[Japonia] Komunikacja miejska w Tokio
: 2011-08-25, 11:39
Posiadanie i użytkowanie własnego samochodu, głównie ze względu na skomplikowany system podatkowy, jest w Japonii bardzo drogie, dlatego miliony ludzi korzystają codziennie z publicznych środków transportu.
W Tokio funkcjonuje interesujący system uiszczania opłat za podróże komunikacją miejską. Akceptują go wszyscy przewoźnicy. Praktycznie nie używa się tu klasycznych biletów (które również istnieją). Zamiast tego kupuje się karty zbliżeniowe w nieprzyjaznych użytkownikowi urządzeniach. Można je doładować dowolną kwotą w tych samych automatach. Istnieją 2 rodzaje takich kart: PASMO i Suica, które nie różnią się od siebie prawie niczym.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... O_Card.jpg
Zdjęcie z Wikimedia Commons, Autor: Hossy
Kartami można płacić również w kioskach oraz za tutejsze drogie taksówki z automatycznie otwieranymi lewymi tylnymi drzwiami. Niestety, obsługa urządzeń sprzedający karty sprawia mi trudność. Wiele z nich nie zna angielskiego, a interface jest niepotrzebnie skomplikowany. Karty mają wartość 500-20000 jenów.
Automat do sprzedaży biletów i kart:
http://imageshack.us/photo/my-images/10/metro1q.jpg/
Najważniejszym ze środków transportu w Tokio jest połączony system kolei, zarówno naziemnej i podziemnej ( w ścisłym centrum tylko podziemnej). Jego rozbudowana infrastruktura robi ogromne wrażenie.
Standardowe tory:
http://imageshack.us/photo/my-images/51/torymetra1.jpg/
W pociągach panuje niekiedy zjawisko, które Japończycy nazywają „gyu-gyu”, czyli olbrzymi tłok.
http://imageshack.us/photo/my-images/824/metro2p.jpg/
Przez stację Shinjuku przewija się dziennie ponad 3,6 miliona ludzi. Pociągi są niezwykle punktualne. Na elektronicznych tablicach informuje się nawet o 1-minutowych spóźnieniach. Różne linie obsługiwane są przez różnych przewoźników. Łącznie jest ich trzydziestu. Najwięksi z nich to Tokyo Metro i Toei. Porządku i planowego odjazdu pociągów, zwłaszcza w godzinach szczytu, pilnują ludzie zwani „oshiya”, których zadaniem jest czuwanie nad bezpieczeństwem i upychanie pasażerów do środka składów. Niekiedy ilość pasażerów wewnątrz pociągów dochodzi do 200% ich pojemności. Tokijska kolej ma łącznie 882 stacje, z czego 282 są podziemne. Ruch kolejowy odbywa się na 121 liniach. Nawet Godzilla jeździ metrem.
Koszt przejazdu takim pociągiem zależy od dystansu, jaki chce się przejechać, od wieku (wyodrębniono 4 kategorie wiekowe) oraz liczby pasażerów, np. dwójka dzieci w wieku 1-6 lat może podróżować za darmo (płacą jedynie opłatę wstępu), ale trzecie dziecko będzie musiało zapłacić tyle, ile dzieci w wieku 7-12 lat. Istnieją bilety o wartości 160-300 jenów, ale przed ich zakupem trzeba policzyć, ile kilometrów przejedziemy, dlatego najwygodniejsze jest używanie kart zbliżeniowych. Za przejechanie dystansu 1-6km osoba dorosła (powyżej 12 roku życia musi płacić 160 jenów. Kartę zbliżeniową trzeba przykładać zarówno do bramek przy wejściu jaki i wyjściu z metra. Podobny system stosuje się też w innych środkach transportu.
100JPY=3.70-3.80PLN
Schemat linii metra z Wikipedii:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... map_en.png
Stacje pociągów są monumentalnymi budowlami, oznacza się je za pomocą charakterystycznego emblematu:
http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... etra1.jpg/
Dopełnieniem dla linii kolejowych jest komunikacja autobusowa. Podczas przejazdu również ponosi się opłatę od przejechanego dystansu. W momencie wysiadania z pojazdu trzeba najpierw wcisnąć czerwony przycisk umieszczony przy każdym siedzeniu, a następnie przyłożyć kartę zbliżeniową lub zapłacić gotówką przy użyciu dużego brzydkiego urządzenia ulokowanego tuż obok kierowcy. Wiele autobusów ma wysoką podłogę, a prawie wszystkie z nich to solówki o długości do 12 metrów:
http://imageshack.us/photo/my-images/684/tokiobus3.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/17/tokiobus2.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/62/tokiobus6.jpg/
Pomiędzy autobusami zaplątało się też Hino Dutro-mała ciężarówka dużych piersi (w rzeczywistości kojarzy się z tym wielu ludziom dzięki serii dziwnych reklam telewizyjnych:
http://imageshack.us/photo/my-images/812/dutro.jpg/
Japońskie ciężarówki mają bardzo często napęd hybrydowy.
