Pasażer a guziki

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
PE 099

Pasażer a guziki

Post autor: PE 099 »

W Krakowie Ci się bez naciśnięcia nie obejdzie. O ile w tramwajach mamy we wszystkich wagonach system Samodzielnego/ Indywidualnego Otwierania Drzwi, działa od 1986 roku. Natomiast w autobusach mamy w 48% (sic!) ten system i stosujemy go od 01.08.2007. Myślę że do końca tego roku będą miały wszystkie wozy. A Warszawiacy się do dziś "uczą" otwierać drzwi w tramwajach. :mruga: :diabeł:

Posty wydzielone z tematu: "MPK Częstochowa Sp. z o.o". Mod J-31
Ostatnio zmieniony 2007-08-09, 23:52 przez PE 099, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

PE 099 pisze:A Warszawiacy się do dziś "uczą" otwierać drzwi w tramwajach.
U nas rozwiązanie stosowane jest tylko w sezonie grzewczym. Z punktu widzenia motorniczego to i tak bez różnicy, który guzik wciśnie, więc poza sezonem o "ciepłym guziku" wszyscy zapominają. Przyznam, że jak jestem w Krakowie, to zdarza mi się zapomnieć o wciśnięciu przycisku.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

PE 099 pisze:A Warszawiacy się do dziś "uczą" otwierać drzwi w tramwajach.
W jakich tramwajach?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ep40 pisze:W jakich tramwajach?
Warszawskich, głównie Konstale i cegły, czasem też i PESy

PE 099

Post autor: PE 099 »

TLG pisze: U nas rozwiązanie stosowane jest tylko w sezonie grzewczym. Z punktu widzenia motorniczego to i tak bez różnicy, który guzik wciśnie, więc poza sezonem o "ciepłym guziku" wszyscy zapominają. Przyznam, że jak jestem w Krakowie, to zdarza mi się zapomnieć o wciśnięciu przycisku.
A jaki ból macie by używać tego cały rok :?:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

PE 099 pisze:A jaki ból macie by używać tego cały rok
Zawsze może zdarzyć się jakiś moher, z którym trzebaby było się użerać, bo on nie wiedział, że trzeba nacisnąć. Po co sobie utrudniać życie?

PE 099

Post autor: PE 099 »

Z naszych Krakowskich obserwacji wynika że osoby starsze lepiej sobie radzą z naciśnięciem guzika, niż młodzież :o:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

PE 099 pisze:W Krakowie Ci się bez naciśnięcia nie obejdzie.
W Krakowie jest jeszcze ciekawiej. Tramwajowe przystanki na żądanie. Coś co w Warszawie jest w ogóle nie dopomyślenia :D
PE 099 pisze:A jaki ból macie by używać tego cały rok :?:
Być może się mylę, ale mamy trzy problemy:

:strzałka: po pierwsze primo nie wszystkie wagony mają przyciski do otwierania drzwi. Nie wszystkie 105-ki i nie wszystkie 13N. W przypadku tych ostatnich TW postanowiły wreszcze - w trakcie remontów - stopniowo wprowadzać CG.

:strzałka: po drugie primo przyciski do otwierania drzwi - zarówno te na zewnątrz jak i te w środku - nie są dobrze opisane. Czasami przyciski wewnętrzne się różnią. Odnalezienie przycisku zarówno na burcie wagonu jak i w środku a potem jego naciśnięcie - wymaga myślenia. I tu zaczyna się problem.

W wielu miastach Polski - Kraków, Poznań, Gdańsk - oznaczenia są duże, czytelne, jednolite (Poznań jako wzór) łatwo wpadają w oko. Są zrozumiałe

:strzałka: no i trzecie primo. Otwieranie drzwi przez pasażera wprowadzane jest sezonowo. A i tak nie jest realizowane w rzeczywistości. Z moich obserwacji wynika, że w sezonie zimowych część motorniczych otwiera drzwi, a część "uaktywnia" przycisk drzwi. Skutek tego jest taki, że ludzie się gubią. Prowadzący po prostu robią - każdy inaczej i po swojemu.

A tymczasem ten system powinien był działać cały rok - może za wyjątkiem ogromnych upałów (25-35 st. C). Ludzie w końcu by się przyzwyczaili. I naciskali przycisk drzwi odruchowo ;)

Reasumując. Mieszkańcy Warszawy mają często problem z myśleniem, ale z drugiej strony ZTM wcale im tego nie ułatwia. :mruga:

PE 099

Post autor: PE 099 »

Jakiś kłopot jest z cytowaniem :shocked:

Ale co do przystanków N/¯ tramwajowych mamy tylko kilka... Ale są stosowane... :mruga:

Tzn. Jaki jest kłopot z cytowaniem ? J-31 ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

