MZK Zielona Góra

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
DK_ZG

MZK Zielona Góra

Post autor: DK_ZG » 2007-08-04, 12:06

MZK Zielonej Góra
Ul. Chemiczna 5

Historia firmy sięga roku 1954, kiedy to w powojennej Zielonej Górze trzeba bylo zorganizowac komunikację miejską. Początkowo firma dysponowała czteroma autobusami, które obsługiwały cztery linie. Z czasem świadczyła również usługi przewozowe w pobliskich mniejszych miastach np. Nowa Sól, ¯ary.

Obecnie MZK obsługuje 39 lini (w tym dwie do hipermakrketów i jedną sezonową). Na stanie posiada 79 autobusów:

Niskopodłogowe:
JELCZ M121M - 8 szt.
JELCZ M181M - 5 szt.
MAN NL 222 - 4 szt.
MAN NL 223 - 3 szt.
MAN NL 283 - 4 szt.
NEOPLAN N4011- 2 szt.
MAN A21 LION`S CITY NL 263 7 szt.
MAN A21 LION`S CITY NL 283 8 szt.
MAN NG 272 - 10 szt.
MAN NG 312 - 1 szt.
JELCZ M181MB - 1 szt

Wysokopodłogowe:

JELCZ M11 - 1 szt.
JELCZ 120MM - 14 szt.
IKARUS 280-37A - 2 szt.
IKARUS 280B - 9 szt.

(Stan ten zmieni się już niedługo, ponieważ na zajezdni stoją już dwa zakupione używane Many NG272, które wyprą Ikarusy, ale które nie wiem)

Każdy z autobusów ma zamontowany automat biletowy (Przegubowe mają dwa), w którym można zakupić bilety jednorazowe jak i dobowe. Bilety można kupić również w automatach na przystankach. Sprzedaży w kioskach nie prowadzi się.
Ponadto wszyskie wozy wyposażone są w kamery do monitoringu i system GPS do obsługi informacji przystankowej (Fotki http://www.zkmkm.nazwa.pl/tablice.html)

Na dobry początek chyba starczy.. może macie jakieś pytania?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-04, 17:40

DK_ZG pisze:może macie jakieś pytania?
0. Jak z organizacją?
1. A linia nocna?
2. Są podmiejskie? A w ogóle dużo linii macie, mniej więcej tyle co my.
3. Co tak mało (83) autobusów? U nas jest ponad 100 i to jest za mało.
A tak ogólnie — dobry tabor, nowoczesne rozwiązania (automaty, tablice), porządny przewoźnik.

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie » 2007-08-04, 17:58

plocmaster pisze:3. Co tak mało (83) autobusów? U nas jest ponad 100 i to jest za mało.
Właśnie to samo zauważyłem. Chyba macie niezłą częstotliwość. :confused:
plocmaster pisze:A tak ogólnie — dobry tabor, nowoczesne rozwiązania (automaty, tablice), porządny przewoźnik.
Czy pożądny nie wiem bo nie miałem się okazji przekonać, ale sądząc po tych zdjęciach i opisie kol. DK_ZG to prezentuje się nieżle. Te tablice... Zdjęcia zostały zrobione zaraz po zamontowaniu i teraz tych tablic nie ma lub były kilka razy wymieniane czy są zdewastowane? Chodzi mi o to czy są u was wandale, którzy je niszczą? Ale fajne rozwiązanie te tablice :)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-04, 18:27

Gadzie pisze:Chyba macie niezłą częstotliwość.
Bez przesady, u nas jest tragedia, to u nich chyba już autobusami nikt nie jeździ.

DK_ZG

Post autor: DK_ZG » 2007-08-04, 20:14

0. Jak z organizacją?
Mógłbyś rozszerzyć swoje pytanie? Sam w temacie siedze od niedawna (niestety), ale myśle, że będe w stanie odpowiedzieć, gdy poszerzysz myśl.

plocmaster pisze:1. A linia nocna?
Linii nocnej o kilku lat niestety nie ma, ponieważ nie było to opłacalne.

