[Bydgoszcz] Przetargi

Zamówienia publiczne realizowane przez organizatorów transportu publicznego i przewoźników.
spooney

Post autor: spooney »

MZK idzie na zakupy :)
DOSTAWY 24 SZT. AUTOBUSÓW FABRYCZNIE NOWYCH W WERSJI MIEJSKIEJ,
Z TEGO 10 SZT. PRZEGUBOWYCH I 14 SZT. JEDNOCZŁONOWYCH


http://mzk.bydgoszcz.pl/index.php#/przetarg_id761
Ogłoszenie :strzałka: http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/pliki/137_ogl.pdf
(...) Dostawy 24 szt. autobusów fabrycznie nowych w wersji miejskiej, z tego 10 szt. przegubowych i 14 szt.jednoczłonowych, rok produkcji nie starsze niż 2012 odbywać się będą maksymalnie w czterech terminach,wielkość jednej dostawy nie więcej niż 8 sztuk w odstępach, co najmniej 5 dniowych.
Poniższe elementy łańcucha napędowego:
— silnik,
— skrzynia biegów,
— most napędowy, powinny być zunifikowane (elementy traktowane rozłącznie) w następujący sposób:
— we wszystkich autobusach wyprodukowane przez jednego producenta,
— we wszystkich autobusach przegubowych jednego typu,
— we wszystkich autobusach jednoczłonowych jednego typu.

(...) Kryteria udzielenia zamówienia
Oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów kryteria określone poniżej
1. Cena oferty. Waga 80
2. Materiał lub technologia wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia. Waga 15
3. Pojemność silników. Waga 2
4. Norma czystości spalin. Waga 2
5. Liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Waga 1

(...) Warunki otwarcia ofert
Data: 17.7.2012 - 09:00

http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/pliki/137_ogl.pdf
SIWZ :strzałka: http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... 7_siwz.pdf
(...) 10. Informacja dla pasażerów
Tablice kierunkowe zbudowane z elementów klapkowo-ledowych, z których każdy element (piksel) oświetlany jest indywidualną diodą. (...)
boczna – z przeznaczeniem dla niedowidzących, minimalna rozdzielczość 32 w pionie, 48 w poziomie wyświetlająca numer linii – LED (RGB), kolor wyświetlania sterowany i zgodny z polem numeru linii tablicy przedniej (umiejscowienie do uzgodnienia z Zamawiającym),

http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... 7_siwz.pdf
Reszta standardowa, okna przesuwne, silnik Euro 5, niska podłoga na całości, monitoring, klima dla kierowcy itp. itd. :P

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Ciekawostka z SIWZ:

MZK chce zamówić wyświetlacze jakie stosuje AMZ w swoim testowcu, wychodzi z SIWZ.

z forum "SnrRTwB":
To oznacza że wyświetlacze numeru linii z przodu będą oddzielone od napisu z kierunkiem. Numer linii wyświetlany będzie w technologii RGB, czyli będzie możliwość ustawienia dowolnego koloru i dowolnego kontrastu dla numeru linii. Do tego dojdzie tablica z numerem linii zlokalizowana w okolicy przedniego nadkola dla niedowidzących.

_________________
Dariusz Falkowski
Wiceprezes Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego
Przewodniczący Sekcji Historycznej

http://forum.komunikacja.bydgoszcz.pl/p ... =10&t=4218
Informacja dla pasażerów
Tablice kierunkowe zbudowane z elementów klapkowo-ledowych, z których każdy element (piksel) oświetlany jest indywidualną diodą. (...)
boczna – z przeznaczeniem dla niedowidzących, minimalna rozdzielczość 32 w pionie, 48 w poziomie wyświetlająca numer linii – LED (RGB), kolor wyświetlania sterowany i zgodny z polem numeru linii tablicy przedniej (umiejscowienie do uzgodnienia z Zamawiającym),

spooney

Post autor: spooney »

Pierwsze pytania i odpowiedzi do przetargowego SIWZu :D
Pytanie 1

1. W opisie wymagań – punkt 2 specyfikacji, w tabeli w punktach 3.4 dotyczących zarówno autobusów przegubowych jak i jednoczłonowych jest zapis „Szkielety z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną nie palną z możliwością
demontażu i montażu”. Czy zamawiającemu chodzi o siedzenia z metalowym stelażem, na którym mocowany jest szkielet z tworzywa sztucznego (takie siedzenia oferują producenci siedzeń do autobusów miejskich)?

2. W opisie wymagań – punkt 2 specyfikacji, w tabeli w punktach 3.4 dotyczących zarówno autobusów przegubowych jak i jednoczłonowych jest zapis „ Układ wentylacji naturalny: okna boczne przesuwne i klapy dachowe”. Zamawiający nie sprecyzował jaka minimalna liczba okien otwieranych i klap dachowych w poszczególnych typach autobusów jest wymagana.

3. W opisie wymagań – punkt 2 specyfikacji, w tabeli w punktach 3.3 dotyczących zarówno autobusów przegubowych jak i jednoczłonowych jest zapis „ sterowanie skrzydłami drzwi przednich niezależne”. Czy zamawiający dopuści rozwiązanie polegające na blokadzie przedniego skrzydła pierwszych drzwi?

4. W opisie wymagań – punkt 2 specyfikacji, w tabeli w punktach 22 dotyczących zarówno autobusów przegubowych jak i jednoczłonowych są zapisy dotyczące zużycia energii „Zamawiający wymaga aby oferowane autobusy charakteryzowały się zużciem energii maksymalnie 15.840.000 MJ (autobus przegubowy) i 12.096.000 MJ (autobus jednoczłonowy).

