MZK Żywiec

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
siekierowy

MZK ¯ywiec

Post autor: siekierowy »

MZK ¯ywiec obsługuje 16 linii na terenie ¯ywca i okolicznych gmin. Zakład posiada obecnie 37 autobusów następujących marek:
1 sztuka Autosan H6-20
3 szuki DAB 15-1200C rocznik 1996 sprowadzone jako używane
26 sztuk DAB 7/12 1200B w tym 3 sztuki kupione jako fabrycznie nowe (324, 325, 325) reszta używane na podwoziach Leyland starsze i Daf nowsze sprowadzane z Danii i Norwegii. W tym jeszcze jeżdżą 3 sztuki ze skrzyniami półautomatycznymi (318, 321, 333), reszta automaty. Starsze egzemplarze sukcesywnie kasowane (ostatnio 334, w planach 318, 340 lub 332) i zastępowane przez nowsze ostatnio sprowadzone (368, 369, 370), jeszcze w trakcie uzbrajania.
2 sztuki SU 10 (silnik MAN)
5 sztuk SU 12 (silnik Daf)
Kilka lat temu wycofano i sprzedano wszystkie Jelcze M11 a wcześniej wyjątkowo nieudane PR110.
Obecnie tabor oceniam na dobrym poziomie, zaletą DAB-ów serii 7-12/1200B jest trwała i wytrzymała konstrukcja, nierdzewne nadwozie, wygoda pracy kierowców, wadą wysoka podłoga. O serii 15-1200C nie można już tego powiedzieć, autobusy często się psują i dużo palą, ich zakup nie był trafiony i powrócono do zakupów wyprubowanej starszej konstrukcji.
Po części kupowanie autobusów wysokopodłogowych spowodowane jest charakterystyką tras poza miastem, gdzie dominują dziurawe drogi i znaczne wzniesienia na których DAB-y sprawują się bardzo dobrze.
Tabor jest tak mało awaryjny, że nie opłacało się trzymać pogotowia technicznego. Do mniejszych awarii, które da się usunąć na miejsu jeżdzi Autosan, a gdy trzeba coś holować (sporadycznie) inny autobus.

Awatar użytkownika
MADE IN HUNGARY
Kierowca
Kierowca
Posty: 166
Rejestracja: 2008-04-26, 15:18
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: MZK ¯ywiec

Post autor: MADE IN HUNGARY »

siekierowy pisze:zaletą DAB-ów serii 7-12/1200B jest trwała i wytrzymała konstrukcja, nierdzewne nadwozie, wygoda pracy kierowców, wadą wysoka podłoga.
Przecież Daby zakupione w 2008 mają z tyłu niskopodłogową platformę.
siekierowy pisze:Tabor jest tak mało awaryjny, że nie opłacało się trzymać pogotowia technicznego
Nie dotyczy solarisów :lol:

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Przecież Daby zakupione w 2008 mają z tyłu niskopodłogową platformę.
Tak, mają platformę, ale zaraz za nią są schodki na pokład. To jest raczej namiastka niskiej podłogi.

placuch

Wrażenia z wycieczki do ¯ywca

Post autor: placuch »

Od razu przepraszam za odkop - ale chciałbym się podzielić moją opinią nt. żywieckiego MZK.

1. Widziałem, że niektóre wozy miały ustawione na wyświetlaczu "Dworzec MZK", "Rynek" lub "Pomnik", bez nr linii. Czy tak oznaczone autobusy też zabierają pasażerów, czy może jest to kurs zjazdowy (raz widziałem, jak wieczorem Solarka z "Pomnikiem" na wyświetlaczu przejeżdżała niedaleko bazy)?

2. ¯ywieckie SU10 mają strasznie głośne silniki - głośniejsze od DABów "dwunastek". SU12 z jednostką napędową Dafa ten problem nie dotyczy.

3. Autobusy z MZK ¯ywiec są codziennie, po zakończeniu służby, czyszczone. To dla mnie duży +. Nie wiem jak jest w innych miastach, ale niektóre wrocławskie pojazdy są, powiedzmy, przykurzone ;)

4. Na koniec zostawiłem DABy 12-1200B. Moim zdaniem są to bardzo solidne i fajne wozy, mimo to, że wyglądają jakby były co najmniej 15 lat starsze.

siekierowy

Post autor: siekierowy »

ad.1. Tak, to są kursu zjazdowe, a to co jest na wyświetlaczu to nazwa przystanku na ktorym autobus wysadza ostatnich pasażerów, dalej jest już tylko zjazd do zajezdni.
ad.2. Faktycznie ich silniki są głośne, SU10 mają silniki MAN-a, a SU12 Dafa.
ad. 4. Zgadzam się, to najsolidniejsze autobusy na świecie produkowane w latach 80 i 90. Dorownać im może tylko Mercedes i pochodne Dabów czyli Scania i Volvo B10M. W ¯ywcu najstarsze Daby są z 84r. (7-1200B) a najmlodsze z 96r. Obecnie dwa mają być kasowane (318 i 321), na ich miejsce sprowadzono kilka dni temu dwa z 96r.
Pod znakiem zapytania stoi przyszlość trzech Dabów 15-1200C, które nie sprawdziły się w żywieckich warunkach (za delikatne). Albo zostaną sprzedane, albo co bardziej prawdopodobne skasowane i na ich miejsce zostanie sprowadzone coś innego.
O solidności Dabów niech świadczy fakt, że egzemplarze o 10 lat starsze od SU12 są od nich jednocześnie mniej awaryjne.

placuch

.

