PKS Dzierżoniów
Jeżeli jest jeszcze Spółka Skarbu Państwa to chyba może sobie tak kupować autobusy, tylko musi mieć zgodę Ministerstwa i Rady Nadzorczej. Oczywiście jeżeli ma na to kasę.lukmek pisze:KS napisał:
Kto jest właścicielem PKS-u Dzierżoniów, że mogą sobie ot tak kupować autobusy określonej marki bez przetargu?
PKS Dzierżoniów jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa.
PKS Dzierżoniów jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Jakiś czas temu jakaś firma konsultingowa wygrała przetarg dotyczący przygotowania planu prywatyzacji, w którym oprócz dzierżoniowskiego, były też inne dolnośląskie pekaesy, ale czy do tego dojdzie to mam wątpliwości.KKS pisze:Kto jest właścicielem PKS-u Dzierżoniów, że mogą sobie ot tak kupować autobusy określonej marki bez przetargu?
Z jedną rzeczą nie zgadzam się a artykule - inwestowaniem w CNG.
Gdyby była stacja z prawdziwego zdarzenia opłacałoby się, ponieważ Solaris pali ~27 m^3 CNG, a według kierowcy który wcześniej jeździł MANem, NL2x2 palił mniej. "Nowe" nabytki w postaci MANów NU263 palą ~36l, Jelcze 120M ~32l, Mercedes 0405NU ~40l, Neoplan N4014 NF ~31l, tylko Neoplan N4010 pali ~29l. Nie wiem kształtuje się spalanie SORa, ale Urbino 10, które było wyposażone w ten sam silnik, tyle że z automatyczną skrzynią biegów paliło ~35l
Witam!
Wiem, że będę mocno nieobiektywny w tej dyskusji, ale postaram się wnieść więcej faktów niż komentarzy.
Zajmijmy się na początek samą stacją CNG.
Jest to sprężarka o wydajności 60 m3/h marki Compair. Bez problemu powinna ona wystarczyć do obsługi taboru na gaz ziemny PKS Dzierżoniów. Jednak sytuacja mogła się faktycznie skomplikować, jeśli zaczęto tam tankować inne ciężkie pojazdy jak śmieciarki...
Więcej szczegółówych informacji na temat samej stacji tutaj.
Dla przykładu mogę wskazać niedaleką Svobodę nad Upou w Czechach, gdzie właśnie powstała stacja o wydajności 140 m3/h i będzie ona obsługiwała 10 autobusów na gaz ziemny. Także co do wydajności sprężarki jest wszystko ok.
Więcej informacji tutaj.
Kolejną kwestią jest sposób, w jaki będą tankowane autobusy - czy bezpośrednio przez kompresor (jak ma to miejsce w Rzeszowie lub Mielcu) czy przez wolne tankowanie - kompresor napełnia duże zbiorniki gazu, a następnie gaz ziemny jest przekazywany równolegle do kilku - kilkudziesięciu autobusów (Inowrocław, Radom).
W Dzierżoniowie mamy tankowanie szybkie, gdyż zainstalowany kompresor nabija co prawda małe zbiorniki, ale są one niedostosowane do napełniania wolnego autobusów.
Ostatnia kwestia - jakość sprzętu. Na terenie PKS Dzierżoniów zamontowano kompresory marki Compair, które nie cieszą się zbyt dobrą reputacją jeśli chodzi o jakość wykonania czy parametry tankowania gazu. Niestety mogą one brać olej, przez co autobusy są bardziej awaryjne...
Co do samych MANów z jednostką CNG.
W Polsce niestety są poważne problemy z serwisem takich pojazdów, szczególnie jeśli mamy do czynienia z pojazdem kilkunastoletnim. Do takich pojazdów bardzo trudno znaleźć części zamienne, jest tylko kilka serwisów w kraju które są w stanie naprawić takie pojazdy. Stąd możliwe dodatkowe przestoje tych pojazdów.
Kończąc już swój długi wywód chciałbym zwrócić uwagę na post lukmek'a. Gaz ziemny w przeciwieństwie do oleju napędowego jest bardzo trudno spożytkować poza zajezdnią...
Stąd znaczny opór części pracowników dla wdrożenia gazu ziemnego w zakładach komunikacji...
Wiem, że będę mocno nieobiektywny w tej dyskusji, ale postaram się wnieść więcej faktów niż komentarzy.
Zajmijmy się na początek samą stacją CNG.
Jest to sprężarka o wydajności 60 m3/h marki Compair. Bez problemu powinna ona wystarczyć do obsługi taboru na gaz ziemny PKS Dzierżoniów. Jednak sytuacja mogła się faktycznie skomplikować, jeśli zaczęto tam tankować inne ciężkie pojazdy jak śmieciarki...
Więcej szczegółówych informacji na temat samej stacji tutaj.
Dla przykładu mogę wskazać niedaleką Svobodę nad Upou w Czechach, gdzie właśnie powstała stacja o wydajności 140 m3/h i będzie ona obsługiwała 10 autobusów na gaz ziemny. Także co do wydajności sprężarki jest wszystko ok.
Więcej informacji tutaj.
