X Dni Transportu Publicznego
X Dni Transportu Publicznego
Trochę w kwestii formalnej, bo tegoroczne DTP w kontekście dnia komunikacji miejskiej mimo, że jubileuszowe to niezbyt atrakcyjne. Bez zwiedzania zajezdni tramwajowej czy autobusowej (jedynie wyjazdy grup z Młocin do zwiedzania ORT na Włościańskiej), zubożone do festynu spółek przewozowych. Za to niezwykle interesujący będzie dzień kolejowy (z racji osobistego udziału w obsłudze konduktorskiej zapraszam do przejazdów pociągiem parowym!). Wszystkie konieczne informacje znajdują się na stronie http://www.ssks.org/dtp/
DTP 2011
Parę drobnych słówek na temat dzisiejszego dnia - X DTP - czyli dnia komunikacji miejskiej.
Tradycyjnie już imprezę zorganizowano na węźle Młociny. Można tam łatwo i szybko dojechać np. metrem
Schemat imprezy bez zmian i nie ma się co tu rozpisywać, ale dla ciekawości chciałbym napisać kilka słów na temat autobusów, które zademonstrowano na DTP
Pomijam już tabor liniowy MZA i PKS-u Grodzisk Mazowiecki (od dziwo PKS przysłał na DTP A559).
Natomiast na DTP pokazano dwa ciekawe autobusy. A pierwszym z nich jest...
Solbus SM12 (ex SM12 LNG dla PTS Kraków)
Jak Zobaczycie na fotkach, autobus nadal jest w barwach PTS-u... to jest to, czym PTS miał wozić mieszkańców Krakowa
http://img155.imageshack.us/img155/7935/dtpsolbus1.jpg
http://img268.imageshack.us/img268/3395/dtpsolbus5.jpg
Zacznę od wady. Niestety razi ta wielka zabudowa tyłu pojazdu. To był autobus w wersji LNG - podejrzewam, że przebudowa tego tyłu jest na tyle skomplikowana i droga, że Solbus próbuje za wszelką cenę sprzedawać autobusy dla PTS-u w takiej wersji (MPK Wałbrzych i MZK Puławy)
Natomiast wnętrze pojazdu robi wrażenie standardowego, ale jest przyjemne
http://img8.imageshack.us/img8/9839/dtpsolbus2.jpg
Troszeczkę razi ta mała rzeźnia - ale dla małych miast to nie będzie miało większego znaczenia.
Teraz jeszcze jedna fotka. Przy okazji widać, że Solbusowi udało się ładnie zakamuflować wewnętrzny wyświetlacz
http://img638.imageshack.us/img638/797/dtpsolbus3.jpg
Kabina kierowcy. W pokazanym autobusie zamontowano pulpit VDO...
http://img33.imageshack.us/img33/1995/dtpsolbus4.jpg
...a przy okazji ciekawy jestem, czy w autobusach dla np. MZK Puławy też pozostawiono pulpit VDO ?
Siedziałem w kabinie. Jest, prosto, ładnie, wygodnie. Kierowca będzie miał stosunkowo dobre miejsce pracy - ale od pasażerów (z boku, po prawej) osłania go jedynie szyba.
Kabina jest pół otwarta. Będzie mu wiało w zimę
Okazji do przejechania się tym pojazdem - nie było
Solaris Urbino 18 Hybrid - SWN Neuss
Autobus nie zrobił na mnie już jakiegoś super wrażenia... zaczynam przyzwyczajać się do pojazdów hybrydowych w Warszawie, ale kilka rzeczy chciałem pokazać.
