MZK Oświęcim

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
autobusiarz6

Post autor: autobusiarz6 » 2007-07-10, 13:26

Też sądzę ze prywatyzacja MZK by wyszła na dobre ino żeby ktoś dobry przejął i poprawił sytuacje w MZK.by wyszła na PKS Oświęcim nie jest taką dobrą firmą, ma problemy finansowe, i do sprzedaży jest Dw.PKS i część zajezdni PKS, a też słyszałem że ta firma która prowadzi PKS interesuje ich spedycja niż przewozy pasażerów więc możliwe że PKS będzie likwidowany i same ciężarówki będą,.Ja coś tam słyszałem o prywatyzacji MZK, ale prezydentowi raczej chodzi o to żeby nie dawać z budżetu miasta kasy dla MZK niż żeby było dobrze. PKS po mieście raczej kursują wszystkie linie tak samo,a 2zł kosztuje po mieście i nie ma ulgowego, busami ludzie jeżdżą. Akurat L/1 to główna linia w Oświęcimiu bo łączy Dw.PKP z kilkoma osiedlami i z dawnymi ZChO obecnie Firma Chemiczna Dwory S.A. , a niedaleko ZChO jest basen. PKS jak sprzeda Dw.PKS to będą odjeżdżać z Muzeum lub w co wątpię Dw.PKP.

tczewianin

Post autor: tczewianin » 2007-07-10, 16:59

Niech jakaś duża firma kupi MZK. Np Veolia - w Tczewie to się sprawdziło. W Malborku było MZK na sprzedaż, ale miasto się wycofało i jest taka komunikacja, jaka jest. Pojawili się busiarze i już tak wesoło nie jest. Co prawda tylko jedna firma - A.Z. Rydwan, ale zabrali połowę klientów na trasie do Sztumu. A w Tczewie jak przyszedł inwestor, co się trochę zna na prowadzeniu takiej firmy to od razu nowe autobusy się pojawiły, lepsza informacja, nowe linie.
PS: W Oświęcimiu serio nie ma biletów ulgowych?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-07-10, 17:18

tczewianin pisze:PS: W Oświęcimiu serio nie ma biletów ulgowych?
Są, ale z mniejszą ulgą
ObrazekObrazek

autobusiarz6

Post autor: autobusiarz6 » 2007-07-11, 11:27

Na trasy PKS nie ma ulgowych,są normalne,studenckie, wyjątkiem są PKS L/1,2,3,5xx na nich chyba są bilety ulgowe bo te linie działają jako KM w Bieruniu-Lędzinach-Imieliniu-Chełmie Śl.. Na MZK są bilety normalne 2.20zł, ulgowe 1.40zł i studenckie 1.10zł to są ceny biletów jazdy po mieście.

[ Dodano: 22 Lip 2007 11:00 ]
Do MZK już od kilku dni dotarł trzeci Dab 12-1200B od pozostałych różni się siedzeniami.Siedzenia ma dalekobieżna.Do MZK jeszcze ma dotrzeć jakiś przegub pewnie Dab 12-1800B i jakiś mały autobus 9,8metrowy pewnie Neoplan N4009.

