MZK Zielona Góra

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
DK_ZG

Post autor: DK_ZG »

Na razie nic nie wiem oprócz tego, że zielonogórscy spece trzecie i czwarte drzwi zrobią na dwa przyciski, a nie jak w nich bylo dotychczas na jeden.

[ Dodano: 2007-12-08, 14:38 ]
Post pod postem, ale wlaśnie dotarła do mnie informacja, że MZK Zielona Góra wycofuje z obslugi komunikacyjnej autobus Jelcz M11 #494. Był to ostatni Mig w zielonogórskim MZK.

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie »

DK_ZG pisze:Post pod postem, ale wlaśnie dotarła do mnie informacja, że MZK Zielona Góra wycofuje z obslugi komunikacyjnej autobus Jelcz M11 #494. Był to ostatni Mig w zielonogórskim MZK.
Jakie będą jego losy? Prasa, czy zabytek?

DK_ZG

Post autor: DK_ZG »

Zostanie na zajezdni, zdaje się, że jako autobus gospodarczy, cos takiego. Ponadto zielonogórski klub miłośników komunikacji miejskiej będzie mółgo wypożyczać na różne imprezy.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Duobusy zastąpią nam w przyszłości autobusy

Prawdopodobnie za trzy lata po ulicach Zielonej Góry mogłyby już jeździć duobusy. Wcześniej pojawią się nowe ekologiczne autobusy i elektroniczne bilety

Duobusy to skrzyżowanie trolejbusu ze zwykłym autobusem. Mają podwójny napęd - elektryczny i spalinowy. Ich największą zaletą jest przede wszystkim to, że są ekologiczne. Wykorzystując swój główny, elektryczny napęd, nie emitują żadnych spalin do atmosfery.

Najważniejsze, że w razie awarii nie utkną na drodze. W przypadku przerwy w dostawie prądu, duobus może odłączyć się od trakcji, przejść na napęd spalinowy. Tego nie mogą zrobić trolejbusy.


Jak mówi prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski z Uniwersytetu Gdańskiego, który dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze przygotował koncepcję optymalizacji sieci komunikacyjnej, duobusy to przyszłość w większych miastach. W dodatku to rozwiązanie, które przychylnie odbiera lobby ekologiczne w Unii Europejskiej. A takiego właśnie wsparcia i pomocy finansowej Unii projekt potrzebuje najbardziej.

Drogie marzenia elektryczne

Jeden 18-metrowy duobus kosztuje prawie 2 mln zł, a zielonogórskie MZK, by istotnie wpłynąć na zmiany komunikacji, musiałoby zakupić ich 20. Do tego dochodzą jeszcze koszty związane z wybudowaniem trakcji elektrycznej. Specjaliści szacują, że linie kosztowałyby 20-30 mln zł, według szacunków na wprowadzenie duobusów do Zielonej Góry MZK potrzebowałby nawet 70 mln zł. Sporą część tej sumy miałaby dać Unia, pytanie tylko, czy się na to zgodzi.

- Unia zawsze nam pomagała, jeżeli chodzi o nowoczesne rozwiązania, tak było na przykład z elektronicznymi tablicami. Tu w grę wchodzi jeszcze ekologia, więc myślę, że nasz projekt spotka się z aprobatą. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że to na razie tylko pomysł i marzenie, bo do realizacji projektu jeszcze daleko i musi się on spotkać z akceptacją wielu instytucji. Myślę że trzy lata to zbyt wcześnie, możliwe, że na duobusy poczekamy nawet do 2015. Moim zdaniem warto spróbować, bo miasto i sami pasażerowie tylko na tym skorzystają. Przede wszystkim w centrum miasta będzie znacznie ciszej, bo duobusy nie hałasują tak jak autobusy, do tego są to pojazdy przyjazne środowisku, bo nie wytwarzają spalin. Prąd, którym byśmy je napędzali, pochodziłby z naszej elektrociepłowni, a ta jak wiadomo korzysta ze złóż gazowych, więc nadal byłoby ekologicznie - tłumaczy Barbara Langner, dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji.