2. Są podmiejskie? A w ogóle dużo linii macie, mniej więcej tyle co my.
Tak są linie podmiejskie. Ogólnie jest 39 linii. W tym jedna wakacyjna na kąpielisko, która wspomagą inną podmiejską, która ma ta po drodze ;) Trzy szkolne, które rzecz jasna aktualnie nie jeźdzą. I dwie do hipermarketów. Linii podmiejskich jest 13.
Właśnie to samo zauważyłem. Chyba macie niezłą częstotliwość.
Wbrew pozorom częstototliwość jest moim zdaniem dobra. Główną linią jest linia 8, która łączy dwa końce miasta. Obsługuje je 8 przegubowców, częstotliwość co dziesięć minut. Większość linii obsługuje jeden lub dwa wozy, w szczycie dochodzi po jednym.
plocmaster pisze:Bez przesady, u nas jest tragedia, to u nich chyba już autobusami nikt nie jeździ.
Szyt = Tłok ;)
Te tablice... Zdjęcia zostały zrobione zaraz po zamontowaniu i teraz tych tablic nie ma lub były kilka razy wymieniane czy są zdewastowane? Chodzi mi o to czy są u was wandale, którzy je niszczą?
Sam się zdziwiłem, ale nikt ich nie niszczy, stoją dalej i działają co raz lepiej.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-04, 20:29

DK_ZG pisze:Mógłbyś rozszerzyć swoje pytanie?
Organizacja to krótko mówiąc trasy linii (czy dobre, czy nie), ich częstotliwość (czy starcza, czy nie), tudzież duperele typu bilety i to wszystko.
DK_ZG pisze:Linii nocnej o kilku lat niestety nie ma, ponieważ nie było to opłacalne.
Uuu. Moja opinia o MZK się pogorszyła.
DK_ZG pisze:Wbrew pozorom częstototliwość jest moim zdaniem dobra. Główną linią jest linia 8, która łączy dwa końce miasta. Obsługuje je 8 przegubowców, częstotliwość co dziesięć minut. Większość linii obsługuje jeden lub dwa wozy, w szczycie dochodzi po jednym.
Te 10 minut w międzyszczycie? Jeśli tak, to całkiem nieźle. Cóż, może po prostu taki jest układ miasta albo linii.
DK_ZG pisze:Szyt = Tłok
Tak, tylko że może to być masakryczny tłok — tak jak w Płocku, gdzie krążą historie o ludziach nie mieszczących się w autobusach w szczycie porannym już na Podolszycach

DK_ZG

Post autor: DK_ZG » 2007-08-04, 20:45

No to jasne wszystko :)
Moim zdaniem trasy są okej, po za jednym absurdem. Otóż linia 14 łączy Os.Śląskie z Zawadzkiego. Wykonuje jeden kurs szkolny z podbliskiej wsi rano. Jadąc z tej wsi skręca w strone Os.Śląskiego tam stoi na pętli kilka minut (3 min. przed nią z tej pętli wyjeżdza inna 14) i dopiero jedzie w strone Zawadzkiego. Kompletnie nie rozumiem zasadności tego rozwiązania, jak by nie można było opóźnić jej o kilka minut i dalej jechałaby za tym pierwszym wozem, lecz z pominięciem pętli.
Problem jest też z jednym osiedlem, z którego autobusy jadą w bardzo krótkich odstępach, a potem przez dłuższy czas nic nie jedzie, ale to będzie rozwiązane od września. Poniekąd wraz z kierowcą MZK robiłem rozkłady.
Uuu. Moja opinia o MZK się pogorszyła.
Miasto sobie jakoś radzi :)

plocmaster pisze:Te 10 minut w międzyszczycie? Jeśli tak, to całkiem nieźle. Cóż, może po prostu taki jest układ miasta albo linii.
Tak w międzyszczycie również. Układ miasta jest dość trudny, dorzucenie jakiejś sensownej trasy tak by za bardzo nie pokrywała się z innymi i stworzenie do tego sensownego rozkładu jest bardzo trudne.

