Strona 1 z 1

Skrzynia automatyczna ZF - HP500 uderza biegami

: 2011-05-10, 22:00
autor: killler1
Witam wszystkich,
Zawsze przeglądałem forum jako gość ale mam problem z "moim" jelczem 120MM2 rocznik 2000 więc witam wszystkich..
Jeżdżę tym wozem już 6 rok ale ostatnio zaczęły się problemy ze skrzynią biegów.
Skrzynia "wali" każdym biegiem w zasadzie i w górę i na redukcjach też.
Po zamknięciu drzwi puszcza przystankowy i skrzynia daje kopa. Gdyby nie trzymać hamulca to pasażerowie mogą stracić równowagę. Skrzynia już była grzebana z podobnego powodu pół roku temu i było genialnie. Jednak problem powrócił. Warsztat zapiera się że to nie wina sterownika, kabli, wtyczek gdyż Moby-Dig nie wykazuje żadnych błędów... wtyczki odkręcałem i psikałem kontaktem osobiście. Co mnie ciekawi skrzynia chodziła w miarę dobrze - biegi zmieniała zgodnie z obciążeniem (1500-1600 obrotów). Obecnie skrzynia wali biegami, ma już jakiś poślizg bo ciągnie biegi nawet na 1700 i dopóki nie odpuszczę pedału - nie zmieni biegu. Po zmianie biegu obroty nie spadają. Spadną owszem jak odpuszczę gaz ale wtedy ta jazda nie ma sensu. Olej czyściutki i zmieniony, stan dobry sprawdzany w temp roboczej 80 stopni. Mam dodatkowy wskaźnik temp skrzyni (wersje z Voithem chyba nie miały) i obecnie w czasie jazdy po mieście skrzynia ma 100-we a nawet 110 więc koniec zakresu "zielonej" temperatury... Retarder zawsze był słaby i nawet po rewizji nie łapał zbytnio a wymienialiśmy czujniki, aparat hamulcowy, przewody podciśnień.
Jedno co mnie dziwi retarder jest genialny i mocny z dużych wzniesień. Na prostym prawie niewyczuwalny. Nasza firma ma coraz mniej specjalistów a dopóki wóz się toczy to rano wystawiają jako sprawny. Przecież taka praca skrzyni rozwali kosz, piasty i co jeszcze da radę bo moment jest dosyć przy takich uderzeniach. Doradźcie proszę czy ktoś już miał takie objawy i czy jest to typowy "feler" skrzyni, zaworków-cewek..Może ma na to wpływ zawór przystankowego? czasem luzuje a czasem miałem wrażenie że ciągnie do przodu a po zamknięciu drzwi i tak kop. Chyba najlepszy byłby leciwy lewarek niż takie dniówki z tym automatem...

: 2011-05-10, 22:54
autor: Michalbc
Tutaj Jelcz85 będzie dużo wiedział, a ja się podpinam z pytaniem co do skrzyni w Stario, Ty Mateusz bedziesz wiedział co tam jest i dlaczego potrafi tak szarpać ;) Skrzynia jest po regeneracji i wlasnie po niej zaczela 'rwac'

: 2011-05-11, 10:36
autor: siekierowy
Jak skrzynia jest po regeneracji to pewnie wymieniono sprzęgła wielopłytkowe, nowe mogą tak przez pewien czas rwać. Nie jest dobrze wyregulowana.

: 2011-05-12, 09:07
autor: killler1
siekierowy pisze:Jak skrzynia jest po regeneracji to pewnie wymieniono sprzęgła wielopłytkowe, nowe mogą tak przez pewien czas rwać. Nie jest dobrze wyregulowana.
No była regenerowana i te płytki wymieniane ale jesienią a rwać zaczęła 1,5 mies temu...czyżby tandeta włożona...Słyszałem o kalibracji i o tym że każda ingerencja w skrzynię w zasadzie powinna iść w parze z późniejszą regulacją ale u nas ostatnio oporni są na wszystko.
Ponad 20 wozów stoi na silniki, 4 już mają problemy ze skrzyniami. W moim przypadku zastanawiałem się też czy to nie jest coś z tym sprzęgłem hydro bo ruszając używa się tego mechanizmu który potem się ma zblokować i to też czuć...potem każdy bieg tak samo... Druga sprawa nie wiem czy za obciążenie silnika odpowiada jakiś moduł i gdzie jest bo w starszych było cięgno i znaki przy pompie i tam chłopaki też robili korekty na znakach. Może to nie wina skrzyni a tego że złe dane o obciążeniu silnika idą? Retarder niewyczuwalny, kick down też nie działa od tej usterki... Siekierowy wiem że na odległość nie da się diagnozować ale dzięki za każde nowe zdanie do tematu...

: 2011-05-12, 09:46
autor: siekierowy
Pisałem o przypadku skrzyni ze Stario, ale do twojego też to może się odnosić. Na razie więcej ci nie napiszę, bo z Jelczami nie miałem prawie do czynienia, ale pomyślę nad tym, może mi coś jeszcze przyjdzie do głowy.

: 2011-05-13, 15:39
autor: Michalbc
I to samo może być, że przy 43km/h wrzuca i zrzuca bieg? Jezeli nie przycisniesz gazu to do wywalenia skrzyni, lub rozpędzenia (zwolnienia) z górki tak szarpie :D

: 2011-05-13, 17:42
autor: siekierowy
To mogą być różne rzeczy, elektronika, kalibracja...

: 2011-05-21, 22:39
autor: killler1
Wóz pod płotem. Oczekuje na wymianę skrzyni jednak..

[ Dodano: 2011-05-29, 23:39 ]
Wymieniono skrzynię.. szarpnięcia są nadal ale mniejsze bo przy okazji usunięto luzy na dyfrze ale jednak nadal jest ta sama sytuacja a auto nawet zamulone. Zamieniłem sterownik z ZF-HP500 ale 4 biegowy (ja mam 5) i 1,2,3 idzie elegancko jak w starych 120tkach (specyficzne wycie) a 4 bieg wbija z uderzeniem. To samo szarpanie na redukcjach niezależnie od sterownika skrzyni. Mechanicy twierdzą że wszystko jest jak najbardziej dostrojone. Już mam dośc tego wozu od 3 miesięcy...

: 2012-07-01, 02:24
autor: JELCZU85
Witam. Mobi-dick nie musi pokazywać błedów. Ale jest zakres wartości które są dopuszczalne lub nie... U nas takie jaja były jak wiązka elektryczna gdzieś w okolicach mostu się poprzecierała. A takie pytanko jak jechałeś i miałeś normalnie wcisnięte "D" to po szarpnięciach Ci to nie migało :?: :chytry: