Napęd 6x4 w przegubowcach

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Napęd 6x4 w przegubowcach

Post autor: Coffee »

Nurtuje mnie ta sprawa od dawna. Jakim cudem (albo urządzeniem) jest przekazywany napęd na środkową oś w autobusach przegubowych, z silnikiem umieszczonym z tyłu członu B(np. CN94UA 6x4 czy PR180.2)!?

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

http://www.phototrans.eu/14,318893,0,Re ... 0_2_4.html
Pewnie są nawet dwa wały. Skrzynia -> oś C + oś C -> Oś B
Wydaje mi się, że muszą być zastosowane minimum dwa przeguby Cardana w uproszczeniu: OC ----[+]--[+]---- OB czyli pod obrotnicą zamontowany na stałe w osi wozu krótki wał. W ten sposób o połowę tniemy kąt i minimalizujemy drgania.
http://www.mkm.szczecin.pl/encyklopedia ... at=sgg280h
Od strony technicznej pojazd ten jest konstrukcją dość ciekawą nawet na tle współczesnych pojazdów klasy XL. Pomimo, że jednostka napędowa znajduje się centralnie w pozycji leżącej na końcu członu C to napędza drugą oś pojazdu znajdującą się w członie A, oraz trzecią oś podtrzymującą człon B jednocześnie. Takie rozwiązanie wymusiło użycie pod przegubami podwójnie łamanych wałów Cardana zawieszonych przy użyciu łożysk kulkowych. Przy trzeciej osi trzeba było dodatkowo zastosować dyferencjał, aby nie była ona sztywno sprzężona pod względem prędkości obrotowej z osią drugą
Wystarczy?

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

shakkie pisze:Wystarczy?
Tak, ale nadal mam wątpliwości, jak to działa w przypadku jazdy na zakręcie. Przecież przeciążenie (jeszcze nadane pod kątem) na takim wale, to norma... Jak to się dzieje, że nie ma utraty mocy na takim wale, a przy okazji, go nie zrywa...

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

To może być "zasługa" stosowania 2 wałów przegubowych i krótkiego odcinka prostego pod przegubem pojazdu, poza tym:
Aby nieco uzupełnić temat, na 90% jednak to nie będzie rozwiązanie na przegubach Cardana, tylko na przegubach homokinetycznych, które to pozbawione są bardzo uciążliwej przypadłości przegubu Cardana mianowicie: pulsacyjnej prędkości wału jałowego

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Przy trzeciej osi trzeba było dodatkowo zastosować dyferencjał, aby nie była ona sztywno sprzężona pod względem prędkości obrotowej z osią drugą
Nie tyle dyferencjał co międzyosiowy mechanizm różnicowy. Coś takiego jak w samochodach terenowych 4x4 ze stałym napędem wszystkich kół, np. Łada Niva, BMW X5.

carrus

Post autor: carrus »

Czy taki sam układ zastowanow MANie SG240H (silnik z tyłu, napęd na środkową oś, ale trzecia oś jest skrętna)?

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Czy taki sam układ zastowanow MANie SG240H
MAN-y SG240H i SG242H też mają wał pod przegubem
http://www.phototrans.eu/14,318893,0,Re ... 0_2_4.html

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Many mają wał pod przegubem , z tym że napędzana jest tylko środkowa oś, co jest prostszym rozwiązaniem niż w Renault PR 180. Odpada międzyosiowy mechanizm różnicowy.
Sam bym chętnie obejrzał to Renault od spodu.

Mibars

Post autor: Mibars »

Jezu, jakie komplikowanie sobie życia :D

3 mechanizmy różnicowe = jedno ddowolne napędzane koło na lodzie i cała moc idzie na to koło na mielenie w miejscu :) Oczywiście można ten efekt zminimalizować (LSD, czy rozbudowane układy elektroniczne), no ale to nadal jest przerost formy nad treścią

Ansylium

Post autor: Ansylium »

Zawsze można zeszperować mosty, tylko pytanie po co w autobusie miejskim zaawansowane sposoby przenoszenia napędu przez przegub? Nie ma to sensu, bo straty energii mogą sięgać nawet 15%.

Jelczer
Posty: 26
Rejestracja: 2010-08-22, 23:19
Lokalizacja: Podkarpacie

Post autor: Jelczer »

No właśnie, zastanawiam się nad tym samym co Ansylium, gdy widzę pr180..

Po co taki napęd? Renault chciał zrobić terenowego przegubowca? :D

Gdybam, że chodziło o łatwiejsze prowadzenie, ale czy tylko?

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Chyba tak, nie łamał się np. w zimie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”