[Litwa] Komunikacja miejska w Wilnie
[Litwa] Komunikacja miejska w Wilnie
Przepraszam za blądy i brak niektorych liter polskich
W Wilnie są 4 srodki komunikacji miejskiej:
1) autobus
2)trolejbus
3)funikulerz
4)komunikacja prywatna: autobusy i mikroautobusy.
Dla autobusow i trolejbusow pantswowych plati bilety, emitowanie przez spolkę "Susisiekimo paslaugos". Nominaly są następujące:
zwykly - 1,10 lita
ulgowy (ulgota 50%) - 55 centow
ulgowy (ulgota 80%) - 22 centa.
zwykly, kupiony u kierowcy - 1,40 lita
ulgowy (ulgota 50%) kupiony u kierowcy - 70 centow.
bilet na 24 hodiny - 6 litow
bilet na 72 hodiny - 10 litow
bilet na 240 hodin - 22 lita
Bilety miesięcznie nie cytuję -bylo by bardzo duže...
Funikulerz ma swoje bilety o wartošci 1 i 2 lita i jest więcej objektem turistycznym než srodkem komunikacja. Pracuje tylko dla turystow do gory Hiedyminasa.
Oczywiscie,že w prywatniej komunikacji nie funguję bilety kom.miejskiej - wszytsko tylko za gotowkę...
Dizšiaj mamy wielką diskusję o szybkem tramwaju albo o metru w Wilnie. Mam opinję, že najlepsze jest metro.
W czasach sowieckej okupacji byly tak zwane "pospiesznie autobusy", n.p. marszrut 22, ktoru kursowal ot rejonu Lazdinai do Centrum a mial tylko 3 przystanki. Podczas blokady ekonomicznej w 1990-1991 r.r. tych autobusow nie stalo. Potem pojawily się 'taksi marszrutowe" albo "marszrutki". Oni na początku užywaly wlasnie bilety, na koncu zaš zrezygnowali z nich. Jadą od rana (6?) do wieczora, cca 20-21. Przejazd kosztuję 3 lita, ješli marszrut ide centrem miasta, albo 2 lita (jesli idę nie centrum miasta). pasažer jest wolny wystąpič gdzie chce, naprzyklad, w centurm ulicy. Dzišiaj "marszrutki" už mają swoj grafik - przed 2 r. jeszcze nie mieli.
Panstwowe autobusy i trolejbusy zaczynają kursowač cca 4-5 i konczą okolo 23. Są 'autobusy nocne", od 1 do (nie pamiętam ktorej) hodiny. Na wszytskich są wažne bilety zwykle.
Park autobusowy sklada się z autobusow "Karosa" i jeszcze są pozostale stare więgerske "Ikarus".
park trolejbusowy sklada się z trolejbusow "Škoda" i "Solaris".
Prywatnie autobusy i mikroautobusy mają bardzo rožnie modeli samochodow. Mame 1 marszrut bezplatny: od centrum miasta do supermarketu "Maxima Bazė.
Na początku tyle
W Wilnie są 4 srodki komunikacji miejskiej:
1) autobus
2)trolejbus
3)funikulerz
4)komunikacja prywatna: autobusy i mikroautobusy.
Dla autobusow i trolejbusow pantswowych plati bilety, emitowanie przez spolkę "Susisiekimo paslaugos". Nominaly są następujące:
zwykly - 1,10 lita
ulgowy (ulgota 50%) - 55 centow
ulgowy (ulgota 80%) - 22 centa.
zwykly, kupiony u kierowcy - 1,40 lita
ulgowy (ulgota 50%) kupiony u kierowcy - 70 centow.
bilet na 24 hodiny - 6 litow
bilet na 72 hodiny - 10 litow
bilet na 240 hodin - 22 lita
Bilety miesięcznie nie cytuję -bylo by bardzo duže...
Funikulerz ma swoje bilety o wartošci 1 i 2 lita i jest więcej objektem turistycznym než srodkem komunikacja. Pracuje tylko dla turystow do gory Hiedyminasa.