5. Prosimy o potwierdzenie, że podane wartości dotyczą przebiegu 800.000 km.

Pytanie 2

W treści SIWZ pkt 2.1 podpunkt 10 oraz 2.2 podpunkt 10, znajdują się zapisy „tablice kierunkowe zabudowane z elementów klapkowo-ledowych, z których każdy element (piksel) oświetlany jest indywidualną diodą.” Prosimy o odpowiedź czy zamawiający dopuszcza możliwość zastosowania tablic LED bez mechanizmu klapkowego?

Odpowiedź na zapytane 1:

1. Zamawiający nie precyzuje materiału z jakiego winien być wykonany stelaż siedzeń pasażerskich.

2. Wymogi dotyczące układu wentylacji określają punkty 9 w tabelach, a nie jak wskazano punkty 3.4. Zamawiający uzupełnia opis układu wentylacji (dot. autobusów przegubowych i jednoczłonowych) o następujące zapisy:
Liczba klap dachowych:
- autobusy przegubowe – min 3 szt. z czego min. 2 szt. w pierwszym członie i min. 1 szt. w drugim członie,
- autobusy jednoczłonowe – min. 2 szt.
Okna przesuwne:
- autobusy przegubowe: o szer. min 800 mm min. 2 szt. po prawej stronie, min. 5 szt. po lewej stronie (min. 3 szt. w członie pierwszym i min. 2 szt. w członie drugim),
- autobusy jednoczłonowe: o szer. min 800 mm min 2 szt. po prawej stronie, min. 3 szt. po lewej stronie.
Wysokość części otwieranej od 30% do 50% wysokości okna.

3. Zamawiający dopuszcza poniższe rozwiązanie.
W przypadku pierwszych drzwi niezależna obsługa skrzydeł z możliwością blokowania przedniego skrzydła.

4. Zamawiający potwierdza, że podane wartości dotyczą przebiegu 800.000 km.

Odpowiedź na zapytane 2:

Zamawiający nie dopuszcza zaproponowanego rozwiązania.

:strzałka: http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/pliki/137_odp.pdf

spooney

Post autor: spooney »

Chyba właśnie z oferentów przetargowych na nowe autobusy dla MZK odpadł Solbus :D
(...) prośba o następującej treści:

„Zwracamy się z prośbą o zmianę zapisów SIWZ (punkt XVIII) oraz zmianę treści ogłoszenia o zamówieniu (sekcja II punkt 1.8) umożliwiającą złożenie oferty na dostawę autobusów jednoczłonowych (podział zamówienia na części).”

Odpowiedź

Zamawiający nie przychyla się do powyższej prośby. (...)

:strzałka: http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... 7_odp2.pdf

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Z forum SnrRTP:
spooney pisze:Kolejna porcja pytań i odpowiedzi :)
Pytanie 1
dot. pkt. III SIWZ – Opis przedmiotu zamówienia; pkt 2.1) autobusy przegubowe, Tabela pkt 3.3 - Drzwi oraz pkt 2.2) autobusy jednoczłonowe, Tabela pkt 3.3 – Drzwi „– Pierwsze skrzydło drzwi przednich wyposażone w szybę ogrzewaną.”
Czy zamawiający dopuści podwójne szyby w pierwszym skrzydle przednich drzwi autobusów? Rozwiązanie to zostało sprawdzone, jako praktyczne i skuteczne w celu uniknięcia zaparowania. Jednocześnie jest mniej awaryjne od szyb elektrycznie podgrzewanych.

Pytanie 2
dot. pkt. III SIWZ – Opis przedmiotu zamówienia; 2.1) autobusy przegubowe, Tabela pkt 4 – Silnik oraz 2.2) autobusy jednoczłonowe; Tabela pkt 4 Silnik „– Wyposażony w system automatycznego uzupełniania oleju w silniku z elektroniczną pamięcią rejestrującą ilość zużytego oleju wraz z urządzeniem kontrolno-pomiarowym, podgrzewacz rozruchu i podgrzewany filtr paliwa”
Oferowane przez nas autobusy wyposażone są w nowoczesne silniki, w których zamontowany układ paliwowy osiąga ciśnienie 1800 – 2000 bar. Nawet w autobusach, które są eksploatowane w skrajnych warunkach klimatycznych, dla przykładu w północnej Skandynawii (gdzie temperatury spadają poniżej -350C), nie ma potrzeby stosowania podgrzewaczy rozruchu w celu ułatwienia rozruchu silnika. Czy Zamawiający dopuści powyższe rozwiązanie jako spełnienie wymagań zawartych w SIWZ?

Pytanie 3
dot. pkt III SIWZ – Opis przedmiotu zamówienia; 2.1) autobusy przegubowe, Tabela pkt 22 oraz 2.2) autobusy jednoczłonowe, Tabela pkt 22 – emisja zanieczyszczeń i zużycie energii, c) emisja cząstek stałych PT: 0,02g/kWh
Czy zamawiający, w przypadku gdy wartość emisji spalin jest określona do czterech miejsc po przecinku, zastosuje zaokrąglenie zgodnie z obowiązującymi zasadami matematycznymi tj. do dwóch miejsc po przecinku?

Pytanie 4
dot. pkt VI Wykaz oświadczeń i dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz informacja o innych dokumentach składanych wraz z ofertą pkt 3 ppkt 3.2. „dokumenty potwierdzające poziom emisji związków toksycznych CO2, NOx. PM, NMHC z silników do pojazdów – wyniki badania ETC (homologacja emisji z silników zgodnie z dyrektywą 2055/55/EWG), jezeli powyższe dane nie są zawarte w Świadectwie homologacji typu pojazdu”.
Czy zamawiający dopuści spełnienie powyższych wymagań, jeżeli dokumenty potwierdzające poziom emisji związków toksycznych CO2, NOx. PM, NMHC z silników do pojazdów – wyniki badania ETC, są określone na potwierdzenie dyrektywy 2005/55/EWG?.”

