Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Z kronikarskiego obowiązku muszę niestety napisać, że Zarząd MZA - w trakcie podpisywania umowy z Solbusem na zakup SM18 LNG - zapowiedział, że w 2014 roku zakupi 10 autobusów elektrycznych. Eksploatacją tych pojazdów miałby się zająć Z.E.A. R1 "Woronicza".

Użyłem na wstępie słowa "niestety" - ponieważ ludzie z Zarządu znani są z wielkich planów, z których potem nic nie wynika. Póki co przetargu nie ma, a zatem chwilowo potraktujmy to jako "Opowieść wigilijną" ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Ciekawe co kupią w 2015? Może autobusy na wodór albo odór, z darmowymi przejazdami dla cierpiących na wzdęcia

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak »

SM18 LNG? Takie jak miał kupić PTS Kraków?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

M_Szymkowiak pisze:SM18 LNG? Takie jak miał kupić PTS Kraków?
Tak, dokładnie takie miał kupić krakowski PTS... a teraz - za rok - mamy nadzieję zobaczyć je w Warszawie ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solcity/SMxx

Post autor: J-31 »

Jak informują chłopaki na Wawkomie pierwsze Solbusy SM18 dotarły dzisiaj na zajezdnię MZA R2 "Kleszczowa". Ja dzisiaj trochę tam zaglądałem, ale niczego nie znalazłem, toteż wydaje mi się, że schowano je na hali. Chwilowo zdjęć brak ;)

Posty dotyczące eksploatacji pojazdów danego przewoźnika należy zamieszczać w temacie danego przewoźnika. //Kędzior

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Solcity/SMxx

Post autor: TLG »

J-31 pisze:Jak informują chłopaki na Wawkomie pierwsze Solbusy SM18 dotarły dzisiaj na zajezdnię MZA R2 "Kleszczowa". Ja dzisiaj trochę tam zaglądałem, ale niczego nie znalazłem, toteż wydaje mi się, że schowano je na hali. Chwilowo zdjęć brak ;)
Cierpliwości, będziecie mieć co najmniej 15 lat na zaliczenie tych wynalazków.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: J-31 »

Przez przypadek natknąłem się dzisiaj na SU12 III #1521 z "Ostrobramkiej". Miał wymienione zewnętrzne wyświetlacze.
Tzn. Nadal ma diody, ale białe. Dosyć ciekawie to wygląda. Przy okazji zastanawiam się czy to jest kwestia wymiany paneli, czy tylko zmiana oprogramowania ?

ppln

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: ppln »

Nie ma takiego programu, który by zmienił pomarańczowe diody na białe ;) (a RGBLED w tych tablicach na 100% nie ma bo to i droższe i trudniejsze w sterowaniu)

Awatar użytkownika
K4016td
Posty: 461
Rejestracja: 2011-06-01, 18:33
Lokalizacja: Kierownik Zamieszania
Kontakt:

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: K4016td »

Może dostali do przetestowania od któregoś producenta :) Na przykład testowe Citaro K C2 na brytyjski rynek nie miało białych roletek, jak wymagane przez TfL tylko białe diody właśnie :) Obrazek9 August Sutton (2) by togetherthroughlife, on Flickr

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: TLG »

Przypominam, że zdaje się w Grudziądzu jeżdżą tak wyposażone Solarisy. W Warszawie zaś mieliśmy okazję obserwować takie rozwiązanie w testowanym dwa lata temu VDLu. Można by rzec: dlaczego tak późno na to wpadli, kiedy wszystkie autobusy i znaczna część tramwajów ma pomarańczowe.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: J-31 »

Ja myślę, że testują, ale z tego co widziałem naocznie. To tak naprawdę nic się nie zmienia prócz kolorów. Dalej są to diody jakie znamy. Póki nowe, są jasne i wyraźne (nota bene bardzo ładna, czytelna czcionka). ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: J-31 »

Oj koledzy z Wawkomu to pewnie mnie uduszą... gdzieś w autobusie MZA, za kopiowanie artykułów. No, ale warto to napisać, więc się poświęcę ;)

Otóż jeden z userów "Bernard" Wawkomu znalazł taki oto interesujący artykuł

:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 45937.html

Warto go przeczytać, a w wielkim skrócie MZA chce w najbliższej przyszłości zakupić więcej autobusów elektrycznych, a nawet - UWAGA! - hybrydowych. To ostatnie mnie mocno zdziwiło, bo jak wiemy doświadczenia zarówno poznańskiego MPK jak i stołecznego MZA, wcale nie są optymistyczne. Koszty eksploatacji autobusów hybyrydowych to żadna ulga dla kieszeni przewoźnika ;)

Cztery BYD-y wciąż czekają na jazdy z pasażerami. Natomiast w artykule pojawiła się ciekawostka - czekają nas... 2 letnie testy autobusu Volvo 7900 Hybrid (i Volvo się na to zgodziło ? :shocked: )

Czyżby kilkuletnia eksploatacja 4 szt. SU18 III Hybrid nie wniosła nic do testów ? :mruga:

Prawdę powiedziawszy o ile z zaciekawieniem przeczytałem ten artykuł, o tyle ja znam już tyle obietnic, które nigdy się nie zrealizowały, że po prostu w to nie wierzę ;)

Wydaje mi się, że pan doradca zarządu MZA za bardzo się pospieszył. O ile testy jednego autobusu elektrycznego mogły wypaść pomyślnie, o tyle wciąż czekamy na swoje 10szt. SU12 III Electric - warto nimi pojeździć przynajmniej rok by móc ocenić zasadność dalszych zakupów ;)

No i ważne, MZA idzie w gaz - czekamy na nasze Solbusy SM18 LNG. Przynajmniej to jest realne, ale jak widziałem tą mega szafę, to już się przeraziłem ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: Przemek »

J-31 pisze:Natomiast w artykule pojawiła się ciekawostka - czekają nas... 2 letnie testy autobusu Volvo 7900 Hybrid (i Volvo się na to zgodziło ? :shocked: )
Jeszcze z pocałowaniem ręki. Wszyscy chyba dobrze wiedzą, jakie do tej pory było zainteresowanie tym modelem w Polsce ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: J-31 »

Dobrze. Testy - tak, ale aż dwu letnie ? Przecież oni mogą stracić ten pojazd. A po dwóch latach to już będzie pojazd mocno używany... a w tym czasie nie wiele zarobią, bo MZA i tak nie kupi Volvo. A przynajmniej nie prędko ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: Auper »

Te testy to pewnie bardziej dzierżawa będzie...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: J-31 »

BYD-y sztuk cztery już jeżdżą. Od wczoraj. Wszystkie są jednakowo obklejone. Wygląda to ładnie.

Ja się natknąłem na dwa pojazdy z układem drzwi 2-2-0

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=31565
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=31561
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=31556

W jednym z pojazdów natknąłem się na najprawdopodobniej pracownika firmy BYD. Albo jest to albo serwisant, albo opiekun. Miał przy sobie plecak i przez znaczną część drogi spał.

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=31564

Spodobał mi się pulpit pojazdu. Wg. jest tu czytelnie i prosto ;)
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=31558

Autobusy są fajne, ale wersje dwu wejściowe kiepsko sprawdzają się nawet na linii 222, gdzie czasami bywa tłoczno, a już największym utrudnieniem są wysokie stopnie i wysokie podesty - szczególnie dla osób starszych, które mają spore problemy by się tam wdrapać.

Na jednym z przystanków byłem świadkiem sytuacji, gdzie drugie drzwi (wychylne na zewnątrz) napotkały na stojącą zbyt blisko osobę i... zablokowały się. Połówka drzwi nie otworzyła się. To był jednorazowy przypadek. Tak poza tym pojazd działa bez większych zarzutów. Słyszałem nawet słowa pochwały od kierowcy, chwalił sobie ten wóz ;)

Generalnie rzecz biorąc autobusy są dosyć przyjemne w podróżowaniu i całkiem nieźle radzą sobie na zatłoczonych warszawskich ulicach ;)

Autobusy będą kursować na tej linii przez kilka miesięcy - jeśli ktoś z Was chciałby przyjechać do Warszawy by na nie zapolować, to autobusy nie są wykazywane w rozkładzie i jeżdżą różnie. Ja np. dzisiaj trafiłem na taki przypadek gdy #937 gonił rozkład, a #934 jechał tuż za nim, po za rozkładem. Mijając pozostałe dwa, miałem wrażenie, że jeżdżą one poza rozkładem, a na pewno jeden z mijanych, bo chwilę później goniła go Scania z PKS-u Grodzio.

