Przewoźnicy autobusowi w Elblągu

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
Mariusz005

Przewoźnicy autobusowi w Elblągu

Post autor: Mariusz005 »

Nowe, żółto-zielone autobusy, które od tygodnia jeżdżą po ulicach Elbląga, są zapowiedzią obowiązkowej wymiany taboru zawartej w przetargowych kontraktach trzech elbląskich przewoźników.

Zgodnie z umową, miejskie autobusy nie mogą mieć więcej niż 10 lat, mają być ekologiczne i dostępne dla osób niepełnosprawnych. Do końca kwietnia będzie ich w sumie 20. Podobnie jak nowe zielone tramwaje, nie będą one oklejane reklamami. Połowa zakupionych autobusów napędzana będzie gazem ziemnym. Pierwsze dwa nowe solbusy już jeżdżą, niebawem dołączą do nich jelcze i pojazdy marki volvo. Nie wszystkie są prosto z fabryki, część to wozy używane.

http://transport.asi.pwr.wroc.pl/images ... 142322.jpg
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/images ... 143984.jpg

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Solbusy i Jelcze…
Daj linki do zdjęć, nie wklejaj ich tak.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ooops. Mariusz, ale coś z tymi linkami jest źle. Edytowałem, ale linki nie działają :]

Mariusz005

Post autor: Mariusz005 »

Bardzo podoba mi się to że wszystkie autobusy będą tak samo pomalowane. Stare jelcze które zostały już przemalowane wyglądają o niebo lepiej. Ciekawe czy umowa dotyczy także ALPu

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Mariusz, a czy to oznacza, że nowe malowanie w Elblągu ma mieć coś wspólnego z zielenią ?

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

PKA Elbląg kupił nowego MAZa 103 jest to już drugi autobus tej marki w PKA.

http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=125

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

W sumie ładny autobus, ale trochę się chyba nie trzyma schematu malowania w Elblągu. Muszę przyznać, że mnie trochę kręci nowa ściana przednia w MAZ-ie 103. Wg. mnie jest ona lepsza niż w MAZ-ie 203 - aczkolwiek, jest to kwestia gustów. Nie każdemu może się podobać. ;)

Awatar użytkownika
Michalbc
Posty: 884
Rejestracja: 2008-12-20, 23:31
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Post autor: Michalbc »

J-31 pisze:W sumie ładny autobus, ale trochę się chyba nie trzyma schematu malowania w Elblągu. Muszę przyznać, że mnie trochę kręci nowa ściana przednia w MAZ-ie 103. Wg. mnie jest ona lepsza niż w MAZ-ie 203 - aczkolwiek, jest to kwestia gustów. Nie każdemu może się podobać. ;)
Neoplan ze światłami Solarisa :P

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Nowy Sancity 9LE w PKS Elbląg:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Fajnie wygląda, ciekawy jestem, czy będzie tego więcej ;)

Awatar użytkownika
Suchy
Posty: 156
Rejestracja: 2007-07-04, 14:44
Lokalizacja: Nowa Wieś (gm. Nisko)
Kontakt:

Post autor: Suchy »

Marcin_558 pisze:Nowy Sancity 9LE w PKS Elbląg
Świetne miejsce na numerek... Jak w Krośnie.

Mrozard
Moderator
Moderator
Posty: 1563
Rejestracja: 2009-06-18, 10:17
Lokalizacja: co

Post autor: Mrozard »

Przód pomalowany jeszcze gorzej niż w nowym Grodziowym.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Nie tylko na Śląsku trwa moda na MAZy ale także w Elblągu:
Kto nas wozi?

