[Gdańsk] Zarząd Transportu Miejskiego

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4477
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

[Gdańsk] Zarząd Transportu Miejskiego

Post autor: Przemek » 2011-11-18, 16:27

Nie znalazłem odpowiedniego tematu.

http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tra ... 53015.html
Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli
Obrazek
Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.

Na drugie spotkanie z mieszkańcami poświęcone nowej trasie na Morenę przyszło raptem 30 osób, ale pozwoliło to skupić się na kwestiach technicznych.

Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.

- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej , a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.

Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.

- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.

Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.

Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).

Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska ), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).

W przypadku, gdyby zaszła potrzeba zakończenia biegu dwóch tramwajów jednocześnie w ciągu ul. Bulońskiej, manewr będzie wykonywany w odwrotny sposób, czyli PKM - do tyłu w ul. Bulońską - przodem w kierunku ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.

Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.

Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej , jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.

Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.

Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa do 2015 roku. Jest to ściśle powiązane z planowanym uruchomieniem w tym czasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W pierwszym etapie powstanie odcinek od pętli Siedlce do stacji PKM Brętowo wraz z trójkątem torowym w ul. Bulońską. Szacunkowy koszt realizacji wynosi ok. 130 mln zł.

W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29136
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-11-18, 23:24

Ciekawy jestem jakie wagony kupią. Czy PESA zdecyduje się zaoferować tramwaje dwukierunkowe - czy może jednak jakaś zachodnia konstrukcja ? ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2011-11-19, 00:16

J-31 pisze:Ciekawy jestem jakie wagony kupią. Czy PESA zdecyduje się zaoferować tramwaje dwukierunkowe - czy może jednak jakaś zachodnia konstrukcja ?
Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.
Poza tym ZKM nie planuje po tym dużym zakupie 120NaG żadnych nowych zamówień.

ppln

Post autor: ppln » 2011-11-19, 01:40

Kędzior pisze:Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2011-11-19, 13:41

Tylko że do trójkąta torowego nie są potrzebne dwukierunkowe tramwaje... A jeszcze niedawno przy okazji zakupu PES wspominano, że po tym jakiś zakupów nie będzie.

faja_k
Posty: 6026
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2011-11-19, 15:02

Sądzę, że trójkąt torowy może być po prostu skrótem myślowym dziennikarza.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2011-11-19, 16:30

Jednak na zdjęciu wyraźnie widać trójkąt torowy w miejscu gdzie jest "pętla Myśliwska".

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29136
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-11-19, 17:25

Będzie trójkąt i mają być nowe tramwaje dwukierunkowe ;)
Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4477
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2011-11-19, 18:18

Bezsens rodem z Wrocławia. Już nie mówiąc o tym, że trójkątować mogą także jednokierunkowe wagony.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 » 2011-11-19, 23:24

Kędzior pisze: Już nie mówiąc o tym, że trójkątować mogą także jednokierunkowe wagony.
Dokładnie, przykład z trójkątowania w Sosnowcu: http://www.phototrans.eu/14,516779,0.html

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4477
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: KM w Gdańsku

Post autor: Przemek » 2018-02-08, 01:32

http://www.gdansk.pl/wiadomosci/200-tys ... j,a,100626
W budżecie Gdańska na 2018 rok zwiększono środki na funkcjonowanie komunikacji miejskiej do 315,4 mln złotych. Dla porównania: w 2017 roku pula na ten cel wynosiła 302,5 mln złotych. Dodatkowe blisko 13 mln złotych przeznaczone zostaną głównie na zwiększenie częstotliwości funkcjonujących już linii autobusowych i tramwajowych.

Jak informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, rok 2018 jest pierwszym pełnym rokiem kursowania linii 115 z wydłużoną trasą przebiegającą przez teren Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, dlatego też na ten rok trzeba było zaplanować większe środki na jej dalsze funkcjonowanie. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku linii 195 kursującej na Wzgórzu Mickiewicza. Ta linia była jednak zupełnie nowym projektem, który wszedł w życie w trakcie roku (pod koniec maja – red.). 2018 będzie dla niej pierwszym pełnym rokiem kursowania.

A jeśli chodzi o nowości, to tuż po zakończeniu ferii zimowych, 12 lutego, zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 156, która zatrzymuje się m.in. przy ul. Przemyskiej, Lawendowym Wzgórzu, Szadółkach i Rębowie. Na prośbę seniorów, którym zależy na dobrym, wygodnym dojeździe do UCK, ZTM wydłużyło trasę linii 283 - przez Młyniska i Letnicę do Nowego Portu.

W planach mamy również wydłużenie trasy linii 149 z Wrzeszcza PKP , przez ul. Kościuszki, do Wrzeszcza Dolnego, w rejon ul. Kochanowskiego. Ta dzielnica starzeje się i potrzebna jest większa dostępność transportu publicznego dla osób starszych – tłumaczy.

Warto też już dziś sprawdzić rozkłady jazdy linii autobusowych: 113, 156, 174, 213 i 574. W poniedziałek, 12 lutego, wprowadzone zostaną zmiany w ich funkcjonowaniu.

ODPOWIEDZ