SPAD/SPAK/SPPK/PKS (Szczecin)
Kilka? Czy też jedna, za którą wszyscy papugują?OPi pisze:Poza tym już kilka osób mówiło o początku tego wieku i to osoby raczej dobrze poinformowane.
W tym konkretnym przypadku wozy są z małego miasta (krótkie trasy,niskie częstotliwości), więc będą znacznie mniej zużyte niż to co u nas jeździ 11 lat od nowości. Choć jak już zaczną tu jeździć, to szybko zdziadzieją.a używka w takim wieku?
Do oceny tego trzeba znać cenę, której raczej się nie dowiemy.Czy rachunek w tym wypadku wychodzi w miarę sensowny
Ja nie mam wątpliwości, że taki jest zamiar SPAD. Przecież niedawno wcale nie ukrywano faktu, iż na nówki nie ma specjalnie co liczyć, więc postanowili poradzić sobie w ten sposób. Moim zdaniem będzie powtórka z okresu 2005-2008.skoro prawie na pewno taki autobus pójdzie za kilka lat na złom?
Nowy krótki autobus (taki w miarę sensowny, nie jakiś wysokopodłogowy szrot czy inny import od ruskich) kosztuje 800-900 tysięcy. Jeśli używamy go przez 12 lat, jeden rok "kosztuje" 65-75 tys.OPi pisze:Nówka jest kupowana z zamiarem kilkunastoletniej eksploatacji, a używka w takim wieku? Czy rachunek w tym wypadku wychodzi w miarę sensowny, skoro prawie na pewno taki autobus pójdzie za kilka lat na złom?
11-letnia używka nie powinna kosztować więcej niż 100 tys, więc w sumie wystarczy że pojeździ przez 2 lata i już się opłaca.
Oczywiście to wszystko nie zawiera kosztów eksploatacji, ale jeśli wymieniamy identyczne (tyle samo lat, wymienna większość części) wozy używane w Polsce na takie używane za granicą, koszty powinny wręcz spaść
Trochę ci się chyba resursy pochrzaniły, nowy autobus na pewno wytrzyma więcej niż 12 lat (przecież nawet Jelcze z lat 90. wytrzymywały dłużej). Ja bym przyjął 20 lat dla nówki i 6 dla używki, wychodzi 45 000 za nówkę i 16 666,(6) za używkę za 100 tys. Biorąc pod uwagę zwiększone koszty eksploatacji bardziej wyeksploatowanego autobusu myślę, że tak do 150 000 ewentualnie się opłaca.ppln pisze:Nowy krótki autobus (taki w miarę sensowny, nie jakiś wysokopodłogowy szrot czy inny import od ruskich) kosztuje 800-900 tysięcy. Jeśli używamy go przez 12 lat, jeden rok "kosztuje" 65-75 tys.
11-letnia używka nie powinna kosztować więcej niż 100 tys, więc w sumie wystarczy że pojeździ przez 2 lata i już się opłaca.
Taborowe podsumowanie roku (bo w międzyczasie pojawiło się jeszcze kilka używek):
SPAK zakupiło 1 NG363 ex. Freiburg (#1260), 2 NG313 ex. Goteborg (#1650, #1651), 2 NL263 ex. Hagen (#1206, #1300) i 1 NM283 (wg. KOMISowców NL283-10,5) ex. SBG SüdbadenBus Freiburg (#1510). Wycofano 3 B10MA, 2 NL202 (koniec eksploatacji tego modelu w Szczecinie) i 2 H6 (koniec eksploatacji tego modelu w Szczecinie, 1 egzemplarz może trafi do MTiK)
Do SPAD trafiły SU12 Hybrid, SU18,75, 3 lub 4 (zależnie od źródła) NG313 ex. Steinhagen oraz 2 NG313 ex. Wuppertal lub okolice. Wycofano 3 B10MA.
Na KOMISie ludzie mówią, że obie spółki kupiły łącznie 18 używek. Po odliczeniu 2 Solarisów zostaje 6-7 sztuk, Ciekawe co z tego będzie...
W zeszłym tygodniu dostarczono do SPPK dwa Lionsy z ostatniego przetargu. Wycofano NG312 #751.
Jako ciekawostkę nie do końca związaną z tematem dodam, że MANy IIIG w ilości nieokreślonej zakupił również szczeciński PKS.
