Nowy wizualny SIP

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Nowy wizualny SIP

Post autor: Amalio »

Zamiast dużo pisać po prostu podlinkuję:
https://lh6.googleusercontent.com/-_qa9 ... AN_013.jpg

Moim zdaniem pomysł i wykonanie na szóstkę.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Jedna z rzeczy typu ,,proste i genialne, czemu ja na to nie wpadłem?"

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Fajny pomysł. Bardzo praktyczny, ale gorzej będzie jeśli linia będzie długa, wtedy mapka może być nieczytelna ;)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

A kto powiedział, że na wyświetlaczu jest cała trasa?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Okej, ale wtedy wydaje mi się (choć może błędnie), że ma to trochę mały sens, bo-ponieważ o ile pasażer dowie się o kilku następnych przystankach, to nie będzie wiedział czy tym pojazdem dojedzie np. na plac Helmuta, który jest 5 km dalej. O tym dowie się, dopiero za trzy przystanki (też filozoficznie to napisałem).

.... ale wtedy może się okazać - chociażby nawet z tej mapki - że ten autobus omija plac Helmuta śródmiejską obwodnicą. I wcale się tam nie zatrzymuje. ;)

Co to wszystko oznacza ? To oznacza, że informacja jest fajna, ale ciut nie pełna, no bo pokazuje tylko fragment trasy ;)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

No dobra. Tylko w takim razie odpowiedz sobie na pytanie co ów pasażer robi w autobusie skoro wedle Twojego założenia nie wie gdzie jedzie i czym jedzie.
Jeżeli wiesz, że Twój cel jest gdzieś tam, a przystanek jest tu, to masz od razu mapkę na której widzisz układ ulic.
Nie rozumiem czemu uważasz system za niepełny skoro przy obecnie dostępnych systemach wiedziałbyś znacznie mniej o swoim położeniu.

Z reszta wydaje mi się, że to krytyka dla krytyki. Jak mapka pokazuje całą trasę to źle, bo nie będzie czytelna, a jak tylko fragment to źle, bo nie widać całej.
Przecież przy takim założeniu zawsze będzie źle. To jak chcieć zjeść ciastko i mieć ciastko.
A moim zdaniem ten SIP to rewolucja. Ba - na mapkę można by nanosić różne przydatne informacje, opisywać co w danym punkcie się znajduje.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

No niby Masz rację. Warto by to przetestować w praktyce, bo pomysł jest ciekawy :)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

A nie można po prostu wyświetlić mapy oraz listy przystanków/ulic?

tyrystor

Post autor: tyrystor »

Według mnie informacja musi być najbardziej prosta i przejrzysta.

Googlomapka/fragment planu miasta + przystanki - ok.

Ale zdjęcia punktów w okolicy? Coś takiego jest w Gdańsku i Krakowie. Na cholerę mi zdjęcie przystanku na tablicy LCD w pojeździe, jak mogę wyjrzeć przez okno?

Póki co informacja pasażerska "po warszawsku" jest niedoścignionym wzorem, jeśli chodzi o przejrzystość i ilość informacji. Jedyne co bym poświęcił, to LCD podsufitowe. Stary, dobry wyświetlacz dwulinijkowy nawet lepiej się sprawdza.

ppln

Post autor: ppln »

tyrystor pisze: Póki co informacja pasażerska "po warszawsku" jest niedoścignionym wzorem, jeśli chodzi o przejrzystość i ilość informacji. Jedyne co bym poświęcił, to LCD podsufitowe. Stary, dobry wyświetlacz dwulinijkowy nawet lepiej się sprawdza.
Zgoda, tylko że na warszawskich choinkach brakuje przesiadek. O ile jestem w stanie zrozumieć to w mieście, w którym na jednym węźle zatrzymuje się nawet kilkadziesiąt linii, o tyle w mniejszych powinny być przesiadki przy każdym przystanku.

