[Chiny, Tybet] Autobusy, trolejbusy, "tramwaje"

Informacje o komunikacji miejskiej w Europie i na Świecie
PAFAWAG

CHINY i TYBET: Autobusy, trolejbusy, "tramwaje"

Post autor: PAFAWAG »

Będąc na wakacjach w Chinach :razz: nie zapomniałem oczywiście o pojazdach KM (wtyki KM-Forum są wszędzie! :diabeł: ;) ). Zaowocowało to paronastoma zdjęciami z kilku chińskich i tybetańskich :chytry: miast:
Beijing [Bei-dzin] - Pekinu, Xi'an [Si-an], Chengdu [Cieng'du] i Shanghai [Sią-hai] - Szanghaju, oraz miasta tybetańskiego:
Lhasy. W drugim mieście tybetańskim - Shigatze - niestety nie zrobiłem żadnych zdjęć KM :confused: (niestety zdjęcia robiłem w pośpiechu, więc często ich jakość pozostawia wiele do życzenia :confused: ).

Ale oto i są:

:strzałka: Beijing (Pekin):
Pierwsze zdjęcie to autobus miejski na parkingu przy Ogrodzie Letnim dynastii Ming:
Obrazek

Jest to autobus o gabarytach mniej więcej takich jak Jelcz 120M.

Ciekawostka: W Pekinie mają (sądząc z widzianych tablic liniowych) aż 984 linie autobusowe :shocked: , przy czym linią o najmniejszym numerze była linia 000 :!:
Autobusy tej linii miały wypisane oba przystanki końcowe, i jeździły całe zapchane Chińczykami (zresztą tak, jak inne autobusy :-P ), więc to chyba nie były zjazdy do zajezdni, raczej dodatkowe kursy szczytowe :lol:

W Chinach oprócz zwykłych autobusów rolę pojazdów KM pełnią także zwyczajne mikrobusy (mają wypisane linie, przystanki końcowe, tak, jak normalne autobusy :cool: ). To zdjęcie przedstawia jeden z takich mikrobusików (jest to Toyota Coach czy też Coacher, nie pamiętam :confused: ), ale w służbie pojazdu dla turystów :) :
Obrazek

Oprócz takich "busów" jako pojazdy KM gdzieniegdzie kursują także autobusy o pokładzie podwyższonym tak, jak autokary, i w dodatku o takim samym okładzie drzwi (1-0-1) :) .
W Chinach mają też różne nowinki techniczne, jak np. telewizory LCD z normalną telewizją w autobusach miejskich czy wysuwalne schodki (jak u nas w nowych ezt), zdjęcie przedstawia autokar marki King Long przy Wielkim Murze Chińskim:
Obrazek

Ach ta chińska rzeczywistość...:
Obrazek


Korki w Pekinie i autobusy:
Obrazek

To jest autobus miejski bardzo podobny do naszych Ikarusów 280.

Obrazek

I zdjęcie podobnego autobusu (nowszej konstrukcji niż poprzedni) od strony bezdrzwiowej na autostradzie okalającej Pekin.

Obrazek

To jeden z wielu kursujących w Chinach autobusów piętrowych, często pokrytych reklamami, takimi, jak ta o organicznym mleku :o: Przewodnik powiedział, że autobus na tym zdjęciu nie posiadał klimatyzacji, więc można było się w nim przejechać za odpowiednio niższą cenę: ok. 7 yuanów - na PLN: ok. 1 zł.

Obrazek

Jeśli ktoś chce wiedzieć, jaka to marka i model, to bardzo proszę :diabeł: ;) .

Obrazek

Zdjęcie kabiny autobusu od strony bezdrzwiowej.

