[Czechy] komunikacja miejska u naszych sąsiadów

Informacje o komunikacji miejskiej w Europie i na Świecie
roj_mankiet

[Czechy] komunikacja miejska u naszych sąsiadów

Post autor: roj_mankiet »

26 maja 2006 otwarto 54 stację praskiego metra Depo Hostivar na najkrótszej linii A
Stacja została wybudowana w myjni garażów metra, powstał przy niej dworzec autobusów podmiejskich i miejskich obslugujący wschodnie i płd.-wschodnie dzielnice miasta oraz okoliczne miejscowości. Dworzec znacznie odciążył dworzec Skalka gdzie linia A kończyła od 1990r. Nowy odcinek ma nieco ponad kilometr i jest 12 stacją na linii, w godz. szczytu przejeżdża go tylko co drugi pociąg.

Na stronie www.metroweb.cz znajduje się mnóstwo fotek z budowy i otwarcia stacji, plan okolicy z zaznaczonymi zmianami i plan dworca bus.

W budowie pozostają stacje Strizkov Prosek i Letnany na linii C, na które metro pojedzie latem 2008r.

Potem linia A będzie przedłużana w drugą stronę- najpierw na Motol, potem na lotnisko Ruzyne. W międzyczasie rozpocznie sie budowa 4 linii metra- D(prawdopodbnie lekkie metro), która początkowo połączy dworzec główny z południem miasta.
Ostatnio zmieniony 2006-06-03, 16:58 przez roj_mankiet, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

roj_mankiet pisze:prawdopodbnie lekkie metro
Co to takiego?
No cóż, może i nie mam najlepszego zdania o czeskiej KM, ale mimo wszystko stolicę mają znacznie lepiej skomunikowaną od naszej. :/

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Wspaniale. Ja myślę, że komunikacja miejska w Pradze mogłaby stać się wzorem do naśladowania dla każdego miasta w Polsce, włącznie z Warszawą. Wszystko, ładne, praktyczne, dla pasażera. :P

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet »

zgadzam się w 100% z przedmówcą
a jeśli chodzi o tabor to np. w Brnie mają jeszcze więcej zmodernizowanych
za to w Pradze najstarsze busy pochodzą z początku lat 90-tych

Milenium

Post autor: Milenium »

Najbardziej podoba mi się KM w Ostravie-trolejbusy, autobusy i tramwaje. I wszystko jest dobrze zorganizowane. Fotki na TWB ;).

Poznañczyk

Post autor: Poznañczyk »

Z Pragi już dawno powinniśmy brać przykład - ilośc metra przy dośc podobnym rózwoju co w Polsce mnie przytłacza. Ostatnia trasa na Barrandov to piękny szybki tramwaj a nie taki zbudowany jak najtaniej jak w Poznaniu. :( Przynajmniej miejscowe penerstwo nie pomalowało grafitti tej trasy.

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet »

a tymczasem w Ostravie dodano nowy typ tramwaju Vario LF3(trzyczłonowy niskopodł.) #1401
http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006061101

Milenium

Post autor: Milenium »

To jest głeboka modernizacja Tatry T3?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Fajnie wygląda ten wagon z dodaną częścią LF w środku. Szkoda, że nie da się tak zrobić 105Na. :)

Podi

Post autor: Podi »

plocmaster pisze:Szkoda, że nie da się tak zrobić 105Na. :)
Pewno, że dałoby się, ale to nie na nasze możliwości...

ppln

Post autor: ppln »

A czasem konstrukcja nie jest za słaba? I czy to ma sens robić taki króciutki tramwaik z małą częścią niskopodłogową? I chyba taniej niż taka modernizacja 2 105-tek by wyszedł zakup tej krótkiej PESY (121N czy coś takiego). Za to całkiem rozsądnym pomysłem są niskie doczepy do tramwajów :)

Mibars

Post autor: Mibars »

Czechy.

Zaliczyłem je w tym roku aż 2 razy w odstepie dwóch tygodni - najpierw Masters of Rock w Vizovicach, a teraz w ramach pięciodniowej wycieczki do Pragi z bratem zza oceanu.