A w tej opcji z mapą można by jeszcze dodać nazwy przystanków tak jak na warszawskich deskach.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ppln pisze:Zgoda, tylko że na warszawskich choinkach brakuje przesiadek.
Na elektronicznych nie, ale rozwiązałbym je ciut lepiej.
tyrystor pisze:Póki co informacja pasażerska "po warszawsku" jest niedoścignionym wzorem, jeśli chodzi o przejrzystość i ilość informacji
Hmmm, pozwolę sobie stwierdzić, że lekcji esperanto rzeczywiście jest dużo i są przejrzyste

tyrystor

Post autor: tyrystor »

ppln pisze:Zgoda, tylko że na warszawskich choinkach brakuje przesiadek. O ile jestem w stanie zrozumieć to w mieście, w którym na jednym węźle zatrzymuje się nawet kilkadziesiąt linii, o tyle w mniejszych powinny być przesiadki przy każdym przystanku.
Jak to brakuje? Na typowych koralach, naklejanych, masz przesiadki w formie wypisówki dzielnic. Na elektronicznych - już konkretne linie (niemniej tylko w najnowszych autobusach - SU18 z MZA z Macrosystemem i Solbusach). Lepiej się nie da, chyba że chcesz się w Berlin bawić i na naklejanych koralach będziesz robić wypisówkę linii co przystanek. (IMHO przesada)
pmaster pisze:Hmmm, pozwolę sobie stwierdzić, że lekcji esperanto rzeczywiście jest dużo i są przejrzyste
Reklamy (zarówno esperanto, jak i fullbacki, czy też inne city info), dołączane jako gratis do informacji pasażerskiej to jakaś pomyłka. Nauczyłem się je ignorować i piszę wyłącznie o tym, co jest nad nimi wyświetlane. :P

ppln

Post autor: ppln »

tyrystor pisze:Lepiej się nie da, chyba że chcesz się w Berlin bawić i na naklejanych koralach będziesz robić wypisówkę linii co przystanek. (IMHO przesada)
No właśnie do tego powinno się dążyć w mniejszych sieciach (na łódzkich deskach tramwajowych sprawdza się toto świetnie i pozwala dobrze zaplanować przesiadki), ewentualnie w większych można wypisywać tylko najważniejsze linie na danym przystanku i wszystkie "po warszawsku" czyli w górnej linii
Bo same przesiadki wyświetlane (tylko w części pojazdów, mimo że wszyscy trzej dostawcy rozwiązań mają wdrożenia z przesiadkami) tylko przed wjazdem na przystanek to ciut mało

tyrystor

Post autor: tyrystor »

ppln pisze:
tyrystor pisze:Lepiej się nie da, chyba że chcesz się w Berlin bawić i na naklejanych koralach będziesz robić wypisówkę linii co przystanek. (IMHO przesada)
No właśnie do tego powinno się dążyć w mniejszych sieciach (na łódzkich deskach tramwajowych sprawdza się toto świetnie i pozwala dobrze zaplanować przesiadki), ewentualnie w większych można wypisywać tylko najważniejsze linie na danym przystanku i wszystkie "po warszawsku" czyli w górnej linii
Bo same przesiadki wyświetlane (tylko w części pojazdów, mimo że wszyscy trzej dostawcy rozwiązań mają wdrożenia z przesiadkami) tylko przed wjazdem na przystanek to ciut mało
No to tak jest w Warszawie - linii masa, więc na dechach masz tylko dzielnice, a na tablicach elektronicznych już są wypisane wszystkie linie, na jakie możesz się przesiąść. Wyświetla się to na każdym przystanku, na którym jest więcej niż jedna linia (jak na dechach w Łodzi).

Jeśli chodzi o wyświetlanie:
1. errata mojego wcześniejszego postu: przesiadki są wyświetlane w Solarisach Urbino 12 i 18 z MZA wyposażonych w SIP Macrosystemu, Solbusach dziesięciometrowych (z NovąMedią) i w MAN-ach Lion's City G (34xx + 3384*) - w nich króluje R&G (w Łodzi też macie! :P )
2. przesiadki są wyświetlane przez cały czas. Zarówno po zapowiedzi "Następny przystanek...", jak i "Przystanek...".