[ Dodano: 03 Wrz 2007 11:21 ]
Do MZK już dojechały wszystkie autobusy z tegorocznego przetargu, a mianowicie: 3 Daby 12-1200B ,1 Dab 12-1800B,1 Neoplan N4009. A do sprzedaży prawdopodobnie pójdą autobusy: Autosan H6 #30, Ikarus 280 #6,#7, a do kasacji prawdopodobnie Dab #19. A teraz trochę o "nowych" autobusach w Oświęcimiu:
#62- Neoplan N4009, od #60,#61 różni się wyświetlaczem diodowym.
#63,#64- Dab 12-1200B, od innych Dabów 12-1200B różnią się układem drzwi 2-2-1.
#65- Dab 12-1200B, od innych Dabów 12-1200B różni się układem drzwi 2-2-1 i posiada siedzenia dalekobieżne.
#66- Dab 12-1800B, od #58 różni się układem drzwi 2-2-2-0 i nie posiada siedzeń w przegubie.
Na jakich liniach ich można spotkać:
#62- zastąpił Autosana H6 #30 czyli będzie kursował na służbie 17 czyli m.in. L/17,L/43
#63- różnie
#64- zastąpił Daba 7-1200B #11, który teraz jeździ na innej służbie,a #64 kursuje na służbie 2 czyli wszystkie kursy L/9.
#65- różnie,zastąpił Jelcza M120 #35.
#66- zastąpił Ikarusa 280 #6, kursuje rano na L/32, a popołudniu na L/,1,L/28.

PKSiS od jakiegoś czasu obsługuje darmową linia "muzealną" relacji Muzeum KL.Auschwitz I - Muzeum KL.Auschwitz II- Birkenaun. To wszystko z powodu awarii etatowego Gniota "muzealnego". Gniot musiał się poważnie zepsuć bo już ponad 2 tyg. kursuje PKSiS.
Na Dworcu PKS, który jest wystawiony na sprzedaż, na większej części jest plac manewrowy. #43 - Jelcz M081MB z MZK poważnie się zepsuł, bo na naprawę wyjechał poza Oświęcim i już długo go nie ma na ulicach miasta.

[ Dodano: 06 Lis 2007 15:23 ]
Przedstawię co zdarzyło się w Oświęcimiu przez 2 miesiące
Informacje na temat MZK :
-1.10.07 MZK miało swoje 50 urodziny i właśnie z tego powodu w autobusach MZK już od dawna są nalepki,zawieszki przedstawiające 1 lub więcej zdjęć autobusów MZK (te zdjęcia są z internetu pochodzą m.in. ze str. TWB,KM-Forum Galeria) i pisze 50 Lat.W wyświetlaczach wewnętrznych zaś jest krótka animacja wygląda tak że jedzie autobus(przegub) i ciągnie zawieszkę z napisem 50 Lat,później jest napisane Komunikacji w Oświęcimiu.
-#10 pozbył się swojej reklamy i jest teraz żółty,#33 dostał reklamę,#32 już półtora roku jest naprawiane,#6,#7 zostały sprzedane i już nie zobaczymy Ikarusów 280 w MZK Oświęcim,pod koniec napisze info o Ikarusach w Oświęcimiu.#30 prawdopodobnie zostanie sprzedana.
-dnia 1.11 Wszystkich Świętych MZK ułatwiło dojazd do cmentarza L/1 od 9-17 kursowała co 10min. z i do Zasola pętla,było widać większy tabor na liniach,ale przeguby nie wyjechały,kursowała dodatkowa L/S Os.Stare Stawy-Legionów-Miasto-Dąbrowskiego-ZChO kursowała co godz. o 9-15:30.A w dzień 2.11 komunikacja kursowała jak w dzień roboczy i tabor autobusowy wysłany na linie był już normalny i na niektórych liniach były duże tłoki.

Informacje na temat PKSiS:
-ci co oglądają wiadomości wiedzą o karambolu w Bieruniu.Renault R312 z PKSiS i Renault FR1 z prywatnej firmy Pieczka w Oświęcimiu, i inni brały w tym udział.
-zakupił 2 używane Renaulty R312,które już kursują.
-dnia 1.11 Wszystkich Świętych PKSiS Oświęcim kursowało jak w dni wolne,L/500 miała dodatkowe kursy, a 2.11 autobusy L/5xx kursowały jak w soboty.