Kolejną kwestią jest sposób, w jaki będą tankowane autobusy - czy bezpośrednio przez kompresor (jak ma to miejsce w Rzeszowie lub Mielcu) czy przez wolne tankowanie - kompresor napełnia duże zbiorniki gazu, a następnie gaz ziemny jest przekazywany równolegle do kilku - kilkudziesięciu autobusów (Inowrocław, Radom).
W Dzierżoniowie mamy tankowanie szybkie, gdyż zainstalowany kompresor nabija co prawda małe zbiorniki, ale są one niedostosowane do napełniania wolnego autobusów.
Ostatnia kwestia - jakość sprzętu. Na terenie PKS Dzierżoniów zamontowano kompresory marki Compair, które nie cieszą się zbyt dobrą reputacją jeśli chodzi o jakość wykonania czy parametry tankowania gazu. Niestety mogą one brać olej, przez co autobusy są bardziej awaryjne...
Co do samych MANów z jednostką CNG.
W Polsce niestety są poważne problemy z serwisem takich pojazdów, szczególnie jeśli mamy do czynienia z pojazdem kilkunastoletnim. Do takich pojazdów bardzo trudno znaleźć części zamienne, jest tylko kilka serwisów w kraju które są w stanie naprawić takie pojazdy. Stąd możliwe dodatkowe przestoje tych pojazdów.
Kończąc już swój długi wywód chciałbym zwrócić uwagę na post lukmek'a. Gaz ziemny w przeciwieństwie do oleju napędowego jest bardzo trudno spożytkować poza zajezdnią...
Stąd znaczny opór części pracowników dla wdrożenia gazu ziemnego w zakładach komunikacji...
Dzisiaj otrzymałem nieoficjalne informacje na temat sytuacji z autobusami CNG.
PKS Dzierżoniów ma problemy finansowe i po prostu wyzbywa się najdroższych części majątku - w tym Solarisów CNG. Ponoć zalegają m.in. z rachunkami za gaz ziemny...
Co do stacji to ma ona zostać zmodernizowana i będzie miała kilka razy bardziej wydajna. Będzie ona obsługiwała projekt Zielonej Linii - Green Line. Autobusy na CNG będą przewozić pasażerów między Pragą i Wrocławiem. Zapraszam do zapoznania się z tym projektem w relacji filmowej:
Część 1
http://www.youtube.com/watch?v=hgiMiqFjcVo
Część 2
http://www.youtube.com/watch?v=u5ss0jvj_V4
Część 3
http://www.youtube.com/watch?v=AscLhcH50Qs
PKS Dzierżoniów ma problemy finansowe i po prostu wyzbywa się najdroższych części majątku - w tym Solarisów CNG. Ponoć zalegają m.in. z rachunkami za gaz ziemny...
Co do stacji to ma ona zostać zmodernizowana i będzie miała kilka razy bardziej wydajna. Będzie ona obsługiwała projekt Zielonej Linii - Green Line. Autobusy na CNG będą przewozić pasażerów między Pragą i Wrocławiem. Zapraszam do zapoznania się z tym projektem w relacji filmowej:
Część 1
http://www.youtube.com/watch?v=hgiMiqFjcVo
Część 2
http://www.youtube.com/watch?v=u5ss0jvj_V4
Część 3
http://www.youtube.com/watch?v=AscLhcH50Qs
Dobra wiadomość Może przyszły właściciel - firma VENIRO dostrzeże korzyści wnikające z zasilania pojazdów CNG.
EDIT:
EDIT:
źródło: www.komunikacja.dzierzoniow.pl14.01.2011 - Zgodnie z zapowiedziami PKS Dzierżoniów zakończył eksploatację Solarisów Urbino 12 LE CNG (#WPI 8NE2 i #WPI 8NE3) i odesłał je z powrotem do producenta w Bolechowie - Osiedlu. Autobusy będą tam oczekiwać na nowego właściciela. Wycofanie tych wozów wraz z planowanym pozbyciem się odstawionych MAN-ów A15 CNG oznacza koniec epoki CNG w komunikacji autobusowej w powiecie dzierżoniowskim, przynajmniej na razie.
Dwa "kurniki" A15 CNG zostały zabrane gdzieś w okolice Włocławka, prawdopodobnie do Tkaczyka. Jeden z holowników, które po nie przyjechał należy do PKS Włocławek. W zamian za MANy Drabas przysłał Mercedesy O405N (ex. #SZO 09EA obecnie #DDZ 1P72) oraz O405N2 #SZO 63HC. Oba pojazdy są przerobione na ON.
[ Dodano: 2011-03-30, 22:41 ]
[ Dodano: 2011-03-30, 22:41 ]
źródło: www.komunikacja.dzierzoniow.plDo PKS Dzierżoniów przyjechały dwa pierwsze Jelcze 120M (#154 i #153) zakupione niedawno od PKM Tychy. Dwa pozostałe pojazdy mają trafić do firmy już jutro.
Tyle, że te siedzenia w Solarisie są dużo bardziej niewygodne bo tam jest plastik obity materiałem, a w Jelczach po materiałem jest chociaż gąbka.Auper pisze:Dla PKSu tak, ale nie wiem czy dla pasażerów... PKS z plastikowymi siedzeniami, komfort pierwsza klasa, nie ma co...
Przyjechały kolejne dwa wozy. Są to #152 i #172