Kolej jednoszynowa w Polsce?

Wszystko co dziwne i niewyjaśnione na Forum. Takie UFO 😉
Mibars

Kolej jednoszynowa w Polsce?

Post autor: Mibars » 2009-08-29, 23:29

Witam,

Przeglądając angielską wikipedię pod hasłem "kolej jednoszynowa" znalazłem, że w Polsce planowana jest tego typu inwestycja w Rzeszowie...


Co ciekawe Google na hasło "jednoszynowa rzeszów" informuje w pierwszej kolejnosci, że Wrocław jest zainteresowany rzeszowskim pomysłem... A o samym Rzeszowie tyle, co kot napłakał.

Jedyne, co udało mi się znaleźć w miarę sensownego zamieszczam ponizej:
http://www.pressmedia.com.pl/sn/index.p ... &Itemid=60

http://polskatimes.pl/aktualnosci/14197 ... ,id,t.html

Wiecie może coś wiecej o tym projekcie? (Albo projektach, licząc zainteresowanie Wrocławia i... Krakowa?!?) Bo mnie to mocno zaskoczyło...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28794
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-08-31, 09:11

Wg. mnie, to z tej kolejki jednotorowej w Rzeszowie nic nie będzie. Prezydent Rzeszowa powinien był raczej ratować MPK... a nie działać na zasadzie jakiegoś obłędu w oczach. ;)
Obrazek

Bartek

Post autor: Bartek » 2009-08-31, 09:57

Kolej jednoszynowa to chore marzenia Ferenca, który w Rzeszowie stał się pośmiewiskiem. Zamiast ładować kasę w to badziewie, powinni w końcu wydzielić buspasy, w tedy eMpEKi nie będą stały w korkach. Z resztą nawet czas przejazdu autobusem w korku byłby mniejszy niż tym wiszącym i szpecącym miasto wagonikiem.

Mibars

Post autor: Mibars » 2009-08-31, 13:14

pr110, podzielam Twoją opinię - Kolej jednoszynowa, w szczególności taka typowo turystyczna (skoro ma jeźdizć 30km/h...) to dobre narzędzie do zwrócenia uwagi na miasto, atrakcja, a nie rozwiązanie komunikacyjne.

Są oczywiście miasta, gdzie "jednoszynówka" ma się dobrze i jest funkcjonalna (z taką Osaką na czele), ba japońce w Nagoji (no, w jakimś sąsiednim mieście) zbudowali "jednoszynówkę" w technologii MagLev - ale ta akurat była zbudowana głównie na pokaz - na Expo 2005. Technologia MagLev delikatnie mówiac nie sprawdza się przy małych prędkościach, bo zysk z redukcji tarcia jest mniejszy, niż z faktu, że trzeba cały czas utrzymywac pojazd na poduszce magnetycznej...

Ja byłbym za tym, by nie eksperymentować z wynalazkami jednoszynowymi, dopóki rozwiązania konwencjonalne nie zostaną doprowadzone do kresu wydajności...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28794
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-08-31, 14:14

Mibars pisze:Ja byłbym za tym, by nie eksperymentować z wynalazkami jednoszynowymi, dopóki rozwiązania konwencjonalne nie zostaną doprowadzone do kresu wydajności...
Toteż nikt w Rzeszowie nie będzie eksperymentować z jednoszynową koleją ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4052
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Kolej jednoszynowa w Polsce?

Post autor: Przemek » 2009-08-31, 14:24

Mibars pisze:Co ciekawe Google na hasło "jednoszynowa rzeszów" informuje w pierwszej kolejnosci, że Wrocław jest zainteresowany rzeszow
Od dłuższego czasu przeglądam wiele źródeł informacyjnych o Wrocławiu, ale nigdzie o zainteresowaniu władz, koleją jednoszynową nie słyszałem.

Chociaż może mieli oni na myśli tramwaj pseudoplus :diabeł:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28794
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-08-31, 14:33

Obawiam się, że ten temat możemy wsadzić do strefy 51 jako UFO. Nikt nie jest tym zainteresowany - prócz oczywiście jednego prezydenta Rzeszowa ;)

Nawet Kraków, jeśli już to rozwijałby konwencjonalny transport kolejowy - np. na lotnistko (modernizacja linii, zwiększenie prędkości handlowej oraz przepustowości odcinka na Balice), czy do innych miejsc. Natomiast na pewno nikt w Krakowie nie będzie "bawić" się w kolej jednoszynową. Jeszcze jest na to za wcześnie, a co będzie w dalekiej przyszłości ? Czas to zweryfikuje ;)
Obrazek

Mibars

Post autor: Mibars » 2009-08-31, 15:07

J-31 pisze:Obawiam się, że ten temat możemy wsadzić do strefy 51 jako UFO. Nikt nie jest tym zainteresowany - prócz oczywiście jednego prezydenta Rzeszowa
Tego też się spodziewałem, chociaż fakt, ze informację znalazłem wpierw na angielskiej Wiki, a nie np. tutaj trochę mnie zdziwił :)


faja_k
Posty: 6028
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2009-09-10, 17:51

My tak wyśmiewamy ten pomysł jako nierealny i z kosmosu, a ponoć w ciągu miesiąca ma być przetarg na projekt i... budowę!
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28794
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-09-11, 09:47