Oczywiscie,že w prywatniej komunikacji nie funguję bilety kom.miejskiej - wszytsko tylko za gotowkę...
Dizšiaj mamy wielką diskusję o szybkem tramwaju albo o metru w Wilnie. Mam opinję, že najlepsze jest metro.
W czasach sowieckej okupacji byly tak zwane "pospiesznie autobusy", n.p. marszrut 22, ktoru kursowal ot rejonu Lazdinai do Centrum a mial tylko 3 przystanki. Podczas blokady ekonomicznej w 1990-1991 r.r. tych autobusow nie stalo. Potem pojawily się 'taksi marszrutowe" albo "marszrutki". Oni na początku užywaly wlasnie bilety, na koncu zaš zrezygnowali z nich. Jadą od rana (6?) do wieczora, cca 20-21. Przejazd kosztuję 3 lita, ješli marszrut ide centrem miasta, albo 2 lita (jesli idę nie centrum miasta). pasažer jest wolny wystąpič gdzie chce, naprzyklad, w centurm ulicy. Dzišiaj "marszrutki" už mają swoj grafik - przed 2 r. jeszcze nie mieli.
Panstwowe autobusy i trolejbusy zaczynają kursowač cca 4-5 i konczą okolo 23. Są 'autobusy nocne", od 1 do (nie pamiętam ktorej) hodiny. Na wszytskich są wažne bilety zwykle.
Park autobusowy sklada się z autobusow "Karosa" i jeszcze są pozostale stare więgerske "Ikarus".
park trolejbusowy sklada się z trolejbusow "Škoda" i "Solaris".
Prywatnie autobusy i mikroautobusy mają bardzo rožnie modeli samochodow. Mame 1 marszrut bezplatny: od centrum miasta do supermarketu "Maxima Bazė.
Na początku tyle
Sprobuju.
Diskusja byla o nowym šrodku kom.miejskiej. Projekt mera A.Zuokasa: wprowadzič t.zw "szybki tramwaj", od stacji kolej i autobusow do Santariszek. Mer proponowal, žeby tam.gdzie chodzi tramwaj, nie bylo žadnych innych form KM - trolejbusow, autobusow, prywatnych.
Niestety, wiele tras tramwaju musialo išč centrem Wilna, gdzie są miejsca tylko dla 2stref transportu (naprzyklad, ul.Jagielly w Wilnie). Mer powiedzial,že dzięki nowemu tramwajowi musialy byč rozwiązane problemy kom.miejskiej.
Juž byl schwalony projekt, nawet byla spolka ze Francji, ktera mogla wprowadzič tramwaj. Mer schwalil strone webową o tramwajowi.
Opozycja tež miala swoje stranki o metru a tramwajowi. Ona powiedziala, že tramwaj vędę kosztowal więcej względem inwestycji.
Po nowych wyborach do samorządu Wilna, nowa wladz tylko teraz zdecydowala budowač kompromysny wariant: metro, ktere by szlo pod ziemią na terenu Starego Miasta, za tym terenem by szlo nad ziemią. Podobne jak w Niemcach są S-bahn i U-bahn.
Diskusja byla o nowym šrodku kom.miejskiej. Projekt mera A.Zuokasa: wprowadzič t.zw "szybki tramwaj", od stacji kolej i autobusow do Santariszek. Mer proponowal, žeby tam.gdzie chodzi tramwaj, nie bylo žadnych innych form KM - trolejbusow, autobusow, prywatnych.
Niestety, wiele tras tramwaju musialo išč centrem Wilna, gdzie są miejsca tylko dla 2stref transportu (naprzyklad, ul.Jagielly w Wilnie). Mer powiedzial,že dzięki nowemu tramwajowi musialy byč rozwiązane problemy kom.miejskiej.
Juž byl schwalony projekt, nawet byla spolka ze Francji, ktera mogla wprowadzič tramwaj. Mer schwalil strone webową o tramwajowi.
Opozycja tež miala swoje stranki o metru a tramwajowi. Ona powiedziala, že tramwaj vędę kosztowal więcej względem inwestycji.