http://img685.imageshack.us/img685/9281/dtpsu18h1.jpg
http://img836.imageshack.us/img836/782/dtpsu18h8.jpg
Tym razem zacznijmy od kabiny kierowcy. SWN zażyczył sobie pulpit VDO. Ciekawostką są przyciski do otwierania drzwi
http://img689.imageshack.us/img689/1525/dtpsu18h2.jpg
Za plecami kierowcy, na ściance kabiny, znalazłem niewielki ekran LCD - wychodzi na to, że chyba będzie służył jedynie do reklam
http://img220.imageshack.us/img220/2362/dtpsu18h7.jpg
Rolę informatorów o przystankach, pełnią podłużne wewnętrzne wyświetlacze diodowe
http://img593.imageshack.us/img593/9784/dtpsu18h6.jpg
Przejdźmy nieco głębiej do przestrzeni pasażerskiej
Podoba mi się to rozwiązanie. Tego typu układ można spotkać w autobusach dla ZKM Gdańsk (tyle, że odwrotnie - bo do kierunku jazdy)
http://img854.imageshack.us/img854/998/dtpsu18h3.jpg
Wg. mnie SWN dobrze wykorzystał miejsce dla wózka. Ponieważ można tu postawić wózek, ale w przypadku jego braku, po prostu mogą usiąść dwie osoby.
To co jakoś nie przypadło mi do gustu - to ten szary kolor tapicerki foteli... no, ale tak sobie zażyczył przewoźnik
http://img8.imageshack.us/img8/201/dtpsu18h4.jpg
No i przejdźmy na sam koniec autobusu - ten pojazd jest trzy drzwiowy. I wg. mnie ładnie wykorzystano wnętrze tylnego zwisu
http://img143.imageshack.us/img143/6215/dtpsu18h5.jpg
Warto dodać, że ta hybryda ma dwie rzeźnie (po jednej w każdym członie). I miałem okazję usłyszeć jak pracuje. Ponieważ autobus manewrował.
Pojazd ruszył z miejsca silnikiem elektrycznym, ale silnik spalinowy pracował normalnie i przy zwiększonej prędkości przejął inicjatywę... prędkość autobusu była niewielka
Ikarus 260.04, #289, KMKM Warszawa
Były nowości, to teraz trochę historii - #289, KMKM Warszawa. Śliczny. Ludzie z KMKM starali się go maksymalnie odwzorować i naprawdę udało się
http://img824.imageshack.us/img824/310/ ... us2602.jpg
Ech, te białe stopnie w Ikarusach. Kochałem je. Zawsze robiły na mnie wrażenie. Od razu się czuło, że autobus był nowy. Potem w trakcie eksploatacji, ta biała farba powoli znikała i było szaro, buro i ponuro
http://img41.imageshack.us/img41/3775/dtpikarus2603.jpg
Jasny kolor tapicerki foteli niesamowicie rozjaśnia wnętrze. Białe obwódki na fotelach faktycznie były w pierwszych egzemplarzach (zdaje się, że chyba do połowy lat 80-tych - jeśli się mylę, to mnie Poprawcie)
Także autobus jest naprawdę super. Mam nadzieję, że KMKM kiedyś dorobi się muzeum - bo ten autobus byłby świetnym eksponatem. Podobnie jak #5254... którego MZA najpierw wyremontowało, a teraz wysyła do obsługi codziennej
I to jest te kilka słów na dzisiaj... jutro dzień kolejowy
Tradycyjnie już imprezę zorganizowano na węźle Młociny. Można tam łatwo i szybko dojechać np. metrem
Schemat imprezy bez zmian i nie ma się co tu rozpisywać, ale dla ciekawości chciałbym napisać kilka słów na temat autobusów, które zademonstrowano na DTP
Pomijam już tabor liniowy MZA i PKS-u Grodzisk Mazowiecki (od dziwo PKS przysłał na DTP A559).
Natomiast na DTP pokazano dwa ciekawe autobusy. A pierwszym z nich jest...