Odpowiedzi:

Odp. 1
Zamawiający dopuszcza zastosowanie szyby podwójnej w pierwszym skrzydle pierwszych drzwi autobusów przegubowych i jednoczłonowych.

Odp. 2
Zamawiający nie dopuszcza przedstawionego rozwiązania jako spełnienie wymagań zawartych w SIWZ.

Odp. 3
W opisanym przypadku zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku nie jest działaniem koniecznym by ustalić, która z wartości jest większa.

Odp. 4
Zamawiający poprawia niewłaściwie wskazany numer dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 września 2008 roku na 2005/55/WE.
Jednocześnie Zamawiający działając na podstawie art. 38 ust. 4 uPzp zawiadamia o dokonaniu modyfikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia która polega na:
1. Dział III Opis przedmiotu zamówienia - Tabela 2.1 pkt 22 lit c otrzymuje brzmienie:
„c) emisja cząstek stałych PT: 0,03 g/kWh”.
2. Dział III Opis przedmiotu zamówienia - Tabela 2.2 pkt 22 lit c otrzymuje brzmienie:
„c) emisja cząstek stałych PT: 0,03 g/kWh”.
3. Dział VI „WYKAZ OŚWIADCZEń I DOKUMENTÓW, JAKIE MAJ¡ DOSTARCZYć WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTęPOWANIU ORAZ INFORMACJA O INNYCH DOKUMENTACH SKŁADANYCH WRAZ Z OFERT¡” pkt 3.2 otrzymuje brzmienie:
„3.2. dokumenty potwierdzające poziom emisji związków toksycznych CO2, NOx, PM, NMHC z silników pojazdów – wyniki badania ETC (homologacja emisji z silników zgodnie z dyrektywą 2005/55/WE), jeżeli powyższe dane nie są zawarte w Świadectwie homologacji typu pojazdu”.
(...)

http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... 7_odp3.pdf
Ktoś ma jakieś przypuszczenia. Jaki producent pyta?

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Z forum "SnrRTwB":
spooney pisze:Pytań ciąg dalszy :P
(...) zapytanie o następującej treści:
„Po przeanalizowaniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych proszę o udzielenie następujących wyjaśnień:
W punkcie III SIWZ „OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA” w punkcie 1.1 jest zapis:
„Dostawy 24 szt. autobusów fabrycznie nowych w wersji miejskiej, z tego 10 szt. przegubowych i 14 szt. jednoczłonowych, rok produkcji nie starsze niż 2012 odbywać się będą maksymalnie w czterech terminach, wielkość jednej dostawy nie więcej niż 8 sztuk w odstępach, co najmniej 5 dniowych.”
W punkcie IV SIWZ „TERMIN WYKONANIA ZAMÓWIENIA” w punkcie 1 jest zapis:
„Termin wykonania zamówienia: 140 dni od podpisania umowy. Termin i miejsce podpisania umowy określi Zamawiający w zawiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej oferty.”

Takie zapisy w znaczny sposób skracają termin wykonania pierwszych partii autobusów. Realnie pierwsza dostawa autobusów musiałaby być zrealizowana, nawet wcześniej niż 120 dni po podpisaniu umowy. Tak krótki czas nie mieści się w standardach produkcyjnych, przy planowanej organizacji produkcji fabryk autobusów, producentów autobusów działających na rynku europejskim. Ze względu na realne uwarunkowania produkcyjne, termin dostawy autobusów określany jest na 5-6 miesięcy od podpisania umowy, a próba jego skrócenia, może powodować niekorzystne utrudnienia w procesie produkcji.
Mając na uwadze powyższe, widząc potrzebę umożliwienia wzięcia udziału w przetargu jak największej ilości oferentów liczących się na polskim rynku autobusów oraz zważywszy na niewielka modyfikację, czy Zamawiający dopuści przedłużenia terminu wykonania zamówienia o 30 dni?”

Odpowiedź
Zamawiający dopuszcza dostawę autobusów maksymalnie w czterech terminach w odstępach co najmniej 3 dniowych.

W wyniku udzielonej odpowiedzi Zamawiający dokonuje modyfikacji SIWZ. Modyfikacja polega na:

- Dział III SIWZ „OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA” punkt 1.1) otrzymuje brzmienie
„1.1) Dostawy 24 szt. autobusów fabrycznie nowych w wersji miejskiej, z tego 10 szt. przegubowych i 14 szt. jednoczłonowych, rok produkcji nie starsze niż 2012 odbywać się będą maksymalnie w czterech terminach, wielkość jednej dostawy nie więcej niż 8 sztuk w odstępach, co najmniej 3 dniowych.”

- § 3 ust. 1 projektu umowy otrzymuje brzmienie:
„1. Termin wykonania zamówienia: 140 dni od podpisania umowy, maksymalnie w czterech dostawach, wielkość jednej dostawy nie więcej niż 8 szt., w odstępach co najmniej 3 dniowych.” (...)

http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... 7_odp6.pdf
(...) zapytanie o następującej treści:
„Prosimy o sprecyzowanie wymagań dotyczących koniecznego wyposażenia potrzebnego do wykonania napraw gwarancyjnych, pogwarancyjnych i obsług technicznych. Informacja Państwa, zamieszczona w odpowiedzi na pytania (z dnia 25.06.2012 roku odpowiedź na pytanie nr 8), a w szczególności informacja „o ile takie narzędzia są niezbędne” jako mało precyzyjna i zawiera bardzo dużą dowolność w określeniu zakresu i kosztów takiego wyposażenia. Uważamy, że w celu zachowania zasady uczciwej konkurencji, Zamawiający powinien precyzyjnie określić swoje wymagania podając albo
wymaganą kwotę przeznaczoną na wyposażenie albo podać jakie urządzenia Wykonawca w ramach dostawy powinien dostarczyć.
Zmiana SIWZ powoduje, że przedmiotem zamówienia staje się dostawa 24 sztuk autobusów oraz dwóch kompletów wyposażenia niezbędnego do prawidłowego wykonania napraw gwarancyjnych, napraw pogwarancyjnych oraz obsług technicznych. Natomiast po zmianie tej SIWZ w sposób precyzyjny nie określa wymagań związanych z wyposażeniem technicznym.”

