[Poznań] Komunikacja miejska
ZTM Poznań
Norbert Daj mi info na PW, czy to co Ci przesłałem na PW w sprawie Poznania, Cię interesuje, czy nie
http://galeria.solaris-club.com/details ... ge_id=5275
Jedzie nowe do Poznania, fotka autorstwa naszego forumowicza Przy okazji info z PPK - MPK sprzedało neoplana N4016 #1501 Solarisowi. Jest to pierwszy autobus wyprodukowany w Bolechowie. A już dziś oficjalne pożegnanie neoplanów: http://www.mpk.poznan.pl/aktualnosci/23 ... y-neoplany
Najprawdopodobniej pojeżdżą na liniach jeszcze parę dni, pierwsza dostawa z fotki powyżej to właśnie 10 sztuk U12 i tyle też N4016 miało na stanie do niedawna MPK, z tym, że wiadomo, że wszystkie nie jeżdżą.
Jedzie nowe do Poznania, fotka autorstwa naszego forumowicza Przy okazji info z PPK - MPK sprzedało neoplana N4016 #1501 Solarisowi. Jest to pierwszy autobus wyprodukowany w Bolechowie. A już dziś oficjalne pożegnanie neoplanów: http://www.mpk.poznan.pl/aktualnosci/23 ... y-neoplany
Najprawdopodobniej pojeżdżą na liniach jeszcze parę dni, pierwsza dostawa z fotki powyżej to właśnie 10 sztuk U12 i tyle też N4016 miało na stanie do niedawna MPK, z tym, że wiadomo, że wszystkie nie jeżdżą.
Pisać każą, to piszę. A w Poznaniu się dzieje. Po pierwsze, zaczęły przychodzić nowe autobusy, obecnie 4 sztuki U12 na A-3 i 6 na A-1, w grudniu przyjedzie jeszcze 13 U12 i 2 U18. W środku mają nową tapicerkę, która spotyka się raczej z pozytywnymi ocenami:
http://poznanskie-autobusy.pl/fotografia5037.search.htm
w środku nowy biletomat z dotykowym wyświetlaczem, LCD znany już z Alpino i stojak na rowery. Co ciekawe, w kolejnej dostawie nie będzie już biletomatów, bo... ZTM chce odejść od tego typu dystrybucji biletów na rzecz Peki. Co to ta Peka? Elektroniczna portmonetka, która budzi wątpliwości, bo początkowo nakazywano pasażerom "kasowanie" nawet sieciówek, obecnie już od tego odejsznięto się odeszło, ale kontrowersje wciąż budzi to, że bilety jednorazowe trzeba będzie odbijać (to takie poznańskie słowo na kasowanie biletu) przy wyjściu, bowiem Peka będzie naliczać należności za przejechane przystanki - czyli wsiadając na Kaponierze (jak już otworzą) a wysiadając na Rondzie Rataje będziemy mieli policzone za przejechanie 7 przystanków a jeśli zapomnimy odbić biletu przy wyjściu to będziemy mieli policzone za przystanki do pętli.
Co tam jeszcze słychać? Zboczmy może trochę z tematu, bo to nie MPK ani ZTM, ale miało miejsce właśnie wielkie otwarcie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, a konkretniej galerii doczepionej do dworca PKP. Dworzec PKS w tym samym obiekcie otworzą podobno jeszcze w tym miesiącu, ale już można docenić pewne rewolucyjne rozwiązania:
http://poznanskie-autobusy.pl/fotografia5055.search.htm
Oto ogórek. Ogórek nie jest ani MPK, ani ZTM, ani PKS, ani też PR, KW czy też CBŚ. Jest to ogórek p. Lemańskiego, który pozuje pokazując, gdzie będzie się znajdowało wejście do autobusu z przystanku. Jak widać zastosowano tu typowe dla XXI wieku futurystyczne rozwiązanie typu Smartbus. Otóż niedługo zostanie wypuszczona aplikacja na Androida 4.1 i iPhone z iOS 6 lub nowszym o nazwie "e-parasol". Pasażer skanując QR-kod znajdujący się na kołpaku autobusu będzie mógł wyświetlić sobie nad głową hologram parasola, który ochroni go przed deszczem. Do czasu wprowadzenia tego rozwiązania na dworcu będą dozwolone tylko autobusy typu Ogórek, które jak widać na zdjęciu mają drzwi dostosowane do zadaszenia peronu.
