Trakcja elektryczna w zimie
Trakcja elektryczna w zimie
Nosiłem się z zamiarem założenia tego tematu praktycznie od pierwszych mrozów. Jednak ostatnie spadki temperatur zmobilizowały mnie do tego ostatecznie
Jak powszechnie wiadomo w powietrzu istnieje pewna zawartość wody, która wraz z nastaniem temperatur ujemnych przyczepia się do różnych ciał stałych i każe się nazywać szadzią tudzież szronem. Jednym z takich lubianych przez zmrożoną wilgoć elementem są druty jezdne trakcji tramwajowej, trolejbusowej czy kolejowej. W takim wypadku następuje oszronienie siecia co za tym idzie pogorszenie kontaktu odbieraków prądu z trakcją. W Gdyni do niedawna jeszcze stosowano w takich wypadkach "przecieranie" sieci za pomocą wkładek żeliwnych przy pierwszych kursach. sposób ten nie jest zbyt skuteczny i nawet po kilkunastu kursach dalej występuje "spawanie" drutów. Najgorsze w tym jest to, że jest to bardzo uciążliwe, zwłaszcza dla pojazdów z rozruchem elektronicznym.
I tu czas w końcu na moje wścibskie pytania . Czy i w jakim stopniu takie zjawiska występują w innych regionach kraju (klimat) I jak sobie radzą z tym problemem przedsiębiorstwa komunikacyjne
Jak powszechnie wiadomo w powietrzu istnieje pewna zawartość wody, która wraz z nastaniem temperatur ujemnych przyczepia się do różnych ciał stałych i każe się nazywać szadzią tudzież szronem. Jednym z takich lubianych przez zmrożoną wilgoć elementem są druty jezdne trakcji tramwajowej, trolejbusowej czy kolejowej. W takim wypadku następuje oszronienie siecia co za tym idzie pogorszenie kontaktu odbieraków prądu z trakcją. W Gdyni do niedawna jeszcze stosowano w takich wypadkach "przecieranie" sieci za pomocą wkładek żeliwnych przy pierwszych kursach. sposób ten nie jest zbyt skuteczny i nawet po kilkunastu kursach dalej występuje "spawanie" drutów. Najgorsze w tym jest to, że jest to bardzo uciążliwe, zwłaszcza dla pojazdów z rozruchem elektronicznym.
I tu czas w końcu na moje wścibskie pytania . Czy i w jakim stopniu takie zjawiska występują w innych regionach kraju (klimat) I jak sobie radzą z tym problemem przedsiębiorstwa komunikacyjne
Największe w tychże miastach. Poza tym Płock to metropolia, a nie „średnie miasto”
¯e nie wspomnę o Gąbinie…
Punkt 5a regulaminu brzmi: Nie masz nic konkretnego do napisania, nie pisz wcale.
Punkt 5l: W tematach toczy się wyłącznie dyskusja związaną z nazwą wątku.
Powyższe uwagi odnoszą się do Twoich obu postów w tym wątku. Początkowo zareagowałem żartobliwie, jednak widzę, że masz ochotę dalej toczyć wymianę zdań nie na temat.
mod. Thomas78
¯e nie wspomnę o Gąbinie…
Punkt 5a regulaminu brzmi: Nie masz nic konkretnego do napisania, nie pisz wcale.
Punkt 5l: W tematach toczy się wyłącznie dyskusja związaną z nazwą wątku.
Powyższe uwagi odnoszą się do Twoich obu postów w tym wątku. Początkowo zareagowałem żartobliwie, jednak widzę, że masz ochotę dalej toczyć wymianę zdań nie na temat.
mod. Thomas78
W Gorzowie wymyślili ze motorniczowie mają nocne dyżury i jeżdżą helmutem a także występują całodobowe dyżury na zmianę 4 mechaników na wypadek opadów śniegu.