*) MZA chałupniczo domontowało nowe wyświetlacze --> http://www.phototrans.eu/14,559604,0,MA ... _3384.html

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

tyrystor pisze:Na typowych koralach, naklejanych, masz przesiadki w formie wypisówki dzielnic
Mocno średnie
tyrystor pisze:Na elektronicznych - już konkretne linie
Nie pamiętam dokładnie czy są, ale możnaby oznaczać jeszcze możliwość przesiadki na pociąg (niekoniecznie SKM) i metro, bardziej znane obiekty takie jak PKiN czy Stadion Narodowy też. I zaznaczyć, czy przesiadka na te linie jest z tego samego przystanku czy innego w tym samym ZP, np. tak
tyrystor pisze:Reklamy (zarówno esperanto, jak i fullbacki, czy też inne city info), dołączane jako gratis do informacji pasażerskiej to jakaś pomyłka
Co jakiś czas możnaby puścić coś komercyjnego, ale lekcje esperanto z braku pomysłu na coś lepszego to przegięcie. Do tego przydałoby się ujednolicić SIP we wszystkich wozach, bo obecnie na zewnątrz wyświetlają różne rzeczy
tyrystor pisze:na naklejanych koralach będziesz robić wypisówkę linii co przystanek
To jest bardzo dobre, ale chyba nie w tym systemie KM
ppln pisze:Bo same przesiadki wyświetlane (tylko w części pojazdów, mimo że wszyscy trzej dostawcy rozwiązań mają wdrożenia z przesiadkami) tylko przed wjazdem na przystanek to ciut mało
Eee tam, starcza
tyrystor pisze:MA chałupniczo domontowało nowe wyświetlacze
Wg mnie niepotrzebnie

ppln

Post autor: ppln »

tyrystor pisze:R&G (w Łodzi też macie! )
Na tym samym oprogramowaniu, ale zrobione po łódzku. Nie ma przesiadek, dzielnic, stref, typów linii (za to 50-59 wyświetlają się na czerwono a 70-79 na zielono), nazwa ulicy jest w dwóch miejscach, a połowę miejsca na nr linii zajmuje logo MPK zrobione chyba z ikony 64x64.

tyrystor pisze:Wyświetla się to na każdym przystanku
No a właśnie powinno nie na każdym tylko pod wszystkimi (jak w Łodzi w tramwajach - takie http://gtlodz.eu/img-no_i_skonczylo_sie ... earch.html ). W Warszawie niespecjalnie się da (chociaż można wg różnych kryteriów wyświetlać tylko np. 15 najważniejszych linii i resztę w komunikacie w górnej belce), ale w innych miastach bez problemu

tyrystor

Post autor: tyrystor »

pmaster pisze:
tyrystor pisze:Na typowych koralach, naklejanych, masz przesiadki w formie wypisówki dzielnic
Mocno średnie
A gdzie tam - w Warszawie nie wyobrażam sobie w ogóle wypisówki wszystkich linii na naklejce. Ani zamiast dzielnic, ani jako wielkiej listy linii co przystanek.
pmaster pisze:
tyrystor pisze:Na elektronicznych - już konkretne linie
Nie pamiętam dokładnie czy są, ale możnaby oznaczać jeszcze możliwość przesiadki na pociąg (niekoniecznie SKM) i metro, bardziej znane obiekty takie jak PKiN czy Stadion Narodowy też. I zaznaczyć, czy przesiadka na te linie jest z tego samego przystanku czy innego w tym samym ZP, np. tak
Były z okazji Euro - do tej pory można znaleźć pojedyncze niedobitki ze strefą kibica (sic!)
Gdyby przystanek nazywał się dokładnie tak samo, jak stacja, to Macrosystem/nowe RG/NovaMedia z automatu by wyświetliły przesiadkę na kolej. Jedna baza robi swoje, to ma plusy. W ogóle założenia nowego stołecznego SIPu są super, a że wyszła funkcjonalność na poziomie starego systemu, tylko że oparta na monitorach i komputerze, to co innego.
Ploc, a weź zmieść to, że linie x,y,z są na tym samym słupku, m,n na słupku obok, a d,e,f są po drugiej stronie skrzyżowania. Horror vacui?
pmaster pisze:
tyrystor pisze:Reklamy (zarówno esperanto, jak i fullbacki, czy też inne city info), dołączane jako gratis do informacji pasażerskiej to jakaś pomyłka
Co jakiś czas możnaby puścić coś komercyjnego, ale lekcje esperanto z braku pomysłu na coś lepszego to przegięcie. Do tego przydałoby się ujednolicić SIP we wszystkich wozach, bo obecnie na zewnątrz wyświetlają różne rzeczy
Lekcje esperanto to pomysł MZA na posuchę w reklamach, tak to leci jakieś CityInfo czy inszy badziew.
Jakie różne rzeczy na zewnątrz...
Linia, kierunek z przodu, w nowych wozach dodatkowo masz piktogram trasy zmienionej. Ale to tak, jakbyś żądał ujednolicenia logo Windowsa na dwóch komputerach, jednym z Win98, a drugim z XP.
Z boku masz linię, kierunek i trasę przewijającą się w zamian za dechę.
Z tyłu - to już norma linia lub linia po prawej, a po lewej kierunek.

Gdzie tu masz różne rzeczy na zewnątrz? Tylko czcionki różne. A to już żaden problem i efekt różnych dostawców (choć można byłoby po poznańsku zachcieć takiej Verdany na przykład).
pmaster pisze:
tyrystor pisze:MA chałupniczo domontowało nowe wyświetlacze
Wg mnie niepotrzebnie
Potrzebnie, ale nie w ten sposób. ¯eby było to naprawdę potrzebne - trzeba byłoby wymienić dwie szyby (tylną i przed III drzwiami), by nowe wyświetlacze były dokładnie tam, gdzie być powinny.
ppln pisze:
tyrystor pisze:R&G (w Łodzi też macie! )
Na tym samym oprogramowaniu, ale zrobione po łódzku. Nie ma przesiadek, dzielnic, stref, typów linii (za to 50-59 wyświetlają się na czerwono a 70-79 na zielono), nazwa ulicy jest w dwóch miejscach, a połowę miejsca na nr linii zajmuje logo MPK zrobione chyba z ikony 64x64.
To już wasze niedbalstwo! :P
ppln pisze:
tyrystor pisze:Wyświetla się to na każdym przystanku
No a właśnie powinno nie na każdym tylko pod wszystkimi (jak w Łodzi w tramwajach - takie http://gtlodz.eu/img-no_i_skonczylo_sie ... earch.html ). W Warszawie niespecjalnie się da (chociaż można wg różnych kryteriów wyświetlać tylko np. 15 najważniejszych linii i resztę w komunikacie w górnej belce), ale w innych miastach bez problemu
Nie kombinuj! Według jakiego klucza niby byś chciał wybrać ten top15?

Wypisówka wszystkich linii jest dobra na naklejkę, ale zmieniający się co przystanek wykaz WSZYSTKICH linii dostępnych AKTUALNIE na TYM KONKRETNYM przystanku lub TYM KONKRETNYM zespole przystanków to lepsze rozwiązanie. Przejedź się, sprawdź.

ppln

Post autor: ppln »

tyrystor pisze:Według jakiego klucza niby byś chciał wybrać ten top15?
W zasadzie według dowolnego. Albo najmocniejsze, albo unikatowe, albo jadące w innych kierunkach (tutaj potrzebne byłoby przeliczenie jeszcze na serwerze żeby sterownik miał w bazie gotową informację).
No a piktogramy kolei, metra i dogodnej przesiadki AT umieszczane za nazwą przystanku.

