Duobusy zastąpią nam w przyszłości autobusy
Prawdopodobnie za trzy lata po ulicach Zielonej Góry mogłyby już jeździć duobusy. Wcześniej pojawią się nowe ekologiczne autobusy i elektroniczne bilety
Duobusy to skrzyżowanie trolejbusu ze zwykłym autobusem. Mają podwójny napęd - elektryczny i spalinowy. Ich największą zaletą jest przede wszystkim to, że są ekologiczne. Wykorzystując swój główny, elektryczny napęd, nie emitują żadnych spalin do atmosfery.
Najważniejsze, że w razie awarii nie utkną na drodze. W przypadku przerwy w dostawie prądu, duobus może odłączyć się od trakcji, przejść na napęd spalinowy. Tego nie mogą zrobić trolejbusy.
Jak mówi prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski z Uniwersytetu Gdańskiego, który dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze przygotował koncepcję optymalizacji sieci komunikacyjnej, duobusy to przyszłość w większych miastach. W dodatku to rozwiązanie, które przychylnie odbiera lobby ekologiczne w Unii Europejskiej. A takiego właśnie wsparcia i pomocy finansowej Unii projekt potrzebuje najbardziej.
Drogie marzenia elektryczne
Jeden 18-metrowy duobus kosztuje prawie 2 mln zł, a zielonogórskie MZK, by istotnie wpłynąć na zmiany komunikacji, musiałoby zakupić ich 20. Do tego dochodzą jeszcze koszty związane z wybudowaniem trakcji elektrycznej. Specjaliści szacują, że linie kosztowałyby 20-30 mln zł, według szacunków na wprowadzenie duobusów do Zielonej Góry MZK potrzebowałby nawet 70 mln zł. Sporą część tej sumy miałaby dać Unia, pytanie tylko, czy się na to zgodzi.
- Unia zawsze nam pomagała, jeżeli chodzi o nowoczesne rozwiązania, tak było na przykład z elektronicznymi tablicami. Tu w grę wchodzi jeszcze ekologia, więc myślę, że nasz projekt spotka się z aprobatą. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że to na razie tylko pomysł i marzenie, bo do realizacji projektu jeszcze daleko i musi się on spotkać z akceptacją wielu instytucji. Myślę że trzy lata to zbyt wcześnie, możliwe, że na duobusy poczekamy nawet do 2015. Moim zdaniem warto spróbować, bo miasto i sami pasażerowie tylko na tym skorzystają. Przede wszystkim w centrum miasta będzie znacznie ciszej, bo duobusy nie hałasują tak jak autobusy, do tego są to pojazdy przyjazne środowisku, bo nie wytwarzają spalin. Prąd, którym byśmy je napędzali, pochodziłby z naszej elektrociepłowni, a ta jak wiadomo korzysta ze złóż gazowych, więc nadal byłoby ekologicznie - tłumaczy Barbara Langner, dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji.
Duobus pomknie Westerplatte
Według Langner, pierwsze linie duobusów przecięłyby główne arterie śródmieścia. Pojadą po trasie, po której dziś kursuje najpopularniejsza "ósemka". Nie znaczy to jednak, że nad ul. Bohaterów Westerplatte i al. Wojska Polskiego wisiałyby druty. - Nie ma takiej potrzeby, bo trakcja byłaby zbudowana po boku drogi i linie tylko minimalnie wchodziłyby nad drogę - tłumaczy Langner.
Duobusów w Polsce jeszcze nie ma, ale dyrektorka MZK wie, że jeżdżą w ¯ylinie na Słowacji, a także w Szwajcarii. Ich produkcją zajmuje się firma Solaris. Gdyby udało się je wprowadzić, Zielona Góra byłaby pierwszym miastem w kraju, po którym poruszałyby się takie pojazdy. Zieloną Górę ewentualnie wyprzedziłaby Gdynia, gdzie również projekty z duobusami bierze się pod uwagę.
Pomysł popiera wiceprezydent Zielonej Góry Dariusz Lesicki. - Ta koncepcja dopiero raczkuje, ale ma moje poparcie i zostanie wpisana w strategię rozwoju miasta. Na razie projekt jest w fazie analiz, a to potrwa kilka miesięcy. Potrzebujemy sporo unijnych pieniędzy, ale myślę, że Brukseli spodoba się to, że chcemy postawić na nowoczesność i ekologię.
Radny PiS Jacek Budziński: - Jestem jak najbardziej za taką koncepcją. To, oczywiście, trzeba będzie jeszcze dopasować do planów zagospodarowania przestrzeni w mieście.
Jak twierdzi dyrektor Langner, duobusy to tylko jeden z pomysłów komunikacyjnych, najbardziej odważny. Wcześniej na ulice Zielonej Góry wyjadą autobusy napędzane etanolem. W przyszłości MZK myśli także o zakupie pojazdów z napędem hybrydowym, a nawet wodorowym. Już niedługo w autobusach pojawią się też elektroniczne bilety, w styczniu zaś pasażerów czeka rewolucja w liniach i rozkładach jazdy.
¬ródło: Gazeta Wyborcza Zielona Góra
link :
http://miasta.gazeta.pl/zielonagora/..._autobusy.html