Różnice - M11 a 120M/120MM1

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
PAFAWAG

Różnice - M11 a 120M/120MM1

Post autor: PAFAWAG »

Zawsze podobały mi się takie Jelcze. Czasami widzę je jeszcze w niemalże oryginalnym stanie, nadal rozwożącymi pasażerów (np. podczas przejazdu przez Bełchatów). I zawsze zadaję sobie pytanie: czy to był M11, czy może 120M? A może 120MM1?
Chciałbym się dowiedzieć, jakie są różnice między tymi modelami Jelczy.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Różnice - M11 a 120M/120MM1

Post autor: Przemek »

PAFAWAG pisze:M11, czy może 120M? A może 120MM1?
Chciałbym się dowiedzieć, jakie są różnice między tymi modelami Jelczy.
O ile pomiędzy M11 a 120M różnica widoczna jest natychmiast (różnica wysokości podłogi, umiejscowienie silnika) to w porównaniu 120M a 120MM/1 jest więcej problemów.

Jelcz M11
Obrazek
Obrazek

Jelcz M11 jest 11metrowym autobusem z silnikiem umieszczonym pod podłogą, pomiędzy osiami (zatem wszystkie wejścia są 3 stopniowe), Od 120MM i 120M wyróżnia go brak tylnej kanapy i inny układ siedzeń.
Silnik jaki posiadają Jelcze M11 to znana nam z Ikarusów 260.04, jednostka RABA D2156.

Jelcz 120MM/1 1. generacji (120M z silnikiem Mana spełniającym normy Euro I)
Obrazek

Jelcz 120M/3 2. generacji (120M z silnikiem Mielca spełniającym normy Euro 3)
Obrazek

Jelcze 120M i 120MM mają 12metrów i są zmodernizowaną wersją Jelczy-Berlietów PR110M.
Mają one silnik z tyłu na tylnym zwisie, a podłoga od tyłu do produ przebiega pochyło - w przednich drzwiach 1 stopień, w środkowych - 2 niskie stopnie, a w tylnych - 2 duże stopnie.

Różnice pomiędzy 120M/x a 120MM/x polegają przede wszystkim na różnych silnikach (MM - silnika Mana M-silnik mielca)
W środku zaś główną różnicą jest podwyższony stopień na tylnym zwisie za 3 drzwiami w 120MM, 120MM/x i jego brak w 120M z silnikami mielca.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Rozpisałeś się, a ja w paru zdaniach podsumuję tak:
- M11 od PR110 i 120M różni się długością (brak okienka za ostatnimi drzwiami), innym układem foteli, podłogą i często felgami
- 120M od PR110 różni się pasmem blachy między oknem kierowcy/drzwiami a następnym oknem (popatrz sobie na zdjęciach): PR110 właściwie go nie ma, 120M ma szerokie. Aczkolwiek zdarzały się podmiany bud, wobec czego trafiają się też np. PR110 z szerokim pasem (w Płocku jest taki). A jeśli okna są wklejane, to zazwyczaj 120M

Mibars

Post autor: Mibars »

hmm ja to sobie inaczej podsumuje:

PR110/110U
- szyba kierowcy i drzwi blisko szyb przedziału pasażerskiego
- 12 metrów, długi tylny zwis, przed i za tylnymi drzwiami okienka, 7 szyb pasażerskich po lewej
-pochyła podłoga wysoka z tyłu, niska z przodu
-Mała kratka wentylacyjna silnika przy tylnych drzwiach
-duża tylna szyba

M11
-Szyba kierowcy/ drzwi oddalone od szyb przedziału pasażerskiego
- 11 metrów, krótki tyln<font color=blue><b>i</b></font> zwis, brak małych okien przy tylnych drzwiach, 6 szyb pasażerskich po lewej
-równa, wysoka podłoga
-brak kratki wentylacyjnej przy tylnych drzwiach
-duża tylna szyba

120M
-Szyba kierowcy/ drzwi oddalone od szyb przedziału pasażerskiego
- 12 metrów, długi tylny zwis, przed i za tylnymi drzwiami okienka, 7 szyb pasażerskich po lewej
-pochyła podłoga wysoka z tyłu, niska z przodu
-Kratka wentylacyjna silnika wycięta z kawałka blachy, duża lub mała
-mała tylna szyba
-brak stopnia na silnik pod siedzeniami ostatniego rzędu

120MM
-Szyba kierowcy/ drzwi oddalone od szyb przedziału pasażerskiego
- 12 metrów, długi tylny zwis, przed i za tylnymi drzwiami okienka, 7 szyb pasażerskich po lewej
-pochyła podłoga wysoka z tyłu, niska z przodu
-Kratka wentylacyjna silnika wycięta z kawałka blachy, duża lub mała
-mała tylna szyba
-stopień na silnik pod siedzeniami ostatniego rzędu

Dodam, że wnioskuje to ze zdjęć i z waszych opisów... Nie wiem jak wygląda ten "podwyższony stopień z tyłu" w żadnym z w wym autobusów...

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Do tego opisu dołóż sobie jeszcze jedną cechę: w M11 brak z wiadomych względów tylnej klapy.
Nie PR110/110U a Pr110U/110M ;)
No i sprawa z tylną szybą - z tym bywa różnie, w zależności od oryginalności blacharki.
To tak samo jak z frontami.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

...a i PR-ki z oknami wymienionymi na wklejone się zdarzają, poza tym w KM Płock jeździ 120M z budą od PR110 (albo odwrotnie), więc odstęp między oknem (oknami) a drzwiami może mylić

Mibars

Post autor: Mibars »

no rzesz te wszystkie Jelcze to jeden diabeł, czego by teraz nie remontować, to i tak na dzień dzisiejszy wyjdzie Jelcz Supero/Mastero czy jak im tam :)

Ktos ,podobno zrobił nawet niskowejściowego PRa... więc widać, że te wszystkie jelcze, to i tak prawie to samo :)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Mibars pisze:no rzesz te wszystkie Jelcze to jeden diabeł, czego by teraz nie remontować, to i tak na dzień dzisiejszy wyjdzie Jelcz Supero/Mastero czy jak im tam
Mastero ma równą linię okien (i parę innych dupereli), remontowane gnioty MZA tego nie mają
Mibars pisze:Ktos ,podobno zrobił nawet niskowejściowego PRa...
Heniutek Dyrda z Świdnicy
Mibars pisze:więc widać, że te wszystkie jelcze, to i tak prawie to samo
Niestety, muszę się z tym zgodzić…

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Jeszcze jedna różnica między M11, a resztą, przednie koła w Migu to Trilexy, a w pozostałych zwykłe.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Panowie, ale czego by tu nie pisać, opisywać, dobry mkm, który co nieco wie - nie musi być super specjalistą d/s zawiłości technicznych taboru - to i tak o ile jest spostrzegawczy, potrafi na pierwszy rzut oka rozpoznać, czy ten Jelcz to PR110, czy M11. :chytry:

A jeśli M120, to czy jest oryginalnym M120, czy przerobioną PR-ką ;)

Kamil

Post autor: Kamil »

plocmaster pisze:Heniutek Dyrda z Świdnicy
Musze Cię poprawić. Nie ze Świdnicy a ze Słotwiny

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Na jedno wychodzi.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

J-31 pisze:
A jeśli M120, to czy jest oryginalnym M120, czy przerobioną PR-ką ;)
Jeżeli przebudowa jest kompleksowa to jest to trudne, więc wiedzą to raczej osoby z okolic gdzie jeździ konkretny Jelcz.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Mibars pisze:Nie wiem jak wygląda ten "podwyższony stopień z tyłu" w żadnym z w wym autobusów...
Pojawia się on w Jelczach 120MM i M121M i wszystkich innych, mających silnik Mana, jako dodatkowa "podpórka pod nogi" na tylnym siedzeniu zaraz za trzecimi drzwiami.

siekierowy

Post autor: siekierowy »