Aczkolwiek jeśli chodzi o rozkład linii 222 jest on w godzinach szczytu nie realny - powód: korki. ;)

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 282
Rejestracja: 2007-10-02, 21:05
Lokalizacja: PL-WR,KR,KSU/IE-G

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: TranslatorPS »

Ciekawe z tym niewykazywaniem w rozkładzie, gdyż na pierwszym zdjęciu widać, że np. #937 jeździł na 222.5, czyli rozkładowej całce. Woronicza, która obsługuje gros brygad 222, ma w dni powszednie brygady 1, 2, 3, 5 i 07, natomiast Grrrrrodzio oberwał 4 i 06. Postaram się na dniach ułożyć rozkład brygadowy 222 od nowa... zmiana rozkładu szlag trafiła ten, co miałem rozpoczęty obecnie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: J-31 »

Zapomniałem Wam napisać wczoraj, więc czynię to dzisiaj. Udało mi się skutecznie zapolować i załapać się na jeden z 25 najnowszych warszawskich Solarisów Urbino 18 III Euro 6. Autobusy otrzymały numerację 8440-8465 i wszystkie trafiły do zajezdni R4 "Stalowa" na Pradze.

Póki ciemno i brudno (syf, sól, zima), nie widać za bardzo tej podzielonej blachy na zewnątrz. Zresztą sposób segmentowego wykończenia zewnętrznego poszycia tych pojazdów pojazdu wzbudza zdziwienie i konsternację nawet wśród pracowników MZA - ale na razie tego tak nie widać, poczekajmy do wiosny ;)

Jednakże wnętrze jest rzeczywiście bez zarzutu, są też i zmiany:

1. po pierwsze zniknęła serwerownia, która pojawiła się w roczniku 2013 (#8580-8595). Była to czarna, skrzynka sporych rozmiarów. Znajdowała się na lewym przednim nadkolu pomiędzy pierwszym rzędem foteli, a rzeźnią. Teraz w jej miejscu stworzono półkę na bagaż podręczny

2. W pierwszym członie producent musiał zainstalować dodatkowe zbiorniki na jakąś ciecz - prawdopodobnie Adblue. Zbiorniki (sztuk 2) znajdują segmencie pomiędzy II drzwiami a nadkolami II osi. W związku z tym fotele, które znajdują się tuż za II drzwiami ustawione są postumentach (dwóch, po obu stronach korytarza)

W poprzednich wersjach te fotele umiejscowione stosunkowo nisko, dostępne były z wysokości podłogi, teraz są wysoko i trzeba się do nich wdrapywać ;)

3. Euro 6 to większa szafa i lekkie zmiany na tylnym zwisie. Wcześniej obok szafy udało się zmieścić trzy fotele pojedyncze. Teraz jest jeden półtorak i jeden fotel pojedynczy.

4. Zmieniono typ foteli. Są to fotele lekko kubełkowe, z gąbką, ale mimo tego, że tej gąbki jest mniej w porównaniu z poprzednikami - siedzi się super wygodnie i nic nie boli nawet po dłuższej jeździe ;)

5. Podsufitka nie jest perforowana, tylko pełna. Natomiast mam wrażenie, że producent zastosował inny tym świetlówek. Jest nieco jaśniej, ale obudowa (znana z poprzednich wersji) - jest bez zmian

Generalnie nic skrzypi, nic nie trzeszczy, autobus porusza się dosyć przyjemnie.

Natomiast nie wiem, może to subiektywne odczucie, ale mam wrażenie, że silnik jest o wiele cichszy od braci z poprzednich roczników. Przez większą część jazdy, siedziałem tuż za II drzwiami i... ledwo słyszałem silnik. Nie było czuć nawet wibracji. Było naprawdę super.

Jak dla mnie autobus jest na plus. A Ci którzy poniżej będą krytykować "większą szafę" - dedykuję Solbusa SM18 LNG, Zobaczcie jak tam wygląda szafa ;)

Zdjęć chwilowo nie mam, poczekam do wiosny i wtedy porobię fotki ;)

PS. A propo Solbusów SM18 LNG, na "Ostrej" już oczekuje na nich cysterna Gaspromu ;)

Awatar użytkownika
oolek15
Posty: 747
Rejestracja: 2008-03-13, 13:02
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: oolek15 »

J-31 pisze:5. Podsufitka nie jest perforowana, tylko pełna.
To chyba już Solarisowy standard. W Solarisach dla PKMu, Mikrusa i Kłosoka też podsufitka jest pełna. U Kłosoka dodatkowo niebieska:
Obrazek

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Miejskie Zakłady Autobusowe (Warszawa)

Post autor: Auper »

Ale w szafie z LNG jest cysterna jeszcze więc nie ma co porównywać...;) W kwestii pracy silnika i wibracji, czy odczuwalna różnica nie wynika z kwestii zużycia pozostałych egzemplarzy...?;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Organizatorzy i przewoźnicy”