W tutejszej telewizji pojawia się pełno reklam koparek, maszyn budowlanych, ciężarówek, dziwnej elektroniki o interesujących nazwach, np. "Hitachi LaLaLa" albo "Wooo". Z tejże telewizji można dowiedzieć się wielu nowych informacji, np. wcale nie mieszkamy w Polsce, tylko w kraju zwanym "United States of Europe"
Deskorolki występują tu tylko jako turystyki, najczęściej piętrowe Mitsubishi-Fuso z miejscami tylko dla niskich ludzi. W Tokio występują natomiast przegubowce, jeżdżące na liniach łączących porty lotnicze z centrum. Do autobusów tych, w przeciwieństwie do metra, można wnosić większy bagaż. Przegubami najczęściej są Mercedesy Citaro G z automatycznymi skrzyniami biegów Voitha i jakieś tutejsze dziwadła zbudowane na podwoziu Volvo B10MA:
http://imageshack.us/photo/my-images/705/tokiobus5.jpg/
Wiele autobusów ma napęd hybrydowy. Tabor jest różnorodny i zawiera produkty japońskich marek. Autbusy mają najczęściej klimatyzację i dużo otwieranych okien.
W niektórych częściach miasta występuje też połączenie tramwaju i pociągu, zwane Toden (od nazwy operatora). Pojazd ten jeździ (oczywiście po szynach) wzdłuż ulic, ale ma własne stacje, na których występują spore perony. Szyny, po których jeżdżą te wehikuły są odgrodzone od reszty ulicy.
http://imageshack.us/photo/my-images/534/toden1.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/689/toden2.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/204/todentory.jpg/
W formie ciekawostki w Tokio występuje też dziwny futurystyczny jednoszynowiec, który łączy jeden z portów lotniczych z okolicami centrum. Pojazd funkcjonuje bardziej jako atrakcja turystyczna.
http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... owiec.jpg/
Po mieście krąży pełno turystyków, najbardziej popularne z nich to Hino S'elega/ Isuzu Galal oraz Nissan Diesel Space Wing A/Mitsubishi Fuso Aero Queen.
http://imageshack.us/photo/my-images/35/tokiobus1.jpg/
Przykro mi za słabą jakość niektórych zdjęć
W Tokio funkcjonuje interesujący system uiszczania opłat za podróże komunikacją miejską. Akceptują go wszyscy przewoźnicy. Praktycznie nie używa się tu klasycznych biletów (które również istnieją). Zamiast tego kupuje się karty zbliżeniowe w nieprzyjaznych użytkownikowi urządzeniach. Można je doładować dowolną kwotą w tych samych automatach. Istnieją 2 rodzaje takich kart: PASMO i Suica, które nie różnią się od siebie prawie niczym.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... O_Card.jpg
Zdjęcie z Wikimedia Commons, Autor: Hossy
Kartami można płacić również w kioskach oraz za tutejsze drogie taksówki z automatycznie otwieranymi lewymi tylnymi drzwiami. Niestety, obsługa urządzeń sprzedający karty sprawia mi trudność. Wiele z nich nie zna angielskiego, a interface jest niepotrzebnie skomplikowany. Karty mają wartość 500-20000 jenów.
Automat do sprzedaży biletów i kart:
http://imageshack.us/photo/my-images/10/metro1q.jpg/
Najważniejszym ze środków transportu w Tokio jest połączony system kolei, zarówno naziemnej i podziemnej ( w ścisłym centrum tylko podziemnej). Jego rozbudowana infrastruktura robi ogromne wrażenie.
Standardowe tory:
http://imageshack.us/photo/my-images/51/torymetra1.jpg/
W pociągach panuje niekiedy zjawisko, które Japończycy nazywają „gyu-gyu”, czyli olbrzymi tłok.
http://imageshack.us/photo/my-images/824/metro2p.jpg/
Przez stację Shinjuku przewija się dziennie ponad 3,6 miliona ludzi. Pociągi są niezwykle punktualne. Na elektronicznych tablicach informuje się nawet o 1-minutowych spóźnieniach. Różne linie obsługiwane są przez różnych przewoźników. Łącznie jest ich trzydziestu. Najwięksi z nich to Tokyo Metro i Toei. Porządku i planowego odjazdu pociągów, zwłaszcza w godzinach szczytu, pilnują ludzie zwani „oshiya”, których zadaniem jest czuwanie nad bezpieczeństwem i upychanie pasażerów do środka składów. Niekiedy ilość pasażerów wewnątrz pociągów dochodzi do 200% ich pojemności. Tokijska kolej ma łącznie 882 stacje, z czego 282 są podziemne. Ruch kolejowy odbywa się na 121 liniach. Nawet Godzilla jeździ metrem.
