Automaty biletowe stacjonarne i mobilne

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Automaty biletowe stacjonarne i mobilne

Post autor: wlocek369 »

Na forum nie zauważyłem tematu związanego z tym "sprzętem" więc go zakładam.

We włocławku w 6 autobusach zamontowane są automaty elgeba podobne do tych:
http://www.transportszynowy.pl/ngt6auto ... towy2.html
różnica polega m.in. na tym że w dolnym wierszu są 3 a nie 2 przyciski.

Dziś kupiłem w nim swój pierwszy bilet był to bilet jednodniowy (ważny do godziny 23:59 w dniu zakupu) w taryfie cenowej 50% na bilecie widnieje też numer seryjny biletu w formacie XXX00000000 (X-litera 0-cyfra)
Tyle że jest dla mnie zastanwiające w jaki sposób są generowane kolejne numery biletów tj. czy:
- są to kolejne sztuki każdego rodzaju biletu (każdy ma osobną numerację) w poszczególnych wozach niezależnie.
- całkowita liczba sztuk danego typu biletu we wszystkich automatach
- jest to łączna liczba sprzedanych biletów w tym wozie niezależnie od ich typu, dla każdego wozu liczona niezależnie.
- czy całkowita liczba sprzedanych billetów we wszystkich automatach wszystkich typów.

bo jest to dla mnie dziwne aby w ciągu 2 tygodni tylko w jednym wozie (a jest ich 6)sprzedano aż 170 sztuk jednego biletu, który w kioskach w ciągu miesiąca jest sprzedawany na poziomie ok 200 sztuk dla całego miasta.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Automaty biletowe stacjonarne i mobilne

Post autor: Przemek »

We Wrocławiu każdy automat biletowy ma łączność 3G z serwerem systemu biletowego UrbanCard i zalogowany jest w systemie jako inne urządzenie i działa on (tzn. umożliwia sprzedaż biletów) tylko wtedy, kiedy łączność ta jest zachowana, a urządzenie jest zalogowane. Każdy automat wydrukowuje numer seryjny o sekwencji znaków:

X XXX ZZZZZZZZ CC/C DD.MM.RRRR GG:MM

X - oznacza numer danego automatu, może on być różny, np. T 4771, A 506, lub zupełnie inny, zależny od tego jaki mu został nadany
Z - to ciąg liczbowy który oznacza ilość dotychczas wydrukowanych biletów z tego urządzenia. Każdy następny wydruk podnosi całą cyfrę o 1 w górę.

CC/C - tego nie mogę za Chiny Ludowe rozszyfrować - na niektórych biletach jest to jakaś dwucyfrowa liczba łamana na jednocyfrową liczbę, zaś na niektórych jest np. 506/66

Ostatni ciąg cyfr to po prostu data i godzina wydruku

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Re: Automaty biletowe stacjonarne i mobilne

Post autor: wlocek369 »

Kędzior pisze:Każdy automat wydrukowuje numer seryjny o sekwencji znaków:
X XXX ZZZZZZZZ CC/C DD.MM.RRRR GG:MM
U mnie wydruk ma postać

NNN SSS00000000 DD.MM.RRRR GG:MM a więc podobną jak u ciebie

NNN - numer boczny wozu
SSS - seria ? obecnie jest CBF
00000000 - numer biletu (8 cyfr)
DD.MM.RRRR - data
GG:MM - godzina kiedy wydrukowano bilet, będąca jednocześnie godziną kasowania biletu. We włocławku bilet zakupiony w automacie jest jednocześnie biletem skasowanym, więc odpada możliwość zakupu biletu "na zapas" czy "na powrót"


A co do tego CC/C to może numer linii i brygada ?

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Automaty biletowe stacjonarne i mobilne

Post autor: Przemek »

wlocek369 pisze:A co do tego CC/C to może numer linii i brygada ?
Nie - po pierwsze nie ma takich linii we Wrocławiu, a po drugie - są one na biletach niezależnie, czy z automatów stacjonarnych, czy tych w pojazdach km.

Jedną rzecz wspólną jednak znalazłem - z serii dopłat jakie kupowałem ostatnio w stacjonarnych automatach - na każdym pojawiały się te same kombinacje, np. na dopłatach 0,40gr kupowanych w serii 3szt. - na każdym było 26/5.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

W Gdańsku są jedynie automaty stacjonarne, nie korzystałem z nich jeszcze więc nie miałem okazji im się przyjrzeć.

wlocek369
Posty: 278
Rejestracja: 2009-05-10, 19:37
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: wlocek369 »

wlocek369 pisze: - są to kolejne sztuki każdego rodzaju biletu (każdy ma osobną numerację) w poszczególnych wozach niezależnie.
- całkowita liczba sztuk danego typu biletu we wszystkich automatach
- jest to łączna liczba sprzedanych biletów w tym wozie niezależnie od ich typu, dla każdego wozu liczona niezależnie.
- czy całkowita liczba sprzedanych billetów we wszystkich automatach wszystkich typów.
zmodyfikowano 16.07.2012
po zakupie biletów w 5 różnych autobusach dochodzę ostatecznie do wniosku że:
jest to łączna liczba sprzedanych biletów w tym wozie niezależnie od ich typu, dla każdego wozu liczona niezależnie.

sugieruje to nawet "numer serii":
213 - CBD
214 - ??? - prawdopodobnie jest CBE
215 - CBF
216 - CBG
217 - CBH
218 - CBI

Swego czasu nawet zastanwiałem się nad tym czy numer biletu (te 8 cyfr) nie jest unikatowy w obrębie całego systemu, tylko "seria" jest dodawana w celu identyfikacji autobusu w którym wydano bilet.
Gdyby tak było to po wydaniu biletu CBF00001234 nie można by było wydać np.: biletu CBG00001234. Jako logiczne uzasadnienie takiej wizji była sytuacja że każdy kolejny kupiony bilet niezależnie od typu miał wyższy numer niż poprzednio, mimo że każdy był kupiony w innym autobusie (stąd mam wykaz serii).

Dopiero dziś padła ta teoria, gdyż dziś dostałem bilet na którym numer jest niższy niż ten który ostatnio kupiłem.

Kędzior pisze: (...) Każdy automat wydrukowuje numer seryjny o sekwencji znaków:

X XXX ZZZZZZZZ CC/C DD.MM.RRRR GG:MM

CC/C - tego nie mogę za Chiny Ludowe rozszyfrować - na niektórych biletach jest to jakaś dwucyfrowa liczba łamana na jednocyfrową liczbę, zaś na niektórych jest np. 506/66
Skoro to nie oznaczenia brygadowe to może seria biletów ? zwłaszcza że seria nie zawsze musi być oznaczona literami (np.: niedawne bilety w warszawie)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”