Szyby uchylne

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
wnyku
Posty: 86
Rejestracja: 2007-07-21, 19:46
Lokalizacja: Swidnica

Szyby uchylne

Post autor: wnyku »

Witam.
Czy jest ktoś na forum znający mechanizm działania szyby uchylnej.
Nurtuje mnie ten temat, ze zmianą położenia szyby z zamkniętej na otwartą.
Dokładnie chodzi o element zaznaczony znakiem zapytania.
Za pomoc z góry dzięki :-)
Obrazek

ppln

Post autor: ppln »

Pewnie to zwykły zaizolowany zawias po prostu

wnyku
Posty: 86
Rejestracja: 2007-07-21, 19:46
Lokalizacja: Swidnica

Post autor: wnyku »

Zwykły zawias nie sprężynuję do dwóch pozycji

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

Też mi się wydaje, że to zawias z dwoma wglębieniami lub z dwoma zapadkami.
Albo chociaż coś takiego:
ObrazekObrazek

wnyku
Posty: 86
Rejestracja: 2007-07-21, 19:46
Lokalizacja: Swidnica

Post autor: wnyku »

Czy takie zawiasy są używane gdzieś prócz okien uchylnych, bo nie za bardzo mogę sobie to wyobrazić.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Podobną zasadą działania charakteryzują się niektóre zawiasy meblowe ;)

wnyku
Posty: 86
Rejestracja: 2007-07-21, 19:46
Lokalizacja: Swidnica

okna uch

Post autor: wnyku »

Śmieszne, przeglądając stronę pod linkiem nasunęła mi się jedna myśl o oknach:
Stare ikarusy miały duże przestronne szyby przesuwne, które są hałaśliwe dlatego zmieniono je na mniejsze i nie tłukące. Z czasem ktoś "mądry" zamienił je na uchylne, bo są nowocześniejsze. Szyby uchylne wyglądają estetycznie jednak dla większości pasażerów nie spełniają swojego zadania, więc znowu wraca się do dużych szyb przesuwnych "ale się nie tłukących".
Tu nasuwa się pytanie: Czy nie można było przeskoczyć 20 lat ewolucji udoskonalając okna ikarusa, żeby nie trzeszczały? Mielibyśmy mniej kosztów. A jeśli ktoś wyskoczy z tekstem :"że teraz stosuję się klimę" to od razu mu odpowiem, że jest to super rozwiązanie dla tych którym się z pieniędzmi przelewa a Polska do takich nie należy.
Z poważaniem Wnyku

Posty wydzielone z tematu "Merkavim". Mod. J-31 ;)

Matt
Posty: 86
Rejestracja: 2006-07-06, 08:59
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Matt »

Dominik pisze:A ja zauważyłem w na jednym zdjęciu autobusu, zamontowano wycieraczkę czyszczącą boczną szybę kierowcy.
Trzeba jakoś kule i odłamki usunąć z opancerzonej szyby :mruga:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

wnyku pisze:Stare ikarusy miały duże przestronne szyby przesuwne, które są hałaśliwe dlatego zmieniono je na mniejsze i nie tłukące. Z czasem ktoś "mądry" zamienił je na uchylne, bo są nowocześniejsze. Szyby uchylne wyglądają estetycznie jednak dla większości pasażerów nie spełniają swojego zadania, więc znowu wraca się do dużych szyb przesuwnych "ale się nie tłukących".
Te uchylne okna, to wg. mnie była jedynie moda, która przyszła z zachodu. Na zachodzie przeważają autobusy z uchylnymi oknami. A przecież nasze niskopodłogowe busy to są jednak pojazdy, tudzież konstrukcje zachodnie - MAN, Mercedes, nawet Solaris (przecież konstrukcję opracowywano w Niemczech), etc. ;)

Na szczęście ktoś mądry stwierdził, że uchylne okna nie są wystarczające. I dzięki mu za to.... marne to pocieszenie dla mieszkańców tych miast, gdzie już królują autobusy z oknami uchylnymi, a co więcej wciąż się takie kupuje. Okna przesuwne to wciąż wyjątki na mapie kraju :mruga:

Swoją drogą problemy z tłukącymi się oknami odsuwnymi - jak dotąd - miał tylko MAN (w Lions'ach dla ITS Oddz. W-wa). Pozostali nie mieli tych problemów (pozostali tzn. Solaris, Scania, a nawet Jelcz ;) )

wnyku
Posty: 86
Rejestracja: 2007-07-21, 19:46
Lokalizacja: Swidnica

Post autor: wnyku »