Odpowiedź
W nawiązaniu do udzielonej odpowiedzi w dniu 25.06.2012 roku na pytanie 8, Zamawiający wyjaśnia, że pod pojęciem narzędzi specjalnych należy uważać narzędzia specjalne, które wynikają z zastosowanej konstrukcji, zastosowanych podzespołów i części oferowanego autobusu koniecznych przy naprawach i planowanych obsługach, które nie są powszechnie dostępne w handlu. (...)

http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... 7_odp7.pdf


Warunki otwarcia ofert
Data: 17.7.2012 - 09:00
Ostatnio zmieniony 2012-07-02, 23:19 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.

spooney

Post autor: spooney »

1. EvoBus - 24,4 mln
2. Lider Trading (Solbus) - 23,7 mln
3. Solaris B&C - 24,3 mln
4. Man - 26,7 mln

Skowron59

Post autor: Skowron59 »

http://infobus.pl/text.php?from=main&id=49160 z tego co piszą to jeśli chodzi o cene to Solbus jest na 1 miejscu doświadczenie faktycznie zdobyli na 4 przeguby poprzez wschodnie referencje :diabeł:

spooney

Post autor: spooney »

Solcity pisze:MZK nie będzie miało wszystkich linii. Podobno ma mieć swój duży pakiet który będą mieli na stałe (nie znam szczegółów które to linie) a na pozostałe mają być przetargi.
Ale to dopiero w 2015 roku jak będą mogli rozpisywać przetargi na dłuższy okres, co za tym idzie wymagać lepsze autobusy z bajerami :D
Teraz 3 lata trzeba się przemęczyć (z MZK czy kimś innym) dopóki nie opracują wymaganego ustawą planu transportowego, gdy tego nie ma to długość umowy nie może przekraczać trzech lat. Do 2014 roku planują się z tym dokumentem uporać :)

==========================
MZK Bydgoszcz zakupi autobusy marki SOLARIS :D

:strzałka: http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... _wynik.pdf

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Czekamy na plan transportowy i powrotu do większej liczby linii przetargowych:
Ratusz wzmacnia MZK wbrew zapowiedziom prezydenta

Urząd Miasta chce wzmocnić pozycję MZK. Linie autobusowe nr 56, 68 i 81, o które przedsiębiorcy musieli walczyć w przetargach, trafią do miejskiego przewoźnika bez żadnego konkursu.
Dwie z tych linii - 56 i 68 - już obecnie obsługiwane są przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne. Ale do tej pory firma musiała wystartować w przetargu, zaproponować najkorzystniejszą cenę i jeśli spełniła te warunki, otrzymywała zamówienie. Na trzeciej linii wyjętej z postępowania przetargowego jeżdżą autobusy Mobilisu. To w praktyce zmiana bardzo poważna. Dzisiaj na rynku usług przewozowych należące do miasta MZK jest najdroższą firmą. Za każdy kilometr przejechany przez autobus przegubowy w ramach tzw. dużej umowy dotyczącej obsługi 26 linii, firma życzy sobie 7,82 zł. Dla porównania Mobilis za obsługę linii nr 69 pobiera 7,13 zł. Ale to wcale nie oznacza, że miejski przewoźnik nie potrafi jeździć tanio. Na obsługiwanych liniach nr 56, 68 i 71, o które musiał walczyć w przetargu, stawka wynosi już tylko 6,6 zł. Zatem MZK umie zejść z kosztów, gdy musi starać się o zamówienie w oparciu o rynkowe zasady. Teraz będzie musiało walczyć tylko o linię nr 71. Obsługę 56 i 68 oraz dodatkowo 81 dostaje w prezencie od miasta.

Jak tłumaczy te zmiany Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej? Urzędnicy przekonują, że sytuacja na rynku usług kilka lat temu była inna. Wówczas linię nr 71 obsługiwało sześć autobusów, a teraz, po zmianach trasy, jeździ na niej aż 18.
- Zdecydowano, że na dużą linię nr 71 zostanie ogłoszony odrębny przetarg. W to miejsce MZK otrzyma linie nr 56 i 68. W ten sposób zbilansuje się zakres pracy przewozowej i ilości taboru - tłumaczy Tomasz Brzuchalski, zastępca naczelnika wydziału transportu publicznego ZDMiKP. - Z kolei po wybudowaniu tramwaju do Fordonu znacznie zmieni się charakter linii nr 81, która stanie się dowozową do tramwaju. Włączenie jej do umowy z MZK pozwoli na płynne przeprowadzenie zmian w tej dzielnicy w momencie zakończenia inwestycji.

Co z tego wynika? Zarząd Dróg przy aprobacie ratusza oddaje miejskiemu przewoźnikowi trzy linie, do obsługi których potrzebnych jest 17 autobusów, bez dbania o koszty funkcjonowania komunikacji. Mało tego - na linii nr 81 kursują dzisiaj małe autobusy typu midi, a MZK nie dysponuje takim taborem. Zatem najpewniej wysyłać będzie na tą trasę standardowe autobusy, co jeszcze bardziej podwyższy koszt obsługi. Ten krok (w sytuacji, gdy wprowadzane są oszczędności w komunikacji, następuje likwidacja linii autobusowych i tramwajowych, ogranicza się częstotliwość kursowania) jest całkowicie niezrozumiały.

Prezydent Rafał Bruski od początku swojej kadencji jasno dawał do zrozumienia, że MZK nie będzie traktowane w uprzywilejowany sposób. Dał temu wyraz w czasie spotkania z działającymi w tej firmie związkami zawodowymi, które groziły strajkiem z powodu zapowiedzi odebrania przywileju bezpłatnego podróżowania komunikacją dla pracowników MZK i ich rodzin. - Ja chcę, żeby komunikacja była dobra i tania. I dopóki tu będę, taka zasada będzie obowiązywać - mówił w listopadzie dodając, że po zakończeniu dotychczasowych umów z przewoźnikami, należy spodziewać się większego "urynkowienia rynku".

Jak widać z tych zapowiedzi nie wyszło na razie zbyt wiele. Ale prezydent przekonuje, że wcale nie odpuścił MZK i podtrzymuje swoje plany dotyczące zwiększenia konkurencyjności rynku.

- Poleciłem do końca roku przygotować plan transportowy dla miasta, który umożliwi organizowanie przetargów wieloletnich. Zakładamy, że docelowo powierzymy bezprzetargowo MZK usługi w ok. 50-60 proc., a o pozostałą część zarówno MZK, jak i inni przewoźnicy będą musieli ubiegać się na rynku - zapowiada Bruski. - Natomiast mogę zapewnić, że cena za wozokilometr dla MZK będzie nie wyższa niż ta wynikająca z przetargów. Gdyby MZK nie zdecydowało się powierzonej usługi realizować za tę cenę, polecę ogłosić przetargi także w tej części.

Przetargi na obsługę komunikacyjną miasta mają być ogłoszone na przełomie sierpnia i września, trzy miesiące później niż pierwotnie planował Zarząd Dróg. Obejmą trzy pakiety: pierwszy na linię nr 92, drugi obejmujący linie nr 51, 58, 73 i 76, oraz trzeci na linię nr 71.


bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1,48722,12238093,Ratusz_wzmacnia_MZK_wbrew_zapowiedziom_prezydenta.html
MZK sie nie zgodzi na jazde za biedastawki wzkm, takie jest moje zdanie :P Bo poprzednich latach jęczeli że mają za mało kasy z wzkm.

spooney

Post autor: spooney »

sphinx pisze:podobno zaoferował silnik o zbyt małej mocy - 243kW przy wymaganych minimum 250kW.
Rozchodzi się o kwestię podania mocy silnika netto / brutto :D


No to się zaczęło... Solbus się odwołał :retard:

Zawiadomienie :strzałka: http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... ad_odw.pdf
Treść odwołania :strzałka: http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... %20odw.pdf

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

spooney pisze:No to się zaczęło... Solbus się odwołał
Dołączył do niego Evobus.

http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... d_odw2.pdf

-----------------------------------------------

Przetarg oprotestowany: MZK poczeka na autobusy

Dwie firmy odwołały się do Krajowej Izby Odwoławczej od wyników przetargu na zakup 24 autobusów dla Miejskich Zakładów Komunikacyjnych.
Bydgoski przewoźnik jako najkorzystniejszą ofertę uznał złożoną przez wielkopolskiego producenta - firmę Solaris. Dwaj z trzech konkurentów startujących w wyścigu o zamówienie nie zgodzili się jednak z wynikami przetargu. Odwołania złożyły EvoBus występujący w imieniu producenta mercedesów oraz reprezentujący soleckiego Solbusa - Lider Trading.
Zwycięzca przetargu - Solaris - chce od MZK za produkcję pojazdów 24,3 mln zł. MZK zamierza kupić 10 autobusów przegubowych i 14 standardowych.

http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... z238pL6XWi
-----------------------------------------------
W O K A N D A
na dzień : Piątek, 17.08.2012


godz. 10:00

Sygn. akt: KIO/ 1666/12
Strony:
Odwołujący: Lider Trading Sp. z o.o. w Warszawie Łańcut
Zamawiający: Miejskie Zakłady Komunikacyjne Sp. z o.o. Bydgoszcz

Sygn. akt: KIO/ 1680/12
Strony:
Odwołujący: EvoBus Polska Sp. z o.o. Wolica
Zamawiający: Miejskie Zakłady Komunikacyjne Sp. z o.o. Bydgoszcz

http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/publish.aspx?F;364
z forum "SneRTP":
spooney: Ogłoszenie orzeczenia KIO w sprawie MZK jutro o godzinie 9:30

spooney

Post autor: spooney »

W O K A N D A
na dzień : Wtorek, 21.08.2012

Ogłoszenie orzeczenia godz. 09:30

Sygn. akt: KIO/ 1666/12
Strony:
Odwołujący: Lider Trading Sp. z o.o. w Warszawie Łańcut
Zamawiający: Miejskie Zakłady Komunikacyjne Sp. z o.o. Bydgoszcz

Sygn. akt: KIO/ 1680/12
Strony:
Odwołujący: EvoBus Polska Sp. z o.o. Wolica
Zamawiający: Miejskie Zakłady Komunikacyjne Sp. z o.o. Bydgoszcz

http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?F;364

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

z forum "SnrRTP":
Sponney:

KIO ogłosiła wyrok

1) skarga Solbusa oddalona
2) skarga EvoBusa uwzględniona
3) wybór Solarisa unieważniony

MZK musi ponownie rozpatrzyć oferty
KIO zwróciła uwagę, że w ofercie Solarisa brakowało dokumentów, a część była w języku obcym bez tłumaczenia,
dlatego Solaris ma je uzupełnić i wówczas będzie można ponownie rozpatrzyć oferty.

http://forum.komunikacja.bydgoszcz.pl/p ... 823#p50823
Oby Solaris uzupełnił dokumenty i wybór Solarisa był tylko formalnością.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Panowie, jak wyniki bo nie jestem do końca w temacie
Czekamy na ponowne wyniki. MZK sprawdza znowu oferty.

spooney

Post autor: spooney »

Ogłoszenie o zamówieniu na wykonanie usługi pn.:
Świadczenie usług przewozowych na liniach autobusowych nr 51,58,73 i 76 w Bydgoszczy

W dniu 03.09.2012r Zamawiajacy: Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wszczyna postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, zamieszczajac ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej.

Termin składania ofert upływa w dniu 15.10.2012r o godz. 11:45.

Termin otwarcia ofert: w dniu 15.10.2012r o godz. 12:00.

Zgodnie z art. 42 ust.1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych specyfikację istotnych warunków zamówienia Zamawiający udostępni na stronie internetowej od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ( z wyjątkiem soboty i niedzieli).

http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.ph ... bydgoszczy
Ogłoszenie >> http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/attachme ... %20O44.pdf
(...) Krótki opis zamówienia lub zakupu :
Przedmiotem zamówienia jest odpłatne wykonywanie przez Wykonawcę usług przewozowych w Bydgoszczy, zwanych dalej Usługami, na liniach autobusowych o numerach 51,58,73 i 76 według dostarczonych przez Zamawiającego rozkładów jazdy, stanowiących załącznik do SIWZ (załącznik Nr 1 do wzoru umowy). Szczegółowe parametry linii, określające relacje, długości linii oraz liczbę i rodzaj potrzebnego taboru, z uwzględnieniem czasowego zróżnicowania potrzeb przewozowych oraz dzienną ilość wozokilometrów przedstawione są w SIWZ (załącznik Nr 2 do wzoru umowy).

Wykonawca w celu realizacji zamówienia zobowiązany jest do wykonywania usług autobusami w wersji miejskiej w ilości 17 sztuk (wozy liniowe +rezerwa),
w tym 15 sztuk autobusów krótkich o parametrach minimum:
- każdy z autobusów wyprodukowany po roku 2007;
- każdy autobus niskopodłogowy (brak stopnia w drugich drzwiach autobusu);
- pojemność nominalna: min. 95 miejsc (miejsca siedzące + stojące), długość autobusów: min. 11,5,m
- liczba drzwi przeznaczonych dla wsiadania i wysiadania pasażerów otwieranych automatycznie ze stanowiska kierowcy, po prawej stronie autobusu min. 3.(w układzie 1-2-2 lub 2-2-2 - wszystkie drzwi dwuskrzydłowe o szerokości nie mniejszej niż 1200mm);
- posiadają wyposażenie, oznakowanie i urządzenia kasujące określone szczegółowo w załączniku nr 4 do wzoru umowy;

oraz 2 sztuk autobusów midi o parametrach minimum:
- każdy z autobusów wyprodukowany po roku 2007;
- każdy autobus niskopodłogowy (brak stopnia w drugich drzwiach autobusu);
- pojemność nominalna: min. 55 miejsc (miejsca siedzące + stojące), długość autobusów: min. 9,0m
- liczba drzwi przeznaczonych dla wsiadania i wysiadania pasażerów otwieranych automatycznie ze stanowiska kierowcy, po prawej stronie autobusu min. 2 (w układzie 1-2 lub 2-2 – wszystkie drzwi dwuskrzydłowe o szerokości nie mniejszej niż 1200mm)
- posiadają wyposażenie, oznakowanie i urządzenia kasujące określone szczegółowo w załączniku nr 4 do wzoru umowy

Poprzez określenie „parametry minimum” Zamawiający rozumie możliwość dysponowania do ruchu przez Wykonawcę w miejsce autobusów midi autobusów krótkich lub długich (przegubowych), a w miejsce autobusów krótkich autobusów długich (przegubowych) z tym, że zapłata za wykonane kursy taborem krótkim lub długim (przegubowym) w zamian za tabor midi uiszczona będzie wg ceny obowiązującej za wozokilometr wykonany taborem midi, a zapłata za wykonane kursy taborem długim (przegubowym) w zamian za tabor krótki uiszczona będzie wg ceny obowiązującej za wozokilometr wykonany taborem krótkim.

(...) Całkowita wielkość lub zakres : (w tym wszystkie części, wznowienia i opcje, jeżeli dotyczy)
Zakres rzeczowy przedmiotu zamówienia, wyrażony w wozokilometrach, wynikający z realizacji rozkładów jazdy na wymienionych wyżej liniach autobusowych wynosi ogółem 3 091 496,00 wzkm, w tym:
- w okresie od 01.01.2013 do 31.12.2013 1 029 422,70 wzkm
- w okresie od 01.01.2014 do 31.12.2014 1 029 897,40 wzkm
- w okresie od 01.01.2015 do 31.12.2015 1 032 175,90 wzkm
Plan określający wielkość pracy przewozowej w poszczególnych miesiącach w latach 2013-2015 z uwzględnieniem rodzaju taboru zawarty jest odpowiednio w SIWZ (załącznikach Nr 3a – 3c do wzoru umowy).