Informacje o innych przewoźnikach:
-autobus MZK Kęty Autosan H9 #6 miał groźny wypadek dnia 15.10. kierowca wjechał na niestrzeżony przejazd kolejowy w Bulowicach i pociąg uderzył w prawy bok autobusu.Kierowca i 1 pasażerka zostali ranni.

filimer

Post autor: filimer » 2007-11-07, 20:09

Znalazłem na portalu kasztelania.pl kilka starych fot MPK Oświęcim - oto link do galerii:
http://www.kasztelania.pl/galeria20.php?page=11&galdz=1

autobusiarz6

Post autor: autobusiarz6 » 2007-11-08, 19:52

O,fajnie.Ja jako mieszkaniec Oświęcimia to nie tylko zdjęcia MZK mnie interesują.Dzięki za podanie linka.

filimer

Post autor: filimer » 2007-11-11, 11:39

A wracając do oświęcimskich przetargów - Ikarusy już pożegnaliśmy (może byłeś na imprezie?),a przegubowe Daby to niezły wypas - wygodna kanapa z tyłu, obrotowe siedzenia i dwa siedzenia w przegubie ;) Wiesz może na jakich liniach jeżdżą te cudeńka? Fota siedzień w przegubie za bardzo mi nie wyszła, a chciałem takową wstawić. No i ciekawe kiedy MZK kupi coś całkowicie nowego (może przecież się starać o kasę z UE) i kiedy w Oświęcimiu zobaczymy 100% LF.

autobusiarz6

Post autor: autobusiarz6 » 2007-11-13, 20:28

Na imprezie niestety nie byłem.Przegubowy Daby kursują tylko w dni nauki szkolnej tak:
#66 6:05 L/2 z Dw.PKP do ZChO,6:20 L/32 z ZChO do Chełmka,6:55 L/32 z Chełmka do Miasta.
13:40 L/32 z Miasta do Chełmka,14:30 L/32 z Chełmka do Miasta,15:25 L/29 z Miasta do Kaniówka,16:10 L/29 z Kaniówka do Dw.PKP.
#58 5:15 L/18 z Dw.PKP do Poręba Dalachowice,5:45 L/26 dawna L/36 z Dalachowice do KWK Brzeszcze trasa: do ZChO jak L/18,od ZChO jak L/26, 6:40 L/26 z Jawiszowic PKP do ZChO,7:20 L/28 z ZChO do Łęki Zasole pętla, 8:15 L/28 z Łęki Zasole pętla do Miasta.
13:55 L/28 z Miasta do Łęki Zasole pętla,14:33 L/28 z Łęki Zasole pętla do Miasta,15:30 L/32 z Miasta do Chełmka,16:10 L/32 z Chełmka do Miasta.
Ikarusów już nie ma na zajezdni #6-9.11.07 został odholowany,prawdopodobnie "pojedzie" gdzieś do Warszawy i zostanie przemieniony na pojazd zabytkowy,a #7 do kasacji.
A teraz z okazji 50-lecia MZK krótka historia MZK.
Miejska Komunikacja Samochodowa w Oświęcimiu została utworzona przy MPGK w dniu 1 października 1957 roku. W styczniu 1962r. MKS został wydzielony z MPGK i utworzone zostało samodzielne przedsiębiorstwo pod nazwą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z siedzibą przy ulicy Topolowej 7, obecnie St. Leszczyńskiej 7.

Kolejna reorganizacja dotyczyła roku 1976, kiedy to w wyniku centralizacji dotychczasowe MPK w Oświęcimiu zostało połączone z MPK Bielsko - Biała w jedną całość pod nazwą Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Bielsko-Biała z Zakładem nr 2 w Oświęcimiu .

Od stycznia 1981r. ponownie Przedsiębiorstwo uzyskało samodzielność i wróciło do swej dawnej nazwy a jej organem założycielskim został Prezydent Miasta Oświęcimia. Z dniem l czerwca 1991 roku MPK zostało przekształcone w zakład budżetowy i funkcjonuje do dnia dzisiejszego.