A oto i trolejbusy:

Obrazek

Moje pierwsze spotkanie z trolejbusem w ogóle :D
Także posiadają reklamy całopojazdowe. Niestety czasami nie są one schludnie utrzymane. Poza tym, czy trolejbusy naprawdę tak piszczą, kiedy jadą :?:

Jest to jeden ze starszych chińskich trolejbusów. Co ciekawe, widziałem raz trolejka, który jechał sam, z patykami sciągniętymi spod sieci :o: :shocked: Z tego wynika, że Chińczyk także potrafi ;)

Obrazek

To jeden z najnowszych pekińskich trolejków, oczekujący na wyjazd na linię z zajezdni. Tych najnowszych trolejbusów przedsiębiorstwo w Chinach zakupiło dość sporo, dużo ich jeździ na chyba "reprezentacyjnej" trasie trolejbusowej przed wejściem do Zakazanego Miasta :cool:

Co ciekawe, na jednym z przystanków trolejbusowych, obok normalnej sieci trolejbusowej, zawieszone są jeszcze dwie aluminiowe rynienki, umożliwiające najprawdopodobniej "zaparkowanie" pantografów trolejbusu, który czeka na podmianę bądź się zepsuł.

Na niektórych liniach trolejbusowych dominuje bardzo słaba frekwencja - jeden pojazd raz na parenaście bądź kilkadziesiąt minut.
Trzeba także uważać na przejściach dla pieszych, gdyż niekiedy zdarza się, że pojazdy KM lub w szczególności rowery (choć w Chinach to chyba nie dziwi ;) ) nie przestrzegają sygnalizacji świetlnej;
ja sam miałem "bliskie spotkanie trzeciego stopnia" z trolejbusem, który na przejściu dla pieszych o mało mnie nie przejechał :retard:

W Pekinie były też kiedyś tramwaje, ale pozostały po nich chyba tylko reprinty starych zdjęć i pocztówek :cry:

Do dziś w Chinach istnieją systemy tramwajowe w przynajmniej dwóch miastach:
Hongkongu (sieć porównywalna długościowo do Częstochowy) oraz w Shenyang i Fushun, które łączy linia tramwajowa (coś w rodzaju Łodzi i Pabianic albo Ozorkowa).
Niestety w tych miastach nie byłem :confused:

A teraz:
:strzałka: Xi'an [Si-an].

W Xi'an oczywiście istnieje transport autobusowy, ale poza tym istnieją jeszcze trolejbusy. Ich sieć nie jest wcale taka mała, a trolejbusy wydają się zadbane.

Obrazek

To jeden z nich :)

Niestety z Xi'an nie mam więcej zdjęć KM :(

Ale oto i coś specjalnego:
:strzałka: Autobusy Na Dachu Świata:

Obrazek

A konkretniej z Lhasy w Tybecie. W Lhasie jeżdżą także piętrowe autobusy, takie, jak
w Pekinie. W tle widać typową, tybetańską architekturę z tybetańskimi kolorami.

Obrazek

Tył podobnego autobusu, zdjęcie także zrobione w Lhasie. W tle typowe dla Lhasy "budowy nowych budynków" :diabeł: .
Jak pisałem wyżej, w drugim dużym tybetańskim mieście, Shigatze, nie zrobiłem zdjęć KM :(
Ciekawostka: wszyscy kierowcy, podróżujący drogą pomiędzy tymi dwoma miastami, mają obowiązek zatrzymać się w punkcie pisania podań, że nie będą przekraczać dozwolonej prędkości :retard:
Ach te Chiny... ;)

Po Tybecie przyszła pora na:
:strzałka: Chengdu.

Obrazek

To zdjęcie przedstawia autokary w służbie KM ;)

Obrazek

W Chengdu też są piętrowce :D I także posiadają reklamy całopojazdowe, dobrze utrzymane. Tylko niestety zdjęcia są nieco "szpiegowskie", bo światła i przystanki były tuż za drzewami ;)

Obrazek

Ten piętrowiec posiada malowanie przedsiębiorstwa komunikacyjnego Chengdu. Co ciekawe, takie malowanie posiada także anglojęzyczny napis "Chengdu Bus".

Obrazek

Obrazek

Tak wygląda malowanie w Chengdu :razz:

Obrazek

Wykorzystanie autokarów w KM :cool:

Obrazek

Czyżby tramwajowy akcent w Chengdu?? Jest to autobus z przerobionym na drewniane nadwoziem, podobnie, jak tramwaj (wygląda z konstrukcji trochę jak wrocławskie tramwaje LH). Podobne pojazdy można zobaczyć też chyba w Ameryce (np. w Waszyngtonie). Ten na zdjęciu chyba nie był za dobrze konserwowany, bo drewno sprawia wrażenie z bliska trochę jakby wytartego, trochę zgrzybiałego :confused: .

