusy 280.02 i 280.26
-Jelcze PR110U, PR110M,M11
Zakres usług MPK Oświęcim obejmował obszar od Bierunia Starego poprzez Oświęcim,Brzeszcze,Zator,aż do Spytkowic i od gminy Chełmek poprzez Kęty aż po Andrychów.W czasach WPK Bielsko Biała MPK Oświęcim miał największy zasięg usług. Linie które z różnych opowiadań pamiętam, a których już nie ma to:
21 Oświęcim-Przeciszów Las P/Monowice>Przeciszów
30 Oświęcim-Wilamowice P/Rajsko>Brzeszcze>Jawiszowice
31 Oświęcim-Spytkowice Rynek P/Monowice>Przeciszów>Zator>Smolice była to najprawdopodobniej najdłuższą linią.
33 Oświęcim-Grojec D.L. była to Linia pracownicza
36 Poręba Wlk.-KWK Brzeszcze L/pracownicza obecnie jej kurs istnieje i jest włączony w rozkład jazdy L/26 ta linia została zlikwidowana chyba w 2001 lub 2000.
41 Oświęcim-Bobrek D.L. L/pracownicza
48 Oświęcim Poręba Pólka P/Grojec>Łazy
Linie pracownicze polegały że miały np. dwie pary kursów i rano dowoziły do różnych miejsc pracy, a po południu wracały do miast i wsi. Dawniej L/1 odjeżdżała co 3 min z Dw.PKP (obecnie w godz szczytu 10-15min) i była obsługiwana przeważnie autobusami przegubowymi ( a obecnie para kursów jest obsługiwana autobusem przegubowym) Było też takie sytuacje jak np. nie dało się już wsiąść do autobusu,trzeba było przez kilka ludzi puszczać bilet żeby skasować, mówiło się kierowcy czy od strony drzwi coś jedzie bo tak autobusy były zapełnione. Było dużo autobusów przegubowych typu Ikarus 280 jeszcze w 1998r było ich ok.18 w 1999 ok.16,a w 2000 już 8,a obecnie są 3 przegubowce 2 Ikarusy 280.26 w pięknym wiśniowym malowaniu z czego jeden to rezerwa gdyby któryś się zepsuł i 1 Dab 12-1200B. Dawniej linii miejskich było tylko od 1-5, a później dochodziły w kolejności linie 6-9.W tym roku w październiku MZK Oświęcim będzie miało 50 lat. Swoje złote czasy przeżyła wątpię żeby kiedyś powróciły, choćby połowa tego co było w latach 80-dziesiątych.
http://www.uploader.pl/file/46852/MZK.rar.html -znajduje się tam wykresy, diagramy przedstawiające tabor MZK Oświęcim itd.
Teraz troszkę nie na temat ale chyba się nie opyla zakładać nowego tematu jeśli nie dużo się dzieje w tym przedsiębiorstwie a wresztą to pozostałość po MPK Oświęcim.:
MZK Kęty to pozostałość po MPK Oświęcim.Skrót MZK Kęty oznacza Międzygminny Zakład Komunikacyjny w Kętach. Działalność pełni na terenach gminy: Kęty, Andrychów, Porąbka i częściowo Osiek.
Linie MZK Kęty:
1 Kęty ZML-Osiek Górny Szkoła P/Witkowice
2 Kęty ZPW-Andrychów Os.Lenartowicza P/Czaniec>Roczny
3 Kęty ZML-Osiek Dolny P/Malec
4 Kęty ZPW-Podlesie Las P/Kobiernice
5 Kęty ZML-Pisarzowice P/Podlesie>Harszówki
6 Kęty ZML-Andrychów Os.Lenartowicza P/Nidek
7 Kęty ZPW-Porąbka Kozubnik P/Bukowice
9 Kęty D.A.-Wielka Puszcza P/Porąbka
10 Kęty ZML-Andrychów Os.Lenartowicza P/Bulowice
15 Kęty Ul.Widok-Kęty Ul.Sobieskiego Szkoła
M Kęty pl.Ks.Kochaja-Kozy Liceum
Wszystkie powyższe linie przejeżdżają przez Kęty Dworzez PKP, autobusowy
12 Andrychów Os.Lenartowicza-Roczny Pod Góry
14 Andrychów Os.Lenartowicza-Zagórnik
16 Andrychów Os.Lenartowicza-Brzezinka gm.Andrychów
22 Andrychów Os.Lenartowicza-Rzyki Jagódki
22-l Andrychów Os.Lenartowicza-Rzyki Praciaki
23 Andrychów Os.Lenartowicza-Sułkowice Środkowe
24 Andrychów Os.Lenartowicza-Sułkowice Dzielec
24-S Andrychów Os.Lenartowicza-Przełęcz Kocierska
MZK Kęty obsługuje na zlecenie MZK Bielsko Biała ich L/5 Bielsko Biała Dworzec-Os.Lipnickie.
Tabor MZK Kęty:
2x Autosan A0909L #26,#27
1x Autosan H10-11 #8
2x Autosan H6 #18,#19
2x Autosan H7 #24,#25
1x Autosan H9-21
15x Autosan H9-35 #6,#9,#10,#21,#22,#134,#141,#143,#144,#146, #147,#149-#151,#154
4x Jelcz M120 #11-#14
2x Jelcz M081MB #20,#23
6x Jelcz PR110M #1-#4,#136,#138
1x LDV Convoy #17
1x Mercedes Sprinter 416CDI #36 NEW
7x Mercedes O303-11R #28-#34
Numeracja #1xx jest pozostałością po MPK Oświęcim oddział w Oświęcimiu miał od #1-100 i #2xx,a oddział w Kętach #101-199
Jak na małe miasteczko to ta komunikacja jest fajna:)
Oficjalna strona MZK Kęty:
http://www.mzk-kety.bls.pl/
[ Dodano: 29 Cze 2007 22:00 ]
Dwa z Trzech "nowych" Dabów już przyjechały do Oświęcimia. Od #55,#56,#57,#59 różnią się układem drzwi 2-2-1 i nie mają chyba otwieranych okien.