MPK/ZKM Tarnów
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Wiadomo może, czy tarnowskie MPK planuje kolejne zakup za unijne pieniądze?Związkowcy o taborze MPK Tranów
Autor: Aleksandser Kierecki
Jak informuje Radio RDN Małopolska - ponad połowa autobusów tarnowskiego MPK to wyeksploatowane, nieekologiczne i mało komfortowe pojazdy - twierdzą kierowcy miejskiej spółki. Ich zdaniem realizowana od lat wymiana taboru w spółce nie nadąża za potrzebami rynku komunikacyjnego. Dodatkowo utrzymywanie ponad dwudziestoletnich pojazdów, powoduje zwiększanie kosztów funkcjonowania firmy. Wszystkie te mankamenty, kierowcy zawarli w specjalnym liście do Prezydenta Tarnowa. Jak twierdzą od kilkunastu lat tarnowski magistrat oraz radni miejscy nie interesowali się stanem taboru MPK. Zakup nowych autobusów jak na razie nie zwolnił z służby starych wysłużonych Jelczy. –„Były inne priorytety w mieście i nie można było wpłynąć na zmiany taboru w tarnowskim MPK –podkreśla Bogdan Dziaduła, przewodniczący NSZZ „Solidarność'. - Największe zastrzeżenia są do autobusów PR 110 Jelcz, które są wiekowymi pojazdami. Pomimo że mechanicy w warsztacie robią co tylko w ich stanie, częste awarie w tych pojazdach są nieuniknione” –dodaje.
Prezes tarnowskiego MPK Jerzy Wiatr od wielu lat zwracał się do władz miasta oraz radnych o pomoc w zakupie większej liczby autobusów. Jednak uważa, że pojazdy nie zagrażają bezpieczeństwu pasażerów. –„Potwierdzam że spora część naszego taboru to blisko dwudziestoletnie wyeksploatowane pojazdy. Jednak pasażerowie mogą się w nich czuć bezpiecznie. Odstają one jednak od naszych czasów technologicznie i ekologicznie. Odnawiamy od kilku lat nasz tabor, a w najbliższym czasie zamierzamy zakupić większość ilość pojazdów” –podkreśla Jerzy Wiatr.
Prezydent Tarnowa Roman Ciepiela jak na razie nie odpowiedział na pismo kierowców MPK. Jak informuje Biuro Prasowe tarnowskiego magistratu ma on w najbliższym czasie przedstawić swoje stanowisko w sprawie zgłaszanych propozycji. Przypomnijmy, że flota MPK Tarnów liczy obecnie ok. 95 autobusów, w tym aż połowa to konstrukcje wysokopodłogowe typu: Jelcz PR110, Jelcz 120M, Jelcz 120MM/1, Jelcz 120MM/2 i Jelcz L100I. Resztę taboru stanowi mozaika rozmaitych marek i typów –MAN NL 202, Volvo B10BLE, Kapena Thesi City, Mercedes-Benz i Solbus Solcity 12. Najnowsze nabytki firmy to niskopodłogowe autobusy Otokar Kent 290LF, które w łącznej licznie 19 szt. zakupione zostały w latach 2011–2013 (w ramach RPO). Tarnów to też nieliczne tej wielkości miasto w Polsce, gdzie nie znajdziemy pojazdów z logo Solarisa.
http://infobus.pl/text.php?from=main&id=70420
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Odpowiedź na poprzedni post przyszła sama:
LNG czyli Lider Trading = SolbusNowoczesne autobusy w Tarnowie
Zakup 45 nowoczesnych autobusów planuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Tarnowie. Realizacja tego przedsięwzięcia zależy od akceptacji wniosku o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego. – Rozpoczynamy duży program wsparcia transportu publicznego. Oprócz wydatków przeznaczonych na drogi, będą to największe koszty, które poniesie nasze miasto w najbliższym czasie – zapowiedział prezydent Ciepiela, inicjator pomysłu.
Urząd Miasta będzie starał się o dofinansowanie z RPO woj. małopolskiego na lata 2014-2020. Wsparcie z tego źródła pozwoliłoby wyposażyć MPK w ekologiczne, niskopodłogowe i klimatyzowane pojazdy. – Już w kwietniu zostanie ogłoszony przetarg na dostawcę gazu oraz na zakup pierwszych autobusów. Autobusy mają posiadać pełne wyposażenie, między innymi klimatyzację, monitoring i dynamiczną informację pasażerską – tłumaczy Jerzy Wiatr, prezes MPK w Tarnowie. W przypadku uzyskania dofinansowania, spółka zamierza wymienić 45 pojazdów, a kolejnych 5 oddać do kasacji. Dzięki realizacji projektu obniży się średni wiek tarnowskiego taboru – obecnie wynosi 15 lat, do 2017 roku ma spaść do 5.
W przeciągu dwóch lat MPK planuje wymienić pojazdy takich marek jak jelcz czy volvo. Projekt zakłada modernizację taboru za kwotę 48 mln zł. Pojazdy mają być zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG), co pozwoli zmniejszyć koszty paliwa o 20%. Ponadto gaz LNG ma wiele zalet w kontekście ochrony środowiska. Silniki zasilane tym paliwem są dużo bardziej przyjazne dla środowiska pod względem emisji zanieczyszczeń.
W ramach planowanego projektu modernizacji przystanki autobusowe mają zostać wyposażone w tablice informacyjne LED, na których wyświetlane będą komunikaty dla pasażerów. Koszt jednej tablicy to 20-40 tys. zł. – Wszystko po to, by tarnowianie chętniej korzystali z komunikacji miejskiej – podsumował Krzysztof Kluza, dyrektor Tarnowskiego Organizatora Komunalnego.