Po nowych wyborach do samorządu Wilna, nowa wladz tylko teraz zdecydowala budowač kompromysny wariant: metro, ktere by szlo pod ziemią na terenu Starego Miasta, za tym terenem by szlo nad ziemią. Podobne jak w Niemcach są S-bahn i U-bahn.
Bardzo słuszne podejście.Witold pisze:Projekt mera A.Zuokasa: wprowadziè t.zw "szybki tramwaj", od stacji kolej i autobusow do Santariszek. Mer proponowal, žeby tam.gdzie chodzi tramwaj, nie bylo žadnych innych form KM - trolejbusow, autobusow, prywatnych
Jest gdzieś link do tej strony?Witold pisze:Mer schwalil strone webową o tramwajowi.
Czyli po prostu LRT. W sumie chyba najlepsze rozwiązanie. Ja osobiście bym widział w Wilnie LRT lub premetro.Po nowych wyborach do samorządu Wilna, nowa wladz tylko teraz zdecydowala budowaè kompromysny wariant: metro, ktere by szlo pod ziemią na terenu Starego Miasta, za tym terenem by szlo nad ziemią. Podobne jak w Niemcach są S-bahn i U-bahn.
Witold, a czy istnieje w Wilnie taka możliwość, że spór pomiędzy Merem Wilna a opozycją mógłby opóźnić realizację tej inwestycji ?Witold pisze:Juž byl schwalony projekt, nawet byla spolka ze Francji, ktera mogla wprowadziè tramwaj. Mer schwalil strone webową o tramwajowi.
Opozycja tež miala swoje stranki o metru a tramwajowi. Ona powiedziala, že tramwaj vędę kosztowal więcej względem inwestycji.
Wygrzebałem takie coś http://www.tramvajus.lt/en Stronka taka sobie, można znaleźć schematy. Niestety nic więcej na temat projektów nie ma.
Dzien dobry i chwala używatelom forumu, ktore cierpią moj język polski
strona tramwaja; www.tramvajus.lt
strona metra: http://www.vilniausmetro.lt/ (tylko po angielsku)
Nie wiem jak o tym sporu. Chodzi o baaaardzo dużych pieniądzach a o przyslosci największego miasta Litwy. Jedank większoszcz sil politycznych w samorządze deklarowali że są przeciw tramwajowi. Także szansa, że coį z metrem ne wyjdzie, jest bardzo mala
strona tramwaja; www.tramvajus.lt
strona metra: http://www.vilniausmetro.lt/ (tylko po angielsku)
Nie wiem jak o tym sporu. Chodzi o baaaardzo dużych pieniądzach a o przyslosci największego miasta Litwy. Jedank większoszcz sil politycznych w samorządze deklarowali że są przeciw tramwajowi. Także szansa, że coį z metrem ne wyjdzie, jest bardzo mala
Zapewne kol. Witold miał na myśli "funicular" czyli kolejkę linowo -terenową.plocmaster pisze:Nie ma takiego słowa w polskim języku.
Ja nie mam problemu z czytaniem twoich postówWitold pisze:Dzien dobry i chwala używatelom forumu, ktore cierpią moj język polski
Takie inwestycje to jednak wydatek na lata, zwłaszcza jeśli buduje się je od podstaw. Dyskusja jest potrzebna, a dyskusja rodzi spory. Przejrzałem przy okazji wydania wileńskich gazet polskojęzycznych. Pada tam np. argument jakoby tramwaje miały generować hałas. Myślę, ze to wynika z niewiedzy na temat współczesnych tramwajów. Mieszkańcy Wilna mają prawo się obawiać. Współczesne tramwaje, poruszające się po nowoczesnych torowiskach. Także można uniknąć rozwieszania sieci trakcyjnej (przykład tramwajów w Bordeaux we Francji, które w zabytkowej części miasta zasilane są z bezpiecznej trzeciej szyny).Witold pisze:Chodzi o baaaardzo dużych pieniądzach a o przyslosci największego miasta Litwy.
Poza tym jednak nadal metro jest uważane za atrybut wielkomiejskości. Moim zdaniem to chyba jednak nie do końca jest prawda.
