EZT-sprawy techniczne

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

EZT-sprawy techniczne

Post autor: ep40 »

TLG pisze:
ep40 pisze:Wtedy raczej by nazwali 16we.

16WE to ED74
plocmaster pisze: A czemu nie 15WE?

15WE jeździ jako ED59
Sorry za offtopa ale jaką taką nazwę fabryczną mają EN57, gdyż
znam bardzo dokładnie nazwy 5B i 6B ale czy kibel ma też nazwę xxWE?

A ogólnie rzecz mówiąc dwie nazwy fabryczne to nic niezwykłego, w końcu pod trzema nazwami kryje się ta sama lokomotywa manewrowa.
SM42-Ls800-6D


Posty wydzielone z tematu SKM Warszawa
Ostatnio zmieniony 2006-12-19, 20:53 przez ep40, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:Sorry za offtopa ale jaką taką nazwę fabryczną mają EN57, gdyż
znam bardzo dokładnie nazwy 5B i 6B ale czy kibel ma też nazwę xxWE?
O ile dobrze pamiętam to nie. W katalogu IPS są tylko oznaczone człon silnikowy i rozrządczy 5B i 6B. Pierwszą jednostką z oznaczeniem jest 3WE czyli EW58. Oznaczenie xxWE nadaje obecny IPS, wcześniej OBRPS.
ep40 pisze:A ogólnie rzecz mówiąc dwie nazwy fabryczne to nic niezwykłego, w końcu pod trzema nazwami kryje się ta sama lokomotywa manewrowa.
SM42-Ls800-6D
SM42 - oznaczenie serii PKP, Ls800-oznaczenie na kolejach przemysłowych. Oznaczeniem fabrycznym jest tu tylko 6D.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

A jest coś takiego jak 2we?
Ja wiem że nie ma ale kolega podobno widział takie coś.

[ Dodano: 2006-12-19, 17:33 ]
I jeszcze 2 rzeczy:
1.Czy EW58 może jeździć w składzie z EN57 i czy mogła EW58 z EW60 kiedy ta druga była jeszcze na chodzie
2.Czy jest sens gadać o sprawach technicznych w temacie o SKM Warszawa?
Uważam że posty "techniczne" należy przenieść do tematu np. "EZT-sprawy techniczne"

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:A jest coś takiego jak 2we?
Mam troche dokumentacji różnych niezrealizowanych jednostek, nie wykluczam, ze i było 2WE. Wydaje mi się, ze to był projekt niedoszłej EN59, która miała być rozwinięciem EN57 jeśli chodzi o układ pudła, a pod względem wózków, całego układu elektrycznego i parametrów ruchowych z EW58 (poza tym , że miała mieć jeden człon silnikowy).
ep40 pisze:.Czy EW58 może jeździć w składzie z EN57
Nie
ep40 pisze:czy mogła EW58 z EW60 kiedy ta druga była jeszcze na chodzie
Nie. Jedno i drugie pytanie cechuje ta sama odpowieć - różna liczba stopni jazdy i odmienność aparatury.
Uważam że posty "techniczne" należy przenieść do tematu np. "EZT-sprawy techniczne"
Zgadzam się. Ale to już sprawa adminów lub modów tego interesu

Adam 4044

Odp

Post autor: Adam 4044 »

Cały czas ten watek pokazuje sie mi jako nieczytany.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

A jakie są nazwy silników elektrycznycych stosowanych po kolei, w EN57, EW58 i EW60 (kiedyś kiedy jeździła na SKM).
Wiem że EW55 i EN57 mają tę samą aparaturę itd...
Czy te już się da sprzęgać ze sobą?
Oraz ile jednostek EN57 może być w składzie (widziałem kiedyś skład 4x kibel w ruchu)?

