[Kraków] Przetargi

Zamówienia publiczne realizowane przez organizatorów transportu publicznego i przewoźników.
Matt
Posty: 86
Rejestracja: 2006-07-06, 08:59
Lokalizacja: Kraków

[Kraków] Przetargi

Post autor: Matt » 2007-08-03, 17:28

ZTP Kraków pisze:Zamówienie publiczne na: "Świadczenie autobusowych usług przewozowych w komunikacji miejskiej w Krakowie w okresie od 1 listopada 2007 r. do 31 grudnia 2012 r. w ilości 1 400 000 wozokilometrów rocznie"

W dniu 2 sierpnia bla bla bla...
Tak więc po raz pierwszy w historii komunikacji miejskiej w Krakowie Zarząd Transportu Publicznego, czyli organizator transportu w Krakowie rozpisał przetarg na świadczenie usług transportowych.

Nie oficjalnie wiadomo, że ZTP wymaga:
- tabor nie starszy niż 3 letni w trakcie rozpoczęcia świadczenia świadczeń :D
- klimatyzacja w pojazdach,
- 100% niskiej podłogi
- silnik EURO III lub CNG
- napęd gazowy będzie atutem.

Informacja na stronie ZTP
Komunikacja miejska będzie miała konkurencję ("GW")
Będzie klimatyzacja w miejskich autobusach ("GW")

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-03, 18:57

Zauważcie, że zamiast ilości autobusów podano ilość wkm. Może i tak lepiej…
ObrazekObrazek

ppln

Post autor: ppln » 2007-08-03, 21:21

IMHO lepszym wymogiem jest gotowość do wystawienia x autobusów, a nie przejazdu n kilometrów. Załóżmy na przykład szybkie rezerwy za tramwaj

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-03, 22:07

To jak zostanie im parę wozokm w planie, to będą mogli grzecznie poprosić o szybką rezerwę, albo nawet przewidzieć w kontrakcie nadprogramowe wozokm, które będzie można wyjeździć gorszymi autobusami, a tak w ogóle to od tego jest MPK.
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2007-08-03, 23:28

Stosunkowo krótki kontrakt. U nas już za standard przyjęto 10-letnie kontrakty. Widać, że jest to w jakimś stopniu jednak eksperyment. Ogólnie zapowiada się bardzo ciekawie, czekam na SIWZ i "Przedmiot zamówienia".
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

PE 099

Post autor: PE 099 » 2007-08-04, 00:00

Teoretycznie w przetargu chodziło o to by zrobić konkurencje dla MPK. Czyli zastosować zmniejszenie stawki WKM, a że 5,5 zł to cena uśredniona na wszystkie wozy, więc obniżenie jej to nie kłopot... Chodziło też o klimatyzację, którą mają tylko Scanie Castrosua... Ale zaraz jak podał kolega Matt ogłoszono że będzie klima. Więc nie będzie rywala, bo MPK i tak wygra. Bo nowy przewoźnik by musiał posiadać całe zaplecze a to kosztuje... A MPK takie zaplecze ma.

Matt
Posty: 86
Rejestracja: 2006-07-06, 08:59
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Matt » 2007-08-04, 11:49

@ppln
Przewoźnik daje rezerwy tyko na linie, które sam obsługuje. MPK ma i trawmaje i autobusy, to może wysyłać zatramwaje :D

Jak już napisałem na SB: Według "Gazety Krakowskiej" do przetargu mają stanąć Francuzi z RATP (największego paryskiego przewoźnika), również Brytyjczycy (Arriva) byli zainteresowani Krakowem. Więc jeśli Arriva kupi kilka produktów autobusopodobnych* to mieli by szanse.

* tureckie Citara/Mazy/inne niesklasyfikowane

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-04, 17:41

PE 099 pisze:Bo nowy przewoźnik by musiał posiadać całe zaplecze a to kosztuje... A MPK takie zaplecze ma.
PKS też :chytry:
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2007-08-04, 18:24

PE 099 pisze:Bo nowy przewoźnik by musiał posiadać całe zaplecze a to kosztuje...
Skompletowanie zaplecza to w tej chwili nie jest aż tak duży koszt. Przypomnę, że takie formy jak Mobilis czy ITS w 2003r. tworzyły zaplecze na 50 autobusów od podstaw począwszy od zakupu samej bazy aż po kompletne wyposażenie, zatrudnienie i przeszkolenie całej obsługi.
Jednak tutaj jest jeszcze jeden kruczek: preferowane CNG, a do tego trzeba mieć całą stację tankowania. Ten element może być wskazówką przyszłego zwycięzcy.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Matt
Posty: 86
Rejestracja: 2006-07-06, 08:59
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Matt » 2007-08-04, 18:53

TLG pisze:Jednak tutaj jest jeszcze jeden kruczek: preferowane CNG, a do tego trzeba mieć całą stację tankowania. Ten element może być wskazówką przyszłego zwycięzcy.
Póty co mamy w Krakowie "zwykłą" stację CNG dla wszystkich pojazdów. Więc co to za problem pojechać na Balicką i zatankować kilka autobusów (przetarg obejmuje ok. 4% wszystkich wozokilometrów wyjeżdżanych w Krakowie)

PE 099

Post autor: PE 099 » 2007-08-04, 20:46

Matt pisze:
TLG pisze:Jednak tutaj jest jeszcze jeden kruczek: preferowane CNG, a do tego trzeba mieć całą stację tankowania. Ten element może być wskazówką przyszłego zwycięzcy.
Póty co mamy w Krakowie "zwykłą" stację CNG dla wszystkich pojazdów. Więc co to za problem pojechać na Balicką i zatankować kilka autobusów (przetarg obejmuje ok. 4% wszystkich wozokilometrów wyjeżdżanych w Krakowie)
Ale przecież został ogłoszony przetarg na budowę stacji w Bieńczycach...
plocmaster pisze:
PE 099 pisze:Bo nowy przewoźnik by musiał posiadać całe zaplecze a to kosztuje... A MPK takie zaplecze ma.
PKS też :chytry:
Pytanie, czy PKS ma 100%LF autobusy, które sa nowe :?: NIE :!:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-04, 21:57

PE 099 pisze:Pytanie, czy PKS ma 100%LF autobusy, które sa nowe NIE
Kupi sobie, towar powszechnie dostępny. Poza tym mogą chyba być 3-letnie, nie?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2007-08-04, 22:43

Ciekawe, kto ma na zbyciu takie autobusy. IMHO wszystko trochę pachnie mi ustawionym przetargiem, do którego wszyscy są dobrze przygotowani.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

PE 099

Post autor: PE 099 » 2007-08-04, 23:00

plocmaster Tylko czy im się opłaca gdy za WKM przez 5 lat najwyżej 4,99 zł :?:

TLG Wozi się po wsiach CB, ale oni mają stare, sprowadzane Scanie 112CLB, 113CLB :retard: Więc nie ma szans. Na PKS też bym nie liczył, więc może jakaś Arriva, która w W-Wie zaproponowała za WKM 8,40 (czy jakoś tak) więc też nie ma co liczyć. Etc.

Generalnie trzeba poczekać na SIWZ, by coś było wiadomo więcej... :diabeł: Ale MPK jak kupi te 25 klimatyzowanych wozów, to powinno wygrać i nadal będzie monopol MPK...

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-05, 00:14

PE 099 pisze:Tylko czy im się opłaca gdy za WKM przez 5 lat najwyżej 4,99 zł
Tak, opłaca. W Warszawie bodajże jeżdżą za mniej.
PE 099 pisze:Więc nie ma szans.
Jak to nie ma? Doświadczenie jest, baza jest, zaplecze jest…
PE 099 pisze:Ale MPK jak kupi te 25 klimatyzowanych wozów, to powinno wygrać i nadal będzie monopol MPK...
Eeech, musisz się jeszcze wiele nauczyć w tej kwestii…
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2007-08-05, 09:44

plocmaster pisze:W Warszawie bodajże jeżdżą za mniej.
Tak, ale w Warszawie podpisuje się umowy na 10 lat.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