Zapomniałem, że jest coś takiego jak funikular. Zresztą już się poprawiłem.TLG pisze:Zapewne kol. Witold miał na myśli "funicular" czyli kolejkę linowo -terenową.
Ja też nie. Aż się dziwię, że nie zakończył dotychczas żadnego słowa literą S, gdy nie powinien.TLG pisze:Ja nie mam problemu z czytaniem twoich postów
o tramwajowi. Uwažam,že jest to zla idea. Moje dowody:
1) to nie rozwiąže problemu korkow (po litewsku tak się nazywają gdy jest wiele samocghodow w jednem miesjcu a poruszają się po malku).
2) tramwaj nie ma wplywu na ceny nieruchomosci. Nie slyszalem, žeby w Bordeaux wielkie supermarkety byi budowane u koniecznycz stanic tramwaju. W Prahe są, o ile rozumiem - w innych miejscach są.
3) metro bylo by szybkie, na metro nie ma wplywu izyty rožnych oficjalnych delegacji itd. Tramwaj togo nie moglby udzielač.
4)metro jest tansze niž tramwaj - potrzebuje nie tak wiele inwesticji. Chodzi o to, že tramwaj będę kosztowal mniej, gdy liczymi pieniąndze BEZ inwesticji. Gdy liczymi + inwesticje, metro je tansze. Dodatkowo metro będę dalo korzysc dla Wilna: z dowodu togo, že ceny na nieruchomoč u stanic metra byli by wysze.
Dla plocmastera:zapraszam do Kowna, gdzie są 2 funikulara - a dodatkowo do Wilna, gdzie jest 1 funikular Jeden kowienski a 1 wilenski jeszcze mają swoje bilety...
1) to nie rozwiąže problemu korkow (po litewsku tak się nazywają gdy jest wiele samocghodow w jednem miesjcu a poruszają się po malku).
2) tramwaj nie ma wplywu na ceny nieruchomosci. Nie slyszalem, žeby w Bordeaux wielkie supermarkety byi budowane u koniecznycz stanic tramwaju. W Prahe są, o ile rozumiem - w innych miejscach są.
3) metro bylo by szybkie, na metro nie ma wplywu izyty rožnych oficjalnych delegacji itd. Tramwaj togo nie moglby udzielač.
4)metro jest tansze niž tramwaj - potrzebuje nie tak wiele inwesticji. Chodzi o to, že tramwaj będę kosztowal mniej, gdy liczymi pieniąndze BEZ inwesticji. Gdy liczymi + inwesticje, metro je tansze. Dodatkowo metro będę dalo korzysc dla Wilna: z dowodu togo, že ceny na nieruchomoč u stanic metra byli by wysze.
Dla plocmastera:zapraszam do Kowna, gdzie są 2 funikulara - a dodatkowo do Wilna, gdzie jest 1 funikular Jeden kowienski a 1 wilenski jeszcze mają swoje bilety...
Od kiedy???Witold pisze:metro jest tansze ni� tramwaj - potrzebuje nie tak wiele inwesticji.
A co mają do tego wielkie supermarkety?Witold pisze:Nie slyszalem, �eby w Bordeaux wielkie supermarkety byi budowane u koniecznycz stanic tramwaju.
Czy transport miejski buduje się biorąc pod uwagę wizyty oficjeli? Jak dla mnie to nie jest żaden argument.Witold pisze:a metro nie ma wplywu izyty ro�nych oficjalnych delegacji itd.
Sorry, ale tego już kompletnie nie rozumiem.Witold pisze:Chodzi o to, �e tramwaj będę kosztowal mniej, gdy liczymi pieniąndze BEZ inwesticji.
Po polsku też.Witold pisze:po litewsku tak się nazywają gdy jest wiele samocghodow w jednem miesjcu a poruszają się po malku
Niby czemu?Witold pisze:to nie rozwią�e problemu korkow
Tramwaj jest od tego, żeby ludzie szybciej mogli dojechać do domu, a nie więcej za niego zapłacić.Witold pisze:tramwaj nie ma wplywu na ceny nieruchomosci.