O rozwoju przedsiębiorstwa i rozmiarze świadczonych usług mówią liczby z drugiej połowy lat 80-tych kiedy to przedsiębiorstwo posiadało 136 autobusów, wykonywało 6,5 mln km, zatrudniając prawie 500 pracowników i obsługiwało rejon Oświęcimia, Brzeszcz, Bierunia, Spytkowic, Wilamowic, Kęt, Andrychowa i Porąbki przewożąc prawie 43 min pasażerów rocznie (obecnie około 5,5 mln - 6 mln). Duży udział miały w tym przewozy zamknięte dla między innymi takich firm jak WSW Andrychów, kopalnie Piast i Czeczot, FSM, ZCHO Oświęcim, KBO Oświęcim, które przyniosły zysk dla naszego przedsiębiorstwa.

Obecnie zakład wykonuje swoje usługi w ramach Porozumienia Komunalnego zawartego 31.12-1999 r. pomiędzy Gminą Miasto Oświęcim a Gminami:
1. Gminą Oświęcim
2. Gminą Chełmek
3. Gminą Brzeszcze
4. Związkiem Komunalnym „Komunikacja Międzygminna” w Chrzanowie

Przedmiotem porozumienia jest powierzenie Gminie Miasto Oświęcim prowadzenie lokalnego transportu zbiorowego na terenie Gmin: Oświęcim, Chełmek, Brzeszcze, oraz gminy Libiąż w zakresie obsługi sołectwa Gromiec.

Obecne zatrudnienie to 149 osób etatów, wykonując rocznie około 2430 tys km.
źródło: www.mzk.oswiecim.pl

Pierwsza dostawa do ówczesnego MPK Oświęcim Ikarusów odbyła się w latach: 1982-1986 nr.tab. 50-70,75,81-85,91-100,pierwsze Ikary to 280.02 w malowaniu biało-czerwony-biało.Pierwszym Ikarusem i pierwszym autobusem w MPK o innym kolorze niż biało czerwony,lub biało-czerwony-biało,był prawdopodobnie #75.Jego kolor bardziej wpadał w kolor pomarańczowy.Ikarusy 81-84 jeszcze miały barwę biało-czerwoną-biało,ale pozostałe Ikarusy miały barwę żółtą.Później w 1990r. przyszła druga i ostatnia dostawa Ikarusów nr.tab.6-9 te miały kolor biało-wiśniowy.W latach 80 było 37 Ikarusów i kursowały na różnych liniach.Później zaczęły się masowe kasacje Ikarusów .Podam kasacje Ikarusów które wiem .w 1993r. do kasacji poszedł #50,1998r. do kasacji: #95,#96,w 1999: #84,#85,#91,#92,#97,#99,w 2000: #83,#94,#98,#100 i już zostały tylko 4 Ikarusy z 1990r. w 2002r.: #9,w 2003: z powodu pękniętej kratownicy (tak to pewnie był by teraz sprzedawany z #6,#7,bo w 2003 miała się odbyć NG tego Ikarusa) no i 2007:#6-zostało sprzedane,a #7 do kasacji.W Oświęcimiu nie tylko w MZK były Ikarusy, jedna sztuka była w PKSiS Oświęcim.Ten Ikarus był z 1983r.,ale PKSiS kupił go jako "używkę" w 1996r. i prawdopodobnie w tym samym roku był sprzedawany przez PKSiS ale tego nie jestem pewien.
Ja Ikarusy z MZK widziałem osobiście na liniach:1,2,3,4,22,26,28,29,32.A tak to z dzieciństwa niewiele pamiętam (tylko L/3 mi się skojarzyła).A z różnych opowiadań to kursowały jeszcze na liniach: 1B,5,6,18,21,25,36,31,30.
Dawne linie MZK,które ja pamiętam,lub o nich wiem z opowiadań:
1B Dworzec PKP-ZChO -Kursowała jak L/1 ino że przez Os.Błonie zamiast przez Niwę.
6 czerwona ZChO-Dw.PKP linia pospieszna
21 Oświęcim-Włosienica-Stawy Monowskie - Przeciszów Centrum - Przeciszów Las
30 Oświęcim - Rajsko - Brzeszcze - Jawiszowice - Stara Wieś - Wilamowice
31 Oświęcim - Włosienica - Stawy Monowskie - Przeciszów - Zator - Spytkowice najdłuższa linia MZK w historii
33 Oświęcim - Stawy Grojeckie - Grojec Dom Ludowy pracownicza
36 Poręba Dalachowice - Poręba - Oświęcim - Rajsko - Brzeszcze KWK pracownicza obecnie jej jeden kurs o 5:45 z Dalachowic jest jako L/26.
41 Oświęcim - Broszkowice - Bobrek - Bobrek Dom Ludowy pracownicza
48 Oświęcim - Stawy Grojeckie - Grojec - Łazy - Poręba Pólka
50 Oświęcim - Poręba Wielka - Polanka Wielka

