[Warszawa] Przetargi MZA
Proces technologiczny budowy autobusów stale jest ten sam i nie można go ani skrócić, ani przedłużyć.Shadi pisze:Na Wawkomie ludzie obawiają się jakości wykonania autobusów z przyspieszonych dostaw, ale ja osobiście się cieszę.
To, że fabryka tak szybko dostarczy te autobusy nie wynika z tego, że ekipa montująca podzespoły tych pojazdów szybciej pracuje - a przez to na pewno popełni masę błędów - ale wynika tylko i wyłącznie z tego, że Solaris - jak zwykle - podjął ryzyko i nie czekał ani na podpisanie umowy, ani na wyrok KIO... czyli już wcześniej zaczął produkcję autobusów dla Warszawy nie czekając na wynik procedur przetargowych.
Przecież to u nich normalne. Zawsze tak robili
Natomiast co do jakości - to w zasadzie Pmaster już napisał dosyć celnie - jak mieliby je skopać, to i tak je skopią, nawet jeśli mieliby dostarczyć te autobusy w listopadzie
No ale w sumie modele dla poszczególnych polskich przewoźników różnią się detalami więc nawet gdyby przed podpisaniem umowy zaczęli produkcję 50-ciu szkieletów i przegrali przetarg to i tak mogliby je wykorzystać do realizacji innego zamówienia (np. nowe łódzkie różnią się od warszawskich tylko malowaniem i brakiem jednej albo dwóch tablic)
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
Nie, ale czytałem warunek doświadczenia zamieszczony w ogłoszeniu. Moim zdaniem sytuacja jest jednoznaczna.
Tak więc:
* część I -> Solbus nie (20 midi dla MZA kosztowało ok 18 mln), Autosan nie
* część II -> Solbus nie (zamówienie dla Puław było warte ok 16 mln), Autosan tak
* część III -> 2 x nie
Ciekaw jestem, czy dałoby radę oprotestować taki warunek doświadczenia argumentując, że jest większy, niżeli to, co obejmuje zamówienie.
Tak więc:
* część I -> Solbus nie (20 midi dla MZA kosztowało ok 18 mln), Autosan nie
* część II -> Solbus nie (zamówienie dla Puław było warte ok 16 mln), Autosan tak
* część III -> 2 x nie
Ciekaw jestem, czy dałoby radę oprotestować taki warunek doświadczenia argumentując, że jest większy, niżeli to, co obejmuje zamówienie.
Jeśli tak to interpretujesz to Solbus łapie się w części pierwszej: "zrealizował zamówienia (...) o łącznej wartości co najmniej 20 000 000,00 PLN (dwadzieścia milionów) netto). Warszawa, Jaworzno, Puławy, powinno się trochę uzbierać.
Tylko, że np. Alojz interpretuje to inaczej. Zapis nie jest jednoznaczny:
Trudno byłoby to obalić, MZA pewnie będzie wymagać aby autobusy były nieźle wyposażone, wówczas cena jednostkowa szybko rośnie i łatwo (no może trochę trudniej w midikach) będzie udowodnić, że cena jest na styk, ale jednak w normie.
Tylko, że np. Alojz interpretuje to inaczej. Zapis nie jest jednoznaczny:
Chodzi o to, że można zinterpretować to tak, że zamawiający wymaga doświadczenia w postaci zamówień odpowiadających rodzajem (dostawa autobusów miejskich), a nie przedmiotem zamówienia (autobusy niskopodłogowe o odpowiedniej długości). Czyli, że np. Autosan sprzedając 70 sztuk M09LE za 35 mln zł (zaokrąglam) może na tej podstawie wziąć udział w części na przeguby.-zrealizował zamówienia odpowiadające swoim rodzajem dostawie stanowiącej przedmiot zamówienia (dostawa autobusów miejskich), o łącznej wartości co najmniej...
Trudno byłoby to obalić, MZA pewnie będzie wymagać aby autobusy były nieźle wyposażone, wówczas cena jednostkowa szybko rośnie i łatwo (no może trochę trudniej w midikach) będzie udowodnić, że cena jest na styk, ale jednak w normie.