Tak często macie różne delegacje itd.? No patrz, do Płocka też ostatnio dużo Litwinów przyjeżdża i nie z racji położenia geograficznegoWitold pisze:metro bylo by szybkie, na metro nie ma wplywu izyty ro�nych oficjalnych delegacji itd.
Wręcz przeciwnie.Witold pisze:metro jest tansze ni� tramwaj - potrzebuje nie tak wiele inwesticji.
Dzięki, nie skorzystam.Witold pisze:Dla plocmastera:zapraszam do Kowna, gdzie są 2 funikulara - a dodatkowo do Wilna, gdzie jest 1 funikular
„Budowa metra kosztuje więcej, ale pociąga za sobą więcej inwestycji, toteż w końcu wychodzi taniej”TLG pisze:Sorry, ale tego już kompletnie nie rozumiem.
Ekonomia po litewsku. Toż to genialne, chyba podrzucę to moim szefomplocmaster pisze:Budowa metra kosztuje więcej, ale pociąga za sobą więcej inwestycji, toteż w końcu wychodzi taniej
Przypuszczam, że i tak żaden z pomysłów nie dojdzie do skutku. Koszty budowy metra są zbyt, a tramwaje mają zbyt wielu przeciwników. Oczywiście nadal popieram budowę linii tramwajowych, gdyż sieć można dużo łatwiej dostosować do aktualnych potrzeb, a jej rozwijanie - w przeciwieństwie do metra - jest dużo tańsze i prostsze. Do systemów typu BRT zapewne jeszcze Litwini (tak samo jak Polacy) jeszcze nie dorośli.
Myślę, że nie można dyskutować linii tramwajowej biorąc pod uwagę to, że kierowcy prywatnych samochodów będą mieć utrudnione życie. Po to się dyskutuje taką linię, by się do tramwajów przesiedli, a ruch samochodowy w centrum zabytkowego miasta należy ograniczyć do koniecznego minimum.J-31 pisze:Jaka jest specyfika obecnej komunikacji tramwajowej w mieście. Czy dużo jest torowisk wydzielonych z jezdni ?
Myślę, że Witold po prostu nie wie jak wygląda nowoczesna komunikacja tramwajowa, także w wymienionym przeze mnie Bordeaux, bo tramwaje nadal kojarzą się ze zdezelowanymi wozami na zaolejonych torowiskach. Nowoczesny tramwaj poza podstawową funkcją sprawnej i elastycznej komunikacji jest ozdobą dla miasta, nie trzeba go chować pod ziemię. Proponuję Witoldowi, by zanim skrytykuje tramwaje po raz drugi przyjrzał się zachodnim koncepcjom budowy i rozwoju tramwajów, zwłaszcza we Francji i Hiszpanii (Paryż, Barcelona), gdzie przy odradzaniu się komunikacji tramwajowej przyjęto zypełnie nowe założenia zrywając ze znanymi nam wzorcami tramwaju. Uprzywilejowanie poprzez systemy sterowania ruchem, duże odległości między przystankami, tabor pozwalający na szybką i sprawną wymianę pasażerów - tak się teraz robi tramwaje.
No właśnie nie bardzo wiem jak wygląda komunikacja tramwajowa w Wilnie. Mogę się jedynie domyślać. I dlatego zadałem to pytanieTLG pisze:Myślę, że Witold po prostu nie wie jak wygląda nowoczesna komunikacja tramwajowa, także w wymienionym przeze mnie Bordeaux, bo tramwaje nadal kojarzą się ze zdezelowanymi wozami na zaolejonych torowiskach
Zatem odpowiedź Witolda ma znaczenie, do dalszego porównania - na zasadzie co by było gdyby jednak zdecydowano się na tą inwestycję
A jak widziałem na stronie www.tramvajus.lt ta inwestycja rysuje się obiecującą. Obym jednak nie przesadził
Nie wygląda, bo jej nie ma od 1915r. Od 1892r w Wilnie jeździły tramwaje konne, jeździły prawdopodobnie na trzech liniach (bardzo niewiele wiadomo na ich temat). Pozostała jedynie ulica Tramwajowa. Jeśli chcecie, to chętnie rozwinę ten temat.J-31 pisze:No właśnie nie bardzo wiem jak wygląda komunikacja tramwajowa w Wilnie.