Duobus pomknie Westerplatte

Według Langner, pierwsze linie duobusów przecięłyby główne arterie śródmieścia. Pojadą po trasie, po której dziś kursuje najpopularniejsza "ósemka". Nie znaczy to jednak, że nad ul. Bohaterów Westerplatte i al. Wojska Polskiego wisiałyby druty. - Nie ma takiej potrzeby, bo trakcja byłaby zbudowana po boku drogi i linie tylko minimalnie wchodziłyby nad drogę - tłumaczy Langner.

Duobusów w Polsce jeszcze nie ma, ale dyrektorka MZK wie, że jeżdżą w ¯ylinie na Słowacji, a także w Szwajcarii. Ich produkcją zajmuje się firma Solaris. Gdyby udało się je wprowadzić, Zielona Góra byłaby pierwszym miastem w kraju, po którym poruszałyby się takie pojazdy. Zieloną Górę ewentualnie wyprzedziłaby Gdynia, gdzie również projekty z duobusami bierze się pod uwagę.

Pomysł popiera wiceprezydent Zielonej Góry Dariusz Lesicki. - Ta koncepcja dopiero raczkuje, ale ma moje poparcie i zostanie wpisana w strategię rozwoju miasta. Na razie projekt jest w fazie analiz, a to potrwa kilka miesięcy. Potrzebujemy sporo unijnych pieniędzy, ale myślę, że Brukseli spodoba się to, że chcemy postawić na nowoczesność i ekologię.

Radny PiS Jacek Budziński: - Jestem jak najbardziej za taką koncepcją. To, oczywiście, trzeba będzie jeszcze dopasować do planów zagospodarowania przestrzeni w mieście.

Jak twierdzi dyrektor Langner, duobusy to tylko jeden z pomysłów komunikacyjnych, najbardziej odważny. Wcześniej na ulice Zielonej Góry wyjadą autobusy napędzane etanolem. W przyszłości MZK myśli także o zakupie pojazdów z napędem hybrydowym, a nawet wodorowym. Już niedługo w autobusach pojawią się też elektroniczne bilety, w styczniu zaś pasażerów czeka rewolucja w liniach i rozkładach jazdy.



¬ródło: Gazeta Wyborcza Zielona Góra
link : http://miasta.gazeta.pl/zielonagora/..._autobusy.html

marekJG

Post autor: marekJG »

Pomysły ciekawe i bardzo odważne. Ale nie lepiej zainwestować w autobusy hybrydowe. Nie trzeba będzie budować infrastruktury ulicznej w postaci bocznych kabli a efekt ekologiczny podobny. Mnie natomiast bardziej cieszy rewolucja linii komunikacyjnych. Wg pomysłów gdanskich specjalistów od transportu miejskiego na głownych zilonogorskich ulicach autobusy mają poruszać się z częstotliwością co 5 minut.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

MZK Zielona Góra

Post autor: Marcin_558 »

Radni dali pieniądze na duobusy

36 tys. zł. radni przeznaczyli na badania dotyczące wprowadzenia w mieście duobusów. Czyli autobusów, które w centrum jeździłyby na... prąd.

Wiele wskazywało na to, że wtorkowa, ostatnia w tym roku sesja, będzie spokojna i bezkonfliktowa. A jednak ci, którzy liczyli na słowne przepychanki i utarczki, zacierali ręce z radości. Władze miasta i radni znów zafundowali sobie i gościom ponad 8-godzinne obrady. Przy czym debaty miejscami toczyły się na żenująco niskim poziomie.

Senator z pomysłem

Co uchwalono? M.in. 36 tys. zł rada przeznaczyła na badania, dotyczące uruchomienia w mieście duobusów. W tej sprawie w ratuszu pojawił się pomysłodawca wprowadzenia nietypowego środka transportu, senator RP Stanisław Iwan. - Zielona Góra szczyci się świetnie rozwiniętą komunikacją. Dba o ekologię. Powinna stosować nowoczesne technologie, wprowadzane w Unii Europejskiej - argumentował Iwan.