Ostatnio zmieniony 2012-02-19, 19:30 przez sphinx, łącznie zmieniany 1 raz.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Doliczyć do tego można razem ilość sprzedanych miejskich modeli Solbusa SolCity: SM10 ,SM12 ,SN11 ,SC10. Solbus sporo miejskich sprzedał.sphinx pisze:Jeśli tak to interpretujesz to Solbus łapie się w części pierwszej: "zrealizował zamówienia (...) o łącznej wartości co najmniej 20 000 000,00 PLN (dwadzieścia milionów) netto). Warszawa, Jaworzno, Puławy, powinno się trochę uzbierać.
MZA uchyla furtke nowym producentom po zakupie Solbusów. Takie jest moje zdanie.sphinx pisze:Chodzi o to, że można zinterpretować to tak, że zamawiający wymaga doświadczenia w postaci zamówień odpowiadających rodzajem (dostawa autobusów miejskich), a nie przedmiotem zamówienia (autobusy niskopodłogowe o odpowiedniej długości). Czyli, że np. Autosan sprzedając 70 sztuk M09LE za 35 mln zł (zaokrąglam) może na tej podstawie wziąć udział w części na przeguby.
Trudno byłoby to obalić, MZA pewnie będzie wymagać aby autobusy były nieźle wyposażone, wówczas cena jednostkowa szybko rośnie i łatwo (no może trochę trudniej w midikach) będzie udowodnić, że cena jest na styk, ale jednak w normie.
Ostatnio zmieniony 2012-02-19, 19:13 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.
Osobom które interpretuja zapis inaczej niż ja przypomnę, że w poprzednim przetargu na 168 wozów wymagania były takie:
Abstrahując od tego warunku, wydaje mi się, że Solbus i Autosan nie wystartują w części przegubowej. Nie mają takich mocy przerobowych.
Pytanie (retoryczne): Jakim doświadczeniem wykazały się Blue Line i Lider Trading?Dla części I – zrealizował zamówienia odpowiadające swoim rodzajem dostawie stanowiącej przedmiot zamówienia (dostawa autobusów miejskich), o łącznej wartości co najmniej 20 000 000,00 PLN (dwadzieścia milionów) netto;
Dla części II - zrealizował zamówienia odpowiadające swoim rodzajem dostawie stanowiącej przedmiot zamówienia (dostawa autobusów miejskich), o łącznej wartości co najmniej 35 000 000,00 PLN (trzydzieści pięć milionów) netto;
Dla części III - zrealizował zamówienia odpowiadające swoim rodzajem dostawie stanowiącej przedmiot zamówienia (dostawa autobusów miejskich), o łącznej wartości co najmniej 95 000 000,00 PLN (dziewięćdziesiąt pięć milionów) netto
Abstrahując od tego warunku, wydaje mi się, że Solbus i Autosan nie wystartują w części przegubowej. Nie mają takich mocy przerobowych.
Problemem w części przegubowej jest doświadczenie - jeśli firma chciałaby wystartować w jeszcze jakiejś części musiałaby się wykazać dużą sprzedażą, a aż takiej Autosan i Solbus chyba nie mają. Moce przerobowe? Byłoby ciężko, z drugiej strony to jedna z niewielu okazji do wejścia na rynek z przegubem, w pozostałych kategoriach Solbus ma już doświadczenie, Autosan opchnie 10LF w Sanoku i może kilku innych mniejszych miastach (a może udać się i w Rzeszowie), tymczasem owe mniejsze miasta trzymają się z dala od przegubów. Innymi słowy nie zdziwiłbym się jakby któraś z tych firm złożyła ofertę na przeguby.
@Marcin_558, ale te modele w większości zostały w sprzedane w latach 2006-2008 czyli niezbyt się łapią do doświadczenia (wymagane jest 3 lata wstecz).
MZA chyba nigdy nie były jakoś szczególnie "ustawione" pod jednego producenta czy nie miały awersji do krajowych wyrobów.
@Marcin_558, ale te modele w większości zostały w sprzedane w latach 2006-2008 czyli niezbyt się łapią do doświadczenia (wymagane jest 3 lata wstecz).
MZA chyba nigdy nie były jakoś szczególnie "ustawione" pod jednego producenta czy nie miały awersji do krajowych wyrobów.
