autobusy - skrajnia dynamiczna
autobusy - skrajnia dynamiczna
Witam
Znaleźć wymiary autobusu to nie kłopot, ale nie mogę znaleźć jednej informacji. Jaką "skrajnię" dynamiczną w czasie zakrętów zajmuje autobus 8/10/12/15/18m. Chodzi mi jaką potrzebuje szerokość pasa.
Oraz jakie są min promienie skrętu i względem czego to jest (osi pojazdu, wewnętrznej/zewnętrznej krawędzi pojazdu).
Za pomoc będę wdzięczny.
Znaleźć wymiary autobusu to nie kłopot, ale nie mogę znaleźć jednej informacji. Jaką "skrajnię" dynamiczną w czasie zakrętów zajmuje autobus 8/10/12/15/18m. Chodzi mi jaką potrzebuje szerokość pasa.
Oraz jakie są min promienie skrętu i względem czego to jest (osi pojazdu, wewnętrznej/zewnętrznej krawędzi pojazdu).
Za pomoc będę wdzięczny.
Nie do końca jasno się wyraziłeś. Chodzi ci o to jakie warunki musi spełniać autobus, czy o to jakie promienie skrętu ma konkretny model/typ. Jeśli chodzi o część pierwszą to właściwe przepisy są w dyrektywie 97/27/WE parlamentu europejskiego i rady wraz z późniejszymi zmianami.
Jeżeli chodziło o to to proszę bardzo, a jeżeli nie to napisz co dokładnie cię interesuje.DYREKTYWA 97/27/WE pisze:Każdy pojazd silnikowy i każda naczepa muszą być w stanie wykonać skręt w każdą stronę o pełne 360°
w obszarze wyznaczonym dwoma koncentrycznymi kołami, z których koło zewnętrzne ma promień 12,5 m, a koło wewnętrzne 5,30 m, przy czym żaden z najbardziej wystających na zewnątrz punktów nie może wystawać
poza obwód kół.
No to tu jest temat bardziej skomplikowany. To zależy od wymiarów głównych (zwis przedni, tylny, rozstaw osi) oraz od konstrukcji samej osi przedniej - maksymalny kąt skrętu kół. Czasami jest tak, że minimalny promień w prawo i w lewo jest nieco inny - to zależy od konstrukcji osi przedniej. Reasumując - każdy autobus ma te wartości inne.
Nie, nie ma uśrednionych (powiedzmy, że ja nie znam ). Niestety dla różnych modeli też wartości nie znam. Producenci się tym jakoś nie chwalą, a i w przetargach nie pojawia się zapis, że promień musi być taki, a taki. Generalnie wszyscy spełniają po prostu zapisy norm i więcej się tematem nie zajmują. W mojej ocenie ten promień minimalny (tzn. zakreślany przez element pojazdu najbliżej środka okręgu) będzie wynosił ok. 4m, a maksymalny (tzn. ten element, który zakreśla największy okręg) to ok. 11m. Oczywiście mówimy o autobusie o dł. 12m
A nie możesz sobie... policzyć?
Znasz długość i szerokosć pojazdu, rozstaw osi, długosć zwisów, promień zawracania.
"Najciaśniej" przez zakręt przechodzi tylne wewnętrzne koło, "najszerzej" przedni zewnętrzny narożnik. Trochę geometrii i powinno dać się wszystko bezproblemowo obliczyć. Przy zabawie z przegubowcem trzeba by sprawdzić, czy koło w przyczepce nie jedzie ciaśniej, niż środkowe.
Spróbujmy...
Zewnętrzny promien już masz jako daną, poszukujesz wewnętrzny. Mierzysz przedni zwis plus rozstaw osi i masz odległosć "przodu" od tylnej osi - a na niej jest koło, które jedzie najciaśniej. Tylna oś zawsze jest rownoległa z promieniem skrętu. No to z pitagorasa (przeciwprostokatna to promień, przyprostokątna numer jeden to długość zwisu plus rozstaw osi). Z tego obliczasz drugą przyprostokątną.
Wynik odejmujesz od promienia (wyjdzie ci odległość zewnętrznego tylnego koła od promienia skrętu), dodajesz 255cm (szerokosć pojazdu) i gotowe!
Na upartego można by nawet skrypt do excela napisać, co by to liczył dla różnych autobusów
EDIT: Jak powiedziałem tak zrobiłem
Samolicząca się szerokosć
Aha! Nie gwarantuje 100% bezbłednosci
Hmm chyba coś pochrzaniłem... Wydaje mi się, że za duże wyniki wychodzą... Ale matematycznie żadnego błedu nie widze... Może błąd w założeniu, że tylna oś zawsze leży na promieniu? Sam nie wiem...
Znasz długość i szerokosć pojazdu, rozstaw osi, długosć zwisów, promień zawracania.
"Najciaśniej" przez zakręt przechodzi tylne wewnętrzne koło, "najszerzej" przedni zewnętrzny narożnik. Trochę geometrii i powinno dać się wszystko bezproblemowo obliczyć. Przy zabawie z przegubowcem trzeba by sprawdzić, czy koło w przyczepce nie jedzie ciaśniej, niż środkowe.
Spróbujmy...
Zewnętrzny promien już masz jako daną, poszukujesz wewnętrzny. Mierzysz przedni zwis plus rozstaw osi i masz odległosć "przodu" od tylnej osi - a na niej jest koło, które jedzie najciaśniej. Tylna oś zawsze jest rownoległa z promieniem skrętu. No to z pitagorasa (przeciwprostokatna to promień, przyprostokątna numer jeden to długość zwisu plus rozstaw osi). Z tego obliczasz drugą przyprostokątną.
Wynik odejmujesz od promienia (wyjdzie ci odległość zewnętrznego tylnego koła od promienia skrętu), dodajesz 255cm (szerokosć pojazdu) i gotowe!
Na upartego można by nawet skrypt do excela napisać, co by to liczył dla różnych autobusów
EDIT: Jak powiedziałem tak zrobiłem
Samolicząca się szerokosć
Aha! Nie gwarantuje 100% bezbłednosci
Hmm chyba coś pochrzaniłem... Wydaje mi się, że za duże wyniki wychodzą... Ale matematycznie żadnego błedu nie widze... Może błąd w założeniu, że tylna oś zawsze leży na promieniu? Sam nie wiem...