Zamawiający zastrzega sobie prawo do:
- dokonywania zmian w rozkładach jazdy (w tym zmiany tras przebiegu linii, numeru linii, lub uruchomienia nowych wariantów) i wynikających z nich zmian obsad taborowych i ilości wozokilometrów,
- zmiany zakresu rzeczowego przedmiotu zamówienia związanego z koniecznością obsługi imprez masowych lub organizacją komunikacji specjalnej oraz koniecznością organizowania komunikacji zastępczej na wyłączonych odcinkach tras, w związku z doraźnymi remontami dróg i torowisk lub w związku z występującymi utrudnieniami w ruchu spowodowanymi awariami układu sieci drogowej i torowisk lub z innych przyczyn uniemożliwiających funkcjonowanie komunikacji miejskiej w kształcie podstawowym, w granicach od -10,0% do +5,0% rocznej wielkości pracy przewozowej określonej wyżej, w każdym roku kalendarzowym trwania umowy.
Wprowadzenie przez Zamawiającego wymienionych zmian może spowodować zwiększenie zakresu rzeczowego przedmiotu zamówienia maksymalnie o 154.574,81 wzkm, z realizacją w dowolnym czasie trwania umowy.

http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/attachme ... %20O44.pdf

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

spooney pisze:Ogłoszenie o zamówieniu na wykonanie usługi pn.:
Świadczenie usług przewozowych na liniach autobusowych nr 51,58,73 i 76 w Bydgoszczy
z forum "SnrRTP w Bydgoszczy":

Pojawił się SIWZ:
spooney pisze:Dostępny jest już SIWZ i załączniki :P

Tak w skrócie:
- malowanie bydgoskie
- ograniczenia w reklamach zewnętrznych
- przyciski "na żądanie"
- zapowiadanie wewnetrzne i zewnętrzne
- tablica wewnętrzna (nad kabiną)
- "koraliki" dechy lub LCD
- monitoring.

58 na Czyżkówko :lol: Bez byków się nie obyło :P czerwone to "N¯"?

Obrazek

http://forum.komunikacja.bydgoszcz.pl/p ... 306#p51306

Malowanie:

Obrazek

źródło: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=1552
i kolejny przetarg:

Ogłoszenie o zamówieniu na wykonanie usługi pn.:
Świadczenie usług przewozowych na linii autobusowej nr 71 w Bydgoszczy

W dniu 10.09.2012r Zamawiajacy: Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wszczyna postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, zamieszczajac ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej.

Termin składania ofert upływa w dniu 03.10.2012r o godz. 11:45.

Termin otwarcia ofert: w dniu 03.10.2012r o godz. 12:00.

Zgodnie z art. 42 ust.1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych specyfikację istotnych warunków zamówienia Zamawiający udostępni na stronie internetowej od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ( z wyjątkiem soboty i niedzieli).

http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.ph ... bydgoszczy
Ogłoszenie >> http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/attachme ... wieniu.pdf
(...) Krótki opis zamówienia lub zakupu :
Przedmiotem zamówienia jest odpłatne wykonywanie przez Wykonawcę usług przewozowych w Bydgoszczy, zwanych dalej Usługami, na linii autobusowej o numerze 71 według dostarczonych przez Zamawiającego rozkładów jazdy, stanowiących załącznik do SIWZ ( załącznik nr 1 do wzoru umowy). Szczegółowe parametry linii, określające relacje, długości linii oraz liczbę i rodzaj potrzebnego taboru, z uwzględnieniem czasowego zróżnicowania potrzeb przewozowych oraz dzienną ilość wozokilometrów przedstawione są SIWZ (załącznik nr 2 do wzoru umowy).

Wykonawca w celu realizacji zamówienia zobowiązany jest do wykonywania usług autobusami w ilości min. 20 sztuk autobusów długich przegubowych, z zastrzeżeniem pkt. 2 (opisanego niżej).
1. Wykonawca jest zobowiązany do świadczenia usług stanowiących przedmiot niniejszego zamówienia w dni powszednie i soboty autobusami w wersji miejskiej, spełniającymi następujące wymogi:
- każdy z autobusów wyprodukowany po roku 2007;
- każdy autobus niskopodłogowy (brak stopnia w drugich drzwiach autobusu);
- pojemność nominalna (miejsca siedzące + stojące) i długość autobusów: długie przegubowe – pojemność nominalna min. 140 miejsc (w tym min. 40 miejsc siedzących dla pasażerów), długość autobusu min. 17,5m liczba drzwi przeznaczonych dla wsiadania i wysiadania pasażerów otwieranych automatycznie ze stanowiska kierowcy, po prawej stronie autobusu: autobus długi przegubowy – min. 4 (w układzie 2-2-2-2 lub 1-2-2-2 – wszystkie drzwi dwuskrzydłowe o szerokości nie mniejszej niż 1200mm) posiadają wyposażenie, oznakowanie i urządzenia kasujące określone szczegółowo w załączniku nr 4 do wzoru umowy.
2.Wykonawca może świadczyć usługi stanowiące przedmiot niniejszego zamówienia w niedziele i święta autobusami w wersji miejskiej, spełniającymi następujące wymogi:
- każdy z autobusów wyprodukowany po roku 2007;
- każdy autobus niskopodłogowy (brak stopnia w drugich drzwiach autobusu);
- pojemność nominalna (miejsca siedzące + stojące) i długość autobusów: krótkie – pojemność nominalna min. 95 miejsc (w tym min. 25 miejsc siedzących dla pasażerów), długość min. 11,5,m, liczba drzwi przeznaczonych dla wsiadania i wysiadania pasażerów otwieranych automatycznie ze stanowiska kierowcy, po prawej stronie autobusu: autobus krótki – min. 3.(w układzie 1-2-2 lub 2-2-2 - wszystkie drzwi dwuskrzydłowe o szerokości nie mniejszej niż 1200mm), posiadają wyposażenie, oznakowanie i urządzenia kasujące określone szczegółowo w załączniku nr 4 do wzoru umowy przy czym są to parametry minimum, przez co Zamawiający rozumie możliwość dysponowania do ruchu przez Wykonawcę (w niedziele i święta) w miejsce autobusów krótkich autobusów długich (przegubowych), z tym, że w takim przypadku zapłata za wykonane kursy taborem długim (przegubowym) uiszczona będzie wg ceny obowiązującej za wozokilometr wykonany taborem krótkim.