:strzałka: A teraz Shanghai [Sią-haj], czyli Szanghaj:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

To jedyna, oprócz reprintów starych zdjęć w ulocinach dla turystów, namiastka tramwajów, jakie kiedyś kursowały po sklepowej i jednocześnie reprezentacyjnej ulicy Szanghaju: ulicy Nanjing (Nankin). To pojazdy podobne do naszych "ciuchci" z przerobionych traktorów, tylko, że o wiele efektywniejsze; posiadają oświetlenie typowe dla tramwajów (np. w jak sprowadzane do Polski z niemieckiego i holenderskiego demobilu wagony GT6 i może 1G, 2G, 3G), konstrukcję bardzo do tramwajów zbliżoną, imitacje (a może nie :?: ) świetlików dachowych, nawet sprzęg między wagonikami jest tramwajowy, ale najlepsze jest to, że tramwajowe są dzwonki :!: :cool: Jedyne, czego im brakuje, to chyba torowiska i pantografów, bowiem frekwencja im dopisuje - zarówno ze strony turystów, jak i Chińczyków :D .
Może i u nas by się takie coś sprawdziło, np. na Rynku we Wrocławiu, który oplatała kiedyś duża liczba linii tramwajowych :?:

Obrazek

Obrazek

To chyba jedyne prawdziwie historyczne pamiątki po tramwajach w Szanghaju - rozety do zawieszania sieci trakcyjnej. Niestety na zdjęciach prawie ich nie widać, więc tylko zaznaczam, że one rzeczywiście w Szanghaju występują. Na drugim zdjęciu widać ponad rozetą pęk resztek kabli po jakiejś sieci, być może trolejbusowej lub tramwajowej, choć niewykluczone, że to po prostu resztki linii WN lub telefonu, albo linek do podwieszania reklam i prospektów.

Obrazek

To chyba najpopularniejsza wąskotorówka w Chinach ;) - ta, po której jeździ harmonijkowa bramka :-P

Obrazek

W Szanghaju jeździ dużo nowych autobusów marki Deawoo, przy czym nawet wtedy, kiedy trolejbus jedzie jakąś wąziutką uliczką, autobus i tak musi go dublować :retard:
W Szanghaju widziałem także najostrzejsze zakręty trolejbusowe - niemalże o 90 stopni!

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

To zdjęcia wykonane z okna hotelu, zarówno autobusów, jak i trolejbusów :D .

Na koniec kilka słów o markach. W Chinach dominują autobusy, autokary i busy marki Yu Tong, Golden Dragon, King Long, Deawoo, Toyota oraz najprawdopodobniej produkowane na licencjach - widywałem takie, bardzo podobne do Irizarów. Jest jeszcze jedna chińska marka, posiadająca znaczek w kształcie nieco wygiętej w prawo litery H z jedną nóżką gustownie wydłużoną i nieco zakręconą, wpisaną w elipsę (m.in pierwsze zdjęcie w tym temacie przedstawia autobus tej marki). Może ktoś wie, co to za marka??

Mam nadzieję, że temat się spodoba :D :cool:

KONEC.
Ostatnio zmieniony 2007-09-10, 16:07 przez PAFAWAG, łącznie zmieniany 4 razy.

Lopez

Post autor: Lopez »

Gratuluję świetnej relacji i udanej, jak sądzę podróży!
Rzeczywiście dla MKMa świat nie ma granic :D
Biorąc pod uwagę liczebność Chin to powinien być to ogromny rynek dla producentów autobusów. Pewnie raczej tych z niższej półki, ale z całą pewnością są dziesiątki mniejszych producentów (produkcja między 3 a 5 tyś. sztuk rocznie ;) ) którzy pewnie też mają ciekawe wynalazki.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

którzy pewnie też mają ciekawe wynalazki.
Owszem, także pod względem konstrukcyjnym pojazdów.

