[Finlandia] Przetarg tramwajowy w Helsinkach
[Finlandia] Przetarg tramwajowy w Helsinkach
Helsinki planują duży przetarg tramwajowy. Dostarczonych ma być 40 tramwajów + ewentualnie 90 w opcji (nota bene dowodzi to, o ile fińskie prawo zamówień publicznych jest bardziej elastyczne od naszego...). Trudno wyrokować kto wygra. Naturalnie wydaje się, że największe szanse powinien mieć Stadler, ale dostarczone już tramwaje variobahn są jednak w Helsinkach krytykowane. W takim razie może Bombardier? Co ciekawe jakiś czas temu testowany był też crotram TMK 2200.
[ Dodano: 10 Sty 2009 16:31 ]
Aha i jeszcze link do infobusa: http://infotram.pl/text.php?id=21981&from=main
[ Dodano: 10 Sty 2009 16:31 ]
Aha i jeszcze link do infobusa: http://infotram.pl/text.php?id=21981&from=main
Nie za bardzo - Warszawa zamawia właśnie kilka razy więcejKristof.Stargard pisze:jak na Polskę to chyba będzie największy tramwajowy przetarg.
W Poznaniu był 14+10, a ten będzie 40+20 prawdopodobnie. W każdym razie nie o tym - polskie prawo jeśli się nie mylę też pozwala na taki ruch, jak w Finlandii, jeśli jest odpowiedni zapis w przetargu, a jeśli nie ma zapisu, to można dokupić wozy za 20% wartości - tak zrobiło ostatnio MPK w Poznaniu z autobusami - dokupiło 10 wozów do przetargu z 2006 roku na 50.plocmaster pisze:W Poznaniu ten na Combina chyba był podobnyLopez pisze:(nota bene dowodzi to, o ile fińskie prawo zamówień publicznych jest bardziej elastyczne od naszego...).
Swoją drogą - te 90 w opcji helsińskiego oznacza, że tamtejszy przewoźnik musi potem dokupić całą 90-kę jeśli zechce, czy też może dokupić np. 50? A może jest tak, że może dokupić 50 a po jakimś czasie pozostałe 40?
Nie muszą wykorzystać wszystkich opcji, ważna jest kolejność:KKS pisze:Swoją drogą - te 90 w opcji helsińskiego oznacza, że tamtejszy przewoźnik musi potem dokupić całą 90-kę jeśli zechce, czy też może dokupić np. 50?
Więc najpierw mogą wziąć 20, później 30 a na końcu 40. No i nie można wykorzystać opcji częściowo.Helsingin kaupunki pisze:I optio 20 raitiovaunua, II optio 30 raitiovaunua ja III optio 40 raitiovaunua
Termin dostawy to 72 miesiące od czasu zawarcia umowy.
BTW: U nas opcja to max. 255 kontraktu głównego, więc nie da się zamówić tramwajów czy czegokolwiek w ten sposób, a szkoda.
[ Dodano: 10 Sty 2009 22:21 ]
Zastanawiam się, czy któryś z polskich producentów nie podejmie próby startu w tym przetargu. Warunki wydają się dość interesujące. Nie widzę nic nt. doświadczenia w budowie tramwajów, ale pewnie jest do tego jeszcze jakaś odrębna specyfikcja.
Swoją drogą to pomysł przetargu na 40 + kolejne 90 wagonów jest fantastyczny. Ponieważ przewoźnik po kilku latach dokupuje jeszcze kilkadziesiąt wagonów, bez potrzeby ogranizowania dodatkowego przetargu. Jest szybko, tanio i dobrze.
Obawiam się, że zachodnie potężni producenci, szybko by unieszkodliwili "polską firmę". No chyba, że polskie firmy jako pod dostawcy albo jakaś kooperacjaLopez pisze:Zastanawiam się, czy któryś z polskich producentów nie podejmie próby startu w tym przetargu. Warunki wydają się dość interesujące. Nie widzę nic nt. doświadczenia w budowie tramwajów, ale pewnie jest do tego jeszcze jakaś odrębna specyfikcja.