Co oznaczaja D, N, R w Solarisie 18

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
maro614

Co oznaczaja D, N, R w Solarisie 18

Post autor: maro614 »

Witam,co oznaczają przyciski na desce rozdzielczej solarisa urbino18 D,R,N i jak działaja???

kombino

Post autor: kombino »

Są to przyciski skrzyni biegów (i gdybym był TLG napisałbym,że ignorancją jest takie pytanie, nie bierz tego do siebie maro614 bo każdy może pytać o wszystko) D-jazda drogowa, do przodu. N-bieg jałowy(luz) R-wsteczny bieg. Pozdrawiam

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

D to raczej położenie, w którym skrzynia sama przełącza biegi spośród wszystkich dostępnych biegów do jazdy w przód

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

plocmaster pisze:D to raczej położenie
Jedno drugiego nie wyklucza ;)
D- drive
N - neutral
R - reverse

BTW, mam nadzieję, że kol. maro614 zapoznał się z regulaminem, bo nie chciałbym za kolejny tak napisany post wlepić warna - prawie na "dzień dobry".
Ostatnio zmieniony 2007-12-22, 11:24 przez u2w, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

R to raczej reverse, albo „rakietnyj”. Ale i tak generalnie chodzi o jazdę do tyłu.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

No, masz rację, mój błąd - poprawiłem. Spotkałem się z jeszcze jednym terminem: "return gear".

maro614

Post autor: maro614 »

dziękuje za odpowiedzi.Pozdrawiam

Mibars

Post autor: Mibars »

A mnie dodatkowo zastanawia brak "P" (Park). Czyżby hamulce pneumatyczne wystarczały?

Za to trochę dziwi mnie fakt, że w starszych Ikarusach czasem można dodatkowo spotkać "overdrive" biegu pierwszego... Czy nawet drugiego (ale to chyba nie był Ikarus). Ptrzy tak krótkich przełożeniach dodatkowa blokada najwyższego biegu była raczej zbędna :)

TJ

Post autor: TJ »

Mibars pisze:A mnie dodatkowo zastanawia brak "P" (Park). Czyżby hamulce pneumatyczne wystarczały?

Za to trochę dziwi mnie fakt, że w starszych Ikarusach czasem można dodatkowo spotkać "overdrive" biegu pierwszego... Czy nawet drugiego (ale to chyba nie był Ikarus). Ptrzy tak krótkich przełożeniach dodatkowa blokada najwyższego biegu była raczej zbędna :)
Nie ma. Jak zejdzie powietrze to hamulce się blokują i po krzyku. Przed wyłączeniem silnika każdy kierowca zawodowy ma odruch zaciągania hamulca.

Co do blokady biegów 1 i 2 to rzeczywiście były i okazały się zbędne - praktycznie nikt tego nie używa. Dlatego też nie występują w nowszych modelach skrzyń.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

TJ pisze:Co do blokady biegów 1 i 2 to rzeczywiście były i okazały się zbędne - praktycznie nikt tego nie używa.
Czasem się przydaje, np. na oblodzonych podjazdach, a płockie Conecta jakoś je mają (nie zwróciłem uwagi w innych busach).

Mibars

Post autor: Mibars »

Nie wiem jak Ty, ale ja na śliskiej nawierzchni unikam niskich biegów...

Zaś w automacie można po prostu dodać mało gazu... No, chyba chodzi ci o to, że kierowcy autobusów stosują metodę "na przetarcie" śniegu pod kołami :)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Mibars pisze:Zaś w automacie można po prostu dodać mało gazu...
To będzie za mało

ppln

Post autor: ppln »

Można liczyć na ASR ;)

Ansylium

Post autor: Ansylium »

ASR ma bardzo ograniczone możliwości działania, ponieważ nie ma możliwości regulowania dostarczanego momentu obrotowego na koła tak jak noga kierowcy w manualu. Taki to urok Diesli... Te blokady bardzo się przydają w warunkach, gdzie naprawdę bywają problemy z podjazdem. W mieście o niskich różnicach poziomów raczej są zbędne.

Mibars

Post autor: Mibars »

Chyba, że mamy idealną szklankę i jedno z kół stanie na przystanku w dziurze :)

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Mibars pisze:A mnie dodatkowo zastanawia brak "P" (Park). Czyżby hamulce pneumatyczne wystarczały?

Za to trochę dziwi mnie fakt, że w starszych Ikarusach czasem można dodatkowo spotkać "overdrive" biegu pierwszego... Czy nawet drugiego (ale to chyba nie był Ikarus). Ptrzy tak krótkich przełożeniach dodatkowa blokada najwyższego biegu była raczej zbędna :)
Odgrzebałem trochę stary temat i odpowiem koledze dlaczego w autobusach nie ma położenia P tak jak w osobówkach. W samochodach osobowych położenie P blokuje skrzynię mechanicznie poprzez wysunięcie bolca, który wchodzi w wycięcia na obwodzie specjalnego koła połączonego mechanicznie z mechanizmem różnicowym a przez to z kołami. W autobusie taki bolec musiałby mieć bardzo duże rozmiary żeby utrzymać kilkanaście ton na wzniesieniu, dlatego nie stosuje się go, wystarczą hamulce postojowe pneumatyczne bardzo mocne (w przeciwieństwie do hamulca linkowego w osobówce z reguły słabego). poza tym w Solarisach nie ma reguły że są tylko położenia RND, zależy jaka skrzynia jest założona może tyż być RND123. Właściwie jedynymi liczącymi się producentami automatów są Voith i ZF i prawie wszyscy producenci autobusów stosują ich skrzynie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”