System informacji pasażerskiej

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
ppln

Re: System informacji pasażerskiej

Post autor: ppln »

Ciekawe czy przy okazji tego zamówienia zrobią sterownik w specyfikacji pod MZA (duży dotykowy ekran, dwa fizyczne klawisze, czytnik RFID w panelu, obsługa monitoringu cyfrowego). Bo ten obecny jest, delikatnie mówiąc, lekko niewspółczesny.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: System informacji pasażerskiej

Post autor: J-31 »

No ta bene, ten ekran sterownika ma wiele funkcji - prócz oczywiście tej podstawowej - na przystankach pojawi się na nim obraz z wewnętrznych kamer, po otwarciu II i III drzwi ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: System informacji pasażerskiej

Post autor: Przemek »

Wygląda na to, że wreszcie udało mi się dostrzec różnice w systemach informacji pasażerskiej między firmami Pixel a SiMS. System pierwszej z nich obecnie opiera się na nowszym sterowniku Asterix, który obsługuje karty pamięci SDHC, moduł GPS, zliczania pasażerów, tablic, monitorów informacyjnych i zapowiedzi głosowych, kasowników biletowych, pokładowych automatów biletowych, oraz monitoringu. Swego czasu PIXEL oferował także tablice przystankowe mogące informować o szacowanej liczbie minut do przyjazdu konkretnego pojazdu na dany przystanek/grupę przystanków - jednakże ten system opierał się na dwustrefowym systemie wykrywania pojazdów od danego węzła. System ten zastosowany kiedyś we Wrocławiu na Rondzie Reagana okazał się jednak dość zawodny i często zbyt późno wykrywał obecność pojazdu danej linii w najbliższej strefie od przystanku węzłowego.

SiMS natomiast opiera się na sterowniku KPP-2 (którego typ zresztą kiedyś był częścią systemu informacji pasażerskiej PIXEL). Ten sterownik obsługuje starsze karty pamięci CF o mniejszej pojemności. Ten sterownik także obsługuje moduł GPS, kasowniki, monitory informacyjne i zapowiedzi głosowe. SiMS we współpracy z WASKO rozbudował swój system także o tablice przystankowe, które - w przeciwieństwie do odpowiednika w systemie PIXEL - mogą poprzez łącznosć z serwerem dyspozytorskim, informować na podstawie aktualnej pozycji pojazdów o szacowanej liczbie minut do przyjazdu pojazdu na danej linii na dany przystanek/grupę przystanków. Zaś panel dyspozytorski pozwala na zdalną diagnostykę tych tablic a także może wyświetlać aktualną pozycję danych pojazdów, oraz dość pokaźną ilość danych o każdym z nich.

Oba systemy programowane są po podłączeniu do komputera, lub przez łączność WLAN, Bluetooth, lub RS-232. Zarówno system Pixela, jak i SiMS (Elmar zresztą też) korzysta z tego samego zbioru fontów do przedstawiania treści na wyświetlaczach, które są własnością firmy LED Displays. Z zewnątrz odróżnienie obu systemów bez załączonego logo firmy, byłoby niezmiernie trudne, bo po działaniu wyświetlacza wewnętrznego TML, czy wyświetlaczy zewnętrznych nie da się odróżnić obu tych systemów. Pojazd z systemem informacji pasażerskiej PIXEL i ze sterownikiem KPP-2 może bez przeszkód działać u przewoźnika, który użytkuje system SiMS.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: System informacji pasażerskiej

Post autor: Przemek »

SiMS poszedł tropem Pixela i także postanowił zaprezentować nowy komputer pokładowy. Jego model ViBox różni się w dość znacznym stopniu od PIXEL Asterixa.
http://www.sims.pl/pl/produkty/systemy- ... dowy-vibox
http://infobus.pl/text.php?id=68113
TRANSEXPO 2014: SiMS z nowym komputerem pokładowym

Na tegorocznych XII Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO w Kielcach (8-10 października) Zakład Elektroniczny SiMS pokazał ViBOX COMBO. To następca popularnego w Polsce komputera pokładowego KPP-2. Został on wzbogacony m.in. o duży ekran dotykowy, który teraz zdecydowanie ułatwi pracę kierowcom autobusów, oferując większą liczbę potrzebnych informacji w bardziej czytelnej formie. Ponadto –w porównaniu do poprzedniej generacji –odziedziczył szeroki wachlarz funkcji, od sterowania wszystkimi popularnymi urządzeniami systemu informacji pasażerskiej, poprzez współpracę z wieloma typami kasowników i biletomatów, liczenie potoków pasażerskich, po bogaty zakres rejestrowanych parametrów. „Centralny komputer systemu informacji pasażerskiej ViBOX COMBO powstał jako odpowiedź na rosnące wymagania i oczekiwania klientów –mówi Anna Suchowiecka, menedżer marketingu SiMS. –Jest również owocem ciągłego rozwoju technologicznego naszej firmy”.



Możliwości nowego komputera opracowanego przez SiMS są zdecydowanie większe niż jego poprzednika. Można powiedzieć, że dzieli je technologiczna przepaść. Wystarczy porównać ich dane w zakresie procesora oraz dostępnej pamięci. ViBOX napędza procesor ARM Cortex A8 800MHz, a pamięć komputera to maksymalnie 32 GB. Stąd też ViBOX COMBO oferuje wiele funkcji niedostępnych u poprzednika. Ich liczba jest naprawdę imponująca i jednocześnie pokazuje, jak wiele zmieniło się w zakresie infrastruktury transportu publicznego od momentu wprowadzenia do produkcji KPP-2, co miało miejsce w 2006 r. Aktualnie jego następca posiada dodatkowo 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT z ekranem dotykowym i regulowanym podświetleniem LED (regulacja zależna od czujnika oświetlenia otoczenia). Przyjazną i intuicyjną współpracę z komputerem zapewnia kolorowo podświetlana, dotykowa klawiatura funkcyjna, gdzie część klawiszy może być zdefiniowana przez użytkownika. Wbudowany u góry czytnik kart RFID (Mifare) umożliwia proste i szybkie logowanie się przez użytkowników. Z prawej strony urządzenia znajduje się łatwo dostępne złącze USB, dzięki któremu można podłączyć pendrive’a lub czytnik kart SD/SDHC. ViBOX COMBO posiada także szereg funkcji multimedialnych, jak wbudowany głośnik dla kanału VoIP (do łączności z centrum dyspozytorskim) czy możliwość nakładania na nagranie videotekstów zawierających dowolne, dostępne w danej chwili komputerowi ViBOX parametry, jak: prędkość, położenie geograficzne, nazwa linii, kierunku, przystanku, dane kierowcy itd. Co ważne, komputer ma wbudowany odbiornik GPS i jest w stanie podpowiedzieć kierowcy, jaki jest aktualny stan realizowanego zadania (czy np. występuje ewentualne opóźnienie, czy wszystko jest o czasie). Urządzenie oferuje także coraz powszechniejszą w Polsce funkcję asystenta ekonomicznej jazdy (EDA). Przewoźnik może tutaj zdefiniować takie sytuacje, które nie mieszczą się w idei ecodrivingu, jak np.: zbyt długa praca silnika na biegu neutralnym, jazda na biegu neutralnym, gwałtowne ruszanie czy ostre hamowanie. Wszystkie tego typu zachowania zostaną zasygnalizowane kierowcy na ekranie lub poprzez sygnał dźwiękowy.



ViBOX COMBO posiada także funkcję OBD (On Board Diagnostics) –zbierania informacji z magistral CAN o usterkach w pracy elektronicznych urządzeń pokładowych pojazdu, dekodowania ich do postaci tekstowej zrozumiałej dla operatora, prezentowania na wyświetlaczu komputera i rejestrowania na potrzeby późniejszej analizy. Ponadto komputer automatycznie aktualizuje rozkłady jady, treści dla tablic, zapowiedzi itp. Podczas postoju w zajezdni robi to automatycznie poprzez sieć Wi-Fi, radiomodem ISM lub Bluetooth, a na trasie –przez sieci GSM. To oznacza możliwość ciągłego kontrolowania przez przewoźnika eksploatowanej floty i np. wcześniejsze zaplanowanie działań serwisowych, zanim pojazd zjedzie z trasy. Nowy komputer SiMS w pełni współpracuje także z najnowszymi systemami ITS w polskich miastach. Mają one możliwość zdalnego dostępu do pokładowego komputera w celu zcentralizowanego zarządzania flotą pojazdów (np. wykorzystania „Zielonej Fali”poprzez łączność ze sterownikami świateł w obrębie skrzyżowań). Kolejna nowinka to współpraca ViBOX COMBO z alkomatem i blokada zapłonu. Kierowca musi się najpierw zalogować do komputera, a następnie poddać badaniu alkomatem. Dopiero wtedy ruszy na trasę. Taka procedura zapewne niebawem stanie się standardem w krajowych przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej. Firma SiMS już jest przygotowana na takie wymagania! Więcej informacji na temat produktu można znaleźć TUTAJ

Awatar użytkownika
Maciek007
Posty: 414
Rejestracja: 2009-01-31, 20:24
Lokalizacja: Dębica

Re: System informacji pasażerskiej

Post autor: Maciek007 »

Miał ktoś kiedyś styczność z czeskim BUSE? Wie ktoś jak to zaprogramować? Znalazłem taki programik jak gBUSE ale nie wiem czy to tylko do zabawy czy można przenieść plik do sterownika w autobusie i to będzie działać tak jak zaprogramowałem?

Garbi

Re: System informacji pasażerskiej

Post autor: Garbi »

Witajcie,

zwracam się do Was z prośbą odnośnie sterowników R&G 3000P. Potrzebuje informacji odnośnie jednego szczegółu we wprowadzaniu nowych linii do sterowników. Studiowałem instrukcję obsługi itd. ale nie mogę tego znaleźć. Chodzi dokładnie oto jak zrobić żeby na wyświetlaczu przednim pojawiła się strzałeczka (np. 401-> Poznań Śródka http://phototrans.eu/14,746290,0,Solari ... _1024.html ) Codziennie pracuje na programie Eksplorator Pixel Pro i Zedicie od Mobiteca i powiem szczerze, że pomimo jakiejś wiedzy jaką posiadam w programowaniu tychże systemów przy R&G zacząłem się zastanawiać i to grubo co jeszcze odkryje ;)

Pozdrawiam,
Garbi ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”