ChcemyTLG pisze:Jeśli chcecie, to chętnie rozwinę ten temat.
Rzeczywiście przeszkodą w rozwoju sieci tramwajowej może być niewiedza, jak to dziś wygląda na Świecie. Ale z całą pewnością tramwaje są najbardziej perspektywiczną formą transportu dla kilkuset tysięcznych (i większych też) miast europejskich, więc czasami warto się rozejrzeć no i zaraz pojawia się przykład Paryża, który po latach znów rozwija sieć tramwajową.
Ogólnie o wileńskich tramwajach bardzo niewiele wiadomo. Były to tramwaje konne. Poruszały się po torach o rozstawie szyn ~1000mm (wiadomo jedynie z analizy jedynego zdjęcia). Prawdopodobnie były trzy linie: Dworzec - Zwierzyniec, Dworzec- Antokol i Pl. Katedralny- Antokol. Taki układ tras można znaleźć w "Przewodniku po Europie" z 1914r. Ciekawostkę stanowi fakt, że w tym przewodniku jest mowa o tramwaju elektrycznym, którego nie było. Długość tras wynosiła w przybliżeniu 8km. Przejazd kosztował 5 kopiejek. Komunikację tramwajową zawieszono po wkroczeniu do Wilna Niemców w 1915r. W okresie międzywojennym nie zapomniano o liniach tramwajowych, po tych trasach wprowadzono komunikację autobusową.
(R. Hrubisz"Tramwaje kresowe" Świat kolei 1/98)
(R. Hrubisz"Tramwaje kresowe" Świat kolei 1/98)
Nie wiem - co prawda - jak wygląda tramwaj w innych miejscach. Mieszkalem w Prahe, a widzialem, jak tam doskonale jest metro i jak nepospiesznie kursuję tramwaj.
Uwažam - byč može,blędnie - že kom.miejska ma byč szybką, vzym mniej, tym lepiej zaležeč od rožnyuch mitingow, wizytow delegacji itd. Jesli tramwaj to udziela, jesli kursowanie się tramwaju NIE budę zaležeč od kolejek, ješli trasami tramwajów nie będą mogl kursowač žadny inni transport , jesli sam tramwaj nie udziela więcej problemow z korkami - jestem ZA tramwaj.
Ale nie uwažam, žeby to bylo realnie. Dlaczego glownym sropdkiem kom.miejskiej w Prahe jest metro? Praha jest wielkie miasto i dziš yam się mowi, že tramwaj kosztuję - względem do inwestycji - wiele.
Metro by pomoglo rozwijač biznes - u koniecznych stanic metra mogli by pojawič się wielkie supermarkety (jak cw Czechach) a automatyczne ceny na nieruchomošč wzrosly by - takže obywatel mel by dostač więcej groszy PO wprowadzeniu metra niž DO togo.
Uwažam - byč može,blędnie - že kom.miejska ma byč szybką, vzym mniej, tym lepiej zaležeč od rožnyuch mitingow, wizytow delegacji itd. Jesli tramwaj to udziela, jesli kursowanie się tramwaju NIE budę zaležeč od kolejek, ješli trasami tramwajów nie będą mogl kursowač žadny inni transport , jesli sam tramwaj nie udziela więcej problemow z korkami - jestem ZA tramwaj.
Ale nie uwažam, žeby to bylo realnie. Dlaczego glownym sropdkiem kom.miejskiej w Prahe jest metro? Praha jest wielkie miasto i dziš yam się mowi, že tramwaj kosztuję - względem do inwestycji - wiele.
Metro by pomoglo rozwijač biznes - u koniecznych stanic metra mogli by pojawič się wielkie supermarkety (jak cw Czechach) a automatyczne ceny na nieruchomošč wzrosly by - takže obywatel mel by dostač więcej groszy PO wprowadzeniu metra niž DO togo.