[Finlandia] Przetarg tramwajowy w Helsinkach

Informacje o komunikacji miejskiej w Europie i na Świecie
Lopez

[Finlandia] Przetarg tramwajowy w Helsinkach

Post autor: Lopez »

Helsinki planują duży przetarg tramwajowy. Dostarczonych ma być 40 tramwajów + ewentualnie 90 w opcji (nota bene dowodzi to, o ile fińskie prawo zamówień publicznych jest bardziej elastyczne od naszego...). Trudno wyrokować kto wygra. Naturalnie wydaje się, że największe szanse powinien mieć Stadler, ale dostarczone już tramwaje variobahn są jednak w Helsinkach krytykowane. W takim razie może Bombardier? Co ciekawe jakiś czas temu testowany był też crotram TMK 2200.

[ Dodano: 10 Sty 2009 16:31 ]
Aha i jeszcze link do infobusa: http://infotram.pl/text.php?id=21981&from=main

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Lopez pisze:(nota bene dowodzi to, o ile fińskie prawo zamówień publicznych jest bardziej elastyczne od naszego...).
W Poznaniu ten na Combina chyba był podobny

Kristof.Stargard

Post autor: Kristof.Stargard »

Lada dzień w Poznaniu ogłoszą podobny, przetarg ale "tylko" na 40 nowych niskopodłogowych tramwajów. W porównaniu z Helsińskim przetargiem to będzie mało, ale jak na Polskę to chyba będzie największy tramwajowy przetarg.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Kristof.Stargard pisze:jak na Polskę to chyba będzie największy tramwajowy przetarg.
Nie za bardzo - Warszawa zamawia właśnie kilka razy więcej ;)
plocmaster pisze:
Lopez pisze:(nota bene dowodzi to, o ile fińskie prawo zamówień publicznych jest bardziej elastyczne od naszego...).
W Poznaniu ten na Combina chyba był podobny
W Poznaniu był 14+10, a ten będzie 40+20 prawdopodobnie. W każdym razie nie o tym - polskie prawo jeśli się nie mylę też pozwala na taki ruch, jak w Finlandii, jeśli jest odpowiedni zapis w przetargu, a jeśli nie ma zapisu, to można dokupić wozy za 20% wartości - tak zrobiło ostatnio MPK w Poznaniu z autobusami - dokupiło 10 wozów do przetargu z 2006 roku na 50.
Swoją drogą - te 90 w opcji helsińskiego oznacza, że tamtejszy przewoźnik musi potem dokupić całą 90-kę jeśli zechce, czy też może dokupić np. 50? A może jest tak, że może dokupić 50 a po jakimś czasie pozostałe 40?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Kristof.Stargard pisze:Lada dzień w Poznaniu ogłoszą podobny, przetarg ale "tylko" na 40 nowych niskopodłogowych tramwajów.
Ponoć robią to już kilka lat

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Jeśli chodzi o poznański, to wg MPK warunki przetargu już dotarły do odpowiedniej instytucji zarządzającej funduszami unijnymi i jeśli nie będą potrzebne poprawki to przetarg będzie ogłoszony jeszcze w styczniu. Ale EOT.

Lopez

Post autor: Lopez »

KKS pisze:Swoją drogą - te 90 w opcji helsińskiego oznacza, że tamtejszy przewoźnik musi potem dokupić całą 90-kę jeśli zechce, czy też może dokupić np. 50?
Nie muszą wykorzystać wszystkich opcji, ważna jest kolejność:
Helsingin kaupunki pisze:I optio 20 raitiovaunua, II optio 30 raitiovaunua ja III optio 40 raitiovaunua
Więc najpierw mogą wziąć 20, później 30 a na końcu 40. No i nie można wykorzystać opcji częściowo.
Termin dostawy to 72 miesiące od czasu zawarcia umowy.
BTW: U nas opcja to max. 255 kontraktu głównego, więc nie da się zamówić tramwajów czy czegokolwiek w ten sposób, a szkoda.

[ Dodano: 10 Sty 2009 22:21 ]
Zastanawiam się, czy któryś z polskich producentów nie podejmie próby startu w tym przetargu. Warunki wydają się dość interesujące. Nie widzę nic nt. doświadczenia w budowie tramwajów, ale pewnie jest do tego jeszcze jakaś odrębna specyfikcja.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Swoją drogą to pomysł przetargu na 40 + kolejne 90 wagonów jest fantastyczny. Ponieważ przewoźnik po kilku latach dokupuje jeszcze kilkadziesiąt wagonów, bez potrzeby ogranizowania dodatkowego przetargu. Jest szybko, tanio i dobrze. :)
Lopez pisze:Zastanawiam się, czy któryś z polskich producentów nie podejmie próby startu w tym przetargu. Warunki wydają się dość interesujące. Nie widzę nic nt. doświadczenia w budowie tramwajów, ale pewnie jest do tego jeszcze jakaś odrębna specyfikcja.
Obawiam się, że zachodnie potężni producenci, szybko by unieszkodliwili "polską firmę". No chyba, że polskie firmy jako pod dostawcy albo jakaś kooperacja :)

Lopez

Post autor: Lopez »

Jeśli niekwestionowane szanse mają Chorwaci, to myślę, że Polacy też mogli by stanąć w szranki. Albo faktycznie wystąpić w kooperacji z innymi firmami.
Finowie bardzo trzeźwo podchodzą do rzeczywistości i myślę, że dobry produkt za rozsądną cenę nie byłby bez szans.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Europa / Świat”