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
Solbusa może i tak. Ale Autosana ? Jeżeli SIWZ będzie podobny do tego z poprzedniego zamówienia, to myślę, że mogą chcieć powalczyć. Takie okazje nie zawsze się trafiają.alojz pisze:Abstrahując od tego warunku, wydaje mi się, że Solbus i Autosan nie wystartują w części przegubowej. Nie mają takich mocy przerobowych.
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
SIWZ i inne dokumenty
Gwoli przypomnienia ważniejsze kontrakty Autosana i Solbusa, którymi najlepiej się posłużyć jako spełnienie warunku doświadczenia:
1) Autosan
* ZTM Lublin, 53 x M12LF -> niecałe 47 mln zł
* Starostwo Powiatowe Bielsko-Biała, 35 pojazdów -> ok. 18 mln zł
2) Solbus
* UM Zawiercie, 5 x SM12, 2 x SM10 -> 5,5 mln zł
* UM Biała Podlaska, 12 x SM12 -> 11 mln zł
* UM Puławy, 12 x SM12, 8 x SM10 -> 16 mln zł
* MZA Warszawa, 20 x SM12 -> 18 mln zł
Także jeśli chcieliby pójść na całość, tak przedstawione doświadczenie zostałoby uznane, to nie ma przeszkód by startowali. Grunt, by poznajdowali dostawy na każdą z części. Abstrahuję od tego, iż Autosan musiałby zaoferować nowe wersje swoich autobusów i wykazać się większą elastycznością w tej materii. Ich ostatnia porażka w Tarnowie trochę w oczy kuje.
Solbus natomiast musiałby wsadzić motor ISL do Sm10 i będzie git.
Tak więc czekamy na pytania.
Gwoli przypomnienia ważniejsze kontrakty Autosana i Solbusa, którymi najlepiej się posłużyć jako spełnienie warunku doświadczenia:
1) Autosan
* ZTM Lublin, 53 x M12LF -> niecałe 47 mln zł
* Starostwo Powiatowe Bielsko-Biała, 35 pojazdów -> ok. 18 mln zł
2) Solbus
* UM Zawiercie, 5 x SM12, 2 x SM10 -> 5,5 mln zł
* UM Biała Podlaska, 12 x SM12 -> 11 mln zł
* UM Puławy, 12 x SM12, 8 x SM10 -> 16 mln zł
* MZA Warszawa, 20 x SM12 -> 18 mln zł
Także jeśli chcieliby pójść na całość, tak przedstawione doświadczenie zostałoby uznane, to nie ma przeszkód by startowali. Grunt, by poznajdowali dostawy na każdą z części. Abstrahuję od tego, iż Autosan musiałby zaoferować nowe wersje swoich autobusów i wykazać się większą elastycznością w tej materii. Ich ostatnia porażka w Tarnowie trochę w oczy kuje.
Solbus natomiast musiałby wsadzić motor ISL do Sm10 i będzie git.
Tak więc czekamy na pytania.
W tej Specyfikacji jest wystarczająco dużo zapisów wykluczających te pojazdy (punkt 1.5 Załącznika 1 do SIWZ) minimum 20 autobusów MIDI i po 50 MAXI i MEGA), Tego wymogu ani Autosan ani Solbus nie przekroczą. Czyżby MZA jednak nie było zadowolone z Solbusów...? Zwraca uwagę zmodyfikowany względem ostatnich przetargów zwiększony udział kryterium ceny, uwzględnienie podatności na naprawy powypadkowe (w tym poszycia). I tym razem niespodzianki być nie powinno.
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
Pardon w takim razie. Choć Sm12 dla Białej będą mogły być wliczone, gdyż na dniach mają się rozpocząć ich dostawysphinx pisze: Nie zostałoby uznane. Liczą się zrealizowane zamówienia, a ty wymieniłeś tylko wygrane przetargi, np. w Lublinie jest 28 Sancity i tylko one (chyba, że w międzyczasie dojadą kolejne) mogą być wliczone, w Białej Podlaskiej nie ma żadnego Solcity.
W tym punkcie pojawił się zwrot "wprowadzone do obrotu". A to znaczy, że wśród nich mogą być wozy w trakcie lub po leasingu (vide PKS Dzierżoniów) lub wydzierżawione (vide PKM Katowice). Z moich wyliczeń wynika, iż takich Solbusów (o ile wyrobią się z zamówieniem dla Białej) może być 44 sztuki. Wykombinowanie jeszcze 6 może nie być problematyczne, bo mogą wrzucić jeszcze testery, które są w każdej chwili do nabycia.TLG pisze:W tej Specyfikacji jest wystarczająco dużo zapisów wykluczających te pojazdy (punkt 1.5 Załącznika 1 do SIWZ) minimum 20 autobusów MIDI i po 50 MAXI i MEGA), Tego wymogu ani Autosan ani Solbus nie przekroczą.
