Skrzynia automatyczna ZF - HP500 uderza biegami
: 2011-05-10, 22:00
Witam wszystkich,
Zawsze przeglądałem forum jako gość ale mam problem z "moim" jelczem 120MM2 rocznik 2000 więc witam wszystkich..
Jeżdżę tym wozem już 6 rok ale ostatnio zaczęły się problemy ze skrzynią biegów.
Skrzynia "wali" każdym biegiem w zasadzie i w górę i na redukcjach też.
Po zamknięciu drzwi puszcza przystankowy i skrzynia daje kopa. Gdyby nie trzymać hamulca to pasażerowie mogą stracić równowagę. Skrzynia już była grzebana z podobnego powodu pół roku temu i było genialnie. Jednak problem powrócił. Warsztat zapiera się że to nie wina sterownika, kabli, wtyczek gdyż Moby-Dig nie wykazuje żadnych błędów... wtyczki odkręcałem i psikałem kontaktem osobiście. Co mnie ciekawi skrzynia chodziła w miarę dobrze - biegi zmieniała zgodnie z obciążeniem (1500-1600 obrotów). Obecnie skrzynia wali biegami, ma już jakiś poślizg bo ciągnie biegi nawet na 1700 i dopóki nie odpuszczę pedału - nie zmieni biegu. Po zmianie biegu obroty nie spadają. Spadną owszem jak odpuszczę gaz ale wtedy ta jazda nie ma sensu. Olej czyściutki i zmieniony, stan dobry sprawdzany w temp roboczej 80 stopni. Mam dodatkowy wskaźnik temp skrzyni (wersje z Voithem chyba nie miały) i obecnie w czasie jazdy po mieście skrzynia ma 100-we a nawet 110 więc koniec zakresu "zielonej" temperatury... Retarder zawsze był słaby i nawet po rewizji nie łapał zbytnio a wymienialiśmy czujniki, aparat hamulcowy, przewody podciśnień.
Jedno co mnie dziwi retarder jest genialny i mocny z dużych wzniesień. Na prostym prawie niewyczuwalny. Nasza firma ma coraz mniej specjalistów a dopóki wóz się toczy to rano wystawiają jako sprawny. Przecież taka praca skrzyni rozwali kosz, piasty i co jeszcze da radę bo moment jest dosyć przy takich uderzeniach. Doradźcie proszę czy ktoś już miał takie objawy i czy jest to typowy "feler" skrzyni, zaworków-cewek..Może ma na to wpływ zawór przystankowego? czasem luzuje a czasem miałem wrażenie że ciągnie do przodu a po zamknięciu drzwi i tak kop. Chyba najlepszy byłby leciwy lewarek niż takie dniówki z tym automatem...
Zawsze przeglądałem forum jako gość ale mam problem z "moim" jelczem 120MM2 rocznik 2000 więc witam wszystkich..
Jeżdżę tym wozem już 6 rok ale ostatnio zaczęły się problemy ze skrzynią biegów.
Skrzynia "wali" każdym biegiem w zasadzie i w górę i na redukcjach też.
Po zamknięciu drzwi puszcza przystankowy i skrzynia daje kopa. Gdyby nie trzymać hamulca to pasażerowie mogą stracić równowagę. Skrzynia już była grzebana z podobnego powodu pół roku temu i było genialnie. Jednak problem powrócił. Warsztat zapiera się że to nie wina sterownika, kabli, wtyczek gdyż Moby-Dig nie wykazuje żadnych błędów... wtyczki odkręcałem i psikałem kontaktem osobiście. Co mnie ciekawi skrzynia chodziła w miarę dobrze - biegi zmieniała zgodnie z obciążeniem (1500-1600 obrotów). Obecnie skrzynia wali biegami, ma już jakiś poślizg bo ciągnie biegi nawet na 1700 i dopóki nie odpuszczę pedału - nie zmieni biegu. Po zmianie biegu obroty nie spadają. Spadną owszem jak odpuszczę gaz ale wtedy ta jazda nie ma sensu. Olej czyściutki i zmieniony, stan dobry sprawdzany w temp roboczej 80 stopni. Mam dodatkowy wskaźnik temp skrzyni (wersje z Voithem chyba nie miały) i obecnie w czasie jazdy po mieście skrzynia ma 100-we a nawet 110 więc koniec zakresu "zielonej" temperatury... Retarder zawsze był słaby i nawet po rewizji nie łapał zbytnio a wymienialiśmy czujniki, aparat hamulcowy, przewody podciśnień.
Jedno co mnie dziwi retarder jest genialny i mocny z dużych wzniesień. Na prostym prawie niewyczuwalny. Nasza firma ma coraz mniej specjalistów a dopóki wóz się toczy to rano wystawiają jako sprawny. Przecież taka praca skrzyni rozwali kosz, piasty i co jeszcze da radę bo moment jest dosyć przy takich uderzeniach. Doradźcie proszę czy ktoś już miał takie objawy i czy jest to typowy "feler" skrzyni, zaworków-cewek..Może ma na to wpływ zawór przystankowego? czasem luzuje a czasem miałem wrażenie że ciągnie do przodu a po zamknięciu drzwi i tak kop. Chyba najlepszy byłby leciwy lewarek niż takie dniówki z tym automatem...