plocmaster pisze:Tak, tylko że może to być masakryczny tłok — tak jak w Płocku, gdzie krążą historie o ludziach nie mieszczących się w autobusach w szczycie porannym już na Podolszycach
Jest tłok, ale ludzie się mieszczą

Duperele typu bilety :P

To jest bardzo ciekawa sprawa, ponieważ bilety można zakupić jedynie w automatach. Sprzedaży w kioskach nie ma. Każdy autobus wyposażony jest w automat biletowy wydający resztę, natomiast przegubowca w dwa. W najbliższych dniach postaram się o fotki tych automatów. Bilety można kupić również w automatach na, niektórych przystankach. Miesięczne zaś sprzedawane są w róznych punktach na terenie miasta. Jednym z takich punktów jest zarówno centrum informacji: http://www.zkmkm.nazwa.pl/punkt.htm

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-04, 22:06

DK_ZG pisze:Poniekąd wraz z kierowcą MZK robiłem rozkłady.
Tak sobie po prostu zrobiliście i MZK je wdroży, czy on dostał misję stworzenia rozkładów, a ty robiłeś z nim?
DK_ZG pisze:Miasto sobie jakoś radzi
Jak?
DK_ZG pisze:Tak w międzyszczycie również.
No, ale chyba w szczycie jest więcej kursów…
DK_ZG pisze:Jest tłok, ale ludzie się mieszczą
To dobrze.
DK_ZG pisze:Duperele typu bilety
Patrzyłem, jednoprzejazdowy 2 zł, dobowy 4 zł, miesięczny imienny 68. Jeszcze tylko dodać okresowe na 1 linię i zlikwidować „bilety ważne w miejscowości podmiejskiej” i byłoby przyzwoicie.
Macie bilet elektroniczny?

[ Dodano: 04 Sie 2007 21:07 ]
DK_ZG pisze:W najbliższych dniach postaram się o fotki tych automatów.
Automat 1Automat 2
Patrzyłem na rozkład 8-ki i jestem wręcz zszokowany — żadnego podziału na szczyt i międzyszczyt? Oj, przydałaby się jakaś reforma…
Ostatnio zmieniony 2007-08-05, 00:15 przez pmaster, łącznie zmieniany 1 raz.

DK_ZG

Post autor: DK_ZG » 2007-08-04, 22:52

Tak sobie po prostu zrobiliście i MZK je wdroży, czy on dostał misję stworzenia rozkładów, a ty robiłeś z nim?
On dostał misje i robilem z nim.
Patrzyłem na rozkład 8-ki i jestem wręcz zszokowany — żadnego podziału na szczyt i międzyszczyt? Oj, przydałaby się jakaś reforma…
Reforma będzie :P Częstotwliość od września to dziewięć minut ;) Myślę, że podział rozkladu tej linii nie byłby najlepszym rozwiązaniem, bo nawet w godzinach międzyszczytowych jeździ nią wiele osób.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-05, 00:16

DK_ZG pisze:Częstotwliość od września to dziewięć minut
Nie o to mi chodziło.
DK_ZG pisze:Myślę, że podział rozkladu tej linii nie byłby najlepszym rozwiązaniem, bo nawet w godzinach międzyszczytowych jeździ nią wiele osób.
W szczycie chyba jednak więcej, poza tym tych kursów jest autentycznie mało. Chociaż w sumie, miasto zwarte, bez korków, może tym o 7.18 można w wiele miejsc zdążyć :mruga:

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie » 2007-08-05, 10:51

plocmaster pisze:Gadzie napisał:
Chyba macie niezłą częstotliwość.

Bez przesady, u nas jest tragedia, to u nich chyba już autobusami nikt nie jeździ.
Pisząc niezłą miałem na myśli właśnie złą częstotliwość :]
DK_ZG pisze:Każdy autobus wyposażony jest w automat biletowy wydający resztę, natomiast przegubowca w dwa.
Mi się to rozwiązanie podoba. Stoisz se spokojnie na przystanku nie musisz mieć biletu, wsiadasz elegancko, kupujesz... i OK. Jak dla mnie to miodzio. Ja jestem totalnym leniem, więc to rozwiązanie jest SUPER!

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9999
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-05, 11:26

Gadzie pisze:Pisząc niezłą miałem na myśli właśnie złą częstotliwość
To pisz to co masz na myśli, a nie odwrotnie.
Gadzie pisze:Mi się to rozwiązanie podoba. Stoisz se spokojnie na przystanku nie musisz mieć biletu, wsiadasz elegancko, kupujesz... i OK. Jak dla mnie to miodzio. Ja jestem totalnym leniem, więc to rozwiązanie jest SUPER!
Ja też, ale dostrzegam też wady takiego systemu — chociaż ma też i niezaprzeczalne zalety, jak np. mieszkasz na wiosce, gdzie do sklepu jest 2 km przez las, i nikt kiermanowi nie zawraca wiadomo czego.
Tak się zastanawiam — ciekawe, kiedy koszt automatów się zwróci z wpływów z powiększonej marży od biletów (odpada marża sprzedawcy)?

DK_ZG

Post autor: DK_ZG » 2007-08-11, 17:59

Tak się zastanawiam — ciekawe, kiedy koszt automatów się zwróci z wpływów z powiększonej marży od biletów (odpada marża sprzedawcy)?
Automaty biletowe są zdaje się od 2002 roku i zwróciły się już po dwóch latach. Biletu elektornicznego nie ma, ale ponoć są pewne przymiarki do niego.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2007-08-20, 01:20

DK_ZG pisze:IKARUS 280-37A - 2 szt.
IKARUS 280B - 9 szt.
Czy wszystkie Ikarusy 280.26 kupiło od Was PKM Świerklaniec ?

A tak na marginesie to muszę przyznać, że nawet zadbane są te Wasze Ikarki ;)

DK_ZG

Post autor: DK_ZG » 2007-08-20, 14:55

Czy wszystkie Ikarusy 280.26 kupiło od Was PKM Świerklaniec ?
Hmm nie wiem....

Kolejna nowość od MZK Zielona Góra :)

http://www.mzk.zgora.pl/mapa/

Mulitmedialny plan miasta.
Po zaznaczaniu wybranej przez nas trasy pokazuje na mapce jej przebieg, oraz przystanki na których owa linia się zatrzymuje. Po kliknięciu na przystanek wyświetlają nam się linie, które na nim sie zatrzymują i po wybraniu jednej z nich na mapie pokazuje się trasa jej.
Można też skorzystać z wyszukiwania połączeń. Przystanki na mapie mają numery. Po wpisaniu dwóch numerów pokazują nam się dostępne warianty przesiadkowe.

Moim zdaniem naprawdę fajna mapka, ale wpisywanie numerów przystanków nie jest zbyt wygodne, no i brakuje tam wyszukiwania konkretnego połączenia o konkretnej godzinie, a nie tylko tak ogólnikowo. Sądze, że z czasem się to zmieni.

Mapka zawiera trasy aktualne od 1 września.. nie wiem co tam robi linia 21, która została skasowana.

adambol1

Post autor: adambol1 » 2007-08-21, 17:05

DK_ZG pisze:On dostał misje i robilem z nim.
W municomie? Matko... :|

DK_ZG

Post autor: DK_ZG » 2007-12-06, 10:18

Witam.

Czas trochę odświeżyć temat. Otóż w dniu wczorajszym MZK odebrał cztery MANy NG 272 czterodzwiowe. Są to wozy używane. Skąd dokładnie są nie wiem, ale pewnie wkrótce się to okaże.

Pozdrawiam ;)

faja_k
Posty: 6026
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2007-12-06, 16:55


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29215
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2007-12-07, 10:32

Trzeba przyznać, że faktycznie zielonogórskiemu MZK należą się gratulację. Nie tak łatwo jest znaleźć używane MANy 272 z czterema parami drzwi - ale, jak widać, dla chcącego nie ma nic trudnego ;)

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2007-12-07, 14:35

A jak ze sprawnością mechaniczną w tych Manach ? ;)

ODPOWIEDZ