Ów pomysł polega na tym, aby w centrum miasta zbudować trakcję elektryczną. Autobusy wyposażone w silnik spalinowy w śródmieściu jeździłyby na prąd. W projekt zaangażowały się m.in.: Enea, Zielonogórska Energetyka Cieplna i Elektrociepłownia. Futurystyczna idea wzbudziła u części radnych sporo wątpliwości. I to zarówno z prawicy, jak i lewicy. - Nigdy do tej pory na ten temat nie dyskutowaliśmy - dziwił się radny LiD-u Edward Markiewicz. - Ile zbudowanie trakcji pochłonie pieniędzy? Czy warto z góry łożyć pieniądze na zadanie, o którym tak naprawdę niewiele wiadomo?
reklama

Prezydent bronił

Pytania mnożyła też była prezydent Bożena Ronowicz. - Dlaczego dopiero teraz ta propozycja się pojawia? I to w dodatku jeszcze jako pozycja niewygasająca? - zastanawiała się głośno.
Pomysłu bronił prezydent Janusz Kubicki. - Projekt jest nowatorski. Jeszcze nikt w Polsce nie wprowadził duobusów. Ale dlaczego mamy nie spróbować, skoro kilku dużych partnerów włącza się do działania? - mówił. I po chwili dodał w odpowiedzi na pytanie Markiewicza: - Gdyby inni wprowadzili te rozwiązania wcześniej, w tej byśmy się nie zastanawiali, czy dawać pieniądze na sprawdzenie idei.
Ostatecznie radni zagłosowali za pomysłem.

KWIATKI Z SESJI

Bożena Ronowicz: - Pan już doszedł do szaleństwa, panie Kaliszuk!
Artur Zasada: - Zamiast czyścić budżet, zaczęliśmy prać brudy.
Janusz Kubicki: - Czuję się jak w jakimś dziwnym elemencie. Skupmy się pięć minut, potem porozmawiamy sobie o wszystkim.
Marek Kamiński: - Proszę nie nakręcać się wzajemnie.
Jolanta Danielak: - Zachowujemy się jak małe dzieci.

Gazeta Lubuska
link: http://www.gazetalubuska.pl/apps/pbcs.d ... /954853889
Ciekawe co z tego będzie :?:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

36 tysięcy to nie jest jakaś duża kwota. To chyba tylko starczy na jakieś marne opracowanie... a to jeszcze nie musi oznaczać, że duobusy pojawiły by się w Zielonej Górze. Chociaż, fajnie by było :)

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Marcin_3558 pisze:36 tys. zł. radni przeznaczyli na badania dotyczące wprowadzenia w mieście duobusów.
A czy ktoś mówił że wprowadzą? ;)

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Ciekawe co to za badania będą, bo nic konkretnego nie napisano, tylko co zamierzają wprowadzić.
Siąda przy stole, obalą kilka butelek wódki i będą badać poprzez głosowanie, albo będzie burza mózgów :mruga: .
A tak całkiem poważnie to nie wiem jaki jest pomysł na badania, raczej ankieta nie wiele wskura, a jeśli chcą coś zbudować na próbę to dziwne by to było.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

ŁK-MZK pisze: A tak całkiem poważnie to nie wiem jaki jest pomysł na badania, raczej ankieta nie wiele wskura, a jeśli chcą coś zbudować na próbę to dziwne by to było.
Badania będą dotyczyły wykonalności ( w końcu musi być odpowiednia infrastruktura za kwotę która jest do przyjęcia ) oraz czy w ogóle interes będzie opłacalny ;)
Przecież nie będą ludzi pytać czy będą tym jeździć - innego wyjścia mieć nie będą, bo te pojazdy wyprą autobusy

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

ŁK-MZK pisze:Siąda przy stole, obalą kilka butelek wódki
Za 36 tysięcy... Oj, może być ciężko :P
Pewnie zlecą zrobienie jakichś projektów, sprawdzą ilość spalin w miejscach, w których chcą wrzucić prąd i zastanowią się, czy to się opłaca.

