Napęd 6x4 w przegubowcach
Napęd 6x4 w przegubowcach
Nurtuje mnie ta sprawa od dawna. Jakim cudem (albo urządzeniem) jest przekazywany napęd na środkową oś w autobusach przegubowych, z silnikiem umieszczonym z tyłu członu B(np. CN94UA 6x4 czy PR180.2)!?
http://www.phototrans.eu/14,318893,0,Re ... 0_2_4.html
Pewnie są nawet dwa wały. Skrzynia -> oś C + oś C -> Oś B
http://www.mkm.szczecin.pl/encyklopedia ... at=sgg280hWydaje mi się, że muszą być zastosowane minimum dwa przeguby Cardana w uproszczeniu: OC ----[+]--[+]---- OB czyli pod obrotnicą zamontowany na stałe w osi wozu krótki wał. W ten sposób o połowę tniemy kąt i minimalizujemy drgania.
Wystarczy?Od strony technicznej pojazd ten jest konstrukcją dość ciekawą nawet na tle współczesnych pojazdów klasy XL. Pomimo, że jednostka napędowa znajduje się centralnie w pozycji leżącej na końcu członu C to napędza drugą oś pojazdu znajdującą się w członie A, oraz trzecią oś podtrzymującą człon B jednocześnie. Takie rozwiązanie wymusiło użycie pod przegubami podwójnie łamanych wałów Cardana zawieszonych przy użyciu łożysk kulkowych. Przy trzeciej osi trzeba było dodatkowo zastosować dyferencjał, aby nie była ona sztywno sprzężona pod względem prędkości obrotowej z osią drugą
To może być "zasługa" stosowania 2 wałów przegubowych i krótkiego odcinka prostego pod przegubem pojazdu, poza tym:
Aby nieco uzupełnić temat, na 90% jednak to nie będzie rozwiązanie na przegubach Cardana, tylko na przegubach homokinetycznych, które to pozbawione są bardzo uciążliwej przypadłości przegubu Cardana mianowicie: pulsacyjnej prędkości wału jałowego
Nie tyle dyferencjał co międzyosiowy mechanizm różnicowy. Coś takiego jak w samochodach terenowych 4x4 ze stałym napędem wszystkich kół, np. Łada Niva, BMW X5.Przy trzeciej osi trzeba było dodatkowo zastosować dyferencjał, aby nie była ona sztywno sprzężona pod względem prędkości obrotowej z osią drugą
Czy taki sam układ zastowanow MANie SG240H
http://www.phototrans.eu/14,318893,0,Re ... 0_2_4.htmlMAN-y SG240H i SG242H też mają wał pod przegubem