Ten sam silnik, inna moc

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Ten sam silnik, inna moc

Post autor: shakkie » 2013-03-24, 12:38

W jaki sposób osiąga się inną moc w fizycznie tym samym silniku? Na przykład DAF PR183, PR228 i PR265 - niby inne oznaczenie, ale te same 9 litrów. Albo MAN D2866 - 12 litrów, ale 260, 310 lub 360 KM. Byłbym wdzięczny za wyjaśnienie tej kwestii.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2013-03-24, 13:22

Przede wszystkim drogą elektroniczną. Zmieniając program sterujący parametrami silnika można uzyskać różne moce.
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2013-03-24, 20:33

A co konkretnie ustawia się w tym programie?

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4118
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2013-03-24, 21:34

Zapewne to samo, co w tym przypadku: http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/diesel.html

Cytat ze strony powyżej, dotyczy co prawda silników samochodowych, ale można to zastosować do wszystkich diesli:
Różnica pomiędzy 2.0 TDi 140KM i 170KM

Często wydaje się, że producenci samochodów oszukują lub przynajmniej naciągają oferując te same silniki z większą mocą i w wiele wyższej cenie. W większości przypadków jednak to co może powierzchownie wydawać się tym samym silnikiem w rzeczywistości może dzielić dużo. Podstawową i najbardziej oczywistą różnicą jest turbosprężarka. Mocniejsze wersje wyposażane są w turbosprężarki o zmiennej geometrii kierownic spalin. Taka turbosprężarka, w przeciwieństwie do turbosprężarki z zaworem upustowym wastegate cechuje się wyższą sprawnością oraz znacznie mniejszą zwłoką zadziałania. Jej cechy pozwalają osiągnąć wysoką moc nie podnosząc znacznie temperatury spalin na jej wlocie. Turbosprężarki mocniejszych wersji mają również zwiększone wymiary geometryczne, co pozwala im na pracę przy większych przepływach spalin i powietrza. Kolejną cechą różniącą od siebie silniki może być natrysk oleju na denko tłoka. Stosuje się to w silnikach bardziej wysilonych, olej omywający denko tłoka pozwala odprowadzić z niego dodatkowe ciepło. Silniki mogą różnić się również aparaturą wtryskową, jednak z punktu widzenia niewielkiego podnoszenia mocy nie jest to różnica istotna.

Jacek Pudło

Post autor: Jacek Pudło » 2013-03-25, 23:30

Różnice są jednak mechaniczne.

Moc to moment obrotowy przemnożony przez prędkość obrotową. Moc maksymalna to taka prędkość obrotowa, przy której iloczyn momentu obrotowego i prędkości obrotowej będzie największy. A mówiąc w sposób bardziej zrozumiały, to najwyższe obroty, gdzie silnik ma jeszcze dużo "siły".

Skąd się bierze moment obrotowy? Jest to siła, którą tłok poprzez korbowód obraca wał korbowy. A dlaczego tłok się porusza? Ponieważ naciskają na niego gazy spalinowe. A ilość gazów spalinowych i ciśnienie zależy od tego, ile paliwa podamy do silnika. Toteż siła jaką uzyskamy na kołach z silnika zależy od dawki paliwa.

Z danego silnika można uzyskać małą albo dużą moc. Wynika to z tego, że można sterować 2 rzeczami decydującymi o mocy silnika. Pierwsza to dawka paliwa. Druga to ilość powietrza. Stosuje się turbosprężarki po to, by zwiększyć ilość ładunku w cylindrze i jednocześnie uzyskać większą energię ze spalania bez zwiększania silnika, pojemności skokowej silnika.

Przede wszystkim różnica jest jednak w dawkowaniu paliwa. W mocniejszym silniku przy tej samej prędkości obrotowej podaje się więcej paliwa. Mocniejszy silnik na bazie tej samej pojemności skokowej jest bardziej wysilony. Ale to nie jedyna różnica, elektronika i program sterujący. Silniki różnić się też będą chłodnicą (silnik ma sprawność rzędu 40% a resztę ciepła trzeba oddać do atmosfery), inne mogą być też wtryskiwacze. Taki wtryskiwacz to bardzo odpowiedzialne urządzenie. Dawkuje on od 1 do 30 mm3 paliwa na wtrysk (czyli od połowy główki od szpilki w osobówce na biegu jałowym aż do dużej kropli), poprzez dziurki rozpylacza o średnicy mniejszej jak ludzki włos, pod ciśnieniem takim jak nacisk samochodu na paznokieć kciuka.

Czyli różnice dotyczyć będą dawkowania paliwa, chłodnicy, turbosprężarki.

Oczywiście ten sam silnik 8,9 l DAF PR183 w Urbino 12 ma większą żywotność niż mocniejszy PR265 w Urbino 18, ponieważ jest mniej wysilony, pracuje pod mniejszym obciążeniem i wysiłkiem. W silniku panują wysokie temperatury - rzędu 800 stopni podczas spalania. Większe dawki paliwa to dłuższy okres wysokich temperatur, większe nagrzewanie elementów silnika i większy nacisk na elementy konstrukcji, panewki wału korbowego. Czyli szybsze zużycie silnika.

Z kolei z silnikami o dużej pojemności skokowej, jak np. 11-litrowe OM457hLA w Conecto G, jest taka rzecz, że są mało wysilone (nie taka duża moc przy dużej pojemności skokowej), ale z kolei w silniku o większych wymiarach większe są opory bezwładności (wprawienie cięższych elementów silnika w ruch) i opory mechaniczne (tarcie), toteż taki silnik z góry ma większe zużycie paliwa.

Chyba temat w miarę wyczerpany?

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie » 2013-03-26, 08:40

Dziękuję za odpowiedzi :)

ODPOWIEDZ