tyrystor pisze: Wypisówka wszystkich linii jest dobra na naklejkę, ale zmieniający się co przystanek wykaz WSZYSTKICH linii dostępnych AKTUALNIE na TYM KONKRETNYM przystanku lub TYM KONKRETNYM zespole przystanków to lepsze rozwiązanie. Przejedź się, sprawdź.
Nie jest lepsze, nie pozwala na zaplanowanie podróży po jednym spojrzeniu na deskę. Poza tym miejsce na przesiadki jest nawet w układzie warszawskim, wystarczy "skompresować" listę ulic do postaci jak w Łodzi (albo jak u was strefy i dzielnice, przy ulicach z jednym przystankiem można jej nazwę dodać do nazwy przystanku) i na zaoszczędzonej przestrzeni dać przesiadki.
To rozwiązanie, które jest jest niezłe, ale jednak nie idealne.

No i zgoda, choinki da się rozwiązać o wiele gorzej niż w stolicy (patrz Kraków, wydają grube tysiące na monitory, które nie spełniają żadnej istotnej funkcji), ale i ten układ można lekko poprawiać.

Za to warszawska koncepcja ma dwie poważne wady:
-wewnętrzne podsufitowe LCD, które są znacznie gorsze od wyświetlaczy diodowych (gdyby miały paskudnie wyglądający ale funkcjonalny układ poznański to co innego)
-trasa na bocznych LCD. Do sprawdzania trasy jest słupek przystankowy bo zanim ktoś zdąży przeczytać całą trasę z boku, autobus odjedzie. W tej linii powinny być albo tylko niektóre ulice albo może raczej istotne przystanki (p. przesiadkowe, stacje metra i kolei)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

tyrystor pisze:A gdzie tam - w Warszawie nie wyobrażam sobie w ogóle wypisówki wszystkich linii na naklejce. Ani zamiast dzielnic, ani jako wielkiej listy linii co przystanek.
Chodziło mi o to, że te dzielnice możnaby spróbować lepiej wypisać
tyrystor pisze:Gdyby przystanek nazywał się dokładnie tak samo, jak stacja, to Macrosystem/nowe RG/NovaMedia z automatu by wyświetliły przesiadkę na kolej
A nie dałoby się oprócz linii do przesiadki na danym przystanku wyświetlać symboli pociągu i metra?
tyrystor pisze:Ploc, a weź zmieść to, że linie x,y,z są na tym samym słupku, m,n na słupku obok, a d,e,f są po drugiej stronie skrzyżowania. Horror vacui?
Qui penis aqua turbulent. Jeśli elektrodeska potrafi sobie poradzić z wyświetleniem ,,190 512", to wyświetli też i ,,190 512"
tyrystor pisze:Gdzie tu masz różne rzeczy na zewnątrz? Tylko czcionki różne.
Jak sam napisałeś - w części wozów jest decha z boku, w części zamiast niej jest przewijana trasa (bez sensu, dechy powinny wrócić), z tyłu linia jest po lewej albo prawej, z przodu jest kierunek albo kierunek i przewijana trasa i to chyba wszystko. Jakby komuś się chciało, to coś z tym zrobić by się dało.
tyrystor pisze:Potrzebnie, ale nie w ten sposób
Znam przydatniejsze sposoby wydawania pieniędzy na osprzęt
ppln pisze:W zasadzie według dowolnego.
Sugeruję linie o numerze podzielnym przez 4
ppln pisze:Nie jest lepsze, nie pozwala na zaplanowanie podróży po jednym spojrzeniu na deskę
Deski nie służą do planowania podróży
ppln pisze:trasa na bocznych LCD. Do sprawdzania trasy jest słupek przystankowy bo zanim ktoś zdąży przeczytać całą trasę z boku, autobus odjedzie. W tej linii powinny być albo tylko niektóre ulice albo może raczej istotne przystanki
Tam powinien zostać tylko kierunek, te wszystkie scrolle to nieudana próba wepchania zbyt dużej ilości informacji tam, gdzie ona się nie mieści. W Warszawie boczne deski były świetnym rozwiązaniem i powinny wrócić

spex

Post autor: spex »

Mógłby ktoś pokazać przykład SIP od Macrosystem?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”