[ Dodano: 04 Gru 2007 19:15 ]
3.12.07 spotkałem się z dyrektorem MZK.Celem spotkania było dowiedzenie się o historii MZK Oświęcim.Niestety z braku czasu (dyrektora) nie dużo się dowiedziałem.Dawniej (lata 80-dziesiąte)były takie linie:
Linie Miejskie:
1,1B,2,3,4,5
Linie Podmiejskie:
6,7,8,9,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,36,41,42,43,46,48.
Największą niespodzianką była L/6,7,8,9,że dawniej były to linie podmiejskie.Później gdy trzeba było stworzyć nowe linie miejskie dodano do nich 10 czyli 6-16,7-17,8-18,9-19.W tych czasach było 106 autobusów w tym 40 Ikarusów 280.MZK testowało kilka wozów,niestety dyrektor nie wiedział jakie,a za mało było czasu żeby szukać dokumenty(powiedział tylko o jakimś Man-ie i Volvo).

[ Dodano: 12 Sty 2008 10:20 ]
Od dnia 30.04.2008r. MZK Oświęcim zostanie przemienione na spółkę z.o.o.
Tak to w czasie od napisania ostatniego mojego postu w temacie w Oświęcimiu się działo:
MZK Oświęcim:
Dab 12-1200B #63 i #64 miały wypadek,#63 wymusiło pierwszeństwa,a #64 ktoś dobił do niego,#63 już od 7.01 kursuje,a #64 jeszcze na zajezdni jest naprawiany.
Pozmieniało się kilka kursów:
-Linia 1
kurs w dni wolne o 14:45 z Dworów do Dworca PKP został przedłużony do Zasola pętla.
Uruchomiono nowy kurs w dni wolne o 14:33 z Os.Stare Stawy pętla do ZChO przez Zasole pętla.
Uruchomiono nowy kurs o 15:30 z Zasola pętla do ZChO.
Zawieszono kurs o 14:35 z Społem pętla.
-Linia 2
Kurs w dni robocze o godz. 11:15 z Dw.PKP do ZChO został przedłużony do Dworów pętla.
Uruchomiono nowy kurs w dni robocze o 19:45 z ZChO do Dw.PKP.
-Linia 7
Kurs w dni robocze o 13:15 z Os.Stare Stawy pętla został opóźniony na godz. 13:20.
-Linia 16
Kursy o 13:30 i 20:10 z Dw.PKP do Łaz do Miasta kursować będą ulicami: Dąbrowskiego>Nojego>Zaborska do ul.Królowej Jadwigi i dalej swoją trasą do Łaz.
Kurs o 9:25 z Łaz do Dw.PKP od ul.Królowej Jadwigi kursować będzie ulicami: Zaborska>Nojego>Dąbrowskiego i dalej do Dw.PKP.
-Linia 22
Kurs o 11:40 z ZChO do Gromca odjeżdża o 11:35 z Dworów pętla.