Pozostaje jeszcze kwestia sprawdzenia tego typu danych
I już reasumując- Autosan out, Solbus może wyrobi na 2 części.
- Jack the Ripper
- Posty: 1037
- Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
- Lokalizacja: Radom - Lublin
- Kontakt:
Może jednak na 2. Z zamówień dla MZA i PKM'u Jaworzno uda się uciułać 20 mln (18 mln + 3,3 mln), więc mają wolne pole do kombinacji z doświadczeniem na solówki.sphinx pisze:Na jedną.
Na razie mają wyprodukowanych 35 Sm12, które były lub są w regularnej eksploatacji (z czego 29 sprzedanych i 6 w trakcie/po dzierżawie/leasingu, czyli wprowadzonych do obrotu). Jak doliczymy jeszcze 12 dla Białej Podlaskiej i 6 dla Zawiercia to wyjdzie, że są 53 sztuki. Grunt by zrealizowali te zamówienia przed 28 marca (co niemożliwym nie jest). A jeszcze nie powinno być zaskoczeniem, jak termin otwarcia się przesunie, ponieważ pytań na pewno nie unikniemy.
Na wariata, ale jak Solbus się zepnie to da radę i wyrobi na 2 części bez konieczności wnoszenia protestu do KIO.
W interesie każdego średniaka na tym rynku byłoby oprotestowanie tego wymogu. Dlatego liczyłbym przede wszystkim na Solbusa, a nie Autosana, który pewnie do dzisiaj ma senne koszmary po wtopie z zamówienia dla Białej Podlaskiej (sprawa była do wygrania, tylko przypadkiem zapomniało im się, że startowali sami, a nie w konsorcjum z PA)sphinx pisze:Bo oczywiście Autosanowi nie zechce się odwołać, że w części na 25 sztuk wymagają doświadczenia w wysokości 50 sztuk, a to niezgodne z PZP...
http://www.mza.waw.pl//download.php?z=3 ... 1&m=5&c=29
Pytanie wykonawcy (raczej Otokara) właśnie o ten ukryty warunek doświadczenia. Odpowiedź MZA, w skrócie - rozważą zmianę/rozszerzenie warunku terytorialnego (obecnie jest UE+Szwajcaria+Norwegia, nie łapią się Islandia, Turcja itp), podtrzymują warunek 50 sztuk dla maxi i mega, a najchętniej dali by taki sam na midiki, ale obniżyli bo to segment niszowy. Olewające odniesienie do argumentu, że jest to niezgodne z PZP.
Pytanie wykonawcy (raczej Otokara) właśnie o ten ukryty warunek doświadczenia. Odpowiedź MZA, w skrócie - rozważą zmianę/rozszerzenie warunku terytorialnego (obecnie jest UE+Szwajcaria+Norwegia, nie łapią się Islandia, Turcja itp), podtrzymują warunek 50 sztuk dla maxi i mega, a najchętniej dali by taki sam na midiki, ale obniżyli bo to segment niszowy. Olewające odniesienie do argumentu, że jest to niezgodne z PZP.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Z forum Skyscarpercity:
Ukraińska technika chce zaistnieć w WarszawieDzulikiewicz:
W przetargu kolejne pytania (m.in. LAZ) i odpowiedzi:
http://www.mza.waw.pl//download.php?...0&l=1&m=5&c=29
oraz zmiana SIWZ:
http://www.mza.waw.pl//download.php?...0&l=1&m=5&c=29
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2420
Tu nie było żadnych zakulisowych działań handlowców tylko wyrok sądu. Przypuszczać tylko możemy, że ewentualne zwycięstwo Evobusa byłoby nie do obronienia zarówno w KIO jak i w sądzie, a ówczesne władze MZA postępowały zgodnie z procedurami.J-31 pisze:Tyle tylko, że handlowcy z Solarisa zadziałali (nie znam kulis i szczegółów).