Obecnie MPK dysponuje 29 autobusami napędzanymi sprężonym gazem ziemnym CNG, 12 o napędzie hybrydowym. Spośród 95 pojazdów, 27 posiada klimatyzację, a 54 są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Ostatnią dużą modernizację taboru przeprowadzono w 1997 roku. Pomysłodawcą przedsięwzięcia był ówczesny prezydent…Roman Ciepiela.
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 547&page=7
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
To że MPK planuje, to nie oznacza, że od razu kupią. Ponieważ zrobił się dym i wszyscy widzą, że związkowcy mają rację, to zarząd MPK coś tam próbuje
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
A w u nas w MPK obecnie takie coś się na testach pojawiło. Mino, iż auto ani konstrukcja nie jest nowe, to wzbudza całkiem spore zainteresowanie w mieście.
Ostatnio zmieniony 2018-01-24, 04:17 przez Mariolino, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Ja go widziałem na żywo w Warszawie - pokazywano go jedynie na wystawie - całkiem ładny autobus, ciekawie się prezentował
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
No i mamy w mieście kolejnego testowca, ale jakoś takich wielkich rewolucji nie wnosi. Auto bardzo zbliżonego do zwykłych diesli
Ostatnio zmieniony 2018-01-24, 04:13 przez Mariolino, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Prawdę rzekłszy to jest trochę nieopłacalny zakup. Lepiej już pokusić się na zakup albo gazowca, albo "elektryka". A tak to ani żadna oszczędność, ani ekologia
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Czyli tak samo jak elektryki... Zwykłe spalinowce brać a nie cudować
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Dokładnie. Trudno mówić, że elektryki są ekologiczne, skoro w Polsce zdecydowaną większość energii elektrycznej bierzemy ze spalania węgla + recycling akumulatorów. Chociaż hybryda przejeździ całą dniówkę bez ładowania na pętlach. Póki co jednak nie ma sensownej alternatywy dla diesla oprócz CNG.Auper pisze:Czyli tak samo jak elektryki... Zwykłe spalinowce brać a nie cudować
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Ja tam osobiście nie patrzę na CNG przez pryzmat ekologii co bardziej ze strony pasażera, czyli cichsza praca, wyższa kultura, szybciej się nagrzewa w zimie, dlatego też nieco wg mnie szkoda że Tarnów nie dał sobie rady z LNG (nie jechałem ale domyślam się że podobnie jak w przypadku CNG i tam jazda jest po prostu lepsza)
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Ale nikt nie mówi, że to już kupione, albo że na dniach zostanie zakupione. Póki co, po prostu sprawdzane są różne opcje, jakie można przy modernizacji taboru rozważać. Swoja drogą, tak pobieżnie oceniając - to Volvo lepiej wypadło niż ta hybryda Solarisa.
Co do rzeczywistości, kupią, ile się da z dofinansowaniem, reszta to będą używki. A ta perspektywa unijna w Małopolsce pozwala zakupić zwykle diesle. I tak się pewnie stanie. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby jednak poeksperymentować.
Co do rzeczywistości, kupią, ile się da z dofinansowaniem, reszta to będą używki. A ta perspektywa unijna w Małopolsce pozwala zakupić zwykle diesle. I tak się pewnie stanie. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby jednak poeksperymentować.
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
To że testy często nie mają nic wspólnego z zakupami to dobrze wiemy, tak tylko się dyskusja wywiązała... A dlaczego volvo lepiej, coś więcej na ten temat?
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
No chociażby żwawość tego auta, samo to, że na stałe ma załaczony na koła elektryczny silnik, nie diesla, co upłynnia jazde, a kopa ma niesamowitego, probowałem to wiem jak odchodzi, praca zawieszenia, testowy może się i tłukł, ale komfort miał dużo lepszy (miększe zawieszenie). Solaris jest dość twardy, także może i trwalszy, ale za jakąś cenę. Szybko i cicho zamykające sie drzwi. Za kilka dni zgram sobie mój filmik, to się podzielę całością przemyśleń. O ile ktoś będzie zainteresowany oglądaniem.
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Zerknę chętnie osobiście, co do drzwi to kwestia raczej producenta aniżeli samego autobusu. W kwestii pracy, rozumiem że to Volvo było hybrydą szeregową z możliwością pracy na akumulowanym prądzie, natomiast solaris który był na testach to hybryda równoległa? Ja z hybryd solarisa jechałem tylko tym z osprzętem eatona, pierwsza 12metrowa hybryda, najlepiej to nie powiem nie chodziło...
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Solaris to ciagle u nas jest, do 29 stycznia, drzwi robia roznice, bo tamte pracowaly na elektrycznych silnikach, wiec roznica byla kolosalna, zwlaszcza, ze chwile po przejazdzce Volvem wsiadlem w nowego Solarisa, ktory sie zamyka duzo wolniej, nawet przeklinane Otokary sa szybsze pod tym wzgledem.
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Ventura robi genialne drzwi, klasa sama dla siebie, w porównaniu z tymi wszystkimi bodekami i innymi to inna liga kompletnie...
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Niespodzianek związanych z Jastrzębiem ciąg dalszy - MPK testuje PKMowo-Warbusowego SU12IV #324 (w MPK #515). Ponoć później pojedzie do Czechowic.
Re: MPK/PKS/ZKM Tarnów
Długo się nie natestowali. Udało mi się zrobić kilka zdjęć i w połowie drugiego kółka defekt blokady drzwi zakończył zabawę. Awaryjny zjazd do zajazedni, a pod wieczór pojechał dalej w Polskę.
http://mpktv.blogspot.com/2016/06/testo ... racji.html
http://mpktv.blogspot.com/2016/06/testo ... racji.html