PGMiKM (Polkowice)

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

PGMiKM (Polkowice)

Post autor: Amalio »

Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej i Komunikacji Miejskiej w Polkowicach czyli przedsiębiorstwo które od 2008 roku obsługuje komunikację miejską w tym niezbyt dużym mieście. Tak więc zbudowano tam od podstaw KM, a do jej obsługi kupiono dwa fabrycznie nowe autobusy. Mianowicie rozchodzi się o Kapeny Urbanino. Obsługują one w zasadzie jedną linię autobusową która ma wiele wariantów. Jedna Kapena jeździ cały dzień, a druga dochodzi w szczycie. Komunikacja miejska odniosła sukces, ponieważ liczba pasażerów ciągle rośnie i władze miasta postanowiły kupić kolejny autobus :!: Tym razem wybór padł na Solarisa Urbino 8,9 LE:
http://www.polkowice.pl/news/2438/Nowy_ ... olkowicach

Jak można wyczytać z artykułu planuje się dalszy rozwój sieci połączeń.

Generalnie można powiedzieć, że Polkowice są świetnym przykładem na to, że jak się chce to się da. Można uruchomić komunikację miejską, można nie żydzić na ten cel pieniędzy i kupić fabrycznie nowe autobusy i można to rozwijać.
A pomyśleć, że w takiej Pszczynie prezydent miasta powiedział iż ludzie do jeżdżenia po mieście mają rowery, a wójt mojej gminy chce całkowicie KM zlikwidować. To tylko przykłady z własnego podwórka, oczywiście idą kolejne złe z całej Polski z Wałbrzychem na czele. I tu pojawia się samotna wyspa w postaci Polkowic.
Mało tego - popatrzmy na ichniejszy dworzec PKS. Postanowiono go zburzyć i postawić w jego miejscu... Tesco. Nie brzmi zbyt dobrze :?: No może nie, ale oprócz Tesco postawiono również nowy dworzec PKS - mniejszy ale również ze stanowiskami i małym budynkiem dworcowym.
http://v8.cache5.c.bigcache.googleapis. ... _counter=2
A w takim Rybniku :?: Bo rozebraniu dworca postawiono Biedronkę,a dla podróżnych oddano zatoczkę :!: I prezio PKSu i prezydent miasta tylko przerzucali się odpowiedzialnością za ten stan rzeczy. Tak się kończą historie w których władza ma gdzieś komunikację zbiorową, a nie tak jak sami twierdzą, że winni są wszyscy inni dookoła. A władze Polkowic robią swoje i dbają o podróżnych. Tak więc chyba czas na spóźnione życzenia noworoczne - życzę wszystkim (i w ogóle wszyscy sobie tego życzmy) żeby i u nas decydenci przemówili ludzkim głosem, podejmowali słuszne decyzje i nie kierowali się wyłącznie pieniędzmi.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Faktycznie Polkowice z takim podejściem do komuniacji zbiorowej objawiają się niczym wyspa, pośród morza krętactwa albo nieudacznictwa. No, ale to wszystko zależy od ludzi, którzy odpowiadają za miasto i komunikację :cool:

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

No, ale to wszystko zależy od ludzi, którzy odpowiadają za miasto i komunikację
Którzy zazwyczaj w ramach "oszczędności" wolą tą komunikację pociąć do minimum lub zlikwidować całkowicie. Niemniej jednak Polkowice to idealny przykład że jak się chce to można.

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Polkowice to w ogóle fajne miasto, ale niewiele trzeba, żeby było tam źle. Tam większość mieszkańców pracuje w fabryce (fabrykach?) CCC, w kopalniach. Sektor przemysłowy nie jest zbyt stabilny.

Ale życzę Polkowicom jak najlepiej, niech się dalej rozwijają.

lukmek

Post autor: lukmek »

Bardzo dobrze że mają takie podejście, jednak należy pamiętać że gmina Polkowice jest jedną z najbogatszych gmin w Polsce i ma za co organizować w ten sposób komunikację.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

lukmek pisze:Bardzo dobrze że mają takie podejście, jednak należy pamiętać że gmina Polkowice jest jedną z najbogatszych gmin w Polsce i ma za co organizować w ten sposób komunikację.
Pawłowice też (albo przynajmniej były jakiś czas temu) jedną z najbogatszych gmin w kraju i mimo to nie widzi się sensu dotowania komunikacji w ogóle. Wójt wpuścił już jednego busiarza dublującego MZK z czego jest bardzo dumny, a pieniądze woli wydawać na takie głupstwa jak budowa rynku, a obecnie modernizację UG która pochłonie mnóstwo pieniędzy. Oczywiście kasa to czynnik sprzyjający ale przede wszystkim trzeba chcieć. W większości przypadków brak jest dobrej woli.