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

Amalio pisze:Badania będą dotyczyły wykonalności ( w końcu musi być odpowiednia infrastruktura za kwotę która jest do przyjęcia ) oraz czy w ogóle interes będzie opłacalny
No i to mnie interesuje w jaki sposób to zbadają. Czy zwrócą się do firmy projektowej o wykonanie kosztorysu, czy coś innego ;) . Wkońcu 36 tysięcy to trochę kasy jest.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

ŁK-MZK pisze: No i to mnie interesuje w jaki sposób to zbadają. Czy zwrócą się do firmy projektowej o wykonanie kosztorysu, czy coś innego ;) . Wkońcu 36 tysięcy to trochę kasy jest.
Ustalą po których ulicach będą jeździć Duobusy, ile będzie kosztowała przebudowa dróg, budowa infrastruktury i koszt zakupu pojazdów rzecz jasna ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

A niech sobie robią co chcą, i tak żadnych duobusów nie będzie. Choć 36 tysięcy trochę szkoda.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:Choć 36 tysięcy trochę szkoda.
Komu szkoda, temu szkoda. Ktoś na pewno się ucieszy :mruga:

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Wracają nocki:
Nocne kursy MZK od marca
Autor: Radio Zielona Góra, dodano: 13-01-2009 18:00

Wracają nocne kursy MZK w Zielonej Górze. Z początkiem marca ruszą pierwsze nocne kursy. Trasa będzie rozpoczynała się na osiedlu Pomorskim, a kończyła na ul. Zawadzkiego "Zośki". „Chcemy, żeby to było kilka kursów w ciągu nocy.

Na pewno nocny autobus będzie jeździł około godziny 4.30, bo wielu mieszkańców ma problem z dostaniem się na pociąg o piątej rano [Lubuszanin-red.]" - mówi dyrektor zielonogórskiego MZK, Barbara Langner.



Za bilet trzeba będzie zapłacić 5 zł, a za przejazd ulgowy 2 zł 50 groszy. „To taniej niż taksówka, ale i tak drogo" - mówią zielonogórzanie. Z przywrócenia kursów nocnych zadowoleni są przede wszystkim młodzi mieszkańcy dla których autobus nocny będzie ułatwieniem powrotu z dyskoteki lub pubu.

Opinie o kursach nocnych i zmianie rozkładu jazdy można wysyłać drogą mailową do MZK. Po analizie nadesłanych opinii dyrekcja MZK przeanalizuje jeszcze raz rozkład jazdy i postara się go dostosować do potrzeb pasażerów.

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

9507 pisze:Na pewno nocny autobus będzie jeździł około godziny 4.30
Takie kursy to ja nie wiem czy są aż takie nocne, w wielu miastach zaczynają kierowcy o tej porze pierwszą zmianę.

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Ten będzie na pewno, wcześniejsze też pewnie będą ;)
U nas o 4 z groszami niektóre dzienne na dobre już śmigają, a niektóre nocki dopiero na zajezdnię zjeżdżają lub przebierają się w dzienną :D

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK »

9507 pisze:Z przywrócenia kursów nocnych zadowoleni są przede wszystkim młodzi mieszkańcy dla których autobus nocny będzie ułatwieniem powrotu z dyskoteki lub pubu.
Będzie zapewne bezpiecznie w autobusach jak wsiądą narąbani i go "zechcą" zdemolować :D .
9507 pisze:Ten będzie na pewno, wcześniejsze też pewnie będą
O wcześniejszych nic nie pisze, ale pewnie coś wymyślą.
9507 pisze:Za bilet trzeba będzie zapłacić 5 zł
Dobrze sobie liczą :shocked:

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Z ceną ewidentnie przeginają - nawet w takim Tomaszowie Maz. jest 3,4zł. U nas jest 1,4/2,8zł. jak jest w przemyślu?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Organizatorzy i przewoźnicy”