J-31 pisze:no i trzecie primo. Otwieranie drzwi przez pasażera wprowadzane jest sezonowo. A i tak nie jest realizowane w rzeczywistości. Z moich obserwacji wynika, że w sezonie zimowych część motorniczych otwiera drzwi, a część "uaktywnia" przycisk drzwi. Skutek tego jest taki, że ludzie się gubią. Prowadzący po prostu robią - każdy inaczej i po swojemu.
W Poznaniu to jest tylko teoretyczne. Jedni motorniczy używają tego cały rok, inni w ogóle. Jeszcze inni używają sezonowo :mruga:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

KKS pisze:W Poznaniu to jest tylko teoretyczne. Jedni motorniczy używają tego cały rok, inni w ogóle. Jeszcze inni używają sezonowo :mruga:
No dobrze, ale jak zauważyłem ludzie odruchowo zawsze naciskają przycisk otwierania drzwi ;)

ppln

Post autor: ppln »

W Łodzi przyciski są używane praktycznie we wszystkich autobusach w nie wyposażonych, z wyjątkiem odkurzaczy (mają wyjątkowo toporny system, kierowca woli nacisnąć boczny przycisk otwierania zbiorczego, świetna przeróbka swoją drogą). W nowych Volvach maksymalnie skopano ustawienie przycisków (działa tylko ten na drzwiach, pozostałe 2 to alarm (głośny) i N¯), więc nie zawsze kierowcom chce się użerać z "tymi co wiedzą lepiej". Z kolei w najnowszych Citarach (krótkich) ktoś wymyślił sobie przycisk blokowania drzwi. Działa to tak, że jeśli pasażer naciśnie niewielki niebieski przycisk pod CG drzwi nie zamkną się same dopóki kierowca nie zdejmie blokady lub sam ich nie zamknie,

Jeśli chodzi o tramwaje to tutaj nie ma reguły, CG są używane mniej więcej przez połowę kierowców i 3/4 na pustych przystankach.

I prawo przycisków pasażerskich
Pasażer zawsze naciśnie przycisk, ale z reguły jest to ten, który wywołuje największy hałas w kabinie kierowcy, bądź też nie otwiera drzwi

PE 099

Post autor: PE 099 »


ppln

Post autor: ppln »

Mało powiedziane...
W Łodzi wszyscy sobie doskonale radzą z obsługą CG. A jeśli tak dbają o dobro niewidomych pasażerów to nic chyba w tym trudnego żeby umieścić czytniki RFID przy drzwiach (takie działające na 0,5 m) i dać niewidomym odpowiednie piloty. Sprzęgnięcie czytników z systemem CG to nic trudnego (podpięcie jednego kabelka), a koszt takiego pilota to mniej niż 10 zł (wliczając w to oczywiście cenę plastiku). Skoro takie rozwiązanie sprawdza się w Warszawie z kasownikami to dlaczego tutaj nie użyć tego w takim celu?

Ryszard49

Post autor: Ryszard49 »

Witam.
W Bydgoskich tramwajach otwieranie drzwi przez pasażera wprowadzono we wszystkich jednostkach tramwajowych. Motorniczy może sterować otwieraniem wszystkich drzwi z pulpitu, względnie przełączyć na system otwierania drzwi przez pasażera.Sygnałem dla pasażera o załączeniu otwierania drzwi w opcji " otwieranie dla pasażera" jest podświetlenie przycisków otwierania drzwi. Opcja ta załącza się po całkowitym zatrzymaniu się tramwaju.
Pozdrawiam.

PE 099

Post autor: PE 099 »

Tak jest w każdej 105-tce "na świecie" że jak motorowy uruchomi IOD to się guzior zaświeca. Zresztą w każdym pojeździe guziory się zaświecają gdy uruchomi się IOD.

Ryszard49

Post autor: Ryszard49 »

Witam.
Kolega PE 099 napisał:
Tak jest w każdej 105-tce "na świecie" że jak motorowy uruchomi IOD to się guzior zaświeca. Zresztą w każdym pojeździe guziory się zaświecają gdy uruchomi się IOD.
Po załączeniu przez motorniczego przełącznika otwierania drzwi przez pasażera uruchomi się układ ( podświetlą się przyciski otwierania drzwi przez pasażera) dopiero po całkowitym zatrzymaniu tramwaju, ponieważ system wpięty jest w obwód zwalniaków.
Pozdrawiam.

Matthew

Post autor: Matthew »

Zależy to też od tego czy jest załączona blokada drzwi, bo wtedy można nawet podczas jazdy drzwi otworzyć.

Ryszard49

Post autor: Ryszard49 »

Witam.
Kolega Matthew napisał:
Zależy to też od tego czy jest załączona blokada drzwi, bo wtedy można nawet podczas jazdy drzwi otworzyć.
Wagony typu 105Na (805Na) nie posiadają takiej opcji jak blokada drzwi.
Pozdrawiam.

PE 099

Post autor: PE 099 »

Zapewne chodziło mu o blokadę otwarcia drzwi podczas jazdy. U nas mimo że setki 105-tek przechodzą NG to tylko kilka ma ów blokadę...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”