No i jak to maniak wypatrywalem pojazdów KM...

Zacznijmy od Vizovic i drogi Cieszyn-Vizovice. Znaczy się tutaj muszę się mocno ograniczyć do Vlaków (pociągów), bo zbyt daleko poza obręb koncert-bar-namiot-bar-toitoi-bar się nie ruszałem :)

Tak więc vlaków w Czechach jest od cholery i jeszcze trochę... Mimo, że kraj jest przecież górzysty. Co rusz albo przejazd kolejowy, albo jedziemy wzdłuż torów. Pociągi w większości jeżdża króciutkie - i w dodatku niesamowicie często. Do Vizovic dojeżdżał często taki śmieszny, jakby ciut za mały pociąg - w miarę obły, przód i tył identyczne, diesel, a w dodatku ciągnięte przez niego wagony różnią się chyba tylko brakiem komina i kabiny maszynisty. Raz widziałem ,że pełnowymiarowy pociąg ciągnął jeden normalny wagon i jeden obły - i ten obły wydawał się taki maciupki... Poza tym pojawiał się inny diesel - przegubowy, ściany boczne wyglądają dość staro (zwykłe zaokrąglone prostokątne okna), za to przód i tył bardziej kosmiczne, niż kolejowe. Dziwny pojazd - udało mi się go sfocić w drodze powrotnej z pragi (kiepskie foty)

Jest jeszcze coś - przejazdy kolejowe mają 3 światła - 2 standardowe, czerwone i jedno... Niebieskie! Tak właściwie jest to światło koloru idealnie białego, bo lekko niebieska szybka wybiela żółte światło żarówek. Nie mam pojęcia co ono oznacza, ale wszyscy przejeżdżali na tym świetle - więc i my też. Moze ktoś wie co ono oznacza?

No to jak już zacząłem o Pradze:

Jak wiadomo Praga ma tramwaje, trzy linie metra, autobusy, pociągi (działa w nich miejski bilet), no i kolejka linowa, jak ta nasza z Zakopanego. Niestety - nie było mi dane przejechać się niczym, poza kolejką linową - taki urok wycieczki "grupą".

Za to udało mi się pofocić tramwaje - z liniowych brakuje tylko przegubowego, kanciastego tramwaju - widziałem go ledwo parę razy.

Tak więc standardowa praska Tatra T3, czyli taka trochę grubsza parówka 13N, nowsza, podobna do stopiątek, lecz nowsza Tatra T6A5, no i Skody 14T, znane ze swoich kopniętych mordek. Jeździły też, acz dość rzadko przegubowe Tatry KT8D5, jednak ani razu nie udało mi się żadnej sfocić (widziałem je 4x, raz zdjęcie zrobiłem, lecz niestety do kosza - tryb manualny z nastawem na jasne pomieszczenie, a była noc....)

Jeszcze jedno się rzuca w oczy - wszystkie tramwaje mają wyświetlacze diodowe i rozruch elektroniczny - słychać pracę "tego czegoś" przy ruszaniu i hamowaniu nawet najstarszych "grubych parówek". A, no i tramwaje są jakieś takie... Ciche - nie mają głośnego chłodzenia, jak parówy i akwaria...

Nazwy wozów podaje za Wikipedią.

Co do autobusów. Karosa. Irisbus. Nowsze i starsze, ale TYLKO ichniejsze. Co za patriotyzm. Jednakże popieram, bo wozy wyglądały konkretnie, w szczególności te nowe, nawet mimo tej małej, wysoko umieszczonej szyby.

A teraz zdjęcia. Uwaga - nie są przeselekcjonowane i często ich jakość woła o pomstę do nieba. Robione w pośpiechu (poza starą Tatrą, oraz jedną fotką nowszej Tatry), często z samochodu.

Tatra T3
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Skodzina
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Tatra T6A5
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Nierozpoznany Vlak, niestety nie widać charakterystycznego przodu
Obrazek Obrazek




Fotosik zapewne ekstremalnie pozmniejszal fotki. Większe (5 megapixeli) na maila jak ktoś chce.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Mibars pisze:taki śmieszny, jakby ciut za mały pociąg - w miarę obły, przód i tył identyczne, diesel, a w dodatku ciągnięte przez niego wagony różnią się chyba tylko brakiem komina i kabiny maszynisty
To chyba był czeski 810, tzn. taki jak na rysunkach dostępnych na http://www.transport131.webpark.pl/projj_498.html.

Co do tego kosmicznego vlaka, czy to była ÈD 814?
Fotka:
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... 011848.jpg .

Mibars

Post autor: Mibars »

Obydwa się zgadzają. Nie jestem tylko w 100% pewny tego przegubowca, ale to chyba on. Czy ten ÈD 814 to jakaś modernizacja, czy kompletnie nwy pociąg?

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Mibars pisze:Czy ten ÈD 814 to jakaś modernizacja
Tak to jest modernizacja.

[ Dodano: 04 Sie 2007 12:42 ]
Nie jestem pewien co do członu niskopodłogowego, czy on jest nowy czy to też modernizacja?
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... 011841.jpg
Fotka wnętrza członu niskopodłogowego w razie pewnych wątpliwości (chodzi o brak szyby z jednej strony).

[ Dodano: 04 Sie 2007 12:51 ]
Istnieje też wersja trójczłonowa.
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/814044.jpg

[ Dodano: 04 Sie 2007 13:09 ]
Strona poświęcona tym jednostkom:
http://jednotky814.ic.cz/

Poza tym oznaczenia poszczególnych wagonów znaczą:
814-człon silnikowy;
914-niskopodłogowy człon rozrządczy (z kabiną lecz bez napędu) występujący w konfiguracji dwuczłonowej;
014-niskopodłogowy człon doczepny (bez kabiny i napędu) występujący w konfiguracji trójczłonowej.

JacekM

Post autor: JacekM »

Mibars pisze:wszystkie tramwaje mają wyświetlacze diodowe
nie wszystkie

wnyku
Posty: 86
Rejestracja: 2007-07-21, 19:46
Lokalizacja: Swidnica

Post autor: wnyku »

nie ważne jakie mają ważne, że firmy: BUSE, która sie tak samo ceni jak R&G czy Pixel (a wydaje mi się, że powinna być tańsza)

Mibars

Post autor: Mibars »

JacekM pisze:
Mibars pisze: wszystkie tramwaje mają wyświetlacze diodowe
nie wszystkie

Owszem. Wielki błąd z mojej strony - nazwałem wyświetlacz pixelowy diodowym....

Chodzilo mi o to, że ani razu nie widziałem "dech".

Za to niektóre autobusy, starsze Karosy, mają filmy - ale ani razu nie widziałem cyfr ustawionych równo...

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Kiedyś pisali w "Świecoie Kolei", że miasto Harrachov ma wzbogacić się o lokalną linię kolejową - co ciekawie, linia ta może być wydłużona aż do Rokytnic nad Jizerou (duży kompleks narciarski Horni Domky - co roku tam jeżdżę :D ) i przekształcona w linię tramwajową :mruga:
Ktoś wie coś na temat tego projektu, czy to dojdzie do skutku :?:

Køemílek

Post autor: Køemílek »

Milenium pisze:To jest głeboka modernizacja Tatry T3?
Może rozruszam na nowo temat. Z informacji, które posiadam jest to tramwaj zbudowany od podstaw, z nowych komponentów. Z Tatrą T3 ma on wspólne papiery, które po zezłomowaniu tamtego trafiają do nowych wozów i uznaje się je za rekonstrukcję poprzednika, jednak jest to pojazd całkowicie nowy.

Oczywiście znajdą się zmodernizowane T3 posiadające ścianę czołową w stylu Vario. Pojazdy takie łatwo jest odróżnić na przykład po oknach części pasażerskiej, które nie są wklejane, a sam wóz nie posiada części niskopodłogowej.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Europa / Świat”