SPAK zakupiło 1 NG363 ex. Freiburg (#1260), 2 NG313 ex. Goteborg (#1650, #1651), 2 NL263 ex. Hagen (#1206, #1300) i 1 NM283 (wg. KOMISowców NL283-10,5) ex. SBG SüdbadenBus Freiburg (#1510). Wycofano 3 B10MA, 2 NL202 (koniec eksploatacji tego modelu w Szczecinie) i 2 H6 (koniec eksploatacji tego modelu w Szczecinie, 1 egzemplarz może trafi do MTiK)
Do SPAD trafiły SU12 Hybrid, SU18,75, 3 lub 4 (zależnie od źródła) NG313 ex. Steinhagen oraz 2 NG313 ex. Wuppertal lub okolice. Wycofano 3 B10MA.
Na KOMISie ludzie mówią, że obie spółki kupiły łącznie 18 używek. Po odliczeniu 2 Solarisów zostaje 6-7 sztuk, Ciekawe co z tego będzie...
W zeszłym tygodniu dostarczono do SPPK dwa Lionsy z ostatniego przetargu. Wycofano NG312 #751.
Jako ciekawostkę nie do końca związaną z tematem dodam, że MANy IIIG w ilości nieokreślonej zakupił również szczeciński PKS.
Re:
Ciekawe czy SPAK kupiło pozostałe 3 (wg. TWB) egzemplarze tej serii, czy też podzielili się z MZK Słupsk. A w międzyczasie rozwiało się trochę wątpliwości dot. NG313 zakupionych przez SPAD:
I kontynuując wątek szczecińskiego PKSu oraz ichniejszych MANów 3G:
Chyba zabrakło na rynku wtórnym Mercedesów (którym byli dotychczas lojalni), że walnęli sobie tyle MANów
3 sztuki, obecne numery 2451-53shakkie pisze:3 lub 4 (zależnie od źródła) NG313 ex. Steinhagen
Jeden z nich objawił się przedwczoraj na placu SPAD z numerem 2152. Rocznik 2001, oby był w dobrym stanie.
I kontynuując wątek szczecińskiego PKSu oraz ichniejszych MANów 3G:
Chyba zabrakło na rynku wtórnym Mercedesów (którym byli dotychczas lojalni), że walnęli sobie tyle MANów
Re: SPAD/SPAK/SPPK Szczecin
No tak. A tymczasem na podmiejskiej 1/1a/1b pasażerów więcej, to musieli coś długiego kupić.
Re: SPAD/SPAK/SPPK Szczecin
Chyba SPAK spodobało się sprowadzanie MAN-ów bo na zajezdnię przyjechał pierwszy z pięciu Gotebórskich Lion's City G. Tu dwa potwierdzenia:
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1395083 ... do-debiutu
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... 39441.html
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1395083 ... do-debiutu
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... 39441.html
Re: SPAD/SPAK/SPPK Szczecin
Dzisiaj około południa na pętli Osiedle Bukowe wybuchł pożar w Solarisie Urbino 18 #2902. Prawdopodobnie zapaliła się instalacja elektryczna.
Re: SPAD/SPAK/SPPK Szczecin
Kolejne nabytki SPAD to 5 SU12 z Oberhausen:
http://open.phototrans.net/14,693359,0, ... 44942.html
Jeden z nich już jeździ:
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... t114642661
Oraz jeden (jak na razie) N4411:
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... t114642422
http://open.phototrans.net/14,693359,0, ... 44942.html
Jeden z nich już jeździ:
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... t114642661
Oraz jeden (jak na razie) N4411:
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... t114642422
Re: SPAD/SPAK/SPPK Szczecin
Nazwa miasta jego poprzedniego właściciela miażdży
No ale bądź co bądź bardzo fajnie się prezentuje, ogólnie Centrolinery sprawiają wrażenie takich "lekkich"
No ale bądź co bądź bardzo fajnie się prezentuje, ogólnie Centrolinery sprawiają wrażenie takich "lekkich"
Re: SPAD/SPAK/SPPK Szczecin
Która nazwa, Oberhausen?
Przejściówki. Fajne sprzęty.
Przejściówki. Fajne sprzęty.
Re: SPAD/SPAK/SPPK Szczecin
O tego 4411 mi chodziło
Re: SPAD/SPAK/SPPK Szczecin
Kungens Kurva.
Właśnie sobie wyobraziłem jak prezes SPADu całkowicie przypadkowo wygoglał sobie ten komis.
Właśnie sobie wyobraziłem jak prezes SPADu całkowicie przypadkowo wygoglał sobie ten komis.
Re: SPAD/SPAK/SPPK Szczecin
"-Panie prezesie, proszę uchylić rąbka tajemnicy, skąd pochodzą nowe autobusy?
-Eee, niech zerknę w notatki... Tak, z Kungens Kur...yy....."
-Eee, niech zerknę w notatki... Tak, z Kungens Kur...yy....."
Re: SPAD/SPAK/SPPK Szczecin
Nawet nie chcę myśleć jaki przydomek otrzyma lub już otrzymał wspomniany #4411