Solbus SM12 (ex SM12 LNG dla PTS Kraków)
Jak Zobaczycie na fotkach, autobus nadal jest w barwach PTS-u... to jest to, czym PTS miał wozić mieszkańców Krakowa
http://img155.imageshack.us/img155/7935/dtpsolbus1.jpg
http://img268.imageshack.us/img268/3395/dtpsolbus5.jpg
Zacznę od wady. Niestety razi ta wielka zabudowa tyłu pojazdu. To był autobus w wersji LNG - podejrzewam, że przebudowa tego tyłu jest na tyle skomplikowana i droga, że Solbus próbuje za wszelką cenę sprzedawać autobusy dla PTS-u w takiej wersji (MPK Wałbrzych i MZK Puławy)
Natomiast wnętrze pojazdu robi wrażenie standardowego, ale jest przyjemne
http://img8.imageshack.us/img8/9839/dtpsolbus2.jpg
Troszeczkę razi ta mała rzeźnia - ale dla małych miast to nie będzie miało większego znaczenia.
Teraz jeszcze jedna fotka. Przy okazji widać, że Solbusowi udało się ładnie zakamuflować wewnętrzny wyświetlacz
http://img638.imageshack.us/img638/797/dtpsolbus3.jpg
Kabina kierowcy. W pokazanym autobusie zamontowano pulpit VDO...
http://img33.imageshack.us/img33/1995/dtpsolbus4.jpg
...a przy okazji ciekawy jestem, czy w autobusach dla np. MZK Puławy też pozostawiono pulpit VDO ?
Siedziałem w kabinie. Jest, prosto, ładnie, wygodnie. Kierowca będzie miał stosunkowo dobre miejsce pracy - ale od pasażerów (z boku, po prawej) osłania go jedynie szyba.
Kabina jest pół otwarta. Będzie mu wiało w zimę
Okazji do przejechania się tym pojazdem - nie było
Solaris Urbino 18 Hybrid - SWN Neuss
Autobus nie zrobił na mnie już jakiegoś super wrażenia... zaczynam przyzwyczajać się do pojazdów hybrydowych w Warszawie, ale kilka rzeczy chciałem pokazać.
http://img685.imageshack.us/img685/9281/dtpsu18h1.jpg
http://img836.imageshack.us/img836/782/dtpsu18h8.jpg
Tym razem zacznijmy od kabiny kierowcy. SWN zażyczył sobie pulpit VDO. Ciekawostką są przyciski do otwierania drzwi
http://img689.imageshack.us/img689/1525/dtpsu18h2.jpg
Za plecami kierowcy, na ściance kabiny, znalazłem niewielki ekran LCD - wychodzi na to, że chyba będzie służył jedynie do reklam
http://img220.imageshack.us/img220/2362/dtpsu18h7.jpg
Rolę informatorów o przystankach, pełnią podłużne wewnętrzne wyświetlacze diodowe
http://img593.imageshack.us/img593/9784/dtpsu18h6.jpg
Przejdźmy nieco głębiej do przestrzeni pasażerskiej
Podoba mi się to rozwiązanie. Tego typu układ można spotkać w autobusach dla ZKM Gdańsk (tyle, że odwrotnie - bo do kierunku jazdy)
http://img854.imageshack.us/img854/998/dtpsu18h3.jpg
Wg. mnie SWN dobrze wykorzystał miejsce dla wózka. Ponieważ można tu postawić wózek, ale w przypadku jego braku, po prostu mogą usiąść dwie osoby.
To co jakoś nie przypadło mi do gustu - to ten szary kolor tapicerki foteli... no, ale tak sobie zażyczył przewoźnik
http://img8.imageshack.us/img8/201/dtpsu18h4.jpg
No i przejdźmy na sam koniec autobusu - ten pojazd jest trzy drzwiowy. I wg. mnie ładnie wykorzystano wnętrze tylnego zwisu
http://img143.imageshack.us/img143/6215/dtpsu18h5.jpg
Warto dodać, że ta hybryda ma dwie rzeźnie (po jednej w każdym członie). I miałem okazję usłyszeć jak pracuje. Ponieważ autobus manewrował.