Tak np. autobusiki marki Yu Tong posiadają silnik umieszczony z przodu pojazdu, pomiędzy siedzeniami przed przednią szybą a alejką wzdłuż siedzeń dla pasażerów. Dzięki temu wygospodarowano z tyłu autobusu niewielki bagażnik, do którego dostęp jest przez klapę. Nie wiem, czy po bokach pojazdu też były bagażniki, bardzo jest to możliwe. Dziwne jest natomiast to, że te Yu Tongi nie miały oddzielnych drzwi dla kierowcy, mimo, że był on dość skutecznie odgrodzony od reszty autobusu podwyższoną podłogą z pokrywą silnika :retard:
A silnik miał kulturę pracy okrętowego diesla :retard:
Jedną z nowocześniejszych rzeczy były chyba jednoskrzydłowe, odskokowo-przesuwne drzwi :smile2:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Wow. Pafawag. Piękna wycieczka. A czy Możesz przybliżyć ile czasu zajęła Ci ta wycieczka do Chin i Tybetu ? ;)

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

To były dwa tygodnie, w lipcu :razz:
W każdym mieście byliśmy tylko po kilka dni, ale to wystarczyło, by zrobić choć parę zdjęć KM :)
Najdłużej byliśmy w Pekinie i Lhasie - prawie po 5 dni.

Kamil

Post autor: Kamil »

Ale fajna wycieczka, zazdroszczę Ci :cool: Japończycy mają fajne Autobusy/Trolejbusy :P

Lopez

Post autor: Lopez »

Kamil pisze:Japończycy mają fajne Autobusy/Trolejbusy
A przepraszam - co tu ma do rzeczy Japonia?

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Kamil pisze: Japończycy mają fajne Autobusy/Trolejbusy
Oczywiście, że tak.
Chiny i Tybet też.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

I w Korei są fajne. Zwłaszcza Północnej.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

W Korei tramwaje są w Pyongyang (Phenianie). Czy są gdzieś jeszcze w K. Płn. ?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Pjongjang. Nazwa Phenian wyszła z użycia (ciężko mi się przyzwyczaić, ale się staram).
PAFAWAG pisze:Czy są gdzieś jeszcze w K. Płn. ?
Ciężko się dowiedzieć :]

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

plocmaster pisze:Pjongjang
Wg chińskiej fonetyki:
Pjon'jan'.
Ciężko się dowiedzieć
Niestety. Ciekawe, czy u nich focenie KM i pociągów to przestępstwo (jest niedozwolone)?

PS.: Moja Mama była niedawno w Japonii. Z użyciem zdjęć i nie tylko postaram się zrobić drugi reportaż: o KM i pociągach z Kraju Wschodzącego Słońca.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

PAFAWAG pisze:Wg chińskiej fonetyki:
Pjon'jan'.
Może i tak, ale oficjalnie używa się Pjongjang.
PAFAWAG pisze:Ciekawe, czy u nich focenie KM i pociągów to przestępstwo (jest niedozwolone)?
Zasadniczo da się trochę pofocić i wyjść z tego cało

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

W Chinach dużo było nie tylko autobusów, ale i aut bardzo podobnych do naszych europejskich. Dziś dowiedziałem się, że takie auta to po prostu zwyczajne podróby... :o: A nie licencjonowany produkt.
Czyżby z autobusami było to samo? :retard:

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

A co naprawdę się łudziłeś, że mają na nie pozwolenia :?: :lol: Większość Chińskich aut osobowych, ciężarówek i autobusów które przypominają te nasze to podróbki. Jedynie Audi, Citroeny i Volkswageny i coś jeszcze jest oryginalne. Jeżeli chodzi o autobusy to chyba tam nie ma nic licencjonowanego.

Lopez

Post autor: Lopez »

Swego czasu zatrzymano w porcie w Rotterdamie próbę przemytu na teren UE trzech kompletnych stacji BP, podrobionych w Chinach :) (OT)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Na Joemonsterze był niegdyś artykuł o podrobionych furach. Robi wrażenie.
Ciekawe, czy mnie też podrobią…

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Nie podrobione to na pewno w Chinach były trolejki Neoplany. :D
Sam widziałem :cool:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Czy ktoś się orientuje, czy Chińczycy sami zbudowali te tramwaje, czy ściągneli je z USA ? Mam na myśli te stare wagony. ;)

:strzałka: http://www.youtube.com/watch?v=p3WEH0QO ... ure=digest

Lopez

Post autor: Lopez »

Podpis pod filmem sugeruje, że to są stare japońskie tramwaje.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Europa / Świat”