Dziś udało mi się nawet fotkę zrobić http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/autobusy. ... 4&nr=80302
Dziś udało mi się nawet fotkę zrobić http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/autobusy. ... 4&nr=80302
Re: Trakcja elektryczna w zimie
Pamiętam, kiedy jeszcze jeździły z Warszawy do Piaseczna trajtki, był to poważny problem. Szczególnie w latach 90-tych. Unieruchomione trolejbusy odcholowywano do zajezdni a obsługę linii 51 przejmowały autobusy, naprędce zbierane z całej Warszawy.u2w pisze:Jednym z takich lubianych przez zmrożoną wilgoć elementem są druty jezdne trakcji tramwajowej, trolejbusowej czy kolejowej. W takim wypadku następuje oszronienie siecia co za tym idzie pogorszenie kontaktu odbieraków prądu z trakcją. (...)
Zastanawiałem się wtedy, jak to robią Rosjanie. Przecież tam cały rok, również w czasie największych śnieżyc, mrozów też jeżdżą trolejbusy. I jeżdżą normalnie.
Co do sieci tramwajowej. TW radzą sobie i to nawet skutecznie.
Zima dała się we znaki także w Łodzi:
Przyczyną było pęknięcie przewodów sieci trakcyjnej od mrozu.Express Ilustrowany pisze: Mróz spowodował też - ok. godz. 7 - zerwanie sieci trakcyjnej nad al. Mickiewicza na wysokości ul. Łąkowej. Mieszkańcy Retkinii zostali odcięci od centrum miasta. Zanim MPK uruchomiło komunikację zastępczą i pasażerowie tramwajów zorientowali się, że ich pojazdy nie pojawią się jak co dzień na przystankach panował spory chaos. (...)
Kilkadziesiąt minut później zerwała się sieć trakcyjna w Zgierzu. "11" i "46" kończyły z tego powodu trasę w Helenówku. Obie awarie udało się usunąć ok. godz. 13. (...)
W Panoramie wczoraj pokazywali GOP i jego problemy z Zimą,mroźnią Zimą.Popękały szyny tramwajowe,pokazywali 105N, która stała w miejscu z powodu mrozu.Współczułem troche pasażerą na przystanku (chyba na dworcu w Katowicach) , którzy spragnieni autobusu natrafili na Jelcza M11 z PKM Bytom jeżeli się nie myle .
Odszranianie sieci w Landskronie
Nie byłem pewien czy napisać ten temat w dziale TECHNIKA, ale mam nadzieję, że piszę w dobrym miejscu. Surfując po internecie znalazłem zdjęcia Volkswagena. Ten pojazd służy do odszraniania sieci. Smaruje sieć jakąś substancją, żeby lód się na niej nie osadzał. Pojazd jest eksploatowany w Landkronie.
http://www.ltek.comernet.pl/ziutek/2005_59lande.jpg
http://www.ltek.comernet.pl/ziutek/2005_59landf.jpg
Przeczytaj sobie ogłoszenie na górze działu. Jeszcze raz zobaczę zdjęcie z innej strony - posypią się warny - i to z wysokią wartością u2w
http://www.ltek.comernet.pl/ziutek/2005_59lande.jpg
http://www.ltek.comernet.pl/ziutek/2005_59landf.jpg
Przeczytaj sobie ogłoszenie na górze działu. Jeszcze raz zobaczę zdjęcie z innej strony - posypią się warny - i to z wysokią wartością u2w
Ostatnio zmieniony 2007-01-10, 22:28 przez przemekk, łącznie zmieniany 5 razy.
Nie. W Gdyni nie istnieje żaden pojazd tego rodzaju. Sieć przeciera po prostu pierwszy trolejbus jaki pojawi się na danej trasie. Kiedyś stosowano nawet do tego celu specjalne wkładki żeliwne do zbieraków, zakładane specjalnie na taki pierwszy kurs.
Natomiast Stary (2x28, 200 i 1142 - lata '78-'96 a nie jak napisano wyżej) nie mają nic wspólnego z taką operacją.
Natomiast Stary (2x28, 200 i 1142 - lata '78-'96 a nie jak napisano wyżej) nie mają nic wspólnego z taką operacją.