autobusy - skrajnia dynamiczna

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
spex

autobusy - skrajnia dynamiczna

Post autor: spex »

Witam
Znaleźć wymiary autobusu to nie kłopot, ale nie mogę znaleźć jednej informacji. Jaką "skrajnię" dynamiczną w czasie zakrętów zajmuje autobus 8/10/12/15/18m. Chodzi mi jaką potrzebuje szerokość pasa.

Oraz jakie są min promienie skrętu i względem czego to jest (osi pojazdu, wewnętrznej/zewnętrznej krawędzi pojazdu).

Za pomoc będę wdzięczny.

maly_miki

Post autor: maly_miki »

Nie do końca jasno się wyraziłeś. Chodzi ci o to jakie warunki musi spełniać autobus, czy o to jakie promienie skrętu ma konkretny model/typ. Jeśli chodzi o część pierwszą to właściwe przepisy są w dyrektywie 97/27/WE parlamentu europejskiego i rady wraz z późniejszymi zmianami.
DYREKTYWA 97/27/WE pisze:Każdy pojazd silnikowy i każda naczepa muszą być w stanie wykonać skręt w każdą stronę o pełne 360°
w obszarze wyznaczonym dwoma koncentrycznymi kołami, z których koło zewnętrzne ma promień 12,5 m, a koło wewnętrzne 5,30 m, przy czym żaden z najbardziej wystających na zewnątrz punktów nie może wystawać
poza obwód kół.
Jeżeli chodziło o to to proszę bardzo, a jeżeli nie to napisz co dokładnie cię interesuje.

spex

Post autor: spex »

Dokładnie, chodzi mi o to szerokość pasa potrzebuje autobus na wykonanie skrętu. I chodzi mi o ogólne dane iż np 12 metrowie zrobi skręt o promieniu 10 metrów i będzie potrzebował do tego pas o szerokości np 3,5 metra.

Chodzi mi tylko wielkości ogólne dla danej wielkości pojazdów:
Obrazek

maly_miki

Post autor: maly_miki »

No to tu jest temat bardziej skomplikowany. To zależy od wymiarów głównych (zwis przedni, tylny, rozstaw osi) oraz od konstrukcji samej osi przedniej - maksymalny kąt skrętu kół. Czasami jest tak, że minimalny promień w prawo i w lewo jest nieco inny - to zależy od konstrukcji osi przedniej. Reasumując - każdy autobus ma te wartości inne.

spex

Post autor: spex »

Niema jakiś uśrednionych? ew mógł byś podać wartości dla kilku różnych modeli?

maly_miki

Post autor: maly_miki »

Nie, nie ma uśrednionych (powiedzmy, że ja nie znam ;) ). Niestety dla różnych modeli też wartości nie znam. Producenci się tym jakoś nie chwalą, a i w przetargach nie pojawia się zapis, że promień musi być taki, a taki. Generalnie wszyscy spełniają po prostu zapisy norm i więcej się tematem nie zajmują. W mojej ocenie ten promień minimalny (tzn. zakreślany przez element pojazdu najbliżej środka okręgu) będzie wynosił ok. 4m, a maksymalny (tzn. ten element, który zakreśla największy okręg) to ok. 11m. Oczywiście mówimy o autobusie o dł. 12m

Mibars

Post autor: Mibars »

A nie możesz sobie... policzyć?

Znasz długość i szerokosć pojazdu, rozstaw osi, długosć zwisów, promień zawracania.

"Najciaśniej" przez zakręt przechodzi tylne wewnętrzne koło, "najszerzej" przedni zewnętrzny narożnik. Trochę geometrii i powinno dać się wszystko bezproblemowo obliczyć. Przy zabawie z przegubowcem trzeba by sprawdzić, czy koło w przyczepce nie jedzie ciaśniej, niż środkowe.

Spróbujmy...

Zewnętrzny promien już masz jako daną, poszukujesz wewnętrzny. Mierzysz przedni zwis plus rozstaw osi i masz odległosć "przodu" od tylnej osi - a na niej jest koło, które jedzie najciaśniej. Tylna oś zawsze jest rownoległa z promieniem skrętu. No to z pitagorasa (przeciwprostokatna to promień, przyprostokątna numer jeden to długość zwisu plus rozstaw osi). Z tego obliczasz drugą przyprostokątną.

Wynik odejmujesz od promienia (wyjdzie ci odległość zewnętrznego tylnego koła od promienia skrętu), dodajesz 255cm (szerokosć pojazdu) i gotowe!

Na upartego można by nawet skrypt do excela napisać, co by to liczył dla różnych autobusów :)

EDIT: Jak powiedziałem tak zrobiłem :)
Samolicząca się szerokosć :)

Aha! Nie gwarantuje 100% bezbłednosci :)

Hmm chyba coś pochrzaniłem... Wydaje mi się, że za duże wyniki wychodzą... Ale matematycznie żadnego błedu nie widze... Może błąd w założeniu, że tylna oś zawsze leży na promieniu? Sam nie wiem...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”