"Nowe" Renault we flocie PKSiS Oświęcim

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marek dawnego Irisbusa...
Adrian_

"Nowe" Renault we flocie PKSiS Oświęcim

Post autor: Adrian_ » 2006-12-10, 23:14

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej i Spedycji, które jeszcze do niedawna było w katastrofalnej sytuacji finansowej zostało podratowane kolejnymi używkami, a konkretniej czterema autobusami marki Renault o nazwuie Renault R312. Wszystkie 4 autobusy tego typu są z 1991 roku. Ich poprzednim właścicielem było TAG Grenoble. Autobusy te obsługują linie miejskie PKS-u, np. 500, 574, 581 itp. Oprócz tego przewoźnik wzbogacił się o turystycznego Renault FR1, który obecnie kursuje na trasie Oświęcim Muzeum-Kraków. Nie wiadomo niestety do kogo wcześniej należał. Oto zdjęcia oświęcimskich Renault R312:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-124932.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-125026.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-124931.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-125996.html
oraz zdjęcie turystycznego FR1:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-125028.html
Zakup tych autobusów został sfinansowany przez prywatną spółkę o nazwie "Edpol", która sprywatyzowała oświęcimski PKSiS :).
Ostatnio zmieniony 2006-12-22, 21:05 przez Adrian_, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28817
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-12-11, 10:17

Adrian_ pisze:konkretniej czterema autobusami marki Renault o nazwuie Renault R312
Wg. mnie dobry zakup. Renault R312 jeszcze kilka lat temu był mi całkowicie nieznany, ale miałem przyjemność dokładnie mu się przyjrzeć w... Bułgarii. Konkretnie "Gradski Transport EAD-Varna" zakupiło kilkanaście sztuk z Paryża (RATP Paris)... Fenomenalne autobusy. Znakomitej jakości. Nacykałem im mnóstwo fotek. Wiele pod rysunki. Mają one jedną wadę są straszliwie ciasne w środku. Po za tym paryskie nie miały furt dachowych.

Autobusy są średnio podłogowe. Mają jeden niewielki stopień na całej długości. Silnik schowany w szafie (co dodatkowo potęguję efekt ciasnoty). A tak po za tym są ciche, miękkie. Przyjemne. Obicie sufitu w paryskich - materiał. Ciekawy jestem jak jest w tych w co przyjechały do Oświęcimia.

....Myślę, że będą dobrze służyły w Oświęcimiu. A ze zdjęć wynika, że są w dobrej kondycji technicznej. ;)
Obrazek

james206

Post autor: james206 » 2006-12-13, 18:19

Trudno mi się wypowiedzieć wiążąco albowiem wspomnianych wozów nie widziałem nawet na oczy, ale spróbuję ;)
Obserwując poprzednie zakupy oświęcimskiego przedsiębiorstwa ostatni śmiało można uznać za naprawdę udany. Pojazdy w miarę zadbane, mają trzy pary drzwi, można jedynie ubolewać nad rocznikiem. Największe wrażenie jednak na mnie robi FR1 :mruga: Mógłby pomykać na linii GL :D
Widać, że nowy właściciel PKSiS ma chyba jakiś ciekawy plan restrukturyzacji dla firmy :cool:

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-12-13, 19:17

james206 pisze:Obserwując poprzednie zakupy oświęcimskiego przedsiębiorstwa ostatni śmiało można uznać za naprawdę udany.
Rzeczywiście, zakup tych Renault jest bardzo udany. Ciekaw tylko jestem, czy pomoże temu przewoźnikowi utrzymać się na liniach obsługiwanych w GOP-ie, gdyż mówi się o przejęciach owych linii przez PKM Tychy. Wracając jednak do samych Renault:
james206 pisze:można jedynie ubolewać nad rocznikiem.
Rocznik 1991 nie jest takim złym. Zwłaszcza, że Francuzi bardzo dbali o te wozy, gdyż jak widać na zdjęciach sa bardzo zadbane.
james206 pisze:Widać, że nowy właściciel PKSiS ma chyba jakiś ciekawy plan restrukturyzacji dla firmy
Niestety nie. Nowy właściciel PKSiS Oświęcim zamierza wkrótce przerzucić się na zajmowanie sie firmą transportową (czyt. TIR-ami). Pracownicy po upadku PKSiS mają już zagwarantowaną pracę-będą jeździć w firmie Edpol jako kierowcy TIR-ów. Zakup ten był niejako wymuszony z konieczności, gdyż większość autobusów przystosowanych do obsługi linii w Tychach i okolicach jest dosyć poważnie pouszkadzana, a sam tabor z dnia na dzień jest w coraz gorszym stanie :/.

james206

Post autor: james206 » 2006-12-13, 21:01

Adrian_ pisze:mówi się o przejęciach owych linii przez PKM Tychy
Też mnie doszły słuchy o takich planach. Szczerze mówiąc byłbym za, ale to wiązałoby się z przystąpieniem nowych gmin członkowskich do MZK - PKM jest tylko przewoźnikiem, chociaż mógłby jeździć ;) Inna sprawa, że jakaś firma z Oświęcimia też mogłaby wystartować w przetargu,a bądź co bądź MZK Tychy nie ustawiłoby nisko poprzeczki.
Adrian_ pisze:Rocznik 1991 nie jest takim złym. Zwłaszcza, że Francuzi bardzo dbali o te wozy, gdyż jak widać na zdjęciach sa bardzo zadbane.
I to rzeczywiście jest plus, tylko bądź co bądź Adrianie nawet zadbany 15 letni wóz pozostanie 15 letnim wozem...a to nie nówka :(
Niestety nie. Nowy właściciel PKSiS Oświęcim zamierza wkrótce przerzucić się na zajmowanie sie firmą transportową (czyt. TIR-ami). Pracownicy po upadku PKSiS mają już zagwarantowaną pracę-będą jeździć w firmie Edpol jako kierowcy TIR-ów. Zakup ten był niejako wymuszony z konieczności, gdyż większość autobusów przystosowanych do obsługi linii w Tychach i okolicach jest dosyć poważnie pouszkadzana, a sam tabor z dnia na dzień jest w coraz gorszym stanie :/
To mnie zmartwiłeś. PKSiS pomimo stosunkowo bliskiej odległości ode mnie interesuję się dość pobieżnie. Jedyne co widuję to czasem tyskie 5xx, a tam to już obraz nędzy i rozpaczy... "Właściwie to ona najwięcej wyszarpała przez klamki jeżdżących H9-21..." Oczywiście mówię w formie metafory. A o tych planach nie słyszałem, ale zmartwiły mnie. To niedobrze jeśli miałoby się stać jak mówisz. Czy wiesz jeszcze coś więcej na temat przebranżowienia oświęcimskiego PKSu?

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-12-13, 21:08

james206 pisze:I to rzeczywiście jest plus, tylko bądź co bądź Adrianie nawet zadbany 15 letni wóz pozostanie 15 letnim wozem...a to nie nówka
A jakie to ma znaczenie? pomimo wieku trzyma sie znacznie lepiej, niż niejeden niskopodłogowiec z tamtego okresu.
james206 pisze: Czy wiesz jeszcze coś więcej na temat przebranżowienia oświęcimskiego PKSu?
Tak, ale nie wiem, czy zauważyłeś, ale nie będę rozwlekał tej kwestii w temacie, którego głównym wątkiem są Renault R312 w PKSiS Oświęcim.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28817
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-12-14, 10:15

Nieco wracając do tematu, to nie wiem, czy PKSiS nie zrobił jednak lepszego biznesu od Henryka Zagozdy, kupując młodsze i trzy-wejściowe R312. Takie autobusy jednak są praktyczniejsze w Polsce. No i najważniejsze. Są duuuużo młodsze od PR 100.2 ;)
Obrazek

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-12-14, 12:23

J-31 pisze:Nieco wracając do tematu, to nie wiem, czy PKSiS nie zrobił jednak lepszego biznesu od Henryka Zagozdy, kupując młodsze i trzy-wejściowe R312.
Owszem, można uznać ten zakup za nieco lepszy. Przede wszystkim są to pierwsze niskopodłogowce w tym PKS-ie. Do niedawna najnowocześniejszymi autobusami miejskimi w PKSiS Oświęcim były MAN-y SL283 oraz Mercedes O405 Pegaso, wiec można uznać to za niewielki przeskok w jakości taboru oferowanego na liniach miejskich (swoją drogą ciekaw jestem, czy PKSiS wzorem MAN-ów SL283 będzie od czasu do czasu puszczał te Renault do Krakowa :D).

Dziwny

Post autor: Dziwny » 2006-12-14, 16:12

Adrian_ pisze:Przede wszystkim są to pierwsze niskopodłogowce w tym PKS-ie.
Czy one na pewno są niskopodłogowe :?:

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-12-14, 16:22

Dziwny pisze:Czy one na pewno są niskopodłogowe
O kurczę, pomyliłem się i to mocno (za co przepraszam). Dla uściślenia: R312 są
średniopodłogowe
a nie niskopodłogowe. Mają podłogę nieco niżej od 120-stek.

A tymczasem szał zakupów używanych Renault w PKSiS Oświęcim nie ustał. Dziś na zajezdni PKSiS Oświęcim pojawiły się kolejne 4 autobusy marki Renault. Tym razem są to przegubowe Renault GX187. Wszystkie 4 autobusy pochodzą oczywiście z TAG Grenoble. Są z 1993r. Autobusy te mają docelowo zastąpic wszystkie eksploatowane w tym przedsiębiorstwie Zemuny. Oto zdjęcie tych Renault: http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-127870.html
Autor zdjęcia: Oświęciminianin

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2006-12-22, 21:59

Trzeba przyznać, że mają ciekawe przody. Dół kojarzy mi się z Setrą, góra zaś — z prototypami 120M. :]
ObrazekObrazek

Dziwny

Post autor: Dziwny » 2006-12-23, 12:23

Adrian_ pisze:Tym razem są to przegubowe Renault GX187.(...)Oto zdjęcie tych Renault:
Podwozie zdaje się jest od PR180, ale raczej wszędzie się podpisuje takie autobusy marką Heuliez.

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-12-23, 13:54

plocmaster pisze:Trzeba przyznać, że mają ciekawe przody. Dół kojarzy mi się z Setrą, góra zaś — z prototypami 120M.
Ciekawe skojarzenie. Mi te autobusy kojarzą się w 100% z Setrą SG219. Są do siebie bardzo podobne. I przy okazji mam pytanie: czy tego typu autobusy są niskopodłogowe, czy też średniopodłogowe? bo na powyższym zdjęciu sprawiają wrażenie niskaczy, niemniej jednak nie miałem okazji obejrzeć ich od strony wnętrza.

Dziwny

Post autor: Dziwny » 2006-12-23, 18:14

Adrian_ pisze: I przy okazji mam pytanie: czy tego typu autobusy są niskopodłogowe, czy też średniopodłogowe? bo na powyższym zdjęciu sprawiają wrażenie niskaczy, niemniej jednak nie miałem okazji obejrzeć ich od strony wnętrza.
W danych technicznych na tej stronce
http://www.mes-annees-50.com/heuliez_gx187.htm
jest podana wys. podłogi 68 cm

Tutaj widać schody
http://www.mes-annees-50.com/heuliez_gx ... net_gd.jpg
http://www.snostar.net/images/IMGP7716.JPG

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-12-23, 23:10

Dziwny pisze:W danych technicznych na tej stronce
http://www.mes-annees-50.com/heuliez_gx187.htm
jest podana wys. podłogi 68 cm

Tutaj widać schody
http://www.mes-annees-50....ptbrunet_gd.jpg
http://www.snostar.net/images/IMGP7716.JPG
Dziękuję za pomoc. A oto małe uaktualnienie względem oświęcimskich Renault R312. Otóż PKSiS Oświęcim posiada na chwilę obecną nie 4, a 7 tego typu autobusów. Obsługują linie o numeracji 5xx, lecz ostatnimi czasy zaczęły także pojawiac się na kursach lokalnych. Oto zdjęcie jednego z tych Renault po zakończonym kursie lokalnym: http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-128071.html
Autor zdjęcia Leszek Matula
W sumie mozna było się tego spodziewać :/.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28817
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-12-28, 10:51

Pozwólcie, że skorzystam z tematu - nieco pomogę Wam i pokażę jak mniej więcej wygląda wnętrze Renault R312. Są to stare zdjęcia, wykonałem je we wrześniu 2004 aparatem, którego zdjęcia nie były zbyt dobrej jakości, ale na szczęście coś widać.

Przypomnę. Jest to Renalut R312, "Gradski Transport EAD-Varna", ex RATP Paris. Zdjęcie z września 2004, na pętli linii 9, w Złotych Piaskach...
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek

james206

Post autor: james206 » 2006-12-29, 02:13

I zdjęcia i wozik ładny :)

Brawa dla J-31 ;)

A tak na marginesie czy one Wam troszkę nie nawiązują stylistyką do Heuliezów serii GX :?: Wie ktoś jeszcze coś o tych nowych przegubach,które nie dawno dotarły :?:

Rafaellos

Post autor: Rafaellos » 2006-12-29, 09:24

No ja też moge powiedziec że ładny wozik :) Nie jestem pewny ale jeden taki jezdzi po Legnicy :)

Michał

Post autor: Michał » 2006-12-29, 10:51

Jechałem taką Renówą na linii 6 w Łodzi (obsługiwanej przez MARKAB Zgierz). Muszę przyznać, że to jedne z najlepszych autobusów jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Wygodne siedzenia, przyjemna praca silnika, po prostu miodzio ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28817
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-12-29, 11:38

Michał pisze:Muszę przyznać, że to jedne z najlepszych autobusów jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Wygodne siedzenia, przyjemna praca silnika, po prostu miodzio ;)
No i ja potwierdzam. Jedyny mankament to ciasnota. Ciasny, wąski korytarz i mała rzeźnia. Tak po zatym autobus jest rzeczywiście miodzio... ;)
Obrazek

ODPOWIEDZ