Pojazd ruszył z miejsca silnikiem elektrycznym, ale silnik spalinowy pracował normalnie i przy zwiększonej prędkości przejął inicjatywę... prędkość autobusu była niewielka
Ikarus 260.04, #289, KMKM Warszawa
Były nowości, to teraz trochę historii - #289, KMKM Warszawa. Śliczny. Ludzie z KMKM starali się go maksymalnie odwzorować i naprawdę udało się
http://img824.imageshack.us/img824/310/ ... us2602.jpg
Ech, te białe stopnie w Ikarusach. Kochałem je. Zawsze robiły na mnie wrażenie. Od razu się czuło, że autobus był nowy. Potem w trakcie eksploatacji, ta biała farba powoli znikała i było szaro, buro i ponuro
http://img41.imageshack.us/img41/3775/dtpikarus2603.jpg
Jasny kolor tapicerki foteli niesamowicie rozjaśnia wnętrze. Białe obwódki na fotelach faktycznie były w pierwszych egzemplarzach (zdaje się, że chyba do połowy lat 80-tych - jeśli się mylę, to mnie Poprawcie)
Także autobus jest naprawdę super. Mam nadzieję, że KMKM kiedyś dorobi się muzeum - bo ten autobus byłby świetnym eksponatem. Podobnie jak #5254... którego MZA najpierw wyremontowało, a teraz wysyła do obsługi codziennej
I to jest te kilka słów na dzisiaj... jutro dzień kolejowy
To dość typowe w niemieckich autobusach. Śmiesznie zaczyna się robić dopiero kiedy autobus nie ma zewnętrznego IOD i drzwi można otworzyć tylko przyciskiem od środka.J-31 pisze:Ciekawostką są przyciski do otwierania drzwi
To są Niemcy, pewnie jest spięty z magistralą i będzie pokazywał normalne plansze SIP-u (a nie taką prowizorę jak LCD w Warszawie)J-31 pisze: Za plecami kierowcy, na ściance kabiny, znalazłem niewielki ekran LCD - wychodzi na to, że chyba będzie służył jedynie do reklam
Co ciekawe wóz ten ma jeszcze inaczej ułożone fotele niż wałbrzyskie eLeNGeny (u nas zarówno 277 jak i 278 mają różne układy foteli, jeszcze inne niż ten ze zdjęć), w Solcu nie potrafią złożyć dwóch takich samych aut?J-31 pisze:Solbus SM12 (ex SM12 LNG dla PTS Kraków)
No tu jest i tak zdecydowanie większa niż w naszych gazowych Citelisach, tam to jest dwa razy mniejsza.J-31 pisze:Troszeczkę razi ta mała rzeźnia - ale dla małych miast to nie będzie miało większego znaczenia.
Swoją drogą ciekawe czy któreś wozy z niedoszłej krakowskiej dostawy poza wałbrzyskimi egzemplarzami zostały jeszcze w LNG czy wszystkie są już przerobione na ropniaki i będą opychane przy okazji.
Re: DTP 2011
Ładnie Znajdź mi niemieckiego Solarisa który ma inaczej. Standard.J-31 pisze:
No i przejdźmy na sam koniec autobusu - ten pojazd jest trzy drzwiowy. I wg. mnie ładnie wykorzystano wnętrze tylnego zwisu
Właśnie.ppln pisze: To są Niemcy, pewnie jest spięty z magistralą i będzie pokazywał normalne plansze SIP-u (a nie taką prowizorę jak LCD w Warszawie)
Normalny zwis, po prostu zamiast drzwi są 3 siedzenia. A wg mnie największy problem z informacją pasażerską opartą na monitorach LCD to to, że taki monitor kusi by go zapchać niepotrzebnymi informacjami - czyli piękny interfejs, na którym nic nie widać, z tego przystanku można dojść do katedry w której miałeś rekolekcje w liceum, znajdujesz się w bardzo fajnym mieście, za 3 dni Cygańska Noc na plaży, ale na co mogę się przesiąść za 3 przystanki? w ogóle LCD się średnio nadają do SIP-u i lepsze byłyby tradycyjne termometry, wyświetlane na elektronicznym papierze - wtedy byłoby wygodnie, czytelnie i możnaby nawet aktualizować je przy nagłych objazdach, gdyby komuś się chciało. Do tego tradycyjne jednoliniowe wyświetlacze, mogłyby wyświetlać informacje po poznańsku (to jednak nie jest takie złe), tylko możnaby jeszcze dodać datę.
