Różnice - M11 a 120M/120MM1

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

siekierowy pisze:M11 ma wszystkie koła Trilexy, nie tylko z przodu.
Pierwsze słyszę. Wszystkie wrocławskie M11 miały tylko przednie koła trilexy.
siekierowy pisze:Patrząc z perspektywy czasu to migi okazały się dużo lepszymi autobusami niż PR110/120M.
Prosta konstrukcja, łatwo dostępne części zamienne robią swoje.

Wrocławskie M11, jednak z biegiem czasu stawały się magazynem części zamiennych dla pozostałych M11 oraz Ikarusów 280.26, no i także po części przez łatwo rdzewiejące nadwozie, znikły szybciej, niż Ikarusy.

Zaś obecnie, Jelcze 120MM/1 są najtrwalszymi solówkami w MPK Wrocław.
Są chwalone i przezywane przez kierowców, ferrari (ze względu na kolory malowania i dość duże przyspieszenie) i czołg (gdyż w przypadku stłuczki z autem osobowym wychodzą bez większego uszczerbku).

Najbardziej przypominającym oryginalnego Jelcza 120MM/1 we Wrocławiu, jest #9022.
Zachował oryginalną tylną ścianę jak i siedzenia.
#9010 zaś co prawda również posiada oryginalną tylną ścianę i siedzenia, lecz klapa silnika jest już nieco inna.
Również i DLA Wrocław jest zadowolona ze swoich 120M i M120 Supero. Autobusy te bardzo dobrze znoszą przejażdżki po typowej niemieckiej kostki brukowej, łatanej później przez Polaków ;) I są dosyć tanie w utrzymaniu.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

siekierowy pisze:pedały płaskie stojące, PR110 i 120M, skrzyni FPS S4-95 czterobiegowa, pedały kwadratowe wchodzące w podłogę
Eee… Czyli M11 ma pedały takie jak w Syrenie albo Nysie, a PR110/120M takie umocowane na zawiasach do podłogi? O to chodzi?
siekierowy pisze:Patrząc z perspektywy czasu to migi okazały się dużo lepszymi autobusami niż PR110/120M.
To jest dyskusyjna kwestia.
Kędzior pisze:Prosta konstrukcja, łatwo dostępne części zamienne robią swoje.
A PR110 nie ma prostej konstrukcji i łatwo dostępnych części zamiennych? Chodzi o to, że o ile PR110 to projektowany na warunki francuskie autobus z dodatkowo jeszcze osłabioną konstrukcją poprzez wydłużenie, a M11 to Ikarus 260 z innym nadwoziem — wiadomo, co to oznacza.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

plocmaster pisze:
Kędzior pisze:Prosta konstrukcja, łatwo dostępne części zamienne robią swoje.
A PR110 nie ma prostej konstrukcji
Odniosłem się tutaj do prostoty kontrukcji podwozia Csepel/Ikarus 260. :mruga:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Myślę, że wtedy trudno było w ogóle znaleźć coś skomplikowanego. Chodzi o to, że podwozie 260-tki było o wiele bardziej wytrzymałe niż PR110.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

plocmaster pisze:Czyli M11 ma pedały takie jak w Syrenie albo Nysie, a PR110/120M takie umocowane na zawiasach do podłogi? O to chodzi?
Tak, tyle, że na odwrót. M11 miał pedały takie jak Ikarus czyli podobne do obecnie stosowanych - również w prod. współczesnych. Peerki miały pedały hamulca i sprzęgła wychodzące z podłogi - prawie kwadratowe "na słupkach", natomiast pedał gazu przymocowany obrotowo do obudowy nagrzewnicy - taki pręt z kawałkiem blaszki na końcu ;)

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Pierwsze słyszę. Wszystkie wrocławskie M11 miały tylko przednie koła trilexy.
Tak, muszę ci przyznać rację, mig ma trilexy tylko z przodu. Wynika to z faktu że przednia oś jest produkcji radzieckiej (LiAZ) a tylna węgierskiej (Raba) więc koła są inne. Już niestety trochę zapomniałem te autobusy, nasze MZK wycofało ostatnie ok. 3 lata temu, PKS ma już tylko dwie sztuki.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Co prawda niezbyt zgodnie z nazwa tematu, ale nadal dotyczące Jelczy pytanie:
Jak się odróżnia PR110 od 120M (pomijając lata produkcji)?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Jeśli ma okna w uszczelkach popatrz na to czy między oknem kierowcy a następnym lub pierwszymi drzwiami i oknem jest wąski pasek blachy, czy szeroki — 120M mają szerokie. Oprócz tego 120M ma 2 rzeźnie

[ Dodano: 09 Lut 2009 22:20 ]
Ale z tą blachą między oknami to nie zawsze się sprawdza, zazwyczaj tak, ale są wyjątki

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

PAFAWAG pisze: Jak się odróżnia PR110 od 120M (pomijając lata produkcji)?
Było już na forum i to nawet nie raz. 120M ma szeroki słupek za kabiną kierowcy, a PRa wąski, to samo po drugiej stronie tyle, że za pierwszymi drzwiami, w 120M nie ma tych wlotów powietrza ( wywietrzników czy jak to tam nazwać ) pomiędzy którymi jest wnęka na film.
To tyle wymyśliłem na szybko.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

PAFAWAG pisze:Co prawda niezbyt zgodnie z nazwa tematu, ale nadal dotyczące Jelczy pytanie:
Jak się odróżnia PR110 od 120M (pomijając lata produkcji)?
Gdybyś to pytanie zadał jakieś 15 lat temu, to odpowiedź na nie byłaby śmiesznie prosta. Ponieważ 120MM/1 były wtedy fabrycznie nowe. Natomiast PR110 były wtedy w miarę świeże i... co najważniejsze nie przerabiane.