KKS pisze:My tak wyśmiewamy ten pomysł jako nierealny i z kosmosu, a ponoć w ciągu miesiąca ma być przetarg na projekt i... budowę!
Jeśli tak faktycznie jest... no to poczekajmy na rozwój wypadków ;)
Obrazek

Rafal71642
Posty: 25
Rejestracja: 2009-08-12, 21:38
Lokalizacja: Dębica

Kolej nadziemna w Rzeszowie

Post autor: Rafal71642 » 2009-09-30, 13:15

Nie metrem, nie tramwajem, nie trolejbusem a... 6 metrów nad ziemią! Już w przyszłym roku rzeszowianie w taki właśnie sposób będą przemieszczać się po mieście. Jak to możliwe? Otóż w Rzeszowie pojawi się pierwsza w kraju kolejka nadziemna.

Rzeszów - spokojne, średniej wielkości miasto położone na południowym wschodzie Polski. Bardzo często kojarzone z Bieszczadami i zaściankowością miejsce życia i pracy niespełna 180 tysięcy mieszkańców. Kto by pomyślał, że już w przyszłym roku zyska jeden z najnowocześniejszych i najbardziej ekologicznych środków transportu? Mowa tutaj o zdalnie kierowanej, klimatyzowanej, otwieranej z obu stron kolejce nadziemnej, która ma pomóc rozładować miejskie korki.

Już od dawna poszukiwano alternatywnego środka komunikacji

- Metro odpada z samego założenia. Jest po pierwsze najdroższym z dostępnych rozwiązań komunikacyjnych, a po drugie Rzeszów jest za małym miastem. Tramwaje wymagałyby przebudowy infrastruktury drogowej. Pochłonęłoby to również mnóstwo pieniędzy i przede wszystkim czasu. Tak samo z kolejką miejską. Swego czasu nosiliśmy się z zamiarem uruchomienia gondoli, która miałaby przemieszczać mieszkańców z różnych zakątków miasta, ale ten pomysł nie należał do najlepszych. Niedawno jedna ze szwajcarskich firm, zajmujących się produkcją kolejek nadziemnych, podsunęła Tadeuszowi Ferencowi, prezydentowi Rzeszowa, pomysł wybudowania takiej instalacji. Przyjęliśmy tę ideę z wielkim entuzjazmem. Właśnie w tej sprawie, w zeszłym tygodniu, prezydent odbył podróż do Szwajcarii - mówi rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Rzeszowie, Maciej Chłodnicki.


Rzeszów idzie w ślady Tajwanu

W zeszłym tygodniu, w Szwajcarii, odbyły się testy kolejki nadziemnej, która na dniach zostanie zainstalowana na Tajwanie. Prezydent był zachwycony i jak się wydaje... ma powody do zadowolenia. Dlaczego? Otóż ten środek transportu ma bardzo wiele zalet. Przede wszystkim będzie poruszał się bez względu na korki, jest bardzo ekologiczny, gdyż nie produkuje spalin (zasilany prądem), a przystanki mogą znajdować się dosłownie wszędzie (zarówno nad ziemią jak i na jej powierzchni). Minusem może być fakt, że jednorazowo pomieści ok. 60 osób, co w godzinach szczytu może okazać się niewystarczające.

To się po prostu opłaca

Wybudowanie kolejki nadziemnej jest, według Urzędu Miasta w Rzeszowie, najtańszym rozwiązaniem komunikacyjnym. Pochłonie jednak kilkadziesiąt milionów złotych:
- Jeden kilometr kolejki (wraz z całą infrastrukturą), będzie kosztował miasto ok 10 milionów złotych. Wstępnie planowana długość trasy kolejki nie przekroczy 7 km. Co do obszaru, w jakim miałaby się poruszać, trwają jeszcze ustalenia. Z całą pewnością będą to miejsca o największym przepływie ludności, czyli centra handlowe i prawdopodobnie miasteczko akademickie - podaje Chłodnicki.

To wszystko już w przyszłym roku

Około 12 miesięcy daje sobie Rzeszów na oddanie kolejki do użytku mieszkańców. - Termin zapewne zostanie dotrzymany, gdyż wszelkie prace nad realizacją projektu idą pomyślnie. Jedyne utrudnienia mogą dotyczyć pewnych procedur, które zwykle trwają długo, ale i tutaj jesteśmy pełni optymizmu - dodaje rzecznik.

Czy kolejka okaże się strzałem w dziesiątkę? To okaże się za rok. Jeśli pomysł wypali, miasto nie wyklucza rozbudowy linii. Za to z całą pewnością, w kolejnych latach, dobudowywane będą kolejne przystanki kolejki.
Nie wiedzialem zabardzo do czego ten temat dodać bo to dosyć nietypowy środek transportu.Piszcie co o tym myślicie.

¬ródło:www.wiadomosci24.pl

[ Dodano: 2009-09-30, 20:07 ]
Sorki musiałem przeoczyć dzięki za poprawke :).

[ Dodano: 2009-09-30, 20:12 ]
Ja myśle że prezydent Rzeszowa bierze sprawe na poważnie,on naprawde dużo robi dla tego miasta jest juz tam przeciez 2 kadencje i dalej ma duże poparcie.

ODPOWIEDZ