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie »

Amalio pisze:Wójt wpuścił już jednego busiarza dublującego MZK z czego jest bardzo dumny,
No, i właśnie tutaj jest ten haczyk. Po co samorząd ma dopłacać do jakiś połączeń, skoro można je zlikwidować i dać pole do popisu prywaciarzom. Oni nie wymagają dopłat, finansowania itd. Gmina oszczędza, prywaciarz zarabia i wszyscy zadowoleni. Tylko jacyś pasażerowie, czy miłośnicy hałas robią nie wiadomo dlaczego i po co... :mruga:

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

lukmek pisze:Bardzo dobrze że mają takie podejście, jednak należy pamiętać że gmina Polkowice jest jedną z najbogatszych gmin w Polsce i ma za co organizować w ten sposób komunikację.
Tarnowo Podgórne jest chyba drugą najbogatszą gminą w Polsce i jakoś szału z komunikacją publiczną nie ma - siatka połączeń strasznie zagmatwana, po kilka wariantów każdej linii, tabor raczej kilkunastoletni. Pobliska Rokietnica też do biednych na pewno nie należy a pierwszy niskopodłogowy autobus w Rokbusie pojawił się dwa lata temu. Wszystko zależy od podejścia władz gminy. U mnie w Obornikach poprzednia burmistrz nie widziała przez 8 lat problemu, wprawdzie komunikacja publiczna pojawiała się dwa razy, ale na krótko. Raz jak kupili gimbusa to uruchomili w godzinach jak nie kursował linię łączącą sypialniane osiedle z centrum miasta, ale ani to nie miało większego sensu, ani nie było legalne (gimbus został zakupiony za dotację rządową i użycie go do celów zarobkowych było niezgodne z przeznaczeniem). Drugi raz (a właściwie to było chyba nawet wcześniej) do jednej z miejscowości w gminie (Objezierze) dojeżdżały autobusy ZKP Suchy Las, ale szybko pokłócono się o kasę. W międzyczasie KSK plajtowało i jak przyszedł nowy burmistrz to komunikacja wielu pobliskich miejscowości z Obornikami praktycznie już nie istniała. Teraz jeździ komunikacja gminna obsługiwana przez Warbus ośmioma busami na 9 liniach, wprawdzie nie ma cały czas linii do Poznania, ale to jest zależne nie tylko od Obornik ale też od Suchego Lasu, który preferuje własnego przewoźnika z wysokimi wymaganiami finansowymi. Także jak się chce to się da, wprawdzie Oborniki nie są plajtującą gminą, ale też nie należą do najbogatszych w Polsce.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: PGMiKM Polkowice

Post autor: Marcin_558 »

Polkowice szykują elektryczną rewolucję
Aleksander Kierecki

Darmowa komunikacja w Polkowicach

14 kwietnia br. Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej i Komunikacji Miejskiej w Polkowicach uruchomiło specjalną procedurę „rozeznania cenowego” w celu oszacowania wartości zamówienia na dostawę niskopodłogowych fabrycznie nowych autobusów komunikacji miejskiej z napędem elektrycznym. Firma chce poznać ceny elektrobusów przy zamówieniu jednego, dwóch lub sześciu egzemplarzy. To zapytane jest pokłosiem klasycznej „klęski urodzaju”, jaka nastąpiła po wprowadzeniu z dniem 4 grudnia 2014 r. darmowej komunikacją miejską na terenie całej Gminy Polkowice. Wprowadzenie tej decyzji w życie spowodowało duży problem z nadmiarem pasażerów na wszystkich liniach, a na trasach obsługujących Specjalną Strefę Ekonomiczną autobusy w szczycie jeżdżą przepełnione i nie są wstanie zabierać wszystkich pasażerów z przystanków. W efekcie wyraźnie spadła liczba samochodów osobowych w mieście, jednak aktualna sytuacja mocno utrudnia pracę polkowickiej komunikacji miejskiej. Dlatego firma chce powiększyć swój tabor przy jednoczesnym zachowaniu niskiej emisji spalin, co udało się osiągnąć ograniczając indywidulaną motoryzację. To oznacza inwestycje w ekologiczny tabor. W związku z powyższym Rada Gminy podjęła decyzję o wyasygnowaniu środków finansowych na zakup dodatkowych autobusów dla PGMiKM. Warunek jest jeden – mają to być autobusy z napędem stuprocentowo elektrycznym. PGMiKM, które do tej pory nie testowało elektrobusów, postawiło rozeznać najpierw rynek, oszacować wartość zamówienia i tym samym przygotować spółkę do pierwszego w jej historii przetargu na elektryczne pojazdy. Brawo za spokojne i systematyczne podejście!

Tylko pojazdy standardowe

Podmioty zainteresowane dostawami elektrobusów dla Polkowic mogą do 30 kwietnia przesłać swoje kalkulacje kosztów, w których znajdują się warunki, wymagania, parametry techniczne oraz wyposażenie jakie muszą spełniać i posiadać oferowane autobusy oraz podstawowy zakres autoryzacji na wykonanie napraw autobusów (kontakt przez sekretariat@pgmikm.polkowice.pl / 76 746 90 39). PGMiKM interesuje się (ze względu na istniejącą infrastrukturę drogową) wyłącznie pojazdami klasy MAXI – o długości od 11 do 12,5 m, szerokość od 2,5 m do 2,55 m i wysokość do 3,2 m. Zakładana pojemność pasażerska to 85+1, w tym minimum 20+1 miejsc siedzących. Pojazd ma także mieć wyznaczone miejsce do przewozu wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. Zakładany układ drzwi to 1-2-0, 1-2-2 lub 2-2-2. W zakresie układu napędowego Polkowice wymagają:

- moc silnika trakcyjnego: 120 kW

- minimalny moment obrotowy: 900 Nm

- zużycie energii na 1 kilometr: maksymalnie 1,2 kW

- baterie: minimalna pojemność 170 kWh

Tak wyposażony autobus ma rozwijać prędkość maksymalną do 80 km/h, a jego zasięg na jednym naładowaniu to przynajmniej 160 km (przy zachowanym stanie baterii 20%). W zakresie ładowania pojazdów, przedsiębiorstwo chce klasycznego systemu Plug In z standardowej sieci o natężeniu maksymalnie 63A, gdzie czas pełnego ładowania to 6,5 godziny. Ładowarka ma być zabudowana na autobusie. Konkretne wymagania w zakresie zasięgu wynikają z charakterystyki linii przewozowych w Polkowicach. Podczas porannego szczytu pojazd pokonuje ok. 180 kilometrów, a następnie występuje ponad półtorej godzina przerwa i znów kurs na dystansie około sto dwadzieścia kilometrów. Najkrótszy odcinek pomiędzy przystankami w mieście to trzysta metrów, natomiast najdłuższy występuje na terenie gminy i ma długość prawie cztery kilometry. Najwyższe wzniesienie do pokonania dla elektrobus to zaledwie 80 m, przy czym podjazd ma długość około sześćset metrów. To oznacza, że najbardziej obciążone linie będą odbywać na trasach bez jakichkolwiek wzniesień. Dalsze wymagania dotyczące kompletacji i wyposażenia –

Darmowa komunikacja

I tytułem uzupełnienia przypominamy, że od 4 grudnia wszyscy pasażerowie komunikacji miejskiej w Polkowicach jeżdżą autobusami PGMiKM za darmo. I nie jest to jednodniowa, powyborcza akcja tylko efekt uchwały Rady Miejskiej, podjętej 11 listopada. Darmowa komunikacja obejmuje zarówno mieszkańców gminy, jak również przyjezdnych i turystów. „Biletowa abolicja” dotyczy zarówno linii miejskich, jak i linii komunikujących miasto z sołectwami gminy Polkowice. – „Jestem przekonany, że wielu mieszkańców zachęci to do pozostawienia samochodów pod domami i korzystania z bardzo wygodnej komunikacji miejskiej. Gorąco do tego zachęcam” – apeluje Wiesław Wabik, burmistrz Polkowic. Komunikacja miejska w Polkowicach kursuje w godzinach 5.30-23. Transport publiczny działa w tym mieście od 2008 roku. Początkowo funkcjonował wyłącznie na terenie miasta. Na przełomie 2011/2012 roku powstały linie łączące miasto z terenami wiejskimi. Tabor Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej i Komunikacji Miejskiej liczy obecnie 5 autobusów: - 2 szt. Kapena Thesi City; - 1 szt. Solaris Urbino 8,9 LE oraz 2 szt. Mercedes-Benz Sprinter 519 z niskowejściową zabudową firmy Auto-CUBY. –„Docieramy praktycznie do każdej wioski. Mogę powiedzieć, że póki co spełniamy oczekiwania mieszkańców w zakresie transportu gminnego w stu procentach. Oczywiście, jeśli potrzeby będą rosnąć, to będziemy robić wszystko, by im sprostać” – kończy Zdzisław Mycan, dyrektor PGMiKM. Zaawansowane przygotowania pod zakup elektrycznych autobusów wskazuje na to, że rok 2016 może być kolejnym, przełomowym okresem w historii polkowickiej komunikacji. Poniżej mapa aktualnych połączeń.

http://www.infobus.pl/polkowice-szykuja ... 72775.html

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: PGMiKM (Polkowice)

Post autor: 9507 »

No i proszę - stworzyli komunikację miejską od podstaw, zaczynali ze Sprinterami czy innymi Kapenami. A teraz? doskonały wzór dla mniejszych miejscowości, a korzyści - i to wymierne - dla wszystkich ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: PGMiKM (Polkowice)

Post autor: Marcin_558 »

Polkowice kupują 3 SORy: 2 BN12 i 1 NB12 w układzie drzwi 2-2-2:

http://www.infobus.pl/kolejne-sory-w-po ... 81472.html

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: PGMiKM (Polkowice)

Post autor: Marcin_558 »

Marcin_558 pisze:Polkowice kupują 3 SORy: 2 BN12 i 1 NB12 w układzie drzwi 2-2-2:

http://www.infobus.pl/kolejne-sory-w-po ... 81472.html
Odebrane nowe SORy: http://www.infobus.pl/trzy-nowe-sor-y-w ... 83113.html

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: PGMiKM (Polkowice)

Post autor: Marcin N »

Bardzo fajne. Szkoda, że ten pas pod przednią szybą w NB12 nie jest pomalowany na czarno jakoś tak lepiej by to ze sobą współgrało.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Organizatorzy i przewoźnicy”