-PKSiS Oświęcim
-11.12.2007r. w Gilowicach koło Woli częściowo spłonął Zemun KWZ 4570.

filimer

Post autor: filimer » 2008-02-28, 19:11

A jakie mają być techniczne konsekwencje przemianowania MZK w spółkę z o.o.? I czy wiecznie mają być sprowadzane Daby czy też MZK zdecyduje się na wniosek o dofinansowanie unijne na zakup nowego taboru? Przydałoby im się kilka nowych wozów na miejsce starych jelczydeł i ze 2 nowe 10-metrowce...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2008-02-29, 11:41

filimer pisze:A jakie mają być techniczne konsekwencje przemianowania MZK w spółkę z o.o.?
Dwie możliwości, albo władze Oświęcimia sprywatyzowały MZK by odstawić MZK od budżetu miasta - a to oznacza, że firma będzie musiała sobie sama poradzić na wolnym rynku

Tudzież prywatyzacja MZK daje szansę na lepsze zarządzanie firmą i stopniową (choć nie nagłą) wymianę taboru. Niestety nie znam przepisów prawa handlowego, ale może jest szansa, że jako spółka MZK może mieć teraz szansę na środki UE.

Jest jeszcze jedna opcja - nie znam Oświęcimia aż tak dokładnie, zatem to są tylko moje domysły - Otóż z tego co pamiętam komunikację miejską w Oświęcimiu obsługuje kilka firm nie tylko MZK, ale również PKSiS. Toteż czy czasami ta decyzja nie miała jeszcze innego podtekstu - MZK po prywatyzacji stał się zwykłym przewoźnikiem, który teraz musi konkurować o usługi dla organizatora komunikacji w Oświęcimiu. :]
Obrazek

filimer

Post autor: filimer » 2008-02-29, 12:55

O ile dobrze pamiętam, to MZK jest zarówno organizatorem jak i przewoźnikiem - PKS nie obsługuje linii miejskich - aczkolwiek można nim przejechać całe miasto w cenie zbliżonej do MZK - PKS obsługuje za to linie Tychy-Oświęcim, które są wykonywane na zlecenie gmin ze Śląska. MZK obsługuje za to wszystkie okoliczne wioski - na steonie MZK tak to jest ujęte:

"Obecnie zakład wykonuje swoje usługi w ramach Porozumienia Komunalnego zawartego 31.12-1999 r. pomiędzy Gminą Miasto Oświęcim a Gminami:
1. Gminą Oświęcim
2. Gminą Chełmek
3. Gminą Brzeszcze
4. Związkiem Komunalnym „Komunikacja Międzygminna” w Chrzanowie

Przedmiotem porozumienia jest powierzenie Gminie Miasto Oświęcim prowadzenie lokalnego transportu zbiorowego na terenie Gmin: Oświęcim, Chełmek, Brzeszcze, oraz gminy Libiąż w zakresie obsługi sołectwa Gromiec."

Lopez

Post autor: Lopez » 2008-02-29, 13:40

Zmiana formy prawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zmienia przede wszystkim sposób zarządzania i rodzaj więzi z organem założycielskim. W tym przypadku komercjalizacja (czyli przyjęcie reguł kodeksu spółek handlowych) nie musi oznaczać prywatyzacji. Jednego nie czaję - jaka była ta forma prawna wcześniej?
Dodać jeszcze trzeba, że spółka to jest na świecie jedna rozpowszechniona forma działalności gospodarczej, a wszystkie pomysły typu przedsiębiorstwo państwowe, tudzież jednoosobowa spółka Skabu Państwa to czysto polski (pomylony) wynalazek. EOT