Koszt przejazdu takim pociągiem zależy od dystansu, jaki chce się przejechać, od wieku (wyodrębniono 4 kategorie wiekowe) oraz liczby pasażerów, np. dwójka dzieci w wieku 1-6 lat może podróżować za darmo (płacą jedynie opłatę wstępu), ale trzecie dziecko będzie musiało zapłacić tyle, ile dzieci w wieku 7-12 lat. Istnieją bilety o wartości 160-300 jenów, ale przed ich zakupem trzeba policzyć, ile kilometrów przejedziemy, dlatego najwygodniejsze jest używanie kart zbliżeniowych. Za przejechanie dystansu 1-6km osoba dorosła (powyżej 12 roku życia musi płacić 160 jenów. Kartę zbliżeniową trzeba przykładać zarówno do bramek przy wejściu jaki i wyjściu z metra. Podobny system stosuje się też w innych środkach transportu.
100JPY=3.70-3.80PLN
Schemat linii metra z Wikipedii:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... map_en.png
Stacje pociągów są monumentalnymi budowlami, oznacza się je za pomocą charakterystycznego emblematu:
http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... etra1.jpg/
Dopełnieniem dla linii kolejowych jest komunikacja autobusowa. Podczas przejazdu również ponosi się opłatę od przejechanego dystansu. W momencie wysiadania z pojazdu trzeba najpierw wcisnąć czerwony przycisk umieszczony przy każdym siedzeniu, a następnie przyłożyć kartę zbliżeniową lub zapłacić gotówką przy użyciu dużego brzydkiego urządzenia ulokowanego tuż obok kierowcy. Wiele autobusów ma wysoką podłogę, a prawie wszystkie z nich to solówki o długości do 12 metrów:
http://imageshack.us/photo/my-images/684/tokiobus3.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/17/tokiobus2.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/62/tokiobus6.jpg/
Pomiędzy autobusami zaplątało się też Hino Dutro-mała ciężarówka dużych piersi (w rzeczywistości kojarzy się z tym wielu ludziom dzięki serii dziwnych reklam telewizyjnych:
http://imageshack.us/photo/my-images/812/dutro.jpg/
Japońskie ciężarówki mają bardzo często napęd hybrydowy.
W tutejszej telewizji pojawia się pełno reklam koparek, maszyn budowlanych, ciężarówek, dziwnej elektroniki o interesujących nazwach, np. "Hitachi LaLaLa" albo "Wooo". Z tejże telewizji można dowiedzieć się wielu nowych informacji, np. wcale nie mieszkamy w Polsce, tylko w kraju zwanym "United States of Europe"
Deskorolki występują tu tylko jako turystyki, najczęściej piętrowe Mitsubishi-Fuso z miejscami tylko dla niskich ludzi. W Tokio występują natomiast przegubowce, jeżdżące na liniach łączących porty lotnicze z centrum. Do autobusów tych, w przeciwieństwie do metra, można wnosić większy bagaż. Przegubami najczęściej są Mercedesy Citaro G z automatycznymi skrzyniami biegów Voitha i jakieś tutejsze dziwadła zbudowane na podwoziu Volvo B10MA:
http://imageshack.us/photo/my-images/705/tokiobus5.jpg/
Wiele autobusów ma napęd hybrydowy. Tabor jest różnorodny i zawiera produkty japońskich marek. Autbusy mają najczęściej klimatyzację i dużo otwieranych okien.
W niektórych częściach miasta występuje też połączenie tramwaju i pociągu, zwane Toden (od nazwy operatora). Pojazd ten jeździ (oczywiście po szynach) wzdłuż ulic, ale ma własne stacje, na których występują spore perony. Szyny, po których jeżdżą te wehikuły są odgrodzone od reszty ulicy.
http://imageshack.us/photo/my-images/534/toden1.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/689/toden2.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/204/todentory.jpg/
W formie ciekawostki w Tokio występuje też dziwny futurystyczny jednoszynowiec, który łączy jeden z portów lotniczych z okolicami centrum. Pojazd funkcjonuje bardziej jako atrakcja turystyczna.
http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... owiec.jpg/
Po mieście krąży pełno turystyków, najbardziej popularne z nich to Hino S'elega/ Isuzu Galal oraz Nissan Diesel Space Wing A/Mitsubishi Fuso Aero Queen.
http://imageshack.us/photo/my-images/35/tokiobus1.jpg/
Przykro mi za słabą jakość niektórych zdjęć