Natomiast obecnie PR-ki przechodzą różnego rodzaju remonty i Możesz mieć naprawdę poważny problem w rozróżnieniu obu typów. I po prostu do każdego takiego pytania Powinieneś dodać zdjęcie, gdyż każdy przypadek trzeba rozpatrywać oddzielnie.

I dla przykładu Jelcz z KM Płock sp. z o.o, czy Uwierzyłbyś, że to jest PR110 ? :mruga:
:strzałka: http://jakub131.webd.pl/plock23.JPG
:strzałka: http://jakub131.webd.pl/plock16.JPG

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T »

J-31 pisze:I dla przykładu Jelcz z KM Płock sp. z o.o, czy Uwierzyłbyś, że to jest PR110 ?
Kratkę za 3-cimi drzwiami nadal ma oryginalną ...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Skoda 16T pisze:Kratkę za 3-cimi drzwiami nadal ma oryginalną ...
Zgadza się. Trzeba się wpatrywać w szczegóły ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

J-31 pisze:I dla przykładu Jelcz z KM Płock sp. z o.o, czy Uwierzyłbyś, że to jest PR110 ?
Przecież ma wąski pasek blachy. Ale są w Płocku i peerki z szerokim (czy odwrotnie, nie pamiętam) :retard:

DiFi

Czym sie różni 120M od PR110?

Post autor: DiFi »

Witam!
Może uda mi się w końcu dowiedzieć czym się różnią na zewnątrz i w ogule pierwsze wersje Jelcza 120M od PR110?

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »


Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar »

Podstawowe różnice w skrócie - inny silnik (w 120M turbo), inny układ miejsc (w 120M dwie rzeźnie), inne okna (mała szyba z tyłu, prawie wszystkie okna otwierane), inny przód (u góry zcięte a nie wystające do przodu jak w berlietach)

Szczegółowo detale w 120M:
inna kratka z tyłu, inne (plastikowe zamiast aluminiowych) mocowania poręczy do siedzeń, poręcze nad drzwiami wygięte dochodzące do poręczy pionowych, inne tylne lampy (ze światłami cofania połączonymi z resztą), czarne obudowy zaworów otwierania awaryjnego drzwi, minimalnie inna deska kierowcy, zewnątrz naklejki z napisami JELCZ i 120M zamiast odlewanych lub aluminiowych literek PR110, szeroki słupek za oknem kierowcy, wyższe tylne boczne klapy (za osią tylną od strony kierowcy) + inne widoczne od razu (tj. wspomniany inny układ siedzeń, inne gałki do odsuwania okien, wyżej ostatni rząd siedzeń)
Oczywiście mowa tu o fabrycznych różnicach.

Więcej o PR110 tu: http://gsmk.org.pl/podstrony/tabor_wpk/jelcz_pr110.php
Więcej o 120M tu: http://gsmk.org.pl/podstrony/tabor_wpk/jelcz_120m.php
Także z załączeniem graficznym gdzie widać różnice.

A jeśli chodzi ci o rozpoznanie naszych sądeckich wozów to gorzej bo PRki i 120tki są lekko zmasakrowane przez różne modernizacje. Po prostu przejedź się #372, #373 lub #375 a potem berlietem - inny dźwięk silnika, inne przyspieszenie, inne wnętrze - to poznasz od razu.

DiFi

Post autor: DiFi »

Po wnętrzu poznaje, ale jak stoje na przystanku to zawsze sie zastanwiam co to podjeżdza ale teraz już wiem. Dzieki wielkie

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

DiFi pisze:Po wnętrzu poznaje, ale jak stoje na przystanku to zawsze sie zastanwiam co to podjeżdza ale teraz już wiem. Dzieki wielkie
Nie będę już dublował wypowiedzi Zanzara. Zanzar bardzo ładnie Ci to opisał.

Nie tylko w Nowym Sączu, ale również w innych miastach, gdzie jeszcze eksploatowane są Jelcze PR110 - będziesz miał spore problemy z odróżnieniem PR110 od 120M. Po prostu PR110 w wielu przypadkach - coraz częściej - są już tak zmodyfikowane, że naprawdę nawet najbardziej wprawne oko będzie miało z tym problem.

I pisząc te słowa przypomina mi się przemyski Jelcz PR110M CNG (#383), który jeszcze w 2007 roku, wyglądał tak

:strzałka: http://www.phototrans.eu/14,66552,0,Jel ... G_383.html

A od 2008 roku (czyli od czasu NG w Woli Dalszej) wygląda już tak
:strzałka: http://www.phototrans.eu/14,350574,0,Je ... G_383.html
:strzałka: http://www.phototrans.eu/14,347023,0,Je ... G_383.html

Konia z rzędem temu, kto patrząc na to zdjęcie i nie patrząc na opis tych fotek powie lub napisze, że to nie jest 120M :mruga:
Ostatnio zmieniony 2009-11-04, 13:06 przez J-31, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

Bo to jest 120M :P

Bartek

Post autor: Bartek »

J-31 pisze:czyli od czasu remontu w Mielcu
Gdzie :?:
Matlik pisze:Bo to jest 120M
No właśnie. To jest nadwozie 120M ale w papierach nadal jako PR110.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”