[Olsztyn] Komunikacja miejska
[Olsztyn] Komunikacja miejska
Już od 1 stycznia 2011r zacznie działać Zarząd Komunikacji Miejskiej (ZKM):
Wprowadzenie ZKM-u na teren miasta jest bardzo ciekawe, gdyż kilka tygodni wstecz ogłoszono konkurs na dyrektora tego organu, a wkrótce potem unieważniono ten konkurs. Od tamtej pory cisza i nie wiadomo, czy znaleźli na jutro jakąś ugodową osobę czy nie.
Mam też drobną prośbę o zmianę nazwy tematu na "MPK/ZKM Olsztyn".
¬ródło: http://olsztyn.wm.pl/31316,Nowy-rozklad ... rzady.htmlSzykuje się prawdziwa rewolucja dla pasażerów olsztyńskich autobusów. Od 1 stycznia zmieni się rozkład jazdy niemal wszystkich linii! Nowy rozkład jazdy to jednak dopiero początek zmian w olsztyńskiej komunikacji.
Nowy rozkład MPK, a potem nowe rządy
Tak samo, jak dotychczas będą kursować jedynie autobusy numer 8, 12, 23 i 29 oraz dwie linie nocne - 100 i 101. Rozkłady jazdy wszystkich pozostałych linii od 1 stycznia ulegną zmianie. Przemysław Kaprzyński, rzecznik MPK uspokaja jednak, że chaosu nie będzie.
— Zmiany będą dotyczyć niemalże wszystkich linii — oznajmia Kaperzyński. — Częstotliwość kursowania autobusów raczej się nie zmieni. Chcemy po prostu dostosować godziny odjazdów i przyjazdów, uwzględniając potrzeby i prośby różnych grup społecznych oraz mieszkańców. Zależy nam też na dostosowaniu czasów przejazdów do zmieniających się warunków w mieście. Nowe rozkłady od kilku dni są sukcesywnie umieszczane na przystankach. Ze sporym wyprzedzeniem znalazły się też na stronie internetowej MPK.
Zmiany w rozkładzie jazdy to jednak nie wszystko. Nowy rozkład, który wejdzie w życie od 1 stycznia będzie bowiem ostatnim ułożonym i zatwierdzonym przez MPK. Zaraz po Nowym Roku pieczę nad komunikacją miejską w Olsztynie zacznie bowiem sprawować Zakład Komunikacji Miejskiej. O powołaniu nowej jednostki budżetowej Urzędu Miasta radni zadecydowali na sesji pod koniec października.
— To nie mnożenie bytów, ale dostosowanie się do wymogów, które pozwoli na lekką dywersyfikację przewozów — tłumaczy Włodzimierz Popiołek, od 1 czerwca pełnomocnik prezydenta ds. utworzenia ZKM. —W praktyce będziemy odpowiedzialni za to, by w imieniu gminy zamawiać przewozy u wykonawców. Obecnie tym wykonawcą jest tylko MPK, ale przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby było ich więcej.
Potwierdza to również Kaperzyński.
— Od Nowego Roku będziemy teoretycznie jednym z przewoźników. Nie ulega jednak wątpliwości, że będziemy przewoźnikiem największym — podkreśla rzecznik MPK.
Poza przygotowywaniem rozkładów jazdy ZKM będzie odpowiadać również za stan techniczny i umieszczanie informacji na przystankach. To zadanie nowa jednostka przejmie od Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów. W przyszłości ZKM będzie również zarządzać komunikacją tramwajową.
— Oczywiście na podobnych zasadach, jak teraz. Wykonawcą przewóz - podobnie jak w przypadku MPK - będzie natomiast spółka miejska — wyjaśnia Popiołek.
Konkurs na dyrektora nowej jednostki ma być rozstrzygnięty jeszcze przed Nowym Rokiem.
Piotr Gajewski
Wprowadzenie ZKM-u na teren miasta jest bardzo ciekawe, gdyż kilka tygodni wstecz ogłoszono konkurs na dyrektora tego organu, a wkrótce potem unieważniono ten konkurs. Od tamtej pory cisza i nie wiadomo, czy znaleźli na jutro jakąś ugodową osobę czy nie.
Mam też drobną prośbę o zmianę nazwy tematu na "MPK/ZKM Olsztyn".
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Więc może będzie, lub nie.Włodzimierz Popiołek pisze:— To nie mnożenie bytów, ale dostosowanie się do wymogów, które pozwoli na lekką dywersyfikację przewozów — tłumaczy Włodzimierz Popiołek, od 1 czerwca pełnomocnik prezydenta ds. utworzenia ZKM. —W praktyce będziemy odpowiedzialni za to, by w imieniu gminy zamawiać przewozy u wykonawców. Obecnie tym wykonawcą jest tylko MPK, ale przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby było ich więcej.
Myślę, że to pogrubione zdanie jest dobrą odpowiedzią dla pytania Marcina_558. Wydaje mi się, że po prostu musimy cierpliwie poczekać. Może to potrwać nawet i rok, albo więcej zanim ZKM zdecyduje się na wprowadzenie do komunikacji miejskiej ajentów.
Pytanie do Muszyxa - czy w Olsztynie funkcjonują jacyś prywatni przewoźnicy, którzy operują w granicach miasta ?
Czy są to tylko tzw. busiarze, którzy dowożą ludzi z miejscowości wokół Olsztyna ?
Pytanie do Muszyxa - czy w Olsztynie funkcjonują jacyś prywatni przewoźnicy, którzy operują w granicach miasta ?
Czy są to tylko tzw. busiarze, którzy dowożą ludzi z miejscowości wokół Olsztyna ?
Jasne, funkcjonują dwie firmy busiarskie: OKejka (jeżeli będziemy ją uznawać jako Olsztyńską Korporację, to istnieje od 1993r), która obsługuje dwie linie w granicach miasta (60 i 61, która ma w prawdzie wybieg do os. Tęczowy Las, które znajduje się kilka metrów za granicami miasta, ale jest zaliczana jako miejska) oraz Faster (od 2010r w przewozach pasażerskich, ma powiązania z ornecką firmą "Radex") obsługujący linię 60a (taka sama trasa jak linii 60 OKejki).Pytanie do Muszyxa - czy w Olsztynie funkcjonują jacyś prywatni przewoźnicy, którzy operują w granicach miasta ?
Jest też darmowa linia R do hipermarketu "Real" obsługiwana przez Star&Turist normalnymi autobusami (MAN NL202 i Heuliez O305).
Więc teoretycznie ZKM powinien spowodować powolną destrukcję linii busiarskich, bo hipermarketowa raczej się utrzyma.
Kiedyś w dużej części powielała się z linią 17 (ta jeździ do Jakubowa, a 60 na Dworzec), ale teraz już nieco mniej, bo w 2005 tę linię nieco poskracano (o zajazdy na Nagórki i na Pieczewo).Amalio pisze: W sumie dobrze, że busiarze zwalczają się nawzajem. A czy ogólnie ta linia 60 powiela się z jakąś linią MPK
Warto powiedzieć, że linie 60 i 61 mają w dużym procencie tą samą trasę - tylko, że 60 jedzie na Złotą (tam gdzie 29), a 61 w nową część Jarot (do której dociera linia 34).
A z tą konkurencją to raczej coś podejrzanego. Chwilę przed wejściem nowego przewoźnika OKejka okroiła nieco rozkład 60 i teraz kończy trasę na Złotej. Może to przypadek, ale już w 2009r planowana była podobna "konkurencja" dla OKejek - tylko wtedy przez dobromiejską firmę "Inter-Trans".
Dodaję potwierdzenie tego, że W. Popiołek jednak jest tym dyrektorem:
Wygląda na to, że siedziba ZKM znajdować się będzie w jednym z budynków (jeszcze nie spalonych) dawnych koszar kawalerii. Marne to pocieszenie, ale jednak.
¬ródło: http://olsztyn.wm.pl/31981,Koniec-monop ... lizej.html (w linku nowa wersja artykułu - dodano trochę treści)Koniec monopolu MPK Olsztyn coraz bliżej
Od 1 stycznia odpowiedzialność za komunikację miejską w Olsztynie przeszła w ręce nowej jednostki budżetowej. Zarząd Komunikacji Miejskiej ma już wybranego dyrektora i określoną siedzibę, ale na razie działa tylko w teorii.
Koniec monopolu MPK Olsztyn coraz bliżej
— Pierwsza sprawa, którą chciałbym się zająć, to właśnie przygotowanie siedziby do wprowadzenia się — oznajmia Włodzimierz Popiołek, który zgodnie z przewidywaniami został dyrektorem nowo powstałej instytucji.
— Czekaliśmy na oferty kandydatów do 28 grudnia — informuje Aneta Szpaderska, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta. — Oferta Włodzimierza Popiołka była jedyną, jaka wpłynęła, więc komisja konkursowa zarekomendowała właśnie jego. Siedziba ZKM będzie się mieścić przy ul. Gietkowskiej 9.
Dyrektor nowej jednostki ma spore doświadczenie, bo przez cztery lata podobne stanowisko sprawował w Gdańsku. Przed przenosinami do Olsztyna przez rok pracował w miejskim wydziale inwestycji w Poznaniu. Od połowy marca w Olsztynie pełnił funkcję pełnomocnika prezydenta miasta ds. powołania ZKM.
— W Gdańsku wprowadziliśmy m.in. bilet elektroniczny i bilet aglomeracyjny, wytyczyliśmy nowe torowiska i stworzyliśmy pętlę tramwajową na Chełmie, gdzie pasażerowie mają możliwość przesiadania się "z drzwi w drzwi" — wylicza Popiołek.
W 2008 roku dyrektor olsztyńskiego ZKM odebrał nagrodę "Skrzydła Trójmiasta" za zorganizowanie letnich kursów tramwajów wodnych na Hel. Kilka miesięcy później rozstał się jednak z gdańskim ratuszem w kiepskiej atmosferze. Trójmiejskie media obwiniały go przede wszystkim za chaos komunikacyjny, jak miał zapanować w mieście w Nowy Rok 2009.
— W najbliższym czasie przyjrzymy się rozkładowi jazdy i zweryfikujemy go pod kątem potrzeb pasażerów. Obecny rozkład tworzyło jeszcze MPK, które obecnie jest tylko jednym z przewoźników — zapowiada Włodzimierz Popiołek.
Piotr Gajewski
Wygląda na to, że siedziba ZKM znajdować się będzie w jednym z budynków (jeszcze nie spalonych) dawnych koszar kawalerii. Marne to pocieszenie, ale jednak.
Likwidują się linie podmiejskie 8, 12 i 23. Zastępują je wydłużone kursy 17 oraz dwie nowe linie okrężne o losowych numerach 82 i 88:
http://bip.zkm.olsztyn.eu/komunikaty/11 ... iny-dywity
http://bip.zkm.olsztyn.eu/komunikaty/11 ... iny-dywity
W sumie prawie dobrze, tylko, że przesiadka na pętli położonej w lesie wieczorem... nie należy do bezpiecznych. A ceny biletów miesięcznych też budzą wątpliwości: za bilet miesięczny na dwie linie trzeba płacić 140zł, lecz jeżeli się kupi miesięczny osobno na dwie linie to zaoszczędzi się z 8 zł.
Ale zmiany na razie nie dojdą do skutku - właśnie z tych wyżej wymienionych powodów: http://dywity.wm.pl/43549,Zamieszanie-z ... aremu.html
Ale zmiany na razie nie dojdą do skutku - właśnie z tych wyżej wymienionych powodów: http://dywity.wm.pl/43549,Zamieszanie-z ... aremu.html
muszyx pisze:A ceny biletów miesięcznych też budzą wątpliwości: za bilet miesięczny na dwie linie trzeba płacić 140zł, lecz jeżeli się kupi miesięczny osobno na dwie linie to zaoszczędzi się z 8 zł.
140 zł? Za 10 zł więcej można we Wrocławiu kupić ulgowy bilet na wszystkie linie na 4 miesiące! bilet na 2 linie (normalny) kosztuje u nas 48 zł.
nie powiem - drogie bilety okresowe macie...
- Wojtek-MKM
- Posty: 574
- Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
- Lokalizacja: Kraków Czyżyny
¬ródło: http://bip.zkm.olsztyn.eu/komunikaty/11 ... iny-dywity3. Bilet miesięczny (imienny) ważny wyłącznie na liniach 82 i 88: cena 66,00 zł – normalny; 33,00 zł – ulgowy.
4. Bilet miesięczny (imienny) ważny na liniach 82 lub 88 oraz na jednej z linii 2, 9, 17 lub 26: cena 140,00 zł – normalny; 70,00 zł – ulgowy.
Zaznaczmy, że te ceny miały dotyczyć akurat tych linii podmiejskich.
A tutaj macie przy okazji cennik ogólny, który obowiązuje nadal: http://www.mpkolsztyn.pl/site/files/fil ... /BMies.png
Edit 22.05.2011:
W międzyczasie wydarzyło się dużo - od porzucenia koncepcji linii 82 i 88 na czas nieokreślony, likwidacji OKejki (akurat ZKM nie miał z tym nic wspólnego), przejęcia punktów sprzedaży biletów i ogłoszenia przetargu na produkcję i dostawę biletów (papierowych), ogłoszenia przetargu na nowe samochody (którym media się "pożywiły" do tego stopnia, że była rozważania możliwość przejęcia samochodów używanych przez MPK), do niżej wymienionych "nowości".
http://bip.zkm.olsztyn.eu/komunikaty/133-linia-muzealnaKOMUNIKAT NR 10/2011 - LINIA MUZEALNA
Wpisany przez Marta Bartoszewicz
piątek, 13 maja 2011 12:54
Poprawiony: wtorek, 17 maja 2011 08:55
W najbliższą sobotę, 14 maja, odbędzie się „Noc Muzeów”.
Z tej okazji Zarząd Komunikacji Miejskiej w Olsztynie uruchamia Linię Muzealną. Od godziny 17.30 do 1.30, co pół godziny, będzie można za darmo dojechać do wyznaczonych przez Muzeum Warmii i Mazur obiektów.
Autobus będzie kursował na trasie: Wilczyńskiego (pętla Jaroty) – Wilczyńskiego – GALERIA – Krasickiego – Synów Pułku – Pstrowskiego – Metalowa – MUZEUM PRZYRODY – Metalowa – Pstrowskiego – Dworcowa – Piłsudskiego – BWA – Piłsudskiego – 11 Listopada – WYSOKA BRAMA – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego – Szrajbera – Śliwy – Warszawska – Tuwima – Sikorskiego – Wilczyńskiego (Jaroty).
Do obsługi „Linii Muzealnej” przeznaczone są 2 autobusy, w tym Jelcz PR110 oraz Solaris Urbino 12. Dzięki temu pasażerowie będą mogli skorzystać zarówno z pojazdu starszej generacji (nawiązującego do historii komunikacji miejskiej) oraz jednego z najnowszych wozów.
http://bip.zkm.olsztyn.eu/komunikaty/13 ... -do-bartkaKOMUNIKAT NR 11/2011 - Linia numer 29 do Bartążka!
Wpisany przez Marta Bartoszewicz
piątek, 13 maja 2011 13:44
Poprawiony: wtorek, 17 maja 2011 08:57
Od 14.05 na prośby mieszkańców Bartążka trasa linii numer 29 została zmieniona. Kilka kursów autobusu będzie teraz dojeżdżało do Bartążka. W dni robocze i robocze wolne od nauki szkolnej będą to 4 kursy, w soboty i niedziele – 3.
Kursy do Bartąga oznaczone są literą „B”
Kursy do Rusi oznaczone są literą „R”
Kursy do Bartążka oznaczone są literą „C”
- Obsługa "Kortowiady 2011": http://bip.zkm.olsztyn.eu/komunikaty/13 ... wiada-2011
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Konkurencyjne firmy mogą wymusić poprawę usług MPK
Czyste i punktualne autobusy, z klimatyzacją i udogodnieniami dla niepełnosprawnych. Taki ma być idealny świat komunikacji miejskiej w Olsztynie, jeśli na rynek wejdą inne firmy transportowe.
Największą firmą przewozową w mieście jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Prywatni przewoźnicy, w tym najbardziej znana Olsztyńska Korporacja i jej autobusy zwane potocznie "okejkami", to niewielki procent.
Za zorganizowanie komunikacji miejskiej w Olsztynie - od ustalania rozkładu jazdy, po kontrolę jakości usług autobusowych - odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej, nowa instytucja podległa ratuszowi. Zaraz po powstaniu ZKM, jej szef Włodzimierz Popiołek powiedział, że będzie chciał wprowadzić rozwiązanie znane z innych miast: linie autobusowe będą obsługiwać firmy wybierane w przetargu. Ma to poprawić jakość usług. Gdyby ten plan doszedł do skutku, rola MPK nie byłaby już tak wielka.
ZKM zapowiedział na swojej stronie internetowej, że rzeczywiście, ten pomysł zamierza zrealizować. - Planujemy rozpisać przetarg na obsługę linii autobusowych - zapowiada Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Zarządu Komunikacji Miejskiej. Decydującym kryterium przy wyborze najlepszej oferty będzie stan autobusów. - Możemy wybrać ofertę firmy, której autobusy dysponować będą udogodnieniami dla niepełnosprawnych czy klimatyzacją - dodaje Bartoszewicz. - W ten sposób chcemy wprowadzić konkurencję. Skorzystają pasażerowie.
ZKM zostawia sobie na zrealizowanie tego planu kilka miesięcy. Dlaczego nie zrobi tego wcześniej? Bo MPK podlega miastu, podobnie jak ZKM. Władze Olsztyna nie chcą od razu wpędzić MPK w tarapaty. - Już teraz sytuacja finansowa spółki nie jest dobra, czego najlepszym dowodem jest konieczność jej dotowania pieniędzmi z budżetu miasta - mówi wiceprezydent Bogusław Szwedowicz. - Wejście konkurencji mogłoby doprowadzić do jeszcze większych problemów.
Ale wiceprezydent dodaje, że pamięta o mieszkańcach, którzy często skarżą się na MPK. Zdaniem Szwedowicza, idealnym rozwiązaniem byłoby, gdyby MPK przez kilkanaście lat - tylko wtedy nadal mogłoby zaciągać kredyty na nowe autobusy - miało zagwarantowaną obsługę najbardziej rentownych linii. - Musiałaby to być umowa, którą w każdej chwili można by wypowiedzieć - dodaje. - Taka groźba wymusiłaby na spółce restrukturyzację i obniżenie kosztów funkcjonowania.
Linie mniej uczęszczane - nawet z chęcią, jak zaznacza Szwedowicz - mogłyby od razu przypaść prywatnym przewoźnikom.
ZKM nie precyzuje jeszcze dokładnie, co będzie obejmował przetarg, czy do wzięcia będzie kilka linii w pakiecie, czy pojedyncze. Przemysław Kaperzyński, rzecznik MPK: - Ale i tak to dla nas zupełnie nowa sytuacja. Będziemy musieli się w niej jakoś odnaleźć.
Przetargi na obsługę linii znane są od lat w Gdańsku, gdzie Zarządowi Transportu Miejskiego wcześniej szefował Włodzimierz Popiołek, obecny dyrektor olsztyńskiego ZKM. W gdańskich przetargach startowały firmy z całego kraju. Podobnie jest w Bydgoszczy. Dzięki złamaniu monopolu, ulicami tych miast jeżdżą lepsze autobusy, czystsze i bardziej punktualnie niż wcześniej. Skargi pasażerów kończą się żółtymi kartkami dla firmy przewozowej. Kartki ostrzegawcze liczą się przy rozstrzyganiu kolejnego przetargu na obsługę linii.
- Najważniejszym zadaniem była poprawa komfortu pasażerów. Teraz w Bydgoszczy jest trzech przewoźników, w tym PKS, który kupił lepsze autobusy. Nie ma jak konkurencja. Wiadomo, że każdy monopolista jest mało elastyczny - mówi Krzysztof Kosidowski, rzecznik bydgoskiego Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Dzięki przetargowi miasto pozbyło się też problemu dotowania komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, że MPK w Olsztynie dostaje rocznie z kasy miasta średnio ok. 20 mln zł dotacji.
¬ródło: Gazeta Wyborcza Olsztyn
http://olsztyn.gazeta.pl/olsztyn/1,3518 ... g_MPK.html
To i tak jakiś postęp - "kilka miesięcy", a nie "konkurencję wprowadzimy dopiero po uruchomieniu tramwajów". Chociaż tak patrząc trzeźwym okiem te kilka miesięcy może się nieco wydłużyć
A z początkiem lipca wejdą w obieg bilety z nową szatą graficzną.
¬ródło: ZKM Olsztyn,
http://olsztyn.wm.pl/56678,Bilety-jeszc ... ejsze.html[/img]
[ Dodano: 01 Sie 2011 18:33 ]
Dzisiaj (tj. 1.08.2011) uruchomiono linie 82 i 88, z tą różnicą, że zaczynają/kończą na ul. Reymonta.
Dzisiaj także wydłużono linię nr 17 do pętli "Cmentarz Dywity".
A z początkiem lipca wejdą w obieg bilety z nową szatą graficzną.
¬ródło: ZKM Olsztyn,
http://olsztyn.wm.pl/56678,Bilety-jeszc ... ejsze.html[/img]
[ Dodano: 01 Sie 2011 18:33 ]
Dzisiaj (tj. 1.08.2011) uruchomiono linie 82 i 88, z tą różnicą, że zaczynają/kończą na ul. Reymonta.
Dzisiaj także wydłużono linię nr 17 do pętli "Cmentarz Dywity".