filimer

Post autor: filimer » 2007-08-05, 11:00

Przeczytałem specyfikację przetargu i rzeczywiście wygląda na ustawiony po części pod MPK, co sugeruje zwłaszcza wymienienie w specyfikacji napędu CNG (nowy przwoźnik musiałby zorganizować sobie stację do tankowania, MPK już taką ma). Pavlack na Trambusie obliczył, że do wykonania przetargu będzie trzeba dysponować 15-toma wozami (50-60% wielkopojemnościowe - co daje 8-9 wozów) - nie jest to dużo i zarówno Arriva jak i Veolia nie powinny mieć problemu ze zorganizowaniem taboru - ponadto Arriva zaproponowała ostatnio konkurencyjną cenę przewozów na kolei, czemu więc nie miałaby tak postąpić i w tym wypadku? Trzeba też dodać, że mniejsi przewoźnicy (PKS, CB) nie powinni mieć problemu z uzyskaniem kredytu na zakup odpowiednich wozów w przypadku wygrania przetargu, a przecież mieliby mniejsze problemy z organizacją logistyczną przewozów. Mam nadzieję, ze przetarg wygra nowy przewoźnik, a władze miasta wymienią z czasem ludzi w ZTP na bardziej kompetentnych - bowiem tylko taki system pozwoli wypierać z rynku przewozów busy i rozwijać stopniowo transport oparty na zasadach przetargu na cały powiat lub nawet województwo (zlecającym mogły by być odpowiednie organy w Urzędzie Marszałkowskim) - ponadto mam nadzieję, że w przypadku kolei Kraków pójdzie także po rozum do głowy i zacznie organizować przetargi na przewozy szynobusowe - czas skończyć z monopolem PKP.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-08-05, 11:25

filimer pisze:wygląda na ustawiony po części pod MPK, co sugeruje zwłaszcza wymienienie w specyfikacji napędu CNG (nowy przwoźnik musiałby zorganizować sobie stację do tankowania, MPK już taką ma)
Ale ponoć macie ogólnodostępną i drugą taką w budowie, to można sobie poradzić. Zresztą możnaby pokombinować z częścią taboru na CNG.
filimer pisze:avlack na Trambusie obliczył, że do wykonania przetargu będzie trzeba dysponować 15-toma wozami (50-60% wielkopojemnościowe - co daje 8-9 wozów) - nie jest to dużo
No, tyle względnie nowych używek to możnaby załatwić.
filimer pisze:Trzeba też dodać, że mniejsi przewoźnicy (PKS, CB) nie powinni mieć problemu z uzyskaniem kredytu na zakup odpowiednich wozów w przypadku wygrania przetargu
Jak ktokolwiek wygra, to nie będzie miał.
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28794
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2007-08-06, 09:41

Hmmm. Przeczytałem Wasze powyższe posty z uwagą i na początku aż podskoczyłem z radości. :)

... Krakowski ZTP organizuje przetarg i chce wprowadzić konkurencję dla MPK...

Jednakże zagłębiając się dalej w temacie, nos mi zwiądł totalnie. :o:

... Krakowski ZTP organizuje przetarg i chce by wygrało MPK, a przynajmniej tak wynika z warunków...

Po za tym - nie życzę źle mieszkańcom Krakowa - ale nie piałbym z zachwytu, ze paryski RATP, lub inna brytyjska Arriva wjedzie tryiumfalnie do Krakowa na jakimś nowym Lionsie lub innej Scanii. Ani okres umowy nie jest dla nich ciekawy ani ilość autobusów nie jest zachęcająca ;)

A zatem ten przetarg wygra firma, która już jest w Krakowie, ma już zaplecze i jest gotowa do współpracy.... :chytry:

Pozostaje jeszcze pytanie - to po jakiego smoka wawelskiego ten przetarg ? Odpowiedź jest prosta. Aby obniżyć koszty za wkm :P

filimer

Post autor: filimer » 2007-08-06, 13:33

J-31 pisze:
Po za tym - nie życzę źle mieszkańcom Krakowa - ale nie piałbym z zachwytu, ze paryski RATP, lub inna brytyjska Arriva wjedzie tryiumfalnie do Krakowa na jakimś nowym Lionsie lub innej Scanii. Ani okres umowy nie jest dla nich ciekawy ani ilość autobusów nie jest zachęcająca ;)
Owszem, ale Kraków jest już marką rozpoznawalną w świecie zarówno turystycznym jak i biznesowym - zapewne niejeden z przedstawicieli wymienianych firm bawił się w Krakowie i dobrze go wspomina - sama wygrana przetargu to tylko wejście na Małopolski rynek przewozowy - a ile tu perspektyw? Wystarczy na kilka tras o dużym natężeniu ruchu turystycznego lub miejscowego puścić dobre wozy z klimatyzacją, a już busy i PKS leżą - np. taka trasa do Oświęciamia, na której jeżdżą często miejskie autobusy puszczane tam przez PKS lub mało wygodne busy. Dobry marketing, lepsza jakość świadczonych usług i taka Arriva czy RATP może ugryźć nawet 20% lokalnego rynku przewozów - do tego w przyszłości w przypadku dopuszczenia wolnej konkurencji na kolei może skutecznie wkroczyć na rynek przewozów pasażerskich i towarowych wybijając skutecznie pozbawione wyobraźni PKP.

ODPOWIEDZ