Co oznaczaja D, N, R w Solarisie 18
Co oznaczaja D, N, R w Solarisie 18
Witam,co oznaczają przyciski na desce rozdzielczej solarisa urbino18 D,R,N i jak działaja???
Jedno drugiego nie wykluczaplocmaster pisze:D to raczej położenie
D- drive
N - neutral
R - reverse
BTW, mam nadzieję, że kol. maro614 zapoznał się z regulaminem, bo nie chciałbym za kolejny tak napisany post wlepić warna - prawie na "dzień dobry".
Ostatnio zmieniony 2007-12-22, 11:24 przez u2w, łącznie zmieniany 1 raz.
A mnie dodatkowo zastanawia brak "P" (Park). Czyżby hamulce pneumatyczne wystarczały?
Za to trochę dziwi mnie fakt, że w starszych Ikarusach czasem można dodatkowo spotkać "overdrive" biegu pierwszego... Czy nawet drugiego (ale to chyba nie był Ikarus). Ptrzy tak krótkich przełożeniach dodatkowa blokada najwyższego biegu była raczej zbędna
Za to trochę dziwi mnie fakt, że w starszych Ikarusach czasem można dodatkowo spotkać "overdrive" biegu pierwszego... Czy nawet drugiego (ale to chyba nie był Ikarus). Ptrzy tak krótkich przełożeniach dodatkowa blokada najwyższego biegu była raczej zbędna
Nie ma. Jak zejdzie powietrze to hamulce się blokują i po krzyku. Przed wyłączeniem silnika każdy kierowca zawodowy ma odruch zaciągania hamulca.Mibars pisze:A mnie dodatkowo zastanawia brak "P" (Park). Czyżby hamulce pneumatyczne wystarczały?
Za to trochę dziwi mnie fakt, że w starszych Ikarusach czasem można dodatkowo spotkać "overdrive" biegu pierwszego... Czy nawet drugiego (ale to chyba nie był Ikarus). Ptrzy tak krótkich przełożeniach dodatkowa blokada najwyższego biegu była raczej zbędna
Co do blokady biegów 1 i 2 to rzeczywiście były i okazały się zbędne - praktycznie nikt tego nie używa. Dlatego też nie występują w nowszych modelach skrzyń.
ASR ma bardzo ograniczone możliwości działania, ponieważ nie ma możliwości regulowania dostarczanego momentu obrotowego na koła tak jak noga kierowcy w manualu. Taki to urok Diesli... Te blokady bardzo się przydają w warunkach, gdzie naprawdę bywają problemy z podjazdem. W mieście o niskich różnicach poziomów raczej są zbędne.
Odgrzebałem trochę stary temat i odpowiem koledze dlaczego w autobusach nie ma położenia P tak jak w osobówkach. W samochodach osobowych położenie P blokuje skrzynię mechanicznie poprzez wysunięcie bolca, który wchodzi w wycięcia na obwodzie specjalnego koła połączonego mechanicznie z mechanizmem różnicowym a przez to z kołami. W autobusie taki bolec musiałby mieć bardzo duże rozmiary żeby utrzymać kilkanaście ton na wzniesieniu, dlatego nie stosuje się go, wystarczą hamulce postojowe pneumatyczne bardzo mocne (w przeciwieństwie do hamulca linkowego w osobówce z reguły słabego). poza tym w Solarisach nie ma reguły że są tylko położenia RND, zależy jaka skrzynia jest założona może tyż być RND123. Właściwie jedynymi liczącymi się producentami automatów są Voith i ZF i prawie wszyscy producenci autobusów stosują ich skrzynie.Mibars pisze:A mnie dodatkowo zastanawia brak "P" (Park). Czyżby hamulce pneumatyczne wystarczały?
Za to trochę dziwi mnie fakt, że w starszych Ikarusach czasem można dodatkowo spotkać "overdrive" biegu pierwszego... Czy nawet drugiego (ale to chyba nie był Ikarus). Ptrzy tak krótkich przełożeniach dodatkowa blokada najwyższego biegu była raczej zbędna