PKS – nie tylko komunikacja miejska
Nasza firma wykonuje komunikację miejską i międzymiastową – mówi Czesław ¯yła, kierownik zajezdni autobusowej PKS w Elblągu. – W tej chwili nasz tabor miejski liczy 23 autobusy, obsługujemy osiem linii. Pierwszy autobus opuszcza zajezdnię o godz. 3.40, a ostatni zjeżdża o 23.30. Przyjęliśmy zasadę, że nasi pracownicy jeżdżą w systemie zmianowym: tydzień na pierwszą, tydzień na drugą zmianę, część kierowców wykonuje tylko tzw. przewozy szczytowe.
Średni wiek wszystkich autobusów obsługujących komunikację miejską – zgodnie z wytycznymi ZKM – nie może przekraczać 10 lat.
– Praktycznie co roku wymieniany jest więc tabor poprzez zakup jednego, dwóch nowych autobusów – opowiada Czesław ¯yła. – Najstarsze są wówczas likwidowane, a te nowe je zastępują. W ubiegłym roku PKS zakupiło dla komunikacji miejskiej dwa nowe Autosany, w tym roku przymierzamy się do kupna MAZ-a. Firma chce spróbować tej marki – jeśli się sprawdzi, to może zostaną zamówione następne. Na dzień dzisiejszy większość autobusów miejskich PKS jest marki Solbus.
– W warsztatach PKS zatrudniamy 47 osób, pracujemy w dni powszednie w godzinach 6-18 oraz w soboty w godzinach 6-14 – mówi Zbigniew Wielandt, dyrektor ds. technicznych PKS Elbląg. – Można powiedzieć, że nasze warsztaty są samowystarczalne. Posiadamy silnikownię, halę napraw podzespołów, tokarnię, warsztat pomp wtryskowych czy tapicernię. Praktycznie jesteśmy w stanie sami uszykować wszystko, co się w autobusie może zepsuć. Oprócz autobusów nasze warsztaty zajmują się również naprawami pojazdów ciężarowych, których w firmie jest kilkanaście. Ciężko byłoby się nam utrzymać na rynku z samych przewozów, dlatego też usługowo wykonujemy sporo napraw autobusów i pojazdów ciężarowych na rzecz firm zewnętrznych.
PKS Elbląg posiada własną stację diagnostyczną. Autobus, zanim trafi do warsztatu na naprawę, sprawdzany jest najpierw na tej stacji. Diagnosta określa uszkodzenia, wpisuje do książki rodzaj potrzebnych napraw i autobus trafia do warsztatu. Firma posiada komputery i odpowiednie oprogramowanie, dzięki któremu diagnozowane są uszkodzenia wszystkich używanych przez nią i nie tylko marek pojazdów. Gdy tylko diagnostycy wskażą usterki, mechanicy natychmiast przystępują do napraw.
– Często drobne naprawy czy np. wymiana przepalonej żarówki odbywa się na pętli – dodaje Zbigniew Wielandt. – Używamy do tego celu małych pojazdów dostawczych. Na naszym wyposażeniu jest też duża ciężarowa Scania – holownik. Samochód ten to typowe pogotowie techniczne, służące do holowania pojazdów ciężarowych i autobusów. Policja korzysta czasami z usług tego holownika do ściągnięcia dużych pojazdów po wypadku czy poważniejszej kolizji. Serwisowaniem systemu EKM w autobusach zajmuje się firma zewnętrzna, naprawami tradycyjnych kasowników biletów papierowych zajmujemy się sami. Naszym wielkim życzeniem i marzeniem jest odnowienie taboru na najnowszy, ekonomiczny i jak najmniej awaryjny. Najlepiej byłoby, gdyby autobusy pojawiały się na stacji diagnostycznej tylko raz na pół roku – w celu wykonania obowiązkowych badań technicznych, a w warsztacie na okresowych przeglądach i wymianach olejów, filtrów czy innych części zużywających się podczas normalnej ich eksploatacji – kończy dyrektor Zbigniew Wielandt.

PKA – koszmar dziurawej Dojazdowej
W naszej firmie zatrudniamy 35 kierowców, autobusów mamy 22 – mówi Jan Noch, kierownik działu eksploatacji PKA Elbląg. – Obsługujemy siedem linii, pierwszy kurs mamy o godz. 4.10, ostatni autobus do zajezdni zjeżdża tuż przed północą. Nasz park autobusowy składa się z pojazdów typu MAZ, Autosan Salus, Jelcz i Volvo. Średni wiek naszego taboru nie przekracza 10 lat, czyli limitu określonego umową z elbląskim ZKM. MAZ-y są naszymi najnowszymi zakupami – kontynuuje Jan Noch. – Sukcesywnie kupowaliśmy te białoruskie autobusy od 2009 roku. Są to pojazdy, które bardzo dobrze się sprawdzają w naszych warunkach, w okresie zimowym nie widzę lepszego autobusu. Są bardzo wytrzymałe i trwałe, tanie nie tylko w zakupie, ale zwłaszcza podczas eksploatacji. Mają bardzo trwałe zawieszenie, doskonale sprawujące się na dziurawych, elbląskich ulicach. Myślę, że następne zakupione pojazdy będą również pochodzić z fabryki MAZ. Zastępować one będą wysłużone już wysokopodłogowe Jelcze Berliety.
Firma PKA posiada własną zajezdnię i warsztaty. Bezpośrednio przy obsłudze i naprawach autobusów pracuje siedmiu mechaników, większość napraw wykonywana jest własnym sumptem, na miejscu. Zdarza się, że mechanicy PKA, mimo swych umiejętności i doświadczenia, nie są w stanie usunąć usterki, wówczas taka naprawa jest zlecana zewnętrznemu serwisowi. Takie przypadki w warsztatach PKA są jednak niezwykle rzadkie. Diagnostyka pojazdów wykonywana jest w PKS. Firma posiada własną myjnię, co bardzo pomaga w utrzymaniu czystości jej taboru.
– Naszym ogromnym problemem od lat jest droga dojazdowa do zajezdni i jej opłakany stan dodaje Jan Noch. – Na nasze wielokrotne prośby miejscy urzędnicy w końcu się zlitowali i ogromne dziury w nawierzchni zostały załatane, ale taka doraźna naprawa z pewnością nie będzie zbyt trwała. Jestem przekonany, że po zimie będą jeszcze większe dziury w jezdni. A taki stan ul. Dojazdowej ma ogromne znaczenie dla stanu elementów zawieszenia naszych autobusów. Koszty i ilość napraw z tym związanych jest bardzo duża. System Elbląskiej Karty Miejskiej w swoim zamyśle nie jest zły – kontynuuje kierownik działu eksploatacji PKA – jednak pasażerowie muszą zmienić swoje podejście do niego. Wiele starszych osób uważa, że EKM jest zupełnie niepotrzebna. Wieloletnie przyzwyczajenia robią swoje. Z naszego punktu widzenia dzięki temu systemowi mamy pokazany stan faktycznego napełnienia autobusów na poszczególnych liniach w różnych porach dnia. Zdarza się jeszcze, że czasami system w pojeździe się zawiesi, są to jednak rzadkie przypadki usuwane bardzo szybko przez serwis ZKM.

ALP stawia na ekologię
Autobusowe Linie Prywatne ALP funkcjonują od października 1993 roku – mówi Jan Niedziela, prezes ALP w Elblągu. – Na dziś dysponujemy 23 autobusami miejskimi, w tym 11 zasilanymi gazem ziemnym. A zaczynaliśmy od pięciu używanych wozów Volvo. Do dzisiaj ta marka jest główną w naszym przedsiębiorstwie, są to bardzo dobre i trwałe autobusy, jedynym ich mankamentem jest duże zużycie paliwa. A paliwo to około 30 procent kosztów działalności takiej firmy jak nasza. W pewnym momencie rozpocząłem poszukiwania sposobu na zmniejszenie kosztów zużywanego przez nasze autobusy paliwa. I zakupiłem pierwsze autobusy zasilane gazem ziemnym CNG. Początkowo hamulcem rozwoju tak zasilanych pojazdów była kwestia tankowania – kontynuuje Jan Niedziela. – Razem z Pomorską Spółką Gazowniczą doszliśmy do porozumienia, że jeśli będę miał minimum dziesięć autobusów zasilanych CNG, to oni na terenie Elbląga wybudują odpowiednią stację tankowania. W roku 2007 zakupiliśmy 11 autobusów zasilanych CNG; pięć nowych i sześć używanych. W tamtym czasie jedyną firmą, która była w stanie nam sprzedać autobusy nowe i używane, ale tego samego typu, było Volvo. Dziś w miejsce najstarszych pojazdów Volvo zakupiliśmy zasilane gazem autobusy Mercedes i Neoplan.
Autobusy na gaz wyprzedzają o wiele lat wszelkie normy i zalecenia ekologiczne czy ochrony środowiska. Mając 11 takich pojazdów, na Wybrzeżu ALP jest firmą, która użytkuje najwięcej ilościowo takich autobusów.
Prezes firmy nie odczuwa żadnego wsparcia dla firm wprowadzających ekologiczne środki transportu do komunikacji publicznej. – Niestety, ze strony rządowej nie ma żadnego zainteresowania rozwojem autobusów miejskich zasilanych gazem ziemnym – mówi.
–Naprawami pojazdów w ALP zajmuje się siedmiu zatrudnionych mechaników – dodaje Jan Niedziela. – Zasadą u nas jest, że na każdej zmianie musi pracować zawsze jeden mechanik-kierowca. Dlatego spośród siedmiu zatrudnionych mechaników trzech mamy zawsze z uprawnieniami do prowadzenia autobusów. Taki człowiek jest potrzebny chociażby w momencie konieczności zamiany autobusu na linii w wyniku awarii. Odbywa się to sprawnie, bez potrzeby ściągania z domu dodatkowo kierowcy.
Firma posiada halę o powierzchni około 300 metrów kwadratowych z pięcioma wjazdami. Mechanicy mają do dyspozycji dwa kanały w hali i jeden na zewnątrz. Hala jest przystosowana do obsługi autobusów zasilanych paliwem gazowym, zamontowane są tam czujniki gazu i odpowiedni system wentylacyjny oraz alarmowe sygnały dźwiękowe i świetlne. W czasie silnych mrozów dział techniczny w ALP pracuje na trzy zmiany. Nocna zmiana zajmuje się przygotowaniem pojazdów, aby mogły bez problemów ruszyć wczesnym rankiem na trasy. Problemów z uruchamianiem autobusów na gaz nie ma, pojawiają się one jedynie podczas silnych mrozów w przypadku pojazdów zasilanych olejem napędowym.
– Osobiście uważam, że w przypadku autobusów komunikacji miejskiej nie jest ważny ich wiek, a bardziej stan techniczny – podsumowuje Jan Niedziela. – Autobusy zachodnich producentów, często starsze o kilka lat od naszych krajowych, są w znacznie lepszej kondycji. Nie widać na nich śladów korozji, układy napędowe, jezdne czy zawieszenie są trwałe i w bardzo dobrym stanie. Może więc warto pójść w tym kierunku?