[ Dodano: 2006-12-21, 14:07 ]
Czemu tyrystorowe kible się psuły i na zwykłe przebudowano?
I czy możliwe jest stworzenie tak jak EN71, kibla pięciowagonowego?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:Czemu tyrystorowe kible się psuły i na zwykłe przebudowano?
Ze względu na słabą jakość krajowych komponentów. Tyrystory m.in przepalały się. Ponad to aparatura podobno zużywała 5% więcej energii i była cięższa. To jeśli chodzi o 2001-2003.
Natomiast wcześniej prowadzono testy z czechosłowacką aparaturą. Zaniechano. Nieoficjalnie dowiedziałem się, że jedna z hipotez dotyczy zakłóceń, wytwarzanych przez czeski chopper.
ep40 pisze:A jakie są nazwy silników elektrycznycych stosowanych po kolei, w EN57, EW58 i EW60
Ufff, stawiasz przede mną pracochłonne zadanie. Jak będe miał czas to posprawdzam. Jeśli mnie ktoś wyręczy -to chwała mu za to.
ep40 pisze:Wiem że EW55 i EN57 mają tę samą aparaturę itd...
Czy te już się da sprzęgać ze sobą?
Nie bardzo, bo żadna EW55 już nieistnieje.
ep40 pisze:Oraz ile jednostek EN57 może być w składzie (widziałem kiedyś skład 4x kibel w ruchu)?
Wątpie. O ile dobrze pamiętam można je łączyć w trzy jednostki i do takiej liczby są przygotowane. Takie pociągi widywałem na WWK.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:Nie bardzo, bo żadna EW55 już nieistnieje.
To ja wiem ale technicznie to sądzę że nie powinno być problemu.
TLG pisze:można je łączyć w trzy jednostki i do takiej liczby są przygotowane
To jest sensowne gdyż wtedy kiedy widziałem te cztery razem, pantografy były podniesione w 1,2 i 4 jednostce a 3-ci EN57 miał je opuszczone.
TLG pisze:Ze względu na słabą jakość krajowych komponentów.
Dobrze widoczne jest to w tramwajach, kiedyś Konstali 106Na było bardzo niewiele i szybko zaniechano stosowanie tyrystorów podczas gdy czeska Tatra używała skutecznie od dawna.
To samo było z Jelczami PR110T.

Gość

Post autor: Gość »

ep40 pisze:kiedyś Konstali 106Na było bardzo niewiele i szybko zaniechano stosowanie tyrystorów podczas gdy czeska Tatra używała skutecznie od dawna.
W przypadku tramwajów tyrystorowych problem stał po obu stronach: producenta i odbiorcy. Odbiorcy trochę się bali układów impulsowych ze względu na brak części. Poza tym prawdopodobnie wymagałoby to zakupów części za dewizy. Dodam tylko, że w Konstalu w latach 90. powstawało jeszcze kilka wagonów 106Na, jednak z braku nabywców ich nie ukończono. Konstal od 1974r. z powodzeniem produkował tyrystorowe lokomotywki dołowe (do transportu w kopalniach) i sprawowały się dobrze.
ep40 pisze:To jest sensowne gdyż wtedy kiedy widziałem te cztery razem, pantografy były podniesione w 1,2 i 4 jednostce a 3-ci EN57 miał je opuszczone.
Prawdopodobnie ściągano uszkodzony skład. Miałeś szczęście, bo to raczej niespotykane zjawisko.
Ostatnio zmieniony 2006-12-22, 11:54 przez Gość, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Prawdopodobnie ściągano uszkodzony skład.
Nie, to było ściąganie SKMek do Gdańska na koncert Jean Michael Jeara 2 lata temu.
Ostatnio zmieniony 2006-12-22, 20:48 przez ep40, łącznie zmieniany 1 raz.

Silgrin4D

Post autor: Silgrin4D »

TLG pisze:
ep40 pisze:A jest coś takiego jak 2we?
Mam troche dokumentacji różnych niezrealizowanych jednostek, nie wykluczam, ze i było 2WE. Wydaje mi się, ze to był projekt niedoszłej EN59, która miała być rozwinięciem EN57 jeśli chodzi o układ pudła, a pod względem wózków, całego układu elektrycznego i parametrów ruchowych z EW58 (poza tym , że miała mieć jeden człon silnikowy).
ep40 pisze:.Czy EW58 może jeździć w składzie z EN57
Nie
ep40 pisze:czy mogła EW58 z EW60 kiedy ta druga była jeszcze na chodzie
Nie. Jedno i drugie pytanie cechuje ta sama odpowieć - różna liczba stopni jazdy i odmienność aparatury.
Uważam że posty "techniczne" należy przenieść do tematu np. "EZT-sprawy techniczne"
Zgadzam się. Ale to już sprawa adminów lub modów tego interesu
Masz dokumentację niezrealizowanych EZT? Możesz coś więcej napisać na ten temat? Baaaaardzo mnie to interesuje, zwłaszcza ew. następcy EN57. Jeśli masz cokolwiek na ten temat, napisz na maila. PLEASE! Jeśli nie, też-inne nieistniejące polskie EZT też są świetnym tematem.