M11 ma wszystkie koła Trilexy, nie tylko z przodu. Oczywiście te autobusy różnią się też skrzynią biegów o czy nikt nie wspomniał. M11-skrzynia Csepel ASH75 pięciobiegowa, pedały płaskie stojące, PR110 i 120M, skrzynia FPS S4-95 czterobiegowa, pedały kwadratowe wchodzące w podłogę, chociaż można też spotkać odmianę z silnikiem Mielca i automatem, 120MM i pochodne skrzynia automatyczna trzy lub czterobiegowa. poza tym zawieszenie, M11 sztywna mosty na miechach, pozostałe z przodu niezależne na podwójnych wachaczach i sprężynach + miechy, tył resory piórowe+ miechy. Właściwie te autobusy wspólne mają jedynie nadwozie i to nie całe bo mig ma krótsze. Patrząc z perspektywy czasu to migi okazały się dużo lepszymi autobusami niż PR110/120M.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

siekierowy pisze:M11 ma wszystkie koła Trilexy, nie tylko z przodu.
Pierwsze słyszę. Wszystkie wrocławskie M11 miały tylko przednie koła trilexy.
siekierowy pisze:Patrząc z perspektywy czasu to migi okazały się dużo lepszymi autobusami niż PR110/120M.
Prosta konstrukcja, łatwo dostępne części zamienne robią swoje.

Wrocławskie M11, jednak z biegiem czasu stawały się magazynem części zamiennych dla pozostałych M11 oraz Ikarusów 280.26, no i także po części przez łatwo rdzewiejące nadwozie, znikły szybciej, niż Ikarusy.

Zaś obecnie, Jelcze 120MM/1 są najtrwalszymi solówkami w MPK Wrocław.
Są chwalone i przezywane przez kierowców, ferrari (ze względu na kolory malowania i dość duże przyspieszenie) i czołg (gdyż w przypadku stłuczki z autem osobowym wychodzą bez większego uszczerbku).

Najbardziej przypominającym oryginalnego Jelcza 120MM/1 we Wrocławiu, jest #9022.
Zachował oryginalną tylną ścianę jak i siedzenia.
#9010 zaś co prawda również posiada oryginalną tylną ścianę i siedzenia, lecz klapa silnika jest już nieco inna.
Również i DLA Wrocław jest zadowolona ze swoich 120M i M120 Supero. Autobusy te bardzo dobrze znoszą przejażdżki po typowej niemieckiej kostki brukowej, łatanej później przez Polaków ;) I są dosyć tanie w utrzymaniu.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

siekierowy pisze:pedały płaskie stojące, PR110 i 120M, skrzyni FPS S4-95 czterobiegowa, pedały kwadratowe wchodzące w podłogę
Eee… Czyli M11 ma pedały takie jak w Syrenie albo Nysie, a PR110/120M takie umocowane na zawiasach do podłogi? O to chodzi?
siekierowy pisze:Patrząc z perspektywy czasu to migi okazały się dużo lepszymi autobusami niż PR110/120M.
To jest dyskusyjna kwestia.
Kędzior pisze:Prosta konstrukcja, łatwo dostępne części zamienne robią swoje.
A PR110 nie ma prostej konstrukcji i łatwo dostępnych części zamiennych? Chodzi o to, że o ile PR110 to projektowany na warunki francuskie autobus z dodatkowo jeszcze osłabioną konstrukcją poprzez wydłużenie, a M11 to Ikarus 260 z innym nadwoziem — wiadomo, co to oznacza.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

plocmaster pisze:
Kędzior pisze:Prosta konstrukcja, łatwo dostępne części zamienne robią swoje.
A PR110 nie ma prostej konstrukcji
Odniosłem się tutaj do prostoty kontrukcji podwozia Csepel/Ikarus 260. :mruga:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Myślę, że wtedy trudno było w ogóle znaleźć coś skomplikowanego. Chodzi o to, że podwozie 260-tki było o wiele bardziej wytrzymałe niż PR110.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

plocmaster pisze:Czyli M11 ma pedały takie jak w Syrenie albo Nysie, a PR110/120M takie umocowane na zawiasach do podłogi? O to chodzi?
Tak, tyle, że na odwrót. M11 miał pedały takie jak Ikarus czyli podobne do obecnie stosowanych - również w prod. współczesnych. Peerki miały pedały hamulca i sprzęgła wychodzące z podłogi - prawie kwadratowe "na słupkach", natomiast pedał gazu przymocowany obrotowo do obudowy nagrzewnicy - taki pręt z kawałkiem blaszki na końcu ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”