Co tam jeszcze mamy w tytule? A, ZTM Poznań. No, to niech będzie o komunikacji podmiejskiej. Niedawno wchłonięto do reszty Komorniki a niedługo zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami do ZTM-u ma wejść Czerwonak. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami układ linii Transkomu miał pozostać bez zmian a linie MPK 70 i 72 miały zmienić numery na 320 i 322. Do tego z linii 320 miały być wydzielone kursy do Kicina jako linia 321. Z powodu problemów własnościowych integracja nie miała miejsca na początku roku, było mówione, że gmina Czerwonak nabędzie 100% akcji Transkomu do końca roku, na razie żadna data nie jest podana, ale być może będzie do 1 lutego 2014.
Bo właśnie na 1 lutego 2014 została zapowiedziana największa niespodzianka jeśli chodzi do ZTM. Integracja z gminą Rokietnica i Rokbusem - tym samym, który do niedawna miał pojedyncze sztuki autobusów niskopodłogowych a większość z nich miała film zamiast wyświetlacza. Tabor się polepszył, polepszy się też oferta dla mieszkańców poznańskich Smochowic, Kiekrza i Rokietnicy. Obecnie wygląda to tak:
- MPK ma linię 95 do Kiekrza p. Golęcin, 86 do Kiekrza p. Smochowice i 61 kończącą w Smochowicach-Krzyżownikach, tyle że jadącą przez Dąbrowskiego a nie przez "centrum" Smochowic, czyli ul. Sianowską
- Rokbus ma obecnie linie 831, 833, 853 i jakieś 831 bis jadące przez Kiekrz i Smochowice oraz linię 832 jadącą przez Suchy Las.
Co się zmieni? Zacznijmy od tego, co się prawie nie zmieni. Na przykład od linii 832, która pojedzie niemal taką samą trasą, z tym że w Poznaniu pojedzie prosto na os. Sobieskiego a nie będzie objeżdżać os. Chrobrego dookoła jak to miało miejsce do tej pory. Tą samą trasą pojedzie linia 95, z drobnym wyjątkiem. Kursy szkolne do Pawłowic wykonywane teraz przez którąś z linii Rokietnickich będą przedłużeniem linii 95 (jako linia 830) bez wjazdu na pętlę Kiekrz. Nie zmieni się też trasa linii 61, ograniczona zostanie jednak częstotliwość.
No to co się zmieni? Zamiast linii 831 będzie gminna 891 z Mrowina do Rokietnicy. Nie będzie linii 86. Zamiast niej będzie linia 56 do Krzyżownik przez Sianowską uzupełniana przez linie Rokietnickie. 833 i 834 pojadą również przez Sianowską do Rokietnicy i dalej do innych miejscowości na terenie gminy po drodze zaliczając wjazd na pętlę Kiekrz. Linie te będą obsługiwane autobusami 12 i 18m. Zaraz, skąd w Rokbusie 18m? Otóż... z MPK Jak donosi prezentacja, do której link dam niżej linie te mają być obsługiwane przez dwóch przewoźników. Zobaczymy, co z tego wyjdzie Są gdzieś jeszcze takie cuda w Polsce? Prezentacja:
http://www.rokbus.com.pl/attachments/ar ... ternet.pdf
http://poznanskie-autobusy.pl/fotografia5037.search.htm
w środku nowy biletomat z dotykowym wyświetlaczem, LCD znany już z Alpino i stojak na rowery. Co ciekawe, w kolejnej dostawie nie będzie już biletomatów, bo... ZTM chce odejść od tego typu dystrybucji biletów na rzecz Peki. Co to ta Peka? Elektroniczna portmonetka, która budzi wątpliwości, bo początkowo nakazywano pasażerom "kasowanie" nawet sieciówek, obecnie już od tego odejsznięto się odeszło, ale kontrowersje wciąż budzi to, że bilety jednorazowe trzeba będzie odbijać (to takie poznańskie słowo na kasowanie biletu) przy wyjściu, bowiem Peka będzie naliczać należności za przejechane przystanki - czyli wsiadając na Kaponierze (jak już otworzą) a wysiadając na Rondzie Rataje będziemy mieli policzone za przejechanie 7 przystanków a jeśli zapomnimy odbić biletu przy wyjściu to będziemy mieli policzone za przystanki do pętli.
Co tam jeszcze słychać? Zboczmy może trochę z tematu, bo to nie MPK ani ZTM, ale miało miejsce właśnie wielkie otwarcie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, a konkretniej galerii doczepionej do dworca PKP. Dworzec PKS w tym samym obiekcie otworzą podobno jeszcze w tym miesiącu, ale już można docenić pewne rewolucyjne rozwiązania:
http://poznanskie-autobusy.pl/fotografia5055.search.htm
Oto ogórek. Ogórek nie jest ani MPK, ani ZTM, ani PKS, ani też PR, KW czy też CBŚ. Jest to ogórek p. Lemańskiego, który pozuje pokazując, gdzie będzie się znajdowało wejście do autobusu z przystanku. Jak widać zastosowano tu typowe dla XXI wieku futurystyczne rozwiązanie typu Smartbus. Otóż niedługo zostanie wypuszczona aplikacja na Androida 4.1 i iPhone z iOS 6 lub nowszym o nazwie "e-parasol". Pasażer skanując QR-kod znajdujący się na kołpaku autobusu będzie mógł wyświetlić sobie nad głową hologram parasola, który ochroni go przed deszczem. Do czasu wprowadzenia tego rozwiązania na dworcu będą dozwolone tylko autobusy typu Ogórek, które jak widać na zdjęciu mają drzwi dostosowane do zadaszenia peronu.
Co tam jeszcze mamy w tytule? A, ZTM Poznań. No, to niech będzie o komunikacji podmiejskiej. Niedawno wchłonięto do reszty Komorniki a niedługo zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami do ZTM-u ma wejść Czerwonak. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami układ linii Transkomu miał pozostać bez zmian a linie MPK 70 i 72 miały zmienić numery na 320 i 322. Do tego z linii 320 miały być wydzielone kursy do Kicina jako linia 321. Z powodu problemów własnościowych integracja nie miała miejsca na początku roku, było mówione, że gmina Czerwonak nabędzie 100% akcji Transkomu do końca roku, na razie żadna data nie jest podana, ale być może będzie do 1 lutego 2014.
Bo właśnie na 1 lutego 2014 została zapowiedziana największa niespodzianka jeśli chodzi do ZTM. Integracja z gminą Rokietnica i Rokbusem - tym samym, który do niedawna miał pojedyncze sztuki autobusów niskopodłogowych a większość z nich miała film zamiast wyświetlacza. Tabor się polepszył, polepszy się też oferta dla mieszkańców poznańskich Smochowic, Kiekrza i Rokietnicy. Obecnie wygląda to tak:
- MPK ma linię 95 do Kiekrza p. Golęcin, 86 do Kiekrza p. Smochowice i 61 kończącą w Smochowicach-Krzyżownikach, tyle że jadącą przez Dąbrowskiego a nie przez "centrum" Smochowic, czyli ul. Sianowską
- Rokbus ma obecnie linie 831, 833, 853 i jakieś 831 bis jadące przez Kiekrz i Smochowice oraz linię 832 jadącą przez Suchy Las.
Co się zmieni? Zacznijmy od tego, co się prawie nie zmieni. Na przykład od linii 832, która pojedzie niemal taką samą trasą, z tym że w Poznaniu pojedzie prosto na os. Sobieskiego a nie będzie objeżdżać os. Chrobrego dookoła jak to miało miejsce do tej pory. Tą samą trasą pojedzie linia 95, z drobnym wyjątkiem. Kursy szkolne do Pawłowic wykonywane teraz przez którąś z linii Rokietnickich będą przedłużeniem linii 95 (jako linia 830) bez wjazdu na pętlę Kiekrz. Nie zmieni się też trasa linii 61, ograniczona zostanie jednak częstotliwość.
No to co się zmieni? Zamiast linii 831 będzie gminna 891 z Mrowina do Rokietnicy. Nie będzie linii 86. Zamiast niej będzie linia 56 do Krzyżownik przez Sianowską uzupełniana przez linie Rokietnickie. 833 i 834 pojadą również przez Sianowską do Rokietnicy i dalej do innych miejscowości na terenie gminy po drodze zaliczając wjazd na pętlę Kiekrz. Linie te będą obsługiwane autobusami 12 i 18m. Zaraz, skąd w Rokbusie 18m? Otóż... z MPK Jak donosi prezentacja, do której link dam niżej linie te mają być obsługiwane przez dwóch przewoźników. Zobaczymy, co z tego wyjdzie Są gdzieś jeszcze takie cuda w Polsce? Prezentacja:
http://www.rokbus.com.pl/attachments/ar ... ternet.pdf
Dołożą wiaty pewnie po skargach pasażerów. Tak to niestety jest jak projektujemy dworzec który wygląda ładnie a funkcjonalność leży i kwiczy. Znam to z autopsji a mianowicie z dworca autobusowego w Slough gdzie w praktyce autobus ma więcej dachu nad głową niż pasażerfaja_k pisze:który pozuje pokazując, gdzie będzie się znajdowało wejście do autobusu z przystanku