Pozdro,

Silgrin

Mój mail: Silgrin[to coś;)]interia.pl

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Silgrin4D pisze:Masz dokumentację niezrealizowanych EZT?
Trudno tu mówić o jakiejkolwiek dokumentacji. Różne kserokopie materiałów fachowych, w większości wybrakowane (głównie bardzo schematyczne rysunki). Są to rzeczy praktycznie nie do wydobycia. Reszta to notatki i to, co mam w pamięci.
Silgrin4D pisze:zwłaszcza ew. następcy EN57
To co napisałem o 2WE to wszystko. Mam jeszcze ksero schematu, ale mocno niedokładnego.

Cały problem, że archiwa w tej chwili są trudno dostępne. A poza poszukiwaniami mam inne, ważniejsze rzeczy jak praca i studia.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:Mam jeszcze ksero schematu, ale mocno niedokładnego.
A mógłbyś go tutaj zapodać? Co z tego że niedokładny, wystarczy sam zarys.

I mam kolejne pytanie, czy tak jak z EN57 zrobili czteroczłonową EN71,
da się stworzyć taką EW58?
Nie wydaje mi się to problemem gdyż skoro napęd jest w członach czołowych których ilość się nie zmieni, a środkowe to tylko doczepy ze sprężarkami,
to czemu nie?
Szkoda że prezesi SKM tak nie myślą, to by uratowało tylko trochę zmienione EW58 :rotfl: .

I czy da się stworzyć EW58 dwuczłonową (pantografy przenieść to nie problem)?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:A mógłbyś go tutaj zapodać? Co z tego że niedokładny, wystarczy sam zarys.
Jak skończe je sobie przerysowywać wektorowo, to może coś wrzucę.
ep40 pisze:Nie wydaje mi się to problemem gdyż skoro napęd jest w członach czołowych których ilość się nie zmieni, a środkowe to tylko doczepy ze sprężarkami,
to czemu nie?
Trudno mi powiedzieć. Zapewne straciłyby na przyspieszeniu. Mimo wszystko jednak EW58 ma nadal większą moc niż EN71 (1,64MW vs 1,1MW o ile dobrze pamiętam).

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:EN71
Tyle że tu chodzi o te z przeróbek bo 20 EN71 z fabryki miało silniki górskie.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:Tyle że tu chodzi o te z przeróbek bo 20 EN71 z fabryki miało silniki górskie.
Niekoniecznie musiało mieć to wpływ na moc zespołów. Nie mam danych na ten temat, z tego co pamiętam, to EN71 ma 1,1MW mocy . I nie ma to akurat znaczenia w dyskusji pomysłu wydłużenia EW58, zastosowałem to jako porównanie.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Gdzie EN57 i pochodne mają opory? EW58 ma opory na dachu, EW60 przed zmianą rozruchu też miała na dachu.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:EN57 i pochodne mają opory?
Skoro nie ma ich na dachu tzn. że są pod podłogą ;)
Drobna ciekawostka archeologiczna: przedwojenne jednostki EW51/EW52 miały zabudowaną część aparatury za kabiną maszynisty w członie silnikowym, zaś EW53 i EW54 w przedziale w środkowym członie. Dopiero w EW55 i EN57 przeniesiono wszystko pod podłogę.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:Dopiero w EW55 i EN57 przeniesiono wszystko pod podłogę.
A to było chyba inspirowane EN56 która była pierwszym EZT z aparaturą pod podłogą.

TLG pisze:EW51/EW52 miały zabudowaną część aparatury za kabiną maszynisty w członie silnikowym
Człon SA z EW58-018 (to ta tyrystorowa, człon SB był oporowy) miał podobne rozwiązanie (wielkość aparatury tyrystorowej) tyle że nie bezpośrednio za kabiną lecz trochę dalej od niej (cały jeden przedział).
Ostatnio zmieniony 2007-06-30, 00:40 przez ep40, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Swoją drogą w PKP Energetyka pozostało jeszcze kilka jednostek EN56, służą za pociągi sieciowe. Może w przyszłości będzie szansa, by odtworzyć choćby jako eksponat - pomnik jednej takiej jednostki.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”