Post autor: placuch »

Będąc na zajezdni MZK zdziwiło mnie jeszcze jedno - przewijacze z nr linii i relacją są sterowane elektronicznie, sterownikiem mobiteca, a nie jak u nas (czyt. w Jelczach) - ręcznie. Do tego chyba wszystkie wyświetlacze są produkcji mobiteca - nie ma żadnych polskich wynalazków typu Pixel ;) Zupełnie jak w Słupsku.

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Przewijacze mają tylko stare autobusy, te w których nie opłaca się już wymieniać na elektroniczne. Polski wyświetlacz ma jedynie Autosan H6.

Awatar użytkownika
MADE IN HUNGARY
Kierowca
Kierowca
Posty: 166
Rejestracja: 2008-04-26, 15:18
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: MADE IN HUNGARY »

Do MZK ¯ywiec dotarły 2 kolejne DABy
Obrazek

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

Piękne! Ciekawe czy z tych samych roczników (96) co poprzednie.
W ogóle im się to jeszcze opłaca kupować ?

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Rocznik raczej ten sam. Chyba się opłaca, bo to są autobusy w dobrym stanie i kilka lat spokojnie pojeżdżą. Inna sprawa że to wysoka podłoga i nikt poważny dzisiaj już w takową nie inwestuje. Jest to troskę żenujące, okoliczne miast kupują niską podłogę, nawet używaną, a u nas jedno i to samo.. Trzeba było raczej poszukać MB0405, albo Manów NL202.
Nasze MZK się niestety ostatnio cofa w rozwoju, wycofali niskopodłogowe Daby 15-1200C, bo były za bardzo awaryjne. Prezes chyba wychodzi z założenia, że lepiej mieć autobusy proste w budowie, nie do zdarcia, które warsztat opanował do perfekcji, niż przejmować się pasażerami.

Awatar użytkownika
MADE IN HUNGARY
Kierowca
Kierowca
Posty: 166
Rejestracja: 2008-04-26, 15:18
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: MADE IN HUNGARY »

Shadow238 pisze:Piękne! Ciekawe czy z tych samych roczników (96) co poprzednie.
W ogóle im się to jeszcze opłaca kupować ?
Wiesz, tam zdecydowana większość taboru to DABy, więc pod kątem serwisowania bardzo się opłaca.
siekierowy pisze:Rocznik raczej ten sam. Chyba się opłaca, bo to są autobusy w dobrym stanie i kilka lat spokojnie pojeżdżą
Na masakrycznie dziurawe drogi podżywieckich wioch to najlepsze rozwiązanie.
siekierowy pisze:.Inna sprawa że to wysoka podłoga i nikt poważny dzisiaj już w takową nie inwestuje. Jest to troskę żenujące, okoliczne miast kupują niską podłogę, nawet używaną, a u nas jedno i to samo.. Trzeba było raczej poszukać MB0405, albo Manów NL202.
Kto powiedział że MZK ¯ywiec to poważny zakład?
siekierowy pisze:Nasze MZK się niestety ostatnio cofa w rozwoju, wycofali niskopodłogowe Daby 15-1200C, bo były za bardzo awaryjne. Prezes chyba wychodzi z założenia, że lepiej mieć autobusy proste w budowie, nie do zdarcia, które warsztat opanował do perfekcji, niż przejmować się pasażerami.
Wiesz, to też kwestia finansów. Miasto skąpi pieniędzy, to MZK robi co może. Przynajmniej nie wycinają kursów w takim zastraszającym tempie jak w bielskim MZK.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

siekierowy pisze:miast kupują niską podłogę, nawet używaną, a u nas jedno i to samo.. Trzeba było raczej poszukać MB0405, albo Manów NL202
O405 też nie ma niskiej podłogi :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Siekierowy zapewne miał na myśli MB O405N - i wydaje mi się, że wcześniej czy później MZK zacznie poszukiwać również takich autobusów. DAB-y nie są wieczne ;)

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

MADE IN HUNGARY pisze:Wiesz, tam zdecydowana większość taboru to DABy, więc pod kątem serwisowania bardzo się opłaca.
Tak, tylko, że w dzisiejszych czasach po prostu już nie opłaca się kupować takich wozów.
siekierowy pisze:Nasze MZK się niestety ostatnio cofa w rozwoju, wycofali niskopodłogowe Daby 15-1200C, bo były za bardzo awaryjne.
W Tychach również wycofano je z tego samego powodu- widać ten model nie był do końca udany.
Nie zmienia to jednak faktu, że MZK zapomina o pasażerach niepełnosprawnych, osób starszych czy matek poruszającymi się z wózkami dziecięcymi...

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

J-31 pisze:DAB-y nie są wieczne ;)
Problem w tym, że tak - są wieczne :P

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Tak, miałem na myśli 0405N. To byłby optymalny autobus dla naszego MZK. Many niestety są łamliwe.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Matlik pisze:Problem w tym, że tak - są wieczne :P
Oj, tam. Daby pojeżdżą po ¯ywcu jeszcze jakieś circa about 25 lat, a potem MZK odkupi od "Mobilisa" jakieś Solarisy Urbino... o ile te jeszcze będą na chodzie :mruga:

siekierowy

Post autor: siekierowy »

MZK nie zawiodło. Niedawno znowu dokupili 2 DAB-y, rocznik 1996, układ drzwi 2-0-2. Noszą numery 376 i 377. Sprowadzał je Solaris.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

siekierowy pisze:Sprowadzał je Solaris.
Ci to zawsze na ¯ywcu zarobią. Jak niie Urbina, to chociaż używki.
A swoją drogą czemu znów 2-0-2 :?: Moim zdaniem te wozy się w tym mieście nie sprawdzają.

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Bo już tylko takie zostały. To są resztki Dabów w dobrym stanie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Organizatorzy i przewoźnicy”