Wszyscy patrzą na ekonomię
Wszyscy nasi rozmówcy podkreślali, że ich firmy patrzą obecnie na swoją działalność przez pryzmat ekonomii. Koszty paliwa rosną w zastraszającym tempie. Trwają ciągłe poszukiwania autobusów tanich w zakupie i jednocześnie zużywających jak najmniej paliwa. Z pewnością najdalej poszły Autobusowe Linie Prywatne ALP – zasilanie pojazdów gazem ziemnym znacząco zmniejsza koszty działalności firmy.
Na pewno od pewnego czasu użytkownicy komunikacji miejskiej mogą zauważyć również poprawę stanu technicznego i wieku autobusów. Obecnie po elbląskich ulicach jeździ już niewiele starych i wysłużonych, wysokopodłogowych pojazdów. Tabor jest coraz nowszy i nowocześniejszy. Z roku na rok mechanicy we wszystkich firmach nabierają coraz większego doświadczenia przy obsłudze i naprawach autobusów. Ma to duży wpływ na efekt końcowy, jakim jest komfort i bezpieczeństwo przewożonych pasażerów. A o kierowcach i ich pracy napiszemy wkrótce.

http://www.portel.pl/artykul.php3?i=55271

Skowron59

Post autor: Skowron59 »

O tym kto dostarczy wozy zadecyduje przetarg.
Zresztą tak samo jak z tymi 4 Sorami NB12 dla Kędzierzyna-Kożla pod które szykowany jest przetarg.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

PKS Elbląg: Nowy MAZ 203:
info z forum skyscarpercity
fotki z forum ZKM Elbląg
artykuł: http://www.elnews.pl/index.php/artykul/pokaz/3349
-----------------------------------------------------------------------

PKA Elbląg: Kolejny nowy MAZ 103:
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=321

Awatar użytkownika
Biały
Posty: 276
Rejestracja: 2011-10-26, 01:22
Lokalizacja: Piła

Post autor: Biały »

203-ka jeździ już od marca po ulicach Elbląga.

Zatem elbląskim przewoźnikom spodobały się MAZy i jak mówili tak robią czyli kupują następne.

Ależ wielkie te numery taborowe :shocked:

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

PKS Eblag:

http://www.gpa.mazowsze.pl/displayimage.php?pos=-11727

Nowy Tramp FL dla elbląskiego PKSu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Organizatorzy i przewoźnicy”