marekJG

Post autor: marekJG » 2008-03-01, 14:33

Lopez pisze:Jednego nie czaję - jaka była ta forma prawna wcześniej?
Najprawdopodobniej MZK było wcześniej zakładem budżetowym, który z założenia był non profit, a decyzja jest podyktowana przepisami, które zobowiązują do likwidacji takowych do któregoś tam roku (chyba 2009). Nie chcę wprowadzać w błąd więc dokładnie nie podam podstawy prawnej ale tak to wygląda.
filimer pisze:I czy wiecznie mają być sprowadzane Daby czy też MZK zdecyduje się na wniosek o dofinansowanie unijne na zakup nowego taboru? Przydałoby im się kilka nowych wozów na miejsce starych jelczydeł i ze 2 nowe 10-metrowce...
Nie podchodziłbym do tej zmiany tak optymistycznie. Przede wszystkim miasto Oświęcim musi wykazać wolę przebudowy systemu transportu zbiorowego w celu dostosowania go do rzeczywistych potrzeb. Jeżeli tak się stanie i uda się przyciągnąć nowych klientów, a przede wszystkim zatrzymać obecnych, to wpływy z biletów także urosną a i MZK bedzie miało argumentację za zakupem nowego taboru. Trzeba także pomyśleć o jego racjonalizacji wielkościowej ( ja proponowałbym zakup 10 midi LE) a co za tym idzie zwiększenie częstotliwości. Powinno się także pomyśleć o przebudowie linii autobusowych, aby się nie dublowały. Myślę że jak to wszystko się uda to będą i nowe autobusy. Wszystko zalęzy od władz miasta i samej dyrekcji MZK.

filimer

Post autor: filimer » 2008-03-01, 18:20

Wiesz, na dobra sprawę w Oświęcimiu mogła by jeździć jedna linia w 4 wariantach i wyszło by podobnie jak teraz - linii z podobnymi trasami jest dużo ze względu na historię rozwoju komunikacji w mieście i konsekwentne przedłużanie jedynki do pętli w rejonie osiedla Zasole - do tego chyba nadal wyłączona jest z ruchu część ulicy Zaborskiej i linia 3 jeździ przez Most Piastowski. Jako miasto Oświęcim obumiera - większość młodych wyjechała, a z komunikacji miejskiej korzystają głównie uczniowie i mieszkańcy dojeżdżający do pracy - Tabor powinny stanowić głównie dwunastometrowce, bo w godzinach szczytu podróżuje jednak sporo osób. Dopóki władze miejskie nie zmienią sposobu myślenia o mieście, jego zabytkach, komunikacji etc., to będzie trwała masowa ucieczka młodych z Oświęcimia. Największa głupotą w ostatnich latach było utworzenie wyższej szkoły zawodowej - było to symboliczne dobicie miasta i wbicia mu noża w plecy - nowa fabryka bezrobotnych kształci bowiem na kierunkach politologia, filologie i zarządzanie, szkoda słów.

marekJG

Post autor: marekJG » 2008-03-02, 19:35

filimer pisze:Największa głupotą w ostatnich latach było utworzenie wyższej szkoły zawodowej - było to symboliczne dobicie miasta i wbicia mu noża w plecy - nowa fabryka bezrobotnych kształci bowiem na kierunkach politologia, filologie i zarządzanie, szkoda słów.
To nie jest tylko problem Oświecimia, u nas jest podobnie ale wracając do kwestii modernizacji taboru to uważam że ludzi jednak da sie zachęcić do KM. Pokazuje to przykład Wielkiej Brytanii, gdzie w stolicy kraju Londynie około 80% podróży po mieście odbywa się środkami komunikacji publicznej. I w Oświęcimiu także jest to możliwe. To jest tylko kwestia profesjonalnego podejścia. Zresztą są przykłady polskich miast gdzie to się udało i liczba pasażerów wzrasta. I nie są to metropolie ale miasta średniej wielkości (Kwidzyn, Wałcz)