J-31 pisze:Swoją drogą problemy z tłukącymi się oknami odsuwnymi - jak dotąd - miał tylko MAN (w Lions'ach dla ITS Oddz. W-wa). Pozostali nie mieli tych problemów (pozostali tzn. Solaris, Scania, a nawet Jelcz )
Tak, tylko że te okna "nie tłukące" są małe, a sztuką jest zrobić takie a'la Ikarus, żeby były nie tłukące. Osobiście uważam, że nie jest to wielką filozofią, ale wszystkiego sam robić do autobusów nie będę :). Dlatego jakby ktoś miał namiar na te w/w okna to baaaardzo ładnie mu podziękuje.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

wnyku pisze:Tak, tylko że te okna "nie tłukące" są małe, a sztuką jest zrobić takie a'la Ikarus, żeby były nie tłukące.
Małe przesuwne wystarczają.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

wnyku pisze:Tak, tylko że te okna "nie tłukące" są małe, a sztuką jest zrobić takie a'la Ikarus, żeby były nie tłukące
W przypadku najnowszych Solarisów III generacji (np. MZA, pomijając Mobilisa) te okna wcale nie są takie małe. Są naprawdę duże, tylko minimalnie mniejsze jak np. w Ikarusie :mruga:

PE 099

Post autor: PE 099 »

Krakowskie MPK zamawia pojazdy z oknami przesuwnymi zajmującymi 50% okna. Nawet Bombardiery z pierwszej serii (2001-2015) mają wymieniane z uchylnych na przesuwne duże. A pytanie do warszawiaków: Czemu u Was jest wręcz odwrotnie :?: :!: Z odsuwanych na uchylne. :wall: :retard:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

PE 099 pisze:A pytanie do warszawiaków: Czemu u Was jest wręcz odwrotnie :?:
To nie do końca jest tak. Wcale nie jest odwrotnie.

Po prostu - tak jak napisałem wcześniej - mieliśmy modę na okna uchylne. Zarówno w autobusach jak i w tramwajach. 105N2k, oraz "Bulwy" mają okna uchylne. Głupota.
Na szczęście "Hipolity" mają już okna odsuwane, no a PESA ma okna uchylne, ale to jest pierwszy w historii wagon w pełni klimatyzowany ;)

Z autobusami jest podobnie. Przez całe lata 90-te większość autobusów niskopodłogowych miała okna uchylne (tylko Jelcze mają odsuwane), a obecnie wszystkie, nowo kupowane autobusy mają okna odsuwane.

No, a teraz coś co dotyczy bezpośrednio Twojego pytania. Dlaczego odwrotnie ?
Otóż nasz ajent "Moblis" kupił w 2003 roku 53 SUrbinetto 10 z odsuwanymi oknami. I oni w kilku pojazdach wymienił okna odsuwane na uchylne. I tylko z jednej strony. Wg. mnie chcieli ułatwić sobie naklejanie reklam. Ponieważ okna z drugiej strony wciąż są odsuwane ;)

PE 099

Post autor: PE 099 »

A w Manach NG363 z ITS-u?? :retard:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

PE 099 pisze:A w Manach NG363 z ITS-u??
Najpierw odsuwane, ale wypadały i powymieniali na razie na pełne i uchylne jak leci, ale teraz znów są odsuwane

PE 099

Post autor: PE 099 »

To co oni tacy nie zdecydowani :?: :rotfl: U nas jakoś szyby nie wylatują... :D Tyle że MPK się po dostawie NG313 wypięło się tym miejscem gdzie plecy kończą swą szanowną nazwę, na Mana :!:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

PE 099 pisze:To co oni tacy nie zdecydowani
Przecież szyby montowane fabrycznie były wadliwe, nie? Trzeba było wymienić, a że nie od razu dało się załatwić porządne, to na razie zamontowali byle co, byleby trzymało się w ramie.
PE 099 pisze:U nas jakoś szyby nie wylatują...
Macie uchylne

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

PE 099 pisze:Tyle że MPK się po dostawie NG313
To macie NG313?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

PE 099 pisze:A w Manach NG363 z ITS-u?? :retard:
Już wróciły szyby odsuwane do wszystkich Lionsów :mruga:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”