(...) Całkowita wielkość lub zakres : (w tym wszystkie części, wznowienia i opcje, jeżeli dotyczy)
Zakres rzeczowy przedmiotu zamówienia, wyrażony w wozokilometrach, wynikający z realizacji rozkładów jazdy na wymienionej wyżej linii autobusowej wynosi ogółem 3 748 561,30 wzkm, w tym:
- w okresie od 01.01.2013 do 31.12.2013 1 247 781,30 wzkm
- w okresie od 01.01.2014 do 31.12.2014 1 249 303,30 wzkm
- w okresie od 01.01.2015 do 31.12.2015 1 251 476,70 wzkm
Plan określający wielkość pracy przewozowej w poszczególnych miesiącach w latach 2013-2015 z uwzględnieniem rodzaju taboru zawarty jest odpowiednio w SIWZ (załącznikach Nr 3a – 3c do wzoru umowy). Zamawiający zastrzega sobie prawo do:
- dokonywania zmian w rozkładach jazdy (w tym zmiany tras przebiegu linii, numeru linii, lub uruchomienia nowych wariantów) i wynikających z nich zmian obsad taborowych i ilości wozokilometrów,
- zmiany zakresu rzeczowego przedmiotu zamówienia związanego z koniecznością obsługi imprez masowych lub organizacją komunikacji specjalnej oraz koniecznością organizowania komunikacji zastępczej na wyłączonych odcinkach tras, w związku z doraźnymi remontami dróg i torowisk lub w związku z występującymi utrudnieniami w ruchu spowodowanymi awariami układu sieci drogowej i torowisk lub z innych przyczyn uniemożliwiających funkcjonowanie komunikacji miejskiej w kształcie podstawowym, w granicach od -10,0% do +5,0% rocznej wielkości pracy przewozowej określonej wyżej w każdym roku kalendarzowym trwania umowy. Wprowadzenie przez Zamawiającego wymienionych zmian może spowodować zwiększenie zakresu rzeczowego przedmiotu zamówienia maksymalnie o 187 428,08 wzkm, z realizacją w dowolnym czasie trwania umowy.

http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/attachme ... wieniu.pdf

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Pytania i odpowiedzi: Przetarg na linie 71:

- nowy termin otwarcia ofert: 19.10.2012
- nowy zapis o kodach z kasowników (podział na strefy)

http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/attachme ... .2012r.pdf

--------------------------------

Pytania i odpowiedzi: Przetarg na linie 51, 58, 73, 76:
spooney pisze:
http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/attachme ... .2012r.pdf
Uściślili szerokość drzwi jednoskrzydłowych na 0,6m, dopuścili autobusy o długości 8,6m, otwarcie ofert przesunięte na 22.10.2012

http://forum.komunikacja.bydgoszcz.pl/p ... =28&t=4312
Czyżby jakiś przewoźnik chciałby kupić 2 Solarisy Urbino 8.6?

----------------------------------



Pytania o odpowiedzi: Przetarg linia 92:
spooney pisze:
http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/attachme ... .2012r.pdf
Tak z grubsza pytania się powtarzają, dopuścili szersze pasy (biały i czerwony) o 30%, zmienili termin otwarcia ofert na 26.10.2012 :)

http://forum.komunikacja.bydgoszcz.pl/p ... =28&t=4334
Jak widać ZDMiKP dopuścił leciutką zmiane w malowaniu.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Jutro nastąpi otwarcie kopert z przetargu na linie 71, a w poniedziałek otwarcie kopert pakietu linii 51, 58, 73 i 76.

spooney

Post autor: spooney »

:strzałka: W przetargu na obsługę linii 71 wpłynęła tylko 1 oferta :)

MZK Bydgoszcz
- autobusy przegubowe 7,16zł netto/wzkm
- autobusy krótkie 6,33zł netto/wzkm
- średni roczny koszt wykonania zamówienia 9.506.360,99 zł brutto.

[ Dodano: 2012-10-22, 15:52 ]
:strzałka: W przetargu na obsługę linii 51, 58, 73, 76 wpłynęły 4 oferty :)

1) MZK Bydgoszcz
- autobusy midi 6,36 zł brutto/wzkm
- autobusy krótkie 6,84 zł brutto/wzkm
- koszt wykonania zamówienia w 2013 roku - 6.983.812,97 zł brutto.

2) PKS Bydgoszcz
- autobusy midi 7,61 zł brutto/wzkm
- autobusy krótkie 7,61 zł brutto/wzkm
- koszt wykonania zamówienia w 2013 roku - 7.838.024,44 zł brutto.

3) Mobilis
- autobusy midi 7,18 zł brutto/wzkm
- autobusy krótkie 7,18 zł brutto/wzkm
- koszt wykonania zamówienia w 2013 roku - 7.393.313,84 zł brutto.

4) Konsorcjum firm: DLA, Meteor, Irex
- autobusy midi 8,08 zł brutto/wzkm
- autobusy krótkie 8,08 zł brutto/wzkm
- koszt wykonania zamówienia w 2013 roku - 8.316.088,34 zł brutto.

[ Dodano: 2012-10-22, 17:51 ]
:strzałka: Wybór najkorzystniejszej oferty (obsługa linii 71) :)

MZK Bydgoszcz

http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/attachme ... ty_O53.pdf

ODPOWIEDZ

Wróć do „Przetargi”