Autobusy jeżdżące bokiem...

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
Mibars

Autobusy jeżdżące bokiem...

Post autor: Mibars »

Witam!

Już pewnien czas temu przyuważyłem, że autobusy linii 711 (ZTM Warszawa) zazwyczaj jeżdżą odrobinę bokiem....

Przyuważyłem to na początku na Ikarusach - odjeżdżały z przystanku, a ja idąc chodnikiem/poboczem widziałem, że suną nieco bokiem... Myślałem, że to złudzenie optyczne, więc wylazłem na środek ulicy i faktycznie - autobusy, jeden mniej, drugi bardziej, zazwyczaj tył zdawał się jechać nieco bardziej od krawężnika... Dosłownie parę razy widziałem jadące prosto, bądź skrzywione odwrotnie.

"OK", sobie myśle, "Autobusy stare, więc pewnie każdy z nich zaliczył już jakiegoś dzwonka i buda, a może nawet rama się zgieła".

No ale jakie było moje zdziwienie, gdy przyuważyłem to samo zjawisko na Neoplanie (15 metrów) i - o zgrozo - ten sunął dość poważnie bokiem...

Czy to możliwe, żeby wszystkie autobusy były krzywe? (nie wiem, na mocowaniu osi, czy cała buda). Bo to aż dziwne, że chyba każdy jest krzywy... Chyba, że ulegam jakiemuś dziwnemu zjawizu optycznego :)


Swoją drogą - dziś rano nieźle się zdziwiłem, gdy zamiast trupa Ikarusa zobaczyłem krótkiego, nowiutkiego Solarisa :)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

IMO to raczej skrzywienie budy na ramie często występujące w starszych autobusach z bloku wschodniego, pewnie większość H9 sprzed 1989 r. jeździ teraz bokiem ;) Nic wielkiego.
A że Neoplan był skrzywiony — wiesz, każdemu się może zdarzyć, a to są średnio trwałe busy :P

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Z samochodami tak niestety bywa, że jak jest "skręcona" tylna oś, to pojazd może poruszać się bokiem. Skręcenie następuje, albo w wyniku jakiegoś wypadku, albo - tak jak w przypadku autobusów miejskich - raczej trudnej eksploatacji. One są makabrycznie wytłuczone. A zatem mogą "nie trzymać" pewnych parametrów. :retard:
Mibars pisze:Swoją drogą - dziś rano nieźle się zdziwiłem, gdy zamiast trupa Ikarusa zobaczyłem krótkiego, nowiutkiego Solarisa
Mam nadzieję, że ten Solaris poruszał się prosto :mruga:

Lopez

Post autor: Lopez »

Mibars pisze:Swoją drogą - dziś rano nieźle się zdziwiłem, gdy zamiast trupa Ikarusa zobaczyłem krótkiego, nowiutkiego Solarisa
¯yczę więcej takich niespodzianek :D

Mibars

Post autor: Mibars »

Lopez pisze:¯yczę więcej takich niespodzianek
¯eby tylko nikt nie wpadł na pomysł zastapienia nimi 15-metrowych Neoplanów :) Pamiętam ten mega ścisk w Jelczach M121M... Ale już po paru dniach MZA zmądrzało i podmieniło je na niskie, dłuższe Neoplanki :)

J-31 pisze:Mam nadzieję, że ten Solaris poruszał się prosto
Niestety, widziałem go od boku - jakiś taki okropnie krótki się wydawał, myśałem, że 10-metrowy, ale sprawdziłem sobie na Przegubowcu, że MZa parę dni temu zanabyła trochę U12

MIG

Post autor: MIG »

W Ikarusach to normalne ze zad odchodzi od 'pionu', jest to spowodowane niezbyt dobrą regulacją tylnej osi. Która nie prowadzi sie w linii prostej, lecz odbija na bok. Jak jest w innych autobusach to nie wiem. U mnie jedynym innym przykładem skrzywinia wozu jest 'tzw banan. : http://www.autobusybdg.yoyo.pl/displayi ... um=5&pos=0

A tu przykłady 'kulawych' Ikarów.

http://www.autobusybdg.yoyo.pl/displayi ... m=1&pos=35

http://www.autobusybdg.yoyo.pl/displayi ... m=1&pos=34

http://www.autobusybdg.yoyo.pl/displayi ... m=1&pos=44 tutaj widać wyraźnie ze zadek jedzie jak chce.

http://www.autobusybdg.yoyo.pl/displayi ... m=1&pos=58

http://www.autobusybdg.yoyo.pl/displayi ... m=1&pos=64 Tutaj to część b wręcz s... ucieka gdzie pieprz rośnie.

http://www.autobusybdg.yoyo.pl/displayi ... m=2&pos=43

Automaty, nie maja już tego problemu, poprawa jakosci, przykładanie sie mechaników, a moze wiek? Zobacyzmy za kilka lat jak to będzie wyglądać. http://www.autobusybdg.yoyo.pl/displayi ... m=3&pos=22

Mibars

Post autor: Mibars »

Ten Jelcz... Masakra, jadąc bałbym, że się złamie ;)

No i nr 3416 - normalnie tragedia, tak odstaje od linii prostej...

Tyle, że Ikarusy mają skrętne koła w doczepce - skręt kół jest proporcjonalny do zgięcia w przegubie - czyżby mechanizm skręcający te koła "przeskoczył" o parę ząbków? ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

MIG pisze:Automaty, nie maja już tego problemu, poprawa jakosci, przykładanie sie mechaników, a moze wiek?
Raczej wiek. One za kilka lat też tak będą wyglądać ;)

MIG

Post autor: MIG »

Mibars pisze:No i nr 3416 - normalnie tragedia, tak odstaje od linii prostej...
Juz nie jeździ. Został tylko 3410 i nienaganny 3421.
J-31 pisze:One za kilka lat też tak będą wyglądać
Wszystko mozliwe, biorac pod uwage ze jeźdzą na lini 69, która biegnie przez całe miasto... .

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”