filimer

Post autor: filimer » 2008-03-02, 21:20

Na razie ludzie przesiadają się z KM na własne samochody - nie wiem jak w chwili obecnej wygląda frekwencja w autobusach MZK w ogóle, ale wydaje mi się, że nie jest najgorzej - tabor jest całkiem dobrze utrzymany, a zreformować trzeba było część linii pod względem częstotliwości kursów+kupić nowy tabor. Poza tym w Oświęcimiu jak ktoś ma zdrowe nogi, to z usług MZK korzystać nie musi - ja piechotą potrafiłem dojść wszędzie gdzie chciałem, a MZK używałem tylko w przypadku doraźnej potrzeby - MKM-em tak na dobrą sprawę zostałem w Krakowie, gdzie po prostu musiałem podróżować komunikacją miejską. Moi rodzice także nie zawsze dojeżdżali do pracy MZK, w sezonie letnim jeździli na rowerze. Potoki w Oświęcimiu były zawsze generowane na linii osiedla mieszkalne-zakłady pracy skoncentrowane najczęściej wokół dawnego ZCHO gdy byłem dzieckiem, to było tylko 5 linii miejskich, z czasem rozrosły się one do 8 (początek lat 90-tych bodajże), a potem zaczęły się cięcia w kursach. Obecnie MZK jeździ ze zbyt małą częstotliwością - przynajmniej dla mnie - żeby być alternatywą dla moich własnych nóg ;)

marekJG

Post autor: marekJG » 2008-03-04, 11:42

filimer pisze:Obecnie MZK jeździ ze zbyt małą częstotliwością - przynajmniej dla mnie - żeby być alternatywą dla moich własnych nóg
No właśnie i tutaj tkwi zasadniczy problem. Zbyt długi czas oczekiwania powoduje, iż KM przestaje być dobrą propozycją poruszania się po mieście. Cięcia kursów przynoszą odwrotny skutek od zamierzonego, na początku pojawiają się oszczędności, ale zaraz potem zmniejsza sie liczba klientów na danej trasie. Więc taka polityka doprowadza do rozpadu sieci.
filimer: Czy w Oświęcimiu odbyła się jakaś dbata na MZK, czy miasto przedstawiło jakieś projekty. A może rzeczywiście lepszym rozwiązaniem jest połączenie z PKSem i stworzenie silnego operatora powiatowego.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2008-03-04, 19:02

Albo wariant plocmastera, czyli tworzymy organizatora, MZK prywatyzujemy albo coś w tym stylu i niech sami się martwią, czy się utrzymają.
ObrazekObrazek

Lopez

Post autor: Lopez » 2008-03-04, 20:55

Trzeba jednak pamiętać, że organizowanie transportu publicznego na swoim terenie należy do zadań własnych gminy. Jednocześnie jest duża presja na samorządy, szczególnie małe, żeby bronić za wszelką cenę miejsc pracy. W ten sposób o "urynkowieniu" sytuacji nie może być mowy.
Z propozycji, które tu padły jako sensowną widzę połączenie MZK i PKSiS. To zresztą jest problem wielu małych miejscowości, gdzie brak koordynacji między przewoźnikiem miejskim a regionalnym kładzie niejednokrotnie obu. A przecież trasy, przynajmniej w obszarze miast, częściowo się pokrywają.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2008-03-05, 10:19

A właściwie to jak to jest w Oświęcimiu ?

1. Czy ja dobrze zrozumiałem, nie ma gminnego organizatora komunikacji miejskiej ?

2. MZK i PKSiS tworzą sobie linie od tak - jak im sie podoba ?

3. Czy to oznacza, że nie ma integracji taryfowej pomiędzy tymi dwoma przewoźnikami ? I wsiadając do autobusu trzeba kupić bilet u kierowcy ?

4. A czy są jakieś bilety okresowe - np. miesięczne ? A jeśli tak, to czy jest osobny miesięczny na PKSiS i osobny na MZK ? ;)
Obrazek

ODPOWIEDZ