No tylko, że jest to raczej typowo polski problem. Jak to jest u naszych zachodnich sąsiadów Masz takie LCD:
http://www.rp-online.de/polopoly_fs/1.8 ... 449910.jpg
Wyświetlana linia, kierunek, pięć najbliższych przystanków i godzina. A wszelkie najistotniejsze możliwości przesiadki są podawane głosowo zaraz po zapowiedzeniu przystanku.
Ich choć firmy Keolis nie lubię, to trzeba im przyznać, że w ich pociągach jest jeden z najlepszych systemów informacji pasażerskiej. Na LCD są wyświetlane wszystkie najbliższe pociągi które odjeżdżają ze stacji na której pociąg się za chwilę zatrzyma.
http://www.interautomation.de/cms/image ... dfi400.png
I to jak widać z podaniem nie tylko rozkładowego czasu odjazdu ale również aktualnego.
http://www.rp-online.de/polopoly_fs/1.8 ... 449910.jpg
Wyświetlana linia, kierunek, pięć najbliższych przystanków i godzina. A wszelkie najistotniejsze możliwości przesiadki są podawane głosowo zaraz po zapowiedzeniu przystanku.
Ich choć firmy Keolis nie lubię, to trzeba im przyznać, że w ich pociągach jest jeden z najlepszych systemów informacji pasażerskiej. Na LCD są wyświetlane wszystkie najbliższe pociągi które odjeżdżają ze stacji na której pociąg się za chwilę zatrzyma.
http://www.interautomation.de/cms/image ... dfi400.png
I to jak widać z podaniem nie tylko rozkładowego czasu odjazdu ale również aktualnego.
SIP Amalia z pociągu dobry, ale ten pierwszy wygląda tak, jakby na siłę zrobiono SIP z wykorzystaniem LCD.
A w poznańskim SIPie charakterystyczne jest właśnie podawanie nru przystanku z jego nazwą i czasami ,,Linia jakaśtam", to jednak nie jest złe, tylko że niezaznajomieni z nim mogą się zdziwić, czemu linia której nie ma jedzie na nieistniejącą pętlę, skoro wsiadali do czegoś zupełnie innego
A w poznańskim SIPie charakterystyczne jest właśnie podawanie nru przystanku z jego nazwą i czasami ,,Linia jakaśtam", to jednak nie jest złe, tylko że niezaznajomieni z nim mogą się zdziwić, czemu linia której nie ma jedzie na nieistniejącą pętlę, skoro wsiadali do czegoś zupełnie innego
ppln pisze:brakuje istotnej planszy z przewijaną trasą
Bo od tego właśnie jest termometr, a zastępowanie go takimi wyświetlaczami wewnętrznymi znacząco pogarsza informację pasażerską. Po co przewijać trasę na wyświetlaczu, skoro można w każdej chwili wszystko przeczytać z dykty?KKS pisze:Nowe wozy mają boczne wyświetlacze z przewijaną trasą.
A ile razy ma gadać? Choć może rzeczywiście lepiej by było, gdyby po zatrzymaniu się na przystanku X mówiło ,,X. Następny przystanek - Y", możnaby to zsynchronizować z otwieraniem drzwi (tylko co wtedy z N¯) i łatwo byłoby pomijać przystanki przy objazdachppln pisze:gada tylko raz.
No, ja nie jestem w stanie wysiąść na odpowiednim przystanku, jak nie wiem kto ma imieninyppln pisze:to nie jest lepszy patent niż to co proponuje R&G standardowo
Tylko po co Ci cała trasa Chyba najpierw podróż się planuje, a nie wsiada i dowiaduje się, że to nie jedzie tam gdzie chcemy.pmaster pisze:Bo od tego właśnie jest termometr, a zastępowanie go takimi wyświetlaczami wewnętrznymi znacząco pogarsza informację pasażerską.
I jeszcze raz - po co chcesz znać całą trasę skoro interesuje Cię ona wyłącznie od miejsca w którym wsiadłeś Tym gorzej jeżeli nawet nie wiesz na jakim przystanku wsiadłeś ( a znasz tylko docelowy) to tym bardziej na nic Ci się to nie zda, bo nie wiesz ile przystanków pozostało do miejsca docelowego.pmaster pisze:Po co przewijać trasę na wyświetlaczu, skoro można w każdej chwili wszystko przeczytać z dykty?
Moim zdaniem niemieckie rozwiązanie jest bardzo dobre.
Po wyjeździe ze strefy przystankowej: "Następny przystanek: XXX", przy wjeździe do strefy: "[gong] XXX". Nie dotyczy sytuacji, w których odległość jest poniżej 60m.pmaster pisze: A ile razy ma gadać?
Bo dobry wyświetlacz widać z 8-10 metrów, a dobrą dyktę może z dwóch.pmaster pisze:Po co przewijać trasę na wyświetlaczu, skoro można w każdej chwili wszystko przeczytać z dykty?
No to już w ogóle jest majstersztyk. Rozumiem że 38" stretch to droga impreza (i mało kto umie to dobrze oprogramować), ale od tych diod już lepsze są dykty, jeśli i tak są umieszczone z boku.KKS pisze:Nowe wozy mają boczne wyświetlacze z przewijaną trasą.
Krótko mówiąc różnie bywa. I skoro tak to równie dobrze mogłoby po prostu nie być całego wewnętrznego SIPu, przecież podróż trzeba planować przedtem i do tego patrzeć na wyświetlacz przedniAmalio pisze:Tylko po co Ci cała trasa Chyba najpierw podróż się planuje, a nie wsiada i dowiaduje się, że to nie jedzie tam gdzie chcemy
Więc resztę trzeba przede mną schować?Amalio pisze: po co chcesz znać całą trasę skoro interesuje Cię ona wyłącznie od miejsca w którym wsiadłeś
To sobie zobaczę na wyświetlaczu, jaki będzie następnyAmalio pisze:Tym gorzej jeżeli nawet nie wiesz na jakim przystanku wsiadłeś
No właśnie, tak to bym sobie zobaczył.Amalio pisze:a znasz tylko docelowy) to tym bardziej na nic Ci się to nie zda, bo nie wiesz ile przystanków pozostało do miejsca docelowego.
Dykty nie używa się aż tak często i można do niej wtedy podejść i przeczytać, a nie czekać aż schowa się zapowiedź przystanku, godzina i zacznie się przewijać trasappln pisze: Bo dobry wyświetlacz widać z 8-10 metrów, a dobrą dyktę może z dwóch.
ploc naprawdę nie podzielam Twojej opinii. Pomijając to, że siatkę połączeń w Zagłębiu znam dość dobrze, to naprawdę będąc tam w Niemczech czuję pełen komfort wiedząc, że gdziekolwiek nie pojadę głosowe zapowiadanie poinformuje mnie gdzie jestem i czy mam wysiadać. To samo tyczy się niemieckich LCDków. Nie wiem co z mojego punktu widzenia tzn pasażera który jedzie gdzieś tam jest istotnego w tym ile przystanków pośrednich jest przede mną (ani tym bardziej to co było zanim wsiadłem). Interesuje mnie wyłącznie ten docelowy.
Podejrzewam, że to ze względu na wygodę motorniczych.pmaster pisze: Bo od tego właśnie jest termometr, a zastępowanie go takimi wyświetlaczami wewnętrznymi znacząco pogarsza informację pasażerską. Po co przewijać trasę na wyświetlaczu, skoro można w każdej chwili wszystko przeczytać z dykty?
Puma tak ma.pmaster pisze: A ile razy ma gadać? Choć może rzeczywiście lepiej by było, gdyby po zatrzymaniu się na przystanku X mówiło ,,X. Następny przystanek - Y", możnaby to zsynchronizować z otwieraniem drzwi (tylko co wtedy